Härmed proklamerar jag 2019 som backloggens år!

Backloggens befriare
Härmed proklamerar jag 2019 som backloggens år!

Hej FZ, och gott nytt år på Er!

Jag fick en idé igår kväll när jag skulle gå och lägga mig, att det är dags att ta tag i backloggen lite mer seriöst, och att börja skriva ner de spel jag klarar ut under året. Kan vara kul att följa. Det mesta kan man ju ganska lätt kolla upp genom sina digitala loggar konsoler och klienter, men man kan ju ändå tappa vissa spel mellan stolarna när man tänker tillbaks.
Jag har ju också en ohemult stor backlog, i alla fall tycker jag det, och jag har inget intresse av att göra den här tråden till någon backlogmätartävling, men jag tänkte i alla fall något format i stil med:
10 spel från backloggen = jag får köpa ett nytt* spel.

*Nytt behöver ju inte betyda ett spel ifrån 2019 eller sent 2018, bara ett jag inte tidigare har.
Jag tänkte också göra den här tråden till lite av en följetång för detta, som en digital dagbok, eller rent utav blog. Med lite tankar om spelen och sådär. Lite FZ summer challenge, fast sträckt över hela året.

Vill man haka på, så får man givetvis gärna göra det. Vill man dela synpunkter på spel, eller annat, rent allmänt, så är ju även det välkommet. Men 2019 är året då i alla fall min backlog skall bantas ner, för första gången på MÅNGA år!

Väl mött 2019, backloggens år!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Spel som jag redan nu vet att jag kommer att vilja köpa och spela under året*:

Age of Empires IV
Min barndoms stora spelkärlek, som till viss del fortfarande lever, inte minst i och med Age of Empires 2: HD Edition på Steam, med sina uppdateringar och nya tillägg. Även Age of Empires: Definitive Edition var lite småkul att få uppleva.
Jag vet inte hur många hundratals timmar jag lagt ner i den här serien, men det borde närma sig femsiffrigt. Och jag är inte supertaggad på fyran, men jag kommer inte att kunna motstå frestelsen och vilja testa det. Så väl känner jag mig själv. Om inget oväntat visar sig som sänker spelet för mig.
Jag var ju t.ex. övertygad om att jag skulle falla dit och köpa Fallout 76, men av någon anledning är jag inte alls sugen.

The Outer Worlds
Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords. Fallout 3: New Vegas. Pillars of Eternity 1 & 2. South Park: The Stick of Truth, behöver man säga mer?
Hypen är verklig.

Wasteland 3
Den riktiga oslipade diamanten som Microsoft köpte upp, skulle jag säga var inXile.
Och jag kan inte vänta på att kasta mig ut i deras världar med lite större uppbackad budget.

Förutom dessa spel finns det ju givetvis många intressanta titlar, Metro: Exodus, Anthem, Dying Light 2, Gears of War 5, Ghost of Tsushima, Halo Infinite, Kingdom Hearts III, The Last of Us: Part II, Ori and the Will of the Wisps, Rage 2, Sekiro: Shadows Die Twice samt alla överraskningar året kommer att bjuda på, men de tre jag nämner lite mer ingående är spel jag nog kommer att vilja köpa direkt, även om det kanske inte leder till att jag spelar dem direkt, det händer väldigt sällan...
Det skulle innebära att jag behöver klara 30 spel ur min backlog, för att kunna köpa dessa spel. Plus alla gamla spel jag kommer vilja köpa och köra som jag ännu inte införskaffat.
Det kommer att bli ett tufft år.

*I samarbete med FZ.se!


signatur

Ad hoc addendum

Skägg.
10 Chambers

Haha, gillar asterisken.


signatur
Ambassadör
Xbox

Challenge accepted!

Hade liknande funderingar inför det nya spelåret, backloggen bara växer och börjar anta groteska proportioner. Hjälpte ju inte direkt att hösten var full av nya spel som tog upp i stort sett all min speltid så det betades inte av något i backloggen, i stället fylldes den på än mer när det fyndas bland reor...

10 spel från backloggen alltså, sedan får man köpa/spela ett nytt spel? Taget.

De nya spel jag siktar in mig på 2019 är väl The Outer Worlds, Gears 5, Wasteland 3, Cyberpunk om det släpps.

Jag måste göra någon form av spreadsheet, har hundratals spel i backloggen och behöver översikt för att få lite tempo i detta, hehe.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag tycker vi omdefinierar en gigantisk backlog till att man stödjer spelutvecklare man gillar med några kronor, även om man inte har tid att spela deras spel.

Releasehästryttare

Och här sitter man och väntar på något nytt skall släppas för man spelat allt! Gah!

Medlem

Jösses, vilken utmaning. Nu är det iofs inget som intresserar mig så mycket första månaderna av året så min backlog ska nog få sig en åktur kommande veckorna.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Challenge accepted!

Hade liknande funderingar inför det nya spelåret, backloggen bara växer och börjar anta groteska proportioner. Hjälpte ju inte direkt att hösten var full av nya spel som tog upp i stort sett all min speltid så det betades inte av något i backloggen, i stället fylldes den på än mer när det fyndas bland reor...

10 spel från backloggen alltså, sedan får man köpa/spela ett nytt spel? Taget.

De nya spel jag siktar in mig på 2019 är väl The Outer Worlds, Gears 5, Wasteland 3, Cyberpunk om det släpps.

Jag måste göra någon form av spreadsheet, har hundratals spel i backloggen och behöver översikt för att få lite tempo i detta, hehe.

Cyberpunk vågar jag nästan lova dig att det inte släpps nästa år. Och för min egen skull hoppas jag inte att det blir så. Jag har ju inte ens klarat ut The Witcher 3 än, helt och fullt.

Ja, jag håller på och fnular lite på ett spreadsheet jag med, men vet inte om jag kommer gå så långt, mer att jag kommer välja ett spel i högen när ett tar slut. Annars skulle det ta säkert en månad att bara knåpa ihop ett vettigt spreadsheet.
Förr har jag använt formler baserade på format på spelen och sådär, men då jag inte har full tillgång till alla mina konsoler/spel så kommer det mestadels bli Xbox One/360/Xbox och PS4 och lite lite PC, till att börja med, iaf.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Aloysius:

Jag tycker vi omdefinierar en gigantisk backlog till att man stödjer spelutvecklare man gillar med några kronor, även om man inte har tid att spela deras spel.

Jag är på!

Skrivet av Devan:

Och här sitter man och väntar på något nytt skall släppas för man spelat allt! Gah!

Mm, den tiden är sedan länge förbi för min del... Vet inte vilket jag föredrar mest. Men gräset är ju alltid grönare...

Skrivet av Bennii:

Jösses, vilken utmaning. Nu är det iofs inget som intresserar mig så mycket första månaderna av året så min backlog ska nog få sig en åktur kommande veckorna.

Ja, "stora" "problem" kräver ju drastiska åtgärder! Hehe..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Påbörjade faktiskt detta idag, detta genom att klara Stranglehold på Xbox 360:t. Härnäst blir det bl.a. Bourne Conspiracy på samma plattform.

Backloggens befriare
Skrivet av xScaryKidx:

Påbörjade faktiskt detta idag, detta genom att klara Stranglehold på Xbox 360:t. Härnäst blir det bl.a. Bourne Conspiracy på samma plattform.

Snyggt!


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Cyberpunk vågar jag nästan lova dig att det inte släpps nästa år. Och för min egen skull hoppas jag inte att det blir så. Jag har ju inte ens klarat ut The Witcher 3 än, helt och fullt.

Ja, jag håller på och fnular lite på ett spreadsheet jag med, men vet inte om jag kommer gå så långt, mer att jag kommer välja ett spel i högen när ett tar slut. Annars skulle det ta säkert en månad att bara knåpa ihop ett vettigt spreadsheet.
Förr har jag använt formler baserade på format på spelen och sådär, men då jag inte har full tillgång till alla mina konsoler/spel så kommer det mestadels bli Xbox One/360/Xbox och PS4 och lite lite PC, till att börja med, iaf.

Cyberpunk är nog inte aktuellt i år nä, men a man can dream!

jag behöver fasiken ett spreadsheet och lite ordning för att få en ordentlig överblick av "problemet". Än värre är den beslutsångest mängden titlar leder till, hehe. Kanske skulle man lotta fram det som ska spelas...hmm. Dela in alla i kategorier och dra ett spel från varje kategori till varje "10-spelsklump"... System!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Cyberpunk är nog inte aktuellt i år nä, men a man can dream!

jag behöver fasiken ett spreadsheet och lite ordning för att få en ordentlig överblick av "problemet". Än värre är den beslutsångest mängden titlar leder till, hehe. Kanske skulle man lotta fram det som ska spelas...hmm. Dela in alla i kategorier och dra ett spel från varje kategori till varje "10-spelsklump"... System!

När jag kört liknande system för att välja film har det funkat fint, men på spel skulle det inte fungera för mig, då det ju oftast är ett mycket större åtagande i tid, det gäller verkligen att jag känner för att spela spelet. Men för kortare projekt som film var det perfekt för att slippa välja, och inte dalta med filmvalet, det blev den film som var förutbestämd ifrån fixerade parametrar som gällde. Nu kommer jag i alla fall till en början, innan jag har tillgång till hela min backlog mest gå på vad jag känner för i stunden. Just nu nöter jag Assassins Creed Unity i kombination med Heroes of Might and Magic 3, så har att göra en stund till innan jag behöver ta några stora beslut...


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot

Jag var ganska duktig där ett tag på att spela min backlog innan jag köpte något nytt lir. Tyvärr har tagit slut i och med 2018 och nu har jag tonvis med spel att lira.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser ingen mening med att spela klart spel som man inte tycker är intressanta faktiskt, finns ju en anledning till att man inte längre vill spela vissa spel. Sen samtidigt kan man spela klart ett annat på ett par timmar utan att bli uttråkad.

Medlem

Denna blir jobbig då jag är subscriber på humblebundle monthly.

Avstängd

Bestämde mig för många år sen att minska nya inköp och jobba på backlog istället. Går sådär, då det mest blir gamla favoriter om och om igen. Men finns ju heller ingen mening med att inhandla något som bara kommer stå att samla digitalt damm.

Medlem

Det är ju nästan omöjligt att minska backlogen eftersom butiker och utgivare envisas med att ge bort spel gratis och jag är lite för dumsnål för att inte lägga till spel om de inte kostar något. Bara senaste veckorna har man fått Subnautica hos Epic och LEGO Hobbit, LEGO Lord of the Rings, nåt spel som heter Geneshift och något som heter Sins of Solar Empire på Steam. Vad nu de är för spel.

Problemet med backloggar är att spelen blir större och längre. Speciellt om man föredrar open world (rpg) framför 5-timmars indiespel.

Jag har börjat acceptera att jag ALDRIG ens kommer klara en tredjedel av min potentiella backlog, så därför har jag ingen utan följer spelsuget istället.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

Lägger inte särskilt stor vikt vid att avklara spel, det handlar om underhållning och när jag inte längre har roligt byter jag spel. Många spel i backloggen blir således avklarade på en sittning om under en timmes speltid, huvudsaken är att jag startar och testar dem.

Medlem

Jadu, detta är något man skulle behöva göra själv! Har även replays på lite from software titlar det är dags för igen. Återkommande grej att spela igenom dom, så finslipade spel gameplay mässigt. Men först: fortsätta med Monster Hunter World!

Medlem

Hade man klarat spel innan man köpte nytt så hade man inte haft någon backlogg För egen del köper jag allt som släpps och någorlunda fångar mitt intresse inom de genrer jag oftast kör, Strategi och RPGs till alla platformar förutom mobilt. Sedan får det ligga och vänta tills jag får tid med det. Det skäms jag inte för Om inte annat har man skit att göra när man går i pension.

Jag har även köpt ett extra exemplar av alla konsoler som går i graven för att säkerställa att jag har en som funkar när jag får lust med spel jag har liggande till dessa. Har Två PS2, Två PS3, Två PSvita, Två 3dsXL osv. Undantaget är Microsofts konsoler då utbudet där är skit så jag kan fixa i princip allt till PC eller multiplatform.

Medlem

PS+ är boven i dramat för min del, då jag aktivt spelar både PS3, PS4 och PS Vita.
Backloggen blir bara större och större för varje månad, speciellt med tanke på att jag i princip enbart kör online-spel på samtliga konsoler; Destiny på PS3, The Division på PS4 samt Helldivers och Freedom Wars på PS Vita.
Och trots att man har en hel drös med spel som man kan köra genom så köper man ändå nytt, senast The Last of Us Remastered och Uncharted 4 till PS4, svårt att låta bli när dom har två för 289kr

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Påbörjade faktiskt detta idag, detta genom att klara Stranglehold på Xbox 360:t. Härnäst blir det bl.a. Bourne Conspiracy på samma plattform.

Bourne Conspiracy! Jag vet att det inte var någon stor "hit" eller så men jävlar vad jag älskade det spelet.
Önskar det kom något liknande spel till PC. Riktigt grymt soundtrack i spelet med.

Inaktiv

@keffkebab: Var lite inne på dessa tankar under julledigheten då man har 99% icke färdigspelade spel. Men jag upptäckte att det är rena människoplågoriet att spela spel man inte har lust att spela. Det finns helt enkelt för många spel som inte "kittlar" ens spelglädje.

Å andra sidan finns det spel som jag tycker otroligt mycket om. The Saboteur är ett sådant spel och jag kör nu igenom storyn för tredje gången på ganska kort tid.

Keffkebab, spar dig mycket lidande och spela bara spel som du verkligen tycker är skoj att spela.

Backloggens befriare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag var ganska duktig där ett tag på att spela min backlog innan jag köpte något nytt lir. Tyvärr har tagit slut i och med 2018 och nu har jag tonvis med spel att lira.

Nu tar vi nya krafttag! Jag delar ut 500 FragZ-poäng per avklarat backlogspel när valutan släpps senare i år!

Skrivet av fishfugg:

Ser ingen mening med att spela klart spel som man inte tycker är intressanta faktiskt, finns ju en anledning till att man inte längre vill spela vissa spel. Sen samtidigt kan man spela klart ett annat på ett par timmar utan att bli uttråkad.

Absolut, detta handlar inte om att spela spel man inte vill spela. Detta handlar om att ta tag i sin backlog (som jag utgår ifrån innehåller både spel man vill och kanske inte vill spela, och en hel hög spel man bara har, för att det är så det blir nu för tiden...) och faktiskt göra något åt den, istället för att spela t.ex. HoMaM3 för sjuttioelfte gången, som jag gör just nu... Men jag ska bli klar med det först, innan jag lägger det åt sidan, igen.

Skrivet av xdrive:

Denna blir jobbig då jag är subscriber på humblebundle monthly.

Leben ist leiden.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av EXPLICIT:

Bestämde mig för många år sen att minska nya inköp och jobba på backlog istället. Går sådär, då det mest blir gamla favoriter om och om igen. Men finns ju heller ingen mening med att inhandla något som bara kommer stå att samla digitalt damm.

Jag har tänkt så många gånger, men aldrig riktigt tagit tag i det, men tänkte i alla fall göra ett försök nu.
Nej, om man nu har spel man gillar att spela, så behöver man ju inte köpa massor med nya, men några ser jag inga fel i, men jag vill bryta lite mönster och detta är ett utav dem!

Skrivet av Aloysius:

Det är ju nästan omöjligt att minska backlogen eftersom butiker och utgivare envisas med att ge bort spel gratis och jag är lite för dumsnål för att inte lägga till spel om de inte kostar något. Bara senaste veckorna har man fått Subnautica hos Epic och LEGO Hobbit, LEGO Lord of the Rings, nåt spel som heter Geneshift och något som heter Sins of Solar Empire på Steam. Vad nu de är för spel.

Jag veeeeeeeeeeet! Games with Gold, PSN+, EA Access, Steam-rea, GoG-rea, man ser nåt intressant på tradera... Det finns ingen riktigt hejd på det hela...
Har medvetet valt bort Xbox Game Pass, även om jag hade sparat pengar på det, för att jag orkar inte med en hel radda spel till jag potentiellt kan spela...

Skrivet av Digital_Lifestyle:

Problemet med backloggar är att spelen blir större och längre. Speciellt om man föredrar open world (rpg) framför 5-timmars indiespel.

Jag har börjat acceptera att jag ALDRIG ens kommer klara en tredjedel av min potentiella backlog, så därför har jag ingen utan följer spelsuget istället.

Ja, det har jag också accepterat, för längesedan, det betyder inte att jag inte tänker göra fåfänga försök då och då!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av kebbe:

Lägger inte särskilt stor vikt vid att avklara spel, det handlar om underhållning och när jag inte längre har roligt byter jag spel. Många spel i backloggen blir således avklarade på en sittning om under en timmes speltid, huvudsaken är att jag startar och testar dem.

Ja, jag känner delvis likadant, eller det gör jag, men jag gillar de flesta spel, och spelar gärna klart dem, men har absolut inga problem att lägga ett spel åt sidan om det inte faller mig i smaken. Om det inte ingår i en spelserie jag gillar i övrigt, då kan jag tvinga mig själv att ta mig igenom för sakens skull.
Det är en sjukt skön känsla när man efter 15-20min kan stäng av ett spel och avinstallera det och känna sig färdig. Effektivt!

Skrivet av LARRYLUKE:

Jadu, detta är något man skulle behöva göra själv! Har även replays på lite from software titlar det är dags för igen. Återkommande grej att spela igenom dom, så finslipade spel gameplay mässigt. Men först: fortsätta med Monster Hunter World!

Ja, det här med att spela om spel, är en sak som verkligen drivit på min backlog genom åren... Jag är alldeles för benägen att göra det med spel jag gillar, fast jag gillar ju att spela dem, så ser det inte i sig som en förlust, men vill försöka att köpa mindre nya spel som bara ligger där och väntar utan en sportslig chans. Det är ju det mönstret jag vill bryta mest med detta, egentligen.

Skrivet av Aletheides:

Hade man klarat spel innan man köpte nytt så hade man inte haft någon backlogg För egen del köper jag allt som släpps och någorlunda fångar mitt intresse inom de genrer jag oftast kör, Strategi och RPGs till alla platformar förutom mobilt. Sedan får det ligga och vänta tills jag får tid med det. Det skäms jag inte för Om inte annat har man skit att göra när man går i pension.

Jag har även köpt ett extra exemplar av alla konsoler som går i graven för att säkerställa att jag har en som funkar när jag får lust med spel jag har liggande till dessa. Har Två PS2, Två PS3, Två PSvita, Två 3dsXL osv. Undantaget är Microsofts konsoler då utbudet där är skit så jag kan fixa i princip allt till PC eller multiplatform.

Ja, man får ju gärna bygga upp en stor backlog om man vill, men jag vill framförallt inte spendera en massa pengar på spel jag aldrig kommer hinna spela, därför tänkte jag göra detta projekt som ett försök i att inte köpa en massa nya spel innan jag fått röja undan lite i backlogen.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av svartlock:

PS+ är boven i dramat för min del, då jag aktivt spelar både PS3, PS4 och PS Vita.
Backloggen blir bara större och större för varje månad, speciellt med tanke på att jag i princip enbart kör online-spel på samtliga konsoler; Destiny på PS3, The Division på PS4 samt Helldivers och Freedom Wars på PS Vita.
Och trots att man har en hel drös med spel som man kan köra genom så köper man ändå nytt, senast The Last of Us Remastered och Uncharted 4 till PS4, svårt att låta bli när dom har två för 289kr

Haha, jag känner igen mig allt för väl!!
Onlinespelande har jag dock mer eller mindre lagt på hyllan, då jag helt enkelt inte har tid att bli tillräckligt bra på multiplayer-spel jag gillar för att jag ska kunna känna att jag presterar på en bra nivå. Dvs i huvudsak RTS och MOBA, vilket jag en gång i tiden varit riktigt bra på, iaf RTS, och blir bara förbannad när jag märker hur kass jag blivit...
Och jag ser det mest som en fördel, så jag får lite mer tid över till de övriga spelen!

Skrivet av Rackaren:

Bourne Conspiracy! Jag vet att det inte var någon stor "hit" eller så men jävlar vad jag älskade det spelet.
Önskar det kom något liknande spel till PC. Riktigt grymt soundtrack i spelet med.

Haha, nu blev jag ju sugen på att kolla upp det spelet! Kontraproduktiv effekt upptäckt!

Skrivet av anon_319967:

@keffkebab: Var lite inne på dessa tankar under julledigheten då man har 99% icke färdigspelade spel. Men jag upptäckte att det är rena människoplågoriet att spela spel man inte har lust att spela. Det finns helt enkelt för många spel som inte "kittlar" ens spelglädje.

Å andra sidan finns det spel som jag tycker otroligt mycket om. The Saboteur är ett sådant spel och jag kör nu igenom storyn för tredje gången på ganska kort tid.

Keffkebab, spar dig mycket lidande och spela bara spel som du verkligen tycker är skoj att spela.

Problemet är ju att jag har lust att spela dem, bara inte tiden. Och så vill man spela om en del spel. Och så vill man klara ut en del spel 100% (långt ifrån alla, som tur är...) Och så kommer det en rea, och så får man ett spel gratis, och så en rea till, och sedan är det liksom oöverskådligt... Det räcker med att skivsamlingen är så pass oöverskådlig. Spelsamlingen behöver verkligen inte bli det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Så hur tänker vi i att klara av spel har en del olika genre, typ alla med story kan jag tänka mig att man är klar när storyn är klar, men typ spel som Atlas eller Ark blir man ju aldrig riktigt klar med?
Sen så många timmar att lägga på alla JRPG spel man råkat få i backloggen men får se hur det ser ut på den fronten. Har iallafall startat den första veckan av året starkt blivit klar med Banner Saga och håller på med Act of aggression som jag inte kommer ihåg varför jag skaffade

Skriv svar