Inaktiv på G2A? Det kan kosta dig 1 euro i månaden

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Det är olagligt att sälja nycklar du inte köpt in lagligt. Därmed är det en svart marknad när du tillhandahåller platsen som det sker på.

Antar att sidor som Tradera, Blocket, Ebay, Craigslist och alla andra former av byteshandelsidor där privatpersoner kan sälja egen egendom klassas som en svart marknad i din värld?

Att stöldgods kan förekomma i en marknad innebär inte att marknaden blir svart, du kan vända och vrida på detta hur mycket du vill men detta är fakta och G2A och liknande sidor är klassade som gråa marknader. Om du drar linjen att ingen vara skall han något olagligt bakom den finns ingen marknad i dagens läge som inte skulle klassa som en svart marknad.

Medlem

Jag loggade in där precis efter när denna nyhet skrevs. Fick ett mail som sa "Inactivity fee timer has been reset". Raderade mitt konto efter det. Inget mer fulspel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Varför har man pengar i deras wallet? Vad är vitsen?

Inga transaktionsavgifter. Betalar du med PayPal betalar du några kanske en eller två extra tior vid varje köp.

Steam har ju också en wallet, så det är ju inget nytt koncept.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vill minnas att Unibet eller någon annan bettingsajt gör/gjorde exakt likadant.

Bet365 gjorde så åtminstone för typ 3 år sedan när jag hade konto där.

Medlem

Ska man vara petig så kostar disk på servrar pengar, de flesta hostingbolag som riktar sig mot andra företag tar betalt beroende på hur mycket disk du vill nyttja, så det kan faktiskt finnas ekonomiska orsaker bakom att radera eller ta betalt för inaktiva konton. Sen kan man ju dock fråga sig hur stort problemet är. Jag har ingen aning om hur deras databaser ser ut eller hur mycket plats ett enskilt konto tar på disk och det beror ju på hur mycket info man sparar.

Tror dock inte problemet är så stort att de måste ta en dollar i månaden i betalt för varje inaktivt konto, särskilt som det räcker med att logga in 2 gånger per år så tror personligen detta är ett sätt för dem att få "kunder" att logga in och ev bli intresserade av riktade erbjudanden mm dvs sälja mer.

Medlem

Hmm inget konstigt med detta faktiskt.
För några år sen fick jag ett brev från staten Delaware. Att om jag behöver gör X saker för att vissa min aktivitet på mitt aktie konto. Annars skulle alla mina pengar på de kontot tillfalla staten efter X datum.

Medlem

@Striva:

Finns det inte klausuler i avtalen vid köp av spel om att de inte ska säljas på andra marknader än vad utgivarna bestämt?

Du köper inte ägandeskap till ett spel, du köper ägandeskap till en licens att spela spelet. Viktig skillnad.

Medlem

FZ har en ny affärsmodell!

Medlem
Skrivet av Athaleos:

@Striva:

Finns det inte klausuler i avtalen vid köp av spel om att de inte ska säljas på andra marknader än vad utgivarna bestämt?

Du köper inte ägandeskap till ett spel, du köper ägandeskap till en licens att spela spelet. Viktig skillnad.

Det finns inga avtal för privatpersoner vid köpandet/säljandet av spel som bestämmer ifall du inte får sälja vidare nyckeln. (undantag kan finnas).

Ja, man köper inte själva spelkoden. Var vill du komma med denna information?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du har ju ingen aning alls om vad du snackar om. Brukar själv använda g2a och har aldrig blivit lurad.

WTF?! Är du ett troll eller är du på riktigt? Man undrar när man använder sig av det där användarnamnet samt försvarar en sida som öppet bedriver häleri verksamhet.

Medlem

Dags att ta bort kontot och aldrig handla där igen, då.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Säkert många konton som inte används men ändå har några kronor liggandes. Då tänkte G2A att de kanske kunde få de pengarna i stället. Alternativt är det en metod att få tillbaka användare på.

Konstigt att det skulle kosta att vara inaktiv om man har pengar där och inte när man bara har ett tomt konto.

Medlem

Folk är så jävla själviska, bryr man sig om utvecklarna och vill stödja dem för bra spel så köper man inte på grå-zoner som nyckelsajter är.

Men ja det är ju billigt, suck..

Medlem

Smart sätt att få gamla konton att logga in och därmed verifiera sin e-postadress?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

12
Skriv svar