Att spela som förälder?

Medlem

Mitt förra psykfall till sambo var av den uppfattningen att man inte spelade som vuxen utan att jag skulle växa upp osv osv. Fick inte spela när hon var hemma m.m. Behöver jag säga att det tog slut?

Med min nuvarande sambo är allt guld och gröna skogar om jag ska vara ärlig, hon är bra mycket yngre än mitt ex och har således alltid haft pojkvänner som spelat.

Vi har två barn ihop och ett radhus där jag tryckt in mig själv och setupen i ett gamnalt klädförråd. Det funkar perfekt, när kidsen sover går jag in där och spelar och hon går o kollar på bonde söker fru, bachelor u name it.

Efter ett par timmar ses vi i sänghalmen och har man tur får man bjuda upp till dans. Om inte så går livet vidare..

Summa sumarum, det gäller att vara lite smidig så går det bra. Man kanske inte kan sätta sig och spela direkt efter jobbet eller medan man klär på ungarna till dagis.

Medlem
Skrivet av Billyballong:

Som en stor bonus så passar ju switchens spel hela familjen och vi har redan haft Mario Kart-kvällar när ettåringen lagt sig. Det har gått så långt att frugan som aldrig varit intresserad numera själv frågar om vi inte kan spela ihop.

Visste inte att man kunde spela flera på en switch, kul. Nu fick jag något att fundera på.

Skrivet av Gamer-Tompa:

Vad är tv för nått?

Om ni ska se något allihopa då, sitter ni med varsin telefon?

Medlem

Det går att lösa 😁
Har en fru som inte spelar men som respekterar mig och vad jag väljer att göra, har två tvååringar så spelar när de somnat efter att mat är lagad, lägenheten städad osv osv. Det brukar resultera i åtminstone ett par kvällar gaming på ca 2-3h I veckan. Spelar i princip bara på PC bör tilggas.
Ha det bra och lycka till!

Medlem

Härligt att detta ämne diskuteras. Detta kunde man inte förutspå för 15 år sedan 😊
Mina kids är 3 och 6 år. Bästa tiden för spel för min del är direkt efter frukost på helgen. Då är övriga familjen upptagna med andra grejer.

Tror det gäller att vara flexibel, ha en bra dialog med sambo/fru och inte ha för överdrivna förväntningar på speltid. Man får uppskatta det som blir.

Jag tänker att det blir gott om speltid på ålderdomshemmet 😊

Medlem
Skrivet av shelter:

Visste inte att man kunde spela flera på en switch, kul. Nu fick jag något att fundera på.

Om ni ska se något allihopa då, sitter ni med varsin telefon?

Nä men en laptop.
Det händer max nån gång i veckan. "På spåret" eller liknande.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min första trådstart!

*wall of text*

Jag är pappa till en 1,5 åring och är relativt nygift. När jag först blev tillsammans med min fru så förstod jag att det skulle bli mindre spelande för min del då hon inte spelar, inget större problem egentligen då jag fortfarande hade en hel del speltid. När jag sen fick reda på att jag skulle bli pappa så förstod jag ju att jag skulle vara tvungen att spela mindre, då jag lovat mig själv och min dotter att när hon är vaken och är med mig så kommer hon alltid vara första prio.

Problemet uppstår snarare efter min dotter somnat på kvällen. Jag är sugen på att spela (har ”bara” ett ps4) och frun är sugen på att slappa av lite vid tv:en (ps4:at står i vardagsrummet). Så om jag vill spela betyder det att jag måste ”tvinga” bort frugan från tv:en, vilket känns ganska ruttet då hon också har rätt till att slappna av i vårat gemensamma vardagsrum. Vi bor rätt trångt för tillfället men ska köpa större.

Min fråga till alla er som är föräldrar är följande:
Hur får ni tid till att spela? Det kommer säkert lösa sig när vi köpt större boende och man kan få en egen spelhörna, men fram tills dess undrar jag i alla fall hur det ser ut hemma hos er!

Väl mött!

jag gjorde som så att jag satte upp en datorskärm med väggfäste bredvid soffan, när det var dags att spela så drog jag ut den framför mig, då kunde jag spela och sambon kunde kika på tv.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Läste samtliga inlägg i tråden och tyckte fortfarande det inte lät ohälsosamt. Du kanske har någon information jag inte har eller kanske tycker det är ok med vissa saker i relationer som jag tycker är varningsklockor. Uppenbart är vi olika.

Hyffsad övertolkning..

Medlem

elo'

Inbiten gamer och farsa till två barn på 7 och 10 år här.
Lösningen heter: "spela när övriga sover".
Jag lirar iaf 2-4 timmar per dag. Inte lika mkt som en kanske vill nöta men det är som det är.

För familjen är väl prio #1?

Medlem

Skaffa inte barn! wear condom ez pz


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Världen blir lite lugnare om dom får bestämma mer...:)

Jag skulle aldrig kunna leva med en person som kräver att få bestämma över mig. Det är bara tragiskt att se alla män som låter det fortsätta.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag gifte mig med en spelande kvinna. Men det är ju svårt att få till så där i efterhand...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Mitt barn är 10 månader, vi lägger alltid henne runt kl 19. Därefter blir de lite disk och sånt som behöver göras, sen är det hopp och lek. Jag brukar få ett par goa spelkvällar i veckan iaf:)
Iofs har jag ett "eget" rum där jag har min stationära pc så det underlättar väl.

Hon accepterar det, sålänge de inte blir varje kväll:)

Jag tror att sålänge man håller barnen som prio ett, så måste det gå att få lite egentid. Det behöver dom flesta människor.

Medlem

Tipsen bara ramlar in och det är jag väldigt glad för! Hopps ni andra blivande, nyblivna och gammla föräldrar också får nytta för något!

Det var en som skrev att tröskeln för att spela har blivit högre, det kan jag känna igen mig i. Har jag inte minimum 2h till över så orkar jag inte starta ps4:at samt om klockan hunnit slå över 21 så orkar jag inte riktigt heller. Tråkigt, men så är det väl att bli gammal.

Medlem

När man läser allt det här så är jag väldigt glad att jag inte skaffade nån unge hahaha.

Medlem

Har en egen ManCave som bland annat spelrum. Så kan gå undan när treåringen sover osv. Så inga problem att hitta tid eller plats. Det är ju bara det att man aldrig tycker att man har nog med tid, men det ger sig! Spel är en underbar hobby, men barn och familj är trots allt viktigare.

Medlem

Jag tycker att den här situationen handlar om två saker.

1) Att det nog tyvärr är så att när man får barn så kommer det att ta en jävla massa tid. Så var det för mig och så har det varit för alla andra föräldrar jag känner (i alla fall de som bryr sig om sina barn). Det betyder ju att oavsett om ditt intresse är dans, fotboll, fiske, tv-spel eller inredning så kommer du inte att ha tid med det i lika stor utsträckning som innan.

2) Att ni rent praktiskt verkar ha svårt att kunna göra det ni båda vill samtidigt.

Det praktiska är ju kanske en fråga om resurser, men det borde kunna lösas. För egen del hade jag skaffat ett (en?) switch så snart jag kunde. Jag vet inte vad du gillar för spel, men jag köpte switch vid release och sedan dess spelar jag mycket mindre på ps4. Till och med nu när jag kör God of War och väntar på att köra RDR2 stör jag mig på att jag inte kan ta med konsolen till sängen och spela i 20-30 min innan jag ska sova och väljer därför istället switch (börjar spela vid tv:n och tar med den in när jag blir trött). Jag lovar att 100 av mina ca 200 timmar i Zelda BotW är spelade typ på det sättet. Eller med Switchen i handen när min sambo eller mitt barn kollar på tv i vardagsrummet. Sen vet jag att många inte gillar Nintendos "inriktning" eller "filosofi" eftersom det inte är nära 4k med maxad grafik och ifall sånt är viktigt för dig så går det väl helt enkelt bort. Men jag tror ärligt talat att alla som ger det en chans borde ha fullt upp ett bra tag. Jag har spelat Zelda, Xenoblade Chronicles 2, Celeste, Gris, Axiom Verge och har plockat upp Diablo 3 igen. Utöver det spelar vi i min familj tillsammans mycket switch. Både min sambo och min son älskar Mario Kart, Mario Odysse och super smash brothers. Utöver det finns ju också massa annat. Mer än jag hinner spela i alla fall.

Om du vill köra på ps4 så kan ju ett tips vara att inte välja spel som kräver för mycket. Jag försökte komma in i the witcher 3 i typ ett år innan jag bara la ned det (spelade det nu i höstas dock och det är jag glad över). Istället valde jag spel som kan spelas igenom på typ några helger eller säg kanske 15-20 timmar. Gillar du FIFA, NHL osv så är det ju ganska rimligt att hitta tid för ett par matcher här och där. För egen del minns jag när min son var i ditt barns ålder att jag spelade The Last of Us remaken till ps4. Kunde aldrig sitta mer än typ en timme eller två åt gången, men det blev som en tv-serie. Gick ett par dagar mellan sessionerna men jag såg fram emot dem mycket. Det finns ju flera spel av den typen. Storydrivna singleplayer typ.

Slutligen... att du och din fru pratar om hur ni båda ska hinna ha tid för det ni vill göra för att kunna slappna av är nog viktigast av allt.

Medlem

Som många här redan skrivit, skaffa ett "spelhörna" med 32" välvd skärm, så saknar du inte TV längre och frun får sitt "egentid" utan att du stör med ditt spelande. Min lösning är enkel, jag har en fru som är morgonpigg, så hon lägger sig tidigt på kvällen vill inte heller "spela" min tid när dottern och frun är vaken, så det blir mest på kvällarna lira lite. Det som är oroväckande är att många här börjar sitt barns "gaming" kärriär när de är så unga, man kommer säkert inte ens ihåg vad man har spelat när är 4-5 år gammal, däremot ögon och hjärna ta stryk med för mycket skärmtid eller ens börja använda skärm förtidigt.

Själv började jag lira 8-år gammal nintendo, super mario va första spelet. Tänker inte ge mitt barn för mycket "skärmtid" innan hon börjar skolan iaf. du behöver inte tvinga att ditt barn blir ett "gamer" om du är det, man kan ha det som egentid istället. Lycka till! Älskar ni varann så hittar ni ett lösning // 12år gift

Medlem

Gift farsa till 2 barn här!
Vi har kommit bra överrens när det kommer till gaming genom alla åren som vi spenderat tsm. Har lyckats få henne att förstå om varför jag väljer att spela istället för att umgås vissa kvällar. Har alltid varit en gamer och kommer alltid att vara! Däremot så blev det livet lite mer komplicerat när man skaffade barn. Så egentid, måste båda få ha ibland. Hur som helst. Jag har både konsol och pc, vilket gör att jag får min egentid oavsett om hon vill se på tv elr inte. Föredrar dock pc:n.
I ditt fall skulle jag nog sikta mig in på en till skärm. Kanske t.o.m. låna av en polare? Saknar den hdmi uttag. Skaffa adapter Behövs ju bara ett headset till, sen är saken biff. Det ordnar sig i slutändan. Ha det fint!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Grattis då! Kul!

Första månaderna hade iaf jag knappt energi över till att spela nått som helst, fick flaskbarn så hjälpte till med matningen om nätterna.

Ett pro-tip när dom är så små är att ha dom små i babysele och spela när den har somnat. Lycka till!

Tack så mycket!

Jag är beredd på att början kommer vara extrem och det får den lov och vara. Kommer fokusera på power nap istället för power gaming då, haha.

Tack så mycket för tipset! Det skall användas väl och klokt!

Cheers!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Ber om ursäkt att jag skriver en gång till men måste verkligen få ut detta ur mig:

Riktigt roligt och glatt att se att många av oss här har hittat en fru (eller man) som respekterar ens intresse och hobby som är att spela. Vi måste dyrka våra respektive som gudar eftersom de visar ett gott samförstånd för vårt intresse. Många hade aldrig tagit sig ork eller energi till att förstå vad spela innebär för oss.

Så till er alla därute; bra jobbat och glöm aldrig tacka för förståelsen!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

@kLIMAX_: Det gjorde jag senast igår, då frugan förberedde nattningen av ungarna själv, medans jag försökte undkomma ett par loot-kåta pirater i SoT


signatur

I drank what?

Kontot avslutas
Skrivet av kLIMAX_:

Ber om ursäkt att jag skriver en gång till men måste verkligen få ut detta ur mig:

Riktigt roligt och glatt att se att många av oss här har hittat en fru (eller man) som respekterar ens intresse och hobby som är att spela. Vi måste dyrka våra respektive som gudar eftersom de visar ett gott samförstånd för vårt intresse. Många hade aldrig tagit sig ork eller energi till att förstå vad spela innebär för oss.

Så till er alla därute; bra jobbat och glöm aldrig tacka för förståelsen!

Absolut ska man vara glad över att vara med någon som har förståelse för ens intressen och att man själv respekterar den andres intressen.

Jag har själv träffat folk som anser att tv spel bara är till för barn. Detta kanske beror på att det för dessa personer associeras med barn.
Själv har jag även intresse för smink men det finns de som anser att det är bara för tjejer. Sen blir det väl lika med smink som med spel, att folk har sin egen bild av vem som bör hålla på med det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Min tanke att det gäller att ge och ta. Vill man ha lite egen tid (speltid) så får man även ge tid till andra saker, typ sambon. Dottern (6år) och jag är ute ganska ofta och röjer runt samt att vi ibland sätter och och spelar enklare spel på PS4 (LBP, Lego spelen osv), då får sambon egen tid att hitta på saker.

Sen när dottern går och lägger sig så kan jag sätta mig med datorn och leka själv en stund utan att man får onda ögat av sambon

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag skulle aldrig kunna leva med en person som kräver att få bestämma över mig. Det är bara tragiskt att se alla män som låter det fortsätta.

Det är mer tragiskt att se alla kvinnor som blir fysiskt och psykiskt misshandlade av sina män, jag lovar att det är fler.

O.T:
Jag skulle också rekommendera en switch eller något liknande, för de flesta sitter väl ändå med telefonen i handen idag? Bara att byta ut den mot switchen och köra när ungarna lagt sig.
Båda nöjda.

Medlem

Kul tråd!
Hade ingen aning om att det fanns så många föräldrar på FZ. Någon får ordna meetup i skåne ;).

Jag har två barn, 1,5 samt 4 år gamla.
Som många andra spelar jag främst efter barnen lagt sig och man har möjlighet till egentid, ibland går det spela när den lille vilar på helgen. Så tiden finns där, men absolut inte lika mycket som förr.

Föräldraskapet har även ändrat min syn på spel. Eftersom tiden är skral, blir speltimmarna värda mer än dom tidigare har varit. Vilket också höjer mina krav på spel. Mest kvalitativ speltid per timme, tack.

Dessutom har jag slutat spela onlinespel. Helt. Det fungerar inte alls med föräldraskapet. Online-spel går inte pausa, går inte spara etc.
Single Player går alltid pausa, alltid spara och avsluta när som. Dessutom kräver onlinespel betydligt mer investerad tid för att man ska komma någonstans, den möjligheten finns inte och single player är inte beroende av det på samma sätt.

En annan sak som fungerar ypperligt för mig är Steam Link som är kopplat till ena tvn. Leker barnen i vardagsrummet, och jag ändå vill hålla koll på dom så kan jag lira mina pc-spel på steam link via tvn med min steamkontroller. Fungerar ypperligt i trådat nätverk (helt uruselt på wifi).

Steam Link går f.ö köra via vilken dator som helst, kanske t.om raspberry pi. Måste inte vara en Steam Link-maskin. Även om dom är riktigt bra och praktiska.

Har en son på 4 månader, jädrans omställning. Van att kunna sitta 8-10h om dagen efter kneg och nöta. Idag blir det ej mycket, främst för jag i stort sett bara är intresserad av tävlingsinriktade onlinespel (som ej går att pausa såklart, CS och FIFA t ex).

Sätter jag mig idag är det mest för att ta det lugnt och fly lite. Stardew Valley, Euro Truck Simulator och theHunter: Call of the Wild är bra exempel på sinnesro mellan barnskriken.
Är han vaken och vägrar ligga själv är man begränsat till spel med en hand, Hearthstone funkar bra.

Medlem

Förstår din sits men tror inte du behöver tänka så mycket igentligen det löser sig med tiden.

Träffade min andra hälft 1995 typ första gången hon sov över vaknade hon flera gånger per natt av en viss Sysop var bara tvungen och släpa sig ur sängen. Ja hon hade en del frågor dagen efter körde BBS på den tiden med 3 nodes...

Vi startade i en 3'a och hade inga barn då så blev ett spelrum direkt och dator + TV så behövde inte slåss om platserna.

1999 fick vi vår första och här krymper tiden för spelandet ja, men precis som du var inne på barn=prio 1 och har man inte det bör man inte skaffa barn sen när dom är små sover dom mest vilket ger tid till båda.

För hoppa framåt idag har vi 7 rum och kök 5 barn yngsta 5år 9st datorer var av 3 laptops 2 surfplattor , alla konsoler , samlar på amiga, C64 osv osv. Kan spela lite när jag vill min andra hälft syr. Jag lirar hon syr när hon kan och jag lirar när jag kan. Hon backar mej och jag henne.

För göra det kortfattat spelade ihop med familj är inte större problem än du gör det till, Precis som ett förhållande är det ge och ta som gäller och ingen relation överlever om man inte jobbar på den. Ställ upp på hennes intresse så ställer hon säkert upp för dej. Sen det kommer tider när man får helt enkelt skita i och spela hur mycket du än vill Din fru är ju också en del av dej som ska prio över spelandet. Om du vill få allt och funka är det bara jobba på det som gäller så löser det sig.

Har vänner som tappade bort sig helt framförallt när WoW kom dom blev singlar vilket jag förstår fullt ut, om man vänder på det vem fan vill ha en kvinna som spelar konstant som inte lägger 5 min på dej?.

Säkert det löser sig för dej om DU vill så barn är inget hinder!

Lycka Till

Medlem
Skrivet av Fargo:

Kul tråd!
Hade ingen aning om att det fanns så många föräldrar på FZ. Någon får ordna meetup i skåne ;).

Jag har två barn, 1,5 samt 4 år gamla.
Som många andra spelar jag främst efter barnen lagt sig och man har möjlighet till egentid, ibland går det spela när den lille vilar på helgen. Så tiden finns där, men absolut inte lika mycket som förr.

Föräldraskapet har även ändrat min syn på spel. Eftersom tiden är skral, blir speltimmarna värda mer än dom tidigare har varit. Vilket också höjer mina krav på spel. Mest kvalitativ speltid per timme, tack.

Dessutom har jag slutat spela onlinespel. Helt. Det fungerar inte alls med föräldraskapet. Online-spel går inte pausa, går inte spara etc.
Single Player går alltid pausa, alltid spara och avsluta när som. Dessutom kräver onlinespel betydligt mer investerad tid för att man ska komma någonstans, den möjligheten finns inte och single player är inte beroende av det på samma sätt.

En annan sak som fungerar ypperligt för mig är Steam Link som är kopplat till ena tvn. Leker barnen i vardagsrummet, och jag ändå vill hålla koll på dom så kan jag lira mina pc-spel på steam link via tvn med min steamkontroller. Fungerar ypperligt i trådat nätverk (helt uruselt på wifi).

Steam Link går f.ö köra via vilken dator som helst, kanske t.om raspberry pi. Måste inte vara en Steam Link-maskin. Även om dom är riktigt bra och praktiska.

Samma här, nästan bara spel som jag bestämt är värda min tid (GoW, RDR2, uppkommande Sekiro) medans online spel har jag helt lagt bort, som du sa: krävs för mycket tid föd att bli bra, låsa upp gear etc.

Medlem

Mitt X var ingen gamer men lät mig hållas. I min nuvarande relation är det ännu bättre på den fronten då hon är gamer själv, så hon har redan förståelse.

Vi turas om att passa barnet och springa o natta etc. Uppgraderade nyligen till en 4a från en 3a då vi inte ville offra vårt kontor & gamerrum men behövde ett rum för barnet.

Ibland sitter vi båda vid datorerna och ibland är en vid tvn eller ps4at och den andra vid en dator. Jag tror nyckeln ligger i förståelse för en hobby, klarar man inte av att visa det tycker jag man bör försöka reda ut det.

Sedan att tiden är begränsad med barn får man acceptera. Är man ensam hemma och barnet sover kan det vara betydligt lättare med SP-spel om man behöver pausa.

Medlem

Har 2 barn, yngsta snart 6 månader och äldsta 4 år. Kan rekomendera moonlight appen till mobil (eller steam link appen för den delen) samt en handkontroll anpassad för mobilen. Kör själv med en ipega 9023. Funkar finfint att streama från datorn och spela med den

Skriv svar