Lego The Hobbit borta från Steam och Humble Store

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du kanske inte anser att det är rätt. Men du måste dock se till det faktum att du inte köper spelet (även när du köper det fysiskt), du köper en licens till att få spela spelet. Oftast finns också förbehåll i dessa avtal att de som tillhandahåller spelet med all rätt kan stänga ner spelet eller begränsa tillgången du har till spelet. Vilket du med all rätt kan anse vara fel men det är samtidigt något du går med på när du köper dessa spelen. Så det enda du kan göra är att inte köpa spel med denna typen av avtal.

Jag vet att man bara egentligen hyr sina spel, men det är en objektivt sämre situation än att faktiskt äga spelen. Sen, som skrivet ovan, är de avtalen oftast inte juridiskt bindande och det är den lokala lagstiftningen som gäller.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är kanske inget problem för dig som redan har spelet. Men tänk "nästa generations spelare", ska de inte kunna ta del av gamla spel? Även om det är osannolikt att de skulle vara intresserade av ett då såpass gammalt spel, så ska de fan ha möjligheten att köpa och spela det.

Sen att vi inte äger våra spel som vi köpt digitalt är också dåligt, borde bli ändring på sånt. Saknar faktiskt lite tiden då man köpte och installerade spel direkt från skivan på PC, enkelt och prydligt.

Spelen finns även i fysiska utgåvor, både på PC och konsol, så där ser jag heller inga större problem för de som verkligen vill spela spelen. Sen så vet jag inte vad du menar med att vi inte äger spelen vi köpt digitalt. Alla som äger Lego Lord of the Rings samt The Hobbit får ju behålla sina licenser och kan installera dem när de vill.

Enligt mig så har både fysiska och digitala utgåvor sina för och nackdelar. Fysiska gåvor är något du kan hålla i och eventuellt något som får ett samlarvärde, men de kan också gå sönder och därmed bli obrukbara. Digitala utgåvor kan inte gå sönder, kräver ingen fysisk plats, bra för miljön, men nackdelen är att de kräver internetuppkoppling, och om en tjänst som Steam, Origin, Xbox Live, PSN osv stänger ner så försvinner mest troligt även dina spel, såvida ingen annan aktör tar över verksamheten.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Spelen finns även i fysiska utgåvor, både på PC och konsol, så där ser jag heller inga större problem för de som verkligen vill spela spelen. Sen så vet jag inte vad du menar med att vi inte äger spelen vi köpt digitalt. Alla som äger Lego Lord of the Rings samt The Hobbit får ju behålla sina licenser och kan installera dem när de vill.

Enligt mig så har både fysiska och digitala utgåvor sina för och nackdelar. Fysiska gåvor är något du kan hålla i och eventuellt något som får ett samlarvärde, men de kan också gå sönder och därmed bli obrukbara. Digitala utgåvor kan inte gå sönder, kräver ingen fysisk plats, bra för miljön, men nackdelen är att de kräver internetuppkoppling, och om en tjänst som Steam, Origin, Xbox Live, PSN osv stänger ner så försvinner mest troligt även dina spel, såvida ingen annan aktör tar över verksamheten.

När de kopiorna som finns kvar väl har gått sönder eller är slut? Hur ska de som vill spela spelet (för ett rimligt pris) kunna spela det?

Det jag menar med att vi inte egentligen äger spelen vi köper tar du upp i andra delen av ditt inlägg, om tex. Steam stängs ner försvinner spelen, och det är inte riktigt vad jag skulle kalla att äga ett spel.

Och såklart det har för och nackdelar, men vill att konsumenten ska ha mer kontroll över spelen den köper, vi ska kunna sälja vidare, vi ska kunna ladda ner spelen och kunna starta dem utan att behöva ha ett tredjepartsprogram på.

GOG är hittills närmast inom PC, men vill att andra ska haka på att ge mer kontroll till konsumenten. För jag tror inte sånt här kommer sluta, tror det kommer bli värre om ingen säger till eller reagerar.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det handlar inte om deras skrattretande "avtal" vad det handlar om är att spel är en produkt inte en tjänst och så länge det är det finns det lagar som inte ens utgivare står över (även fast de skulle vilja det). Det är på grund av detta som vi nu ser mer och mer satsningar på s.k "Live services" och personligen har jag inget intresse för fem öre att stöjda detta.

När det kommer till äldre spel, hade alla de spel jag köpt under mina år som "gamer" haft samma BS DRM så hade jag knappast betalat lika mycket för dem, hade nog inte ägt ens en bråkdel av dem heller för den delen.

Och till sist, s.k End User License Agreement är inte på något sätt bindande när man köper ett spel i en butik. För att ett avtal ska gälla krävs det att kunden blir informerad INNAN köp, på nätet kan man bli lagligt bunden endast EFTER att man blivit informerad och godkänt ett avtal om jag förstått lagen för detta rätt samt att svensk lag eller EU ALLTID kommer gälla ovasett. Vilket även innebär att i de fall då filmer säger att det är olagligt att göra kopior ens för privat bruk så gäller alltså inte detta eftersom det finns en lag som innebär att vi i sverige får betala till Copyswede när vi köper media som kan användas för detta (oavsett om det är det som var syftet bakom köpet). Det är rätt så komiskt att de kan göra allt de kan för att skydda sina verk samtidigt som det försvårar för oss att använda vår lagliga rätt, något som vi även betalar för.

Har du någonsin läst på ett fysiskt fodral? Du kan läsa avtalet innan du köper. Dock är det inte riktigt dina rättigheter som konsument vi pratar om här. Vi diskuterar företagens rätt att sluta sälja spel eller slå igen portarna till deras onlineservice/butiker. Vilket de uppenbarligen har rätt att göra utan att du kan kräva något från dem. Jag blir dock lite nyfiken på vad du spelar för spel som inte kräver att du aktivt accepterar någon form av avtal.

Och på tal om eulas så antar jag att de följer svenska avtalslagen (eftersom vi bor i Sverige). Alltså bindande om du väljer att acceptera dem. Men rätta mig gärna här om du har någon annan information.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har du någonsin läst på ett fysiskt fodral? Du kan läsa avtalet innan du köper.

Hade velat se den fysiska spelbox som har hela EULAn på utsidan - lär behöva vara täckt med mikroskopisk text för att det ska funka. ^^ Däremot finns väl hänvisningar till var avtalet finns att ta del av digitalt, men särskilt smidigt och konsumentvänligt... it aint.

"Det var bättre förr", och så vidare - men att äga ett spel kontra en licens att spela det känns faktiskt bättre på rätt många sätt.
Med det sagt är plattformar som Steam väldans smidiga för att organisera och ha tillgång till sina spel vid ex. byte av dator/hårddisk - lätt att dra hem och installera utan att krångla med saker som fysisk media och CD-nycklar/annat kopieringsskydd, så givetvis är det inte bara av ondo.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag äger många, många spel på skiva och det är bara för PC, inte ens räknat med alla spel jag köpt till äldre datorer och konsoler. Jag kan idag spela ett spel jag köpte till Amiga 500 utan några som helst ändringar, inte heller behöver jag koppla upp mig mot någon sabla databas för att visa att jag rätteligen äger produkten.

Det är inte många av mina gamla pc-spel som jag köpte fysiskt som jag kan få igång eller ens använda nyckeln man får med, men köper jag samma spel digitalt på steam eller gog så har jag inte längre samma problem.

Mitt steam-konto har överlevt ett antal generationer konsoller med fysiska spel som jag inte längre kan köra för att hårdvara eller skiva gått sönder eller inte längre fungerar.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

När de kopiorna som finns kvar väl har gått sönder eller är slut? Hur ska de som vill spela spelet (för ett rimligt pris) kunna spela det?

Det jag menar med att vi inte egentligen äger spelen vi köper tar du upp i andra delen av ditt inlägg, om tex. Steam stängs ner försvinner spelen, och det är inte riktigt vad jag skulle kalla att äga ett spel.

Och såklart det har för och nackdelar, men vill att konsumenten ska ha mer kontroll över spelen den köper, vi ska kunna sälja vidare, vi ska kunna ladda ner spelen och kunna starta dem utan att behöva ha ett tredjepartsprogram på.

GOG är hittills närmast inom PC, men vill att andra ska haka på att ge mer kontroll till konsumenten. För jag tror inte sånt här kommer sluta, tror det kommer bli värre om ingen säger till eller reagerar.

Att GOG är inne på rätt spår håller jag med om, men de har som krav att alla spel som säljs där ska vara DRM-fri, och det är ingen enkel sak att övertala alla spelutvecklare att släppa sina spel utan DRM. Det är inte omöjligt att exempelvis EU kommer tvinga dessa tjänster att möjliggöra försäljning av digitala spel, typ att man kan avaktivera spelen från kontot och sälja nyckeln. Men bara en sån sak som ångerrätt på Steam var ett ganska stort steg framåt för oss konsumenter.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag vet att man bara egentligen hyr sina spel, men det är en objektivt sämre situation än att faktiskt äga spelen. Sen, som skrivet ovan, är de avtalen oftast inte juridiskt bindande och det är den lokala lagstiftningen som gäller.

Varför skulle de inte vara juridiskt bindande om du aktivt säger ja till det? Vill gärna se en källa på detta. Fick ingen källa från den förra personen som nämnde det och jag är genuint nyfiken på vart ni läst att det inte skulle vara bindande.

Medlem

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar. Det kallas för oskäliga avtalsvillkor. Om en säljare skriver i sina villkor att du måste reklamera inom ett år strider det mot konsumentköplagen som säger att du har tre år på dig att reklamera. Ett sådant villkor gäller alltså inte."

Angående att avtal skulle kunna stå på baksidan av en spelkartong, jag pratar om hela avtalet inte delar av det, som nämns ovan skulle det krävas att man använder mikroskop för att se det isf och jag vill minnas att jag läst om att det faller under en annan lag vilket skulle göra avtalet ogiltligt ändå.

Medlem
Skrivet av beltet:

Ännu en anledning till varför man egentligen ska göra alla sina inköp på GOG. Tyvärr följer jag inte själv alltid det rådet...

Även där försvinner vissa spel.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Även där försvinner vissa spel.

Det gör det säkert, men det är DRM fritt vilket gör att man kan kopiera det vart man vill innan de tar bort det.

Medlem
Skrivet av beltet:

Det gör det säkert, men det är DRM fritt vilket gör att man kan kopiera det vart man vill innan de tar bort det.

Jo, sant. Men missar man att köpa det så missar man det. Har man köpt ett spel på steam som sedan tas bort ifrån deras affär så har man det fortfarande kvar i biblioteket. Så rent praktiskt skiljer det inget egentligen.

12
Skriv svar