Lego The Hobbit borta från Steam och Humble Store

Robot
Lego The Hobbit borta från Steam och Humble Store
Medlem

Sånt här är så jäkla löjligt. Ännu en situation där piratbukten är att föredra (eller tom. enda alternativet).

Medlem

Och det här är det största problemet med att gå 100% digitalt. Du vet aldrig när ett företag får för sig att ta bort ett spel/tjänst...

Medlem

LEGO The Hobbit gör inget att det försvann, de gjorde ju inte ens klart det utlovade DLC-paketet för den tredje filmen, så handlingen är egentligen inte ens komplett.

Avstängd
Skrivet av Jozo:

Och det här är det största problemet med att gå 100% digitalt. Du vet aldrig när ett företag får för sig att ta bort ett spel/tjänst...

Varför kan dom inte göra som på Playstation store? Jag har massor av gamla spel där som jag inte längre har på hårddisken och dom har dessutom tagits bort från shoppen. Men då har man ett bibliotek där allt som man köpt finns så man kan ladda ner det igen ifall man blir sugen på att spela det.


signatur

PS5 och inget annat.

Geeks Gaming
Skrivet av Jozo:

Och det här är det största problemet med att gå 100% digitalt. Du vet aldrig när ett företag får för sig att ta bort ett spel/tjänst...

Är det inte bara möjligheten att köpa som är försvunnen? Har du spelet i ditt bibliotek borde du kunna ladda ner det än (som jag tolkar det)

Men ja, vi behöver lagar som skyddar konsumenter bättre när det gäller digitala bibliotek

Medlem

Synd för er som missade erbjudandet när det var gratis på Humble Bundle, här ganska nyss.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Testpilot

Så mycket strul som det varit med LOTR licensen så är jag knappast förvånad. Schysst av Humble Bundle att ge ut dessa gratis dock, jag tog bägge men får se om jag kommer spela något av dem.

Medlem

Lite synd, men visst så är det väl med all media (tror jag).
Det är väl därför det i bland även att bråkigt när man ska plocka upp gamla tv-serier och program (tänk SVT Play). Att man inte har rättigheterna till musiken osv i programmen, vilket ju är synd. Men dåligt insatt i hur sånt fungerar, varför man inte får fortsätta använda musiken i ett program inspelat på 80-talet, om man fortsätter betala in till STIM.

Medlem
Skrivet av breahl:

Varför kan dom inte göra som på Playstation store? Jag har massor av gamla spel där som jag inte längre har på hårddisken och dom har dessutom tagits bort från shoppen. Men då har man ett bibliotek där allt som man köpt finns så man kan ladda ner det igen ifall man blir sugen på att spela det.

Det verkar gå att ladda hem om man har det i biblioteket. Det är så det brukar fungera på steam när ett spel tas bort.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Sånt här är så jäkla löjligt. Ännu en situation där piratbukten är att föredra (eller tom. enda alternativet).

Hade du ens något intresse av spelet har du väl redan köpt det alternativt laddade ner det gratis när det var möjligt via humblebundle? Förstår inte varför du tjurar.

Medlem

Jag har också alltid undrat varför vissa titlar bara försvinner helt både digitalt eller på box.

Det finns massor av spel från förr i tiden jag vill köpa tex Xbox 360 som inte finns kvar.

Samma sak gäller tex Netflix eller spotify även om man betalar så försvinner filmer eller musik..

Det fysiska formatet har fortfarande sin plats om man vill vara 100% säker.

Medlem

Ännu en anledning till varför man egentligen ska göra alla sina inköp på GOG. Tyvärr följer jag inte själv alltid det rådet...

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hade du ens något intresse av spelet har du väl redan köpt det alternativt laddade ner det gratis när det var möjligt via humblebundle? Förstår inte varför du tjurar.

Gjorde jag också. Problemet är inte endast med dessa två spelen, det är allmänt men den här situationen som inte ens borde uppstå överhuvudtaget. Trodde med digitala spel att det var meningen att exemplaren inte skulle ta slut eller tas bort?

Sen följer inte alla spelnyheter som några jäkla narkomaner, och kanske missar nyheter ibland, nu finns det inget lagligt sätt för dem att skaffa spelet på PC och därför vinner pirater igen, med fri tillgång till alla "utgångna" spel utan större problem. Så jag "tjurar" inte, jag kommenterar bara situationen.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Gjorde jag också. Problemet är inte endast med dessa två spelen, det är allmänt men den här situationen som inte ens borde uppstå överhuvudtaget. Trodde med digitala spel att det var meningen att exemplaren inte skulle ta slut eller tas bort?

Sen följer inte alla spelnyheter som några jäkla narkomaner, och kanske missar nyheter ibland, nu finns det inget lagligt sätt för dem att skaffa spelet på PC och därför vinner pirater igen, med fri tillgång till alla "utgångna" spel utan större problem. Så jag "tjurar" inte, jag kommenterar bara situationen.

Jag anser att du tjurar när du förespråkar att pirata spel bara för att utgivarna av ett spel väljer att ta bort deras spel (som är 5 år gammalt) från butiker. Även om det inte påverkar de som redan äger spelet. Låter mer som att du tycker om att pirata.

Bara för att vara sån så kan jag ju meddela att det där med utgångna spel existerat länge även i fysisk handel. Eller du vet kanske vart jag kan köpa helt nya och officiella versioner av gamla Nintendo spel?

Medlem
Skrivet av beltet:

Ännu en anledning till varför man egentligen ska göra alla sina inköp på GOG. Tyvärr följer jag inte själv alltid det rådet...

Har ju inget med gog att göra, du kan ju fortfarande ladda ner spelet på steam, vad du inte kan göra är att köpa det igen där. Hade spelet funnits på gog hade det försvunnit för försäljning där med.

Finns flera anledningar att köpa spel på gog, eller inte, men detta är inte en av dom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Bara för att vara sån så kan jag ju meddela att det där med utgångna spel existerat länge även i fysisk handel. Eller du vet kanske vart jag kan köpa helt nya och officiella versioner av gamla Nintendo spel?

Fast nej - begagnathandel existerar vid fysisk handel (även om aktörerna blir färre är detta något som varit väldigt förekommande, och i viss grad fortfarande är), men försök du att sälja dina Steamspel. (Visst kan du, även om du inte får, sälja hela ditt Steambibliotek - men enskilda spel lär bli "något" besvärligare.) I övergångsperioden där "fysiska utgåvor" egentligen bara blev installationsmedia för digitala sådana räknas dessa i regel till det senare, då flera av fördelarna med just fysiska utgåvor försvinner. (Möjligheten att sälja vidare och installera/registrera på ny dator/nytt konto, ex.)

Givetvis är detta inte direkt lönsamt för utvecklare och utgivare, och i "kampen mot pirater" får även sådan begagnathandel stryka på foten. Logiskt ur deras synvinkel då de givetvis vill tjäna mer pengar på sitt arbete, något tristare för konsumenter som hela tiden ges ett/ett fåtal, tämligen hårt styrda, ägandealternativ. (Det är rätt många "om" och "men" som ska accepteras när man "äger" ett spel på ex. Steam.)

Jag varken helt förespråkar eller kritiserar de olika koncepten i sig, det finns definitivt fördelar med att marknaden blir mer... "strömlinjeformad" (i brist på bättre uttryck) och tillgången digital - däremot ser jag också det potentiellt trista med att det är väldigt lätt för en ensam aktör att ganska hårt styra sådana plattformar i större utsträckning än där ägandet är mer direkt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag anser att du tjurar när du förespråkar att pirata spel bara för att utgivarna av ett spel väljer att ta bort deras spel (som är 5 år gammalt) från butiker. Även om det inte påverkar de som redan äger spelet. Låter mer som att du tycker om att pirata.

Bara för att vara sån så kan jag ju meddela att det där med utgångna spel existerat länge även i fysisk handel. Eller du vet kanske vart jag kan köpa helt nya och officiella versioner av gamla Nintendo spel?

Nej, vet jag inte, men förändrar det att de absolut flesta PC-spelen idag inte har själva spelet i den "fysiska" kopian och därför inget rimligt lagligt vis att få tag på utgångna spel? Och du tycker bara för det har varit så länge så är det okej?

Och det handlar inte om de som redan äger spelen, det handlar om de som får syn på ett spel som de vill ha men kan inte få tag i då det inte säljs längre. Det moraliska dilemmat med piratande, tycker jag, försvinner där då det ändå inte finns någon som kan ta emot betalning.
Säg själv hur en person nu skulle kunna få tag i dessa två spelen i nyheten utan att ladda ner det olagligt?
Om det nu finns nya fysiska kopior kvar någonstans, vad ska man göra efter dem koderna försvinner, kan inte installera spelet utan dem? PC-spel går inte heller att köpa begagnat om koden inuti redan använts.

Så istället för att hoppa direkt på anklagelserna så kanske du borde skaffa lite perspektiv och tänka snäppet längre.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast nej - begagnathandel existerar vid fysisk handel

Du kan säkert hitta Lego Hobbit i begagnathandeln. Så förstår inte din poäng i det här sammanhanget.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nej, vet jag inte, men förändrar det att de absolut flesta PC-spelen idag inte har själva spelet i den "fysiska" kopian och därför inget rimligt lagligt vis att få tag på utgångna spel? Och du tycker bara för det har varit så länge så är det okej?

Vad är det som inte är okej? Konsumenter väljer själva att spendera pengar på digital media med vetskapen om att deras bibliotek kan stängas i framtiden.

Skrivet av Fiddi:

det handlar om de som får syn på ett spel som de vill ha men kan inte få tag i då det inte säljs längre. Det moraliska dilemmat med piratande, tycker jag, försvinner där då det ändå inte finns någon som kan ta emot betalning.

Detta argumentet kan användas om massvis med äldre spel som inte längre finns att köpa.

Skrivet av Fiddi:

Så istället för att hoppa direkt på anklagelserna så kanske du borde skaffa lite perspektiv och tänka snäppet längre.

Du presenterar dock inget nytt perspektiv här. Utbudet har ju alltid varit den största fördelen (om man bortser från att du får allt gratis) med piratandet.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du kan säkert hitta Lego Hobbit i begagnathandeln. Så förstår inte din poäng i det här sammanhanget.

Självklart, det finns fortfarande att köpa nytt hos flera butiker också. Prisjakt (Vilket gör att diskussionen ni hade kring ex. TPBs vara eller icke vara inte heller är tillämplig, eller för all del kommentarerna på själva nyheten överhuvudtaget - så jag kände att hypoteser och teoretiska tillämpningar inte var off-topic när diskussionen redan var där.) Min poäng var generell gällande fysisk/digital försäljning - en utveckling som är svår att förneka drar sig mot det senare, på flera sätt.

Sen huruvida det är per definition bra eller dåligt, eeeh... hoppar över att ta en sida där. Det legitimerar inte piratkopiering, men det känns inte som en optimal utveckling ur konsumentsynpunkt heller. It is what it is.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Självklart, det finns fortfarande att köpa nytt hos flera butiker också. (Vilket gör att diskussionen ni hade kring ex. TPBs vara eller icke vara inte heller är tillämplig, eller för all del kommentarerna på själva nyheten överhuvudtaget - så jag kände att hypoteser och teoretiska tillämpningar inte var off-topic när diskussionen redan var där.) Min poäng var generell gällande fysisk/digital försäljning - en utveckling som är svår att förneka drar sig mot det senare, på flera sätt.

Fysisk media kommer försvinna så enkelt är det. Folk hyllar saker som game pass från xbox där du inte ens äger spelen du laddar ner. Det är rätt uppenbart att folk inte bryr sig om att äga något.

Och detta kommer från en person som köper (visserligen få men när det sker) fysiska exemplar av konsolspel för att jag kan sälja dem efteråt. Så tro inte att jag tycker om utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Fysisk media kommer försvinna så enkelt är det. Folk hyllar saker som game pass från xbox där du inte ens äger spelen du laddar ner. Det är rätt uppenbart att folk inte bryr sig om att äga något.

Och detta kommer från en person som köper (visserligen få men när det sker) fysiska exemplar av konsolspel för att jag kan sälja dem efteråt. Så tro inte att jag tycker om utvecklingen.

Det tänker jag inte slå vad om motsatsen till. Marknaden utvecklas och förändras. "Mjukvara som tjänst" är ju väldigt hett bland utvecklare och utgivare, då de får en stabil månadsinkomst för sina produkter. Sen om det dyker upp alternativ som fungerar för både säljare och konsument, det återstår att se. Förhoppningsvis, då jag personligen som konsument inte är förtjust i konceptet alls.

Konstaterade mest att försäljning av mjukvara förändras, och villkoren därmed - sen exakt var just LEGO the Hobbit befinner sig i den utvecklingen, det känner jag inte särskilt relevant att djupdyka mer i. Vi verkar ju ändå ganska överens om att utvecklingen sker, och att den ändå för med sig så väl för- som nackdelar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Och det här är det största problemet med att gå 100% digitalt. Du vet aldrig när ett företag får för sig att ta bort ett spel/tjänst...

Så länge man kan fortsätta installera spel som man har köpt digitalt så ser jag inga problem. Fysiska spel trycks bara i viss många exemplar och försvinner så småningom från butiker de också. Endast när företag går i konkurs och/eller tjänsten för nerladdning stängs ner har vi ett allvarligt problem. Det skulle bli ett fullkomligt kaos om exempelvis Valve tvingades stänga ner Steam. Men att ett 5 år gammalt spel, som gavs bort gratis, slutar säljas men går att fortsätta installera för de som äger det är enligt mig inget problem.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad är det som inte är okej? Konsumenter väljer själva att spendera pengar på digital media med vetskapen om att deras bibliotek kan stängas i framtiden.

Detta argumentet kan användas om massvis med äldre spel som inte längre finns att köpa.

Du presenterar dock inget nytt perspektiv här. Utbudet har ju alltid varit den största fördelen (om man bortser från att du får allt gratis) med piratandet.

Och du tycker att det är en rimlig lösning? Att man köper något som kan tas bort när som helst utan varken förvarning eller hinder? Sen finns det ingen nästan inga pc-spel idag som inte är bundna till en sådan tjänst, så konsumenten äger inte något av sina spel, DET är vad som inte är okej.

Och vad är problemet med det där argumentet? Är det inte bättre då att äldre spel faktiskt går att köpa oavsett? Att de inte helt slutar försäljning pga. tex. utgående musiklicenser?

Och jag vet att det inte är något nytt perspektiv men du verkar inte ha det i åtanke när du argumenterar, framförallt att det inte har med piratandet i sig att göra, det är bara en halvkass semi-lösning på problemet i fråga, vilket är att spel kan helt enkelt försvinna och inte bevaras. Vad är meningen med spel om inte att folk ska kunna spela dem? Om de inte går att köpa för de "nya" spelarna så går det ju tillslut förlorat.

Skrivet av Sillgam:

Du kan säkert hitta Lego Hobbit i begagnathandeln. Så förstår inte din poäng i det här sammanhanget.

Är helt värdelöst om spelet redan aktiverats i Steam.

Medlem
Skrivet av DitroX:

Synd för er som missade erbjudandet när det var gratis på Humble Bundle, här ganska nyss.

Jag missade det via Humble Bundle för 1 månad sedan. Tänker dock köpa det via Kinguin där det hittas för 4 kr. Lite dyrt dock...

Skrivet av breahl:

Varför kan dom inte göra som på Playstation store? Jag har massor av gamla spel där som jag inte längre har på hårddisken och dom har dessutom tagits bort från shoppen. Men då har man ett bibliotek där allt som man köpt finns så man kan ladda ner det igen ifall man blir sugen på att spela det.

Det fungerar på samma sätt på Steam också.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så länge man kan fortsätta installera spel som man har köpt digitalt så ser jag inga problem. Fysiska spel trycks bara i viss många exemplar och försvinner så småningom från butiker de också. Endast när företag går i konkurs och/eller tjänsten för nerladdning stängs ner har vi ett allvarligt problem. Det skulle bli ett fullkomligt kaos om exempelvis Valve tvingades stänga ner Steam. Men att ett 5 år gammalt spel, som gavs bort gratis, slutar säljas men går att fortsätta installera för de som äger det är enligt mig inget problem.

Det är kanske inget problem för dig som redan har spelet. Men tänk "nästa generations spelare", ska de inte kunna ta del av gamla spel? Även om det är osannolikt att de skulle vara intresserade av ett då såpass gammalt spel, så ska de fan ha möjligheten att köpa och spela det.

Sen att vi inte äger våra spel som vi köpt digitalt är också dåligt, borde bli ändring på sånt. Saknar faktiskt lite tiden då man köpte och installerade spel direkt från skivan på PC, enkelt och prydligt.

Medlem

Mitt största problem med att köpa spel digitalt är att det inte finns några som helst garantier för att de inte kommer ändra saker som musiken, GTA spelen har konstant råkat ut för detta där det inte längre varit intressant för utgivaren att förlänga de avtal som existerat för en hel del musik.

Jag äger många, många spel på skiva och det är bara för PC, inte ens räknat med alla spel jag köpt till äldre datorer och konsoler. Jag kan idag spela ett spel jag köpte till Amiga 500 utan några som helst ändringar, inte heller behöver jag koppla upp mig mot någon sabla databas för att visa att jag rätteligen äger produkten.

För mig handlar fysiska kopior om en sak, ingenting kan ändras medan digitala spel inte tar någon som helst hänsyn till när man köpte det, köpte man GTA spelen innan ändringarna gjordes så drabbas man oavsett eftersom det är så det funkar och jag tänker verkligen inte stödja en sådan framtid.

Och detta gäller även s.k emulering idag, eftersom det egentligen inte är en fråga om att emulera en hårdvara fullt ut (hade det varit det hade det inte varit några problem med att köra spelen om man äger dem på formatet som emuleras så länge som det hårdvaran som man använder kan "läsa" mjukvaran). Det är på grund av just dessa avtal som Microsoft måste få ok från utgivaren innan de emulerar Xbox 360 spel och i mina ögon är det inte vad jag kallar emulering, verkar vara en kombination av emulering och virtualisering.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Och du tycker att det är en rimlig lösning? Att man köper något som kan tas bort när som helst utan varken förvarning eller hinder? Sen finns det ingen nästan inga pc-spel idag som inte är bundna till en sådan tjänst, så konsumenten äger inte något av sina spel, DET är vad som inte är okej.

Du kanske inte anser att det är rätt. Men du måste dock se till det faktum att du inte köper spelet (även när du köper det fysiskt), du köper en licens till att få spela spelet. Oftast finns också förbehåll i dessa avtal att de som tillhandahåller spelet med all rätt kan stänga ner spelet eller begränsa tillgången du har till spelet. Vilket du med all rätt kan anse vara fel men det är samtidigt något du går med på när du köper dessa spelen. Så det enda du kan göra är att inte köpa spel med denna typen av avtal.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du kanske inte anser att det är rätt. Men du måste dock se till det faktum att du inte köper spelet (även när du köper det fysiskt), du köper en licens till att få spela spelet. Oftast finns också förbehåll i dessa avtal att de som tillhandahåller spelet med all rätt kan stänga ner spelet eller begränsa tillgången du har till spelet. Vilket du med all rätt kan anse vara fel men det är samtidigt något du går med på när du köper dessa spelen. Så det enda du kan göra är att inte köpa spel med denna typen av avtal.

Det handlar inte om deras skrattretande "avtal" vad det handlar om är att spel är en produkt inte en tjänst och så länge det är det finns det lagar som inte ens utgivare står över (även fast de skulle vilja det). Det är på grund av detta som vi nu ser mer och mer satsningar på s.k "Live services" och personligen har jag inget intresse för fem öre att stöjda detta.

När det kommer till äldre spel, hade alla de spel jag köpt under mina år som "gamer" haft samma BS DRM så hade jag knappast betalat lika mycket för dem, hade nog inte ägt ens en bråkdel av dem heller för den delen.

Och till sist, s.k End User License Agreement är inte på något sätt bindande när man köper ett spel i en butik. För att ett avtal ska gälla krävs det att kunden blir informerad INNAN köp, på nätet kan man bli lagligt bunden endast EFTER att man blivit informerad och godkänt ett avtal om jag förstått lagen för detta rätt samt att svensk lag eller EU ALLTID kommer gälla ovasett. Vilket även innebär att i de fall då filmer säger att det är olagligt att göra kopior ens för privat bruk så gäller alltså inte detta eftersom det finns en lag som innebär att vi i sverige får betala till Copyswede när vi köper media som kan användas för detta (oavsett om det är det som var syftet bakom köpet). Det är rätt så komiskt att de kan göra allt de kan för att skydda sina verk samtidigt som det försvårar för oss att använda vår lagliga rätt, något som vi även betalar för.

Men detta handlar inte om kopiering, det har hela tiden handlat om en avsevärt mycket värre "marknad" den då man säljer sin produkt vidare. När man gör det får inte utgivaren en enda krona men eftersom de anser att spel är en tjänst så anser de att de har full rätt att få det. Man bör tänka på en sak, tjänster som Gamepass är billiga idag men vad är det som säger att de kommer vara det imorgon?

Den dagen spel blir streaming är dagen jag slutar spela nya AAA-spel (iaf de spel som bara kan köras via streaming) som tur var finns det både utgivare och utvecklare som förstår att framtiden inte handlar om mer kontroll för dem, den handlar om mer kontroll för dess kunder (det vill säga spel helt fria från DRM eller iaf inte "drakonisk" sådan).

12
Skriv svar