Avstängd
Spelåret 2018

Även den mörkaste natt har sina stjärnor. Och dessa titlar lyste som starkast under spelåret 2018. Jag har listat dom bästa spelen, världar och innehåll och m.m från 2018 i olika kategorier så det blir lättare att hänga med.

BÄSTA DJUR 2018: MONSTREN I MONSTER HUNTER: WORLD

Det är sällan ett spel kretsar kring ett enormt ekosystem samt ett fantastiskt djurliv. Ekosystemet i detta spel är fantastiskt. Hur dom gigantiska reptilerna interagerar med varandra tycks leva oberoende av spelaren - är så trovärdigt att man nästan skiter på sig. Det känns verkligen som att man upptäcker nya arter hela tiden. Som t.ex Anjanath, det tyrannosaurie-liknande monstret som är otroligt svår att besegra.

BÄSTA STAD 2018: ATEN I ASSASIN'S CREED: ODYSSEY

Assassin's Creed-spelen har ju alltid handlat om det forntida och historiska. Med det i åtanke så är det rätt förbluffande att Ubisoft inte hade tolkat den morderna demokratins vagga förrän nu. Själva resan till antikens Aten är ett måste för historietokiga personer som jag själv. Alla andra spelen har ju varit i och för sig bra men när det gäller själva spelplanen så är ingen bättre än Aten i Odyssey.

BÄSTA UPPFÖLJARE 2018: GOD OF WAR

Hur ofta händer det att en spelserie får en chans att bli bättre än vad den har varit förr? Inte ofta, säger jag. Men God of War från 2018 har inte samma löjeväckande storslagenhet eller den grundläggande spelmekanik som 2005 års God of War. Det bygger inte på samma mytologi, det vill inte berätta samma story och det finns en helt ny Kratos som känns så jädrans annorlunda att man knappt känner igen honom. Fast det är ändå ingen reboot eller remake utan en rak uppföljare som har en perfekt balans av att vara en genial nystart på något fantastiskt och att helt förlora sin uråldriga identitet.

BÄSTA BANDESIGN 2018: HITMAN 2

När jag snackar om skitskön bandesign så brukar jag ofta nämna Overwatch, Red Dead och mycket mer. Men i år så har dom genialiskt detaljerade och öppna banorna i Hitman 2 bokstavligt krossat alla konkurrenter. Bandesignen i spelet är otroligt snyggt för att inte nämna otroligt vackert gjort. Om man ignorerar alla gevärskott och explosioner så är det en otroligt vacker syn.

BÄSTA HUVUDROLL 2018: ARTHUR MORGAN I RED DEAD REDEMPTION 2

Jag är inte sådan som brukar fästa mig vid huvudpersoner i film eller spel. Men när det gäller Arthur Morgan så är det ett undantag. Han är nog den skönaste snubben i ett spel någonsin. Om jag skulle jämföra min Arthur med en väns Arthur så skulle jag knappt känna igen honom. Klädval, diet, vikt, vapenarsenal, humör är en av dom få saker som du medvetet eller omedvetet tar ställning till formar den person som helt och hållet är din egen. Jag bryr mig otroligt mycket om Arthur. Och ingen jävel ska få göra illa honom. Jag har hagelbössan i högsta hugg...

BÄSTA LJUD 2018: SUPER SMASH BROS ULTIMATE

I nästan 20 års tid har Super Smash Bros-serien handlat om en sak framför alla andra: Spelvärldens bästa fanservice. Detta märks otroligt tydligt i Smash Bros Ultimates svällande soundtrack, som består av mer än 800 nytolkningar av klassiska låtar från alla olika Nintendo-spel som man har hört många gånger under sin barndom. Det enda som är mer bisarrt än den ofattbara mängden kvalitativ musik från absolut alla spel någonsin, är att man har möjligheten att lyssna på den samtidigt som du bär med dig din Switch. Släng dig i väggen, Spotify. Eller ska jag snarare säga, ut från arenan.

BÄSTA STORY 2018: THE WALKING DEAD: THE FINAL SEASON

Med endast två avsnitt kvar och det tredje som kommer den 15 januari så har våran resa med Clementine nått sitt slut...snart. Alla val som man gör här har mening och liknar ingenting som vi tidigare fått sett i dom andra spelen. Alla QTE:s har ändrats helt och hållet. Vi har fått en ny grafikstil samt en helt otroligt bra berättelse att hänga med i. Vad kommer hända med Clementine? Vad kommer hända med hennes nyfunna vänner? Och vad kommer AJ att göra när allting brister? Det är något som vi får vänta med att se i dom två sista avsnitten av finalen....

BÄSTA SPELVÄRLD 2018: RED DEAD REDEMPTION 2

Det finns open world-spel och så finns det Rockstars open world-spel. Även om du inte är det minsta intresserad av grovhåriga cowboys så är det omöjligt att inte sugas in i denna otroligt brutalt vackra, snygga och levande miljö. Allt som målas upp här, allt från storstäder, till industrisamhällen, till vidöppna öknar, till mörka skogar, till geggiga träsk kommer till liv på ett magiskt sätt som inte många kan slå. Red Dead 2 sätter ribban för alla sandlådespel. Och jag skulle bli otroligt förvånad om någon överhuvudtaget skulle kunna nå upp till denna nivå innan Rockstar släpper Grand Theft Auto VI om ytterligare fem år.

BÄSTA NYKOMLING 2018: ASHE OCH BOB I OVERWATCH.

Overwatch är enligt mig en av dom bästa FPS-spelen jag känner till. Spelet har ett välutvecklat karaktärsgalleri, lore och m.m. När jag var på utomlandsresa i Florida så fick jag en notis på Instagram. Jag öppnade upp och då fick jag se dessa två nya hjältar: Ashe och Bob. Och jag blev riktigt fast över hur cool hon faktiskt var. När jag kom hem så slängde jag ifrån mig väskan, satte igång datorn, uppdaterade Overwatch och fick chansen att spela som henne. Och hon är sjukt bra. Ashe är perfekt som hon är nu. Om folk klagar på att man behöver buffa henne så är det bara för att dom är dåliga förlorare.

BÄSTA LICENSSPEL 2018: SPIDER-MAN

Insomniac Games Spider-Man bygger vare sig på den klassiska kontinuiteten från serietidningarna eller på det cinematiska universum som Marvel har spenderat tio år med att bygga. Istället är det en helt egen tolkning av Peter Parkers vardag som trikåklädd superhjälte, ungefär på samma sätt som Arkham Asylum var en fristående Batman-berättelse. Tillsammans med slående vacker grafik, underbar bandesign och en gripande story så är detta det bästa Spider-Man spelet genom alla tider.

BÄSTA RACING 2018: FORZA HORIZON 4

Racing är en hyfsat populär genre i spelvärlden. Och jag tror att många kan hålla med mig när jag säger att det nya Forza Horizon är fantastiskt bra när det kommer till det området. Spelet bjuder på ett unikt utbud av bilar, bland annat en Volvo 740 mä turbo! som vi säger här uppe i Norrland. Grafiken är genomslående vacker. Urvalet av bilarna och deras komponenter är väl uttänkta. Den öppna sandlådevärlden är hyfsat men man kan inte jämföra den med Red Dead 2. Men om jag lägger det åt sidan så kan jag med gott samvete lägga fram att Forza Horizon är ett sådant racingspel som dom flesta har svårt att konkurrera med.

BÄSTA SPEL 2018: RED DEAD REDEMPTION 2

Ända sedan 1976 års Colossal Cave Adventure så har spelutvecklare överallt strävat efter att få göra världar som lever och andas. I år fick vi veta hur det känns att besöka en sådan. Världen i Red Dead Redemption 2 bemästrar du inte. Den bemästrar dig. Gradvis, metodiskt och med stort tålamod lär du dig tolka alla oräkneliga system, ramar och riktlinjer, ofta diffusa och opedagogiskt förklarade. Först efter tiotals timmar så känner du dig om inte hemma, så åtminstone självsäker nog att utforska vildmarken utan av misstag rida ut för ett stup eller provocera fel person med din blotta närvaro. Den kompromisslösa, ofta skoningslösa tilliten till korrekt fysik, momentum och tyngd, får allt från tomhylsor, explosioner till bisonoxar och grizzlybjörnar att kännas rotande i spelets värld, men också karaktärer och scenarier att kännas klumpiga, tröga och icke-intuitiva.

Red Dead 2 är inte ett spel som håller dig i handen heller. Den hugger istället av den, med en rakbladsvass jaktkniv. Du ska klä dig rätt, äta rätt så du inte blir överviktigt, tvätta dig och mycket därav. Revolvrar och vapen blir skitiga och måste smörjas och tas hand om omsorgsfullt. Du kan bli efterlyst av att loota banditer och skurkar. Kött ruttnar med tiden. På liknande maner är berättelsen sövlig och dröjer sig kvar vid enskilda moment likt Kubrick som dröjde kvar vid varje scen.

Vissa kallar det trist. Jag kallar det djärvt.

Detaljrikedomen har präglat detta spel otroligt mycket. Varje gruskorn i varje dalgång placerats ut för hand, varje ormbunke som följsamt viker sig undan för hjortens kropp, varje kliv i våtmarken plöjer upp djupa spår och varje genom lövkronorna silad solnedgång är den vackraste du sett, förvandlar Red Dead 2 till just den där världen som lever och andas. Detta är utan markerar 2018 års största bedrift; en värld som råkar vara ett spel men ett spel som också råkar vara en värld.

Kommentera nedan. Vad tycker ni om listan? Vilka är era favoriter från 2018 i kategorier?


signatur

Why so serious?

Skägg.
10 Chambers

”Bästa djur” borde stå med i alla ÅS-listor.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

”Bästa djur” borde stå med i alla ÅS-listor.

Precis min tanke.


signatur

Why so serious?

Vet inte om en "bästa djur"-kategori fungerar till fullo, men spelindustrin har bjudit på många djur. Djur har dukit upp som fiender, vänner, mat, crafting-ingredienser, background NPCs, något man måste sköta om osv.

Ett spel som släpptes under 2018, vad tycker trådskaparen om spelet om han prövat det?:

jbx
Medlem

Bra där!!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Avstängd
Skrivet av Monsterfrukost:

Vet inte om en "bästa djur"-kategori fungerar till fullo, men spelindustrin har bjudit på många djur. Djur har dukit upp som fiender, vänner, mat, crafting-ingredienser, background NPCs, något man måste sköta om osv.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/The_Last_Guard...

https://vignette.wikia.nocookie.net/sims/images/f/f5/The_Sims...

https://vignette.wikia.nocookie.net/nintendo/images/2/2f/Nint...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/18/Far_Cry_Primal...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a6/Pok%C3%A9mon_P...

Ett spel som släpptes under 2018, vad tycker trådskaparen om spelet om han prövat det?:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQAY5iLgUVo

Nog är det bra.


signatur

Why so serious?

En ganska bra runner-up på djurlistan är ju ändå kamikaze rådjuren i RDR2!

Medlem

Bästa trailer 2018

CP 2077

Bästa överraskingar

Sekiro
Ghost of tsushima
Nioh 2

Moderator | Testpilot
Skrivet av Joakim Palm:

Bästa trailer 2018

CP 2077

Ibland funderar jag på om trailern egentligen är bra eller om det är mest min egna hype att äntligen få något från Cyberpunk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Monsterfrukost:

Vet inte om en "bästa djur"-kategori fungerar till fullo, men spelindustrin har bjudit på många djur. Djur har dukit upp som fiender, vänner, mat, crafting-ingredienser, background NPCs, något man måste sköta om osv.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/The_Last_Guard...

https://vignette.wikia.nocookie.net/sims/images/f/f5/The_Sims...

https://vignette.wikia.nocookie.net/nintendo/images/2/2f/Nint...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/18/Far_Cry_Primal...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a6/Pok%C3%A9mon_P...

Ett spel som släpptes under 2018, vad tycker trådskaparen om spelet om han prövat det?:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQAY5iLgUVo

Köpte det för någon vecka sedan, första timmarna var spelet hur bra som helst - men tyvärr håller det inte för mig i längden. För repetativt, saknar en HUD med de vanligaste kommandona mm.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

BÄSTA LJUD borde vara besta spel musik, för besta ljud är svårt att slå Battlefield 5 på.

Avstängd
Skrivet av aT1C:

BÄSTA LJUD borde vara besta spel musik, för besta ljud är svårt att slå Battlefield 5 på.

Det vi hör antingen explosioner, musik eller något annat räknas som ljud. Just därför är Smash Bros Ultimate bäst nu inom det området.


signatur

Why so serious?

Ambassadör
Xbox

RDR 2 har bäst djur enligt mig! Dels alla fantastiska djur som finns runt om i världen, men det som tippar över är hästarna. Ett spel som fått luttrade gamers sitta i forumet och diskutera hästraser, dressyr, ryktning, frisyrer och gångstilar... Det är bra.


signatur

Jump in.

Avstängd

@jbx: Tackar


signatur

Why so serious?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

RDR 2 har bäst djur enligt mig! Dels alla fantastiska djur som finns runt om i världen, men det som tippar över är hästarna. Ett spel som fått luttrade gamers sitta i forumet och diskutera hästraser, dressyr, ryktning, frisyrer och gångstilar... Det är bra.

Håller med här. Det som komplicerar är ju att man skall jämföra verklighetstrogna "riktiga" djur med fantasidjur. Så man får nästan dela det i två kategorier. Bästa fantasidjur och bästa verklighetstrogna djur. Mycket bra lista och väl genomtänkt i allt annat.🐎

1
Skriv svar