Att spela som förälder?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Även om du försöker göra det skämtsamt med din "smiley", så låter det inte hälsosamt att du behövt "kriga" för en spelhörna. Låter som det finns mer problem än vad du ger intryck av i första posten. Även om barnen kommer i första hand, så ska du inte behöva slåss med din partner om en hobby som egentligen är så billig och kan tidsanpassas i princip in i absurdum i jämförelse med andra hobbys.

”Ok”

Som jag skrivit tidigare så bor vi trångt och har bara en TV. Denna tråden handlar väl inte om mitt förhållande utan mer vad folk har för lösningar hemma för få till det med sin hobby i en annars hektiskt vardag. Är för övrigt jävligt nöjd med mitt äktenskap, men du får gärna dra dom slutsatser du vill.

Medlem

Jag känner väldigt många män som löser sin hobby-tid genom att vara vakna på natten när alla andra i familjen sover. Kräver ju dock att man hittar annan tid att sova på, tex framför tvn eller när man nattar ungarna eller på helgen eller så.

Medlem

fan va gött o va singel ibland alltså

Medlem
Skrivet av Metroid:

Har jag påstått att man är en toffel för att man visar hänsyn? Devan menar ju på att man kan glömma att samsas om tv:n om man är gift, och jag menar att man då är gift med fel person om det är så. Jag tycker dock att alldeles för många män låter sina fruar bestämma för mycket, vilket var vad jag syftade på. Är det något annat som är oklart?

För många män låter sina fruar bestämma?
Hört talas om hufriden?
Jag.låter.min fru bestämma mer i många saker för det är hon bättre på.
Däremot tv behöver inte vi bråka vi har var sitt vardagsrum


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Jag känner väldigt många män som löser sin hobby-tid genom att vara vakna på natten när alla andra i familjen sover. Kräver ju dock att man hittar annan tid att sova på, tex framför tvn eller när man nattar ungarna eller på helgen eller så.

Tror de flesta föräldrar tänker och gör så här.

Problemet är att man får sömnbrist. Som följd blir man grinig och det kan bli svårt att bryta den negativa spiralen, trots att folk kommenterar säckarna under ögonen, klumpighet, dåligt minne och närvaro. Och man blir inte sällan passivt aggressiv när man är grinig och trött, vilket tär ganska snabbt relationer.

Efter upprepade missar fick min fru nog och krävde fasta nattnings- och uppstigningstider. Så, Nä. Att alltid spela när familjen sover (efter 23:00) är en undermålig lösning. Lösningen håller sällan i längden och dessutom är det svårt att ”hålla måttligt och i kontroll”.

Det är bättre att prata med frugan och strukturera upp fasta egentider såväl som tider tillsammans med och utan barn - det finns helt enkelt inte tid att låta det falla spontant och oplanerat - dessutom blir båda frustrerade när tiden aldrig räcker till varandras behov.

Fast ja... Att säga är en sak och alltid leva efter det är en annan. Det är inte helt enkelt att motstå frestelsen när man precis börjat spela ett jävligt bra spel. Den bättre lösningen är dock att styra upp egentid med bra kommunikation och regler.

En sak till som är viktig är inställningen som pappa-gamer. De spel som ligger på runt 80 timmar bör man inte längre förvänta sig att kunna spela ut på två veckor, utan snarare på två eller fler månader - för så jävla mycket egentid finns det inte!

... en till två timmar varannan dag resulterar ju i 15-30 timmar per månad..

Edit:
Försökte hitta en bild som illustrerar den negativa spiralen ifrån sömnbrist. Säg att man utgår ifrån den gula nivån:

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Tror de flesta föräldrar tänker och gör så här.

Problemet är att man får sömnbrist. Som följd blir man grinig och det kan bli svårt att bryta den negativa spiralen, trots att folk kommenterar säckarna under ögonen, klumpighet, dåligt minne och närvaro. Och man blir inte sällan passivt aggressiv när man är grinig och trött, vilket tär ganska snabbt relationer.

Efter upprepade missar fick min fru nog och krävde fasta nattnings- och uppstigningstider. Så, Nä. Att alltid spela när familjen sover (efter 23:00) är en undermålig lösning. Lösningen håller sällan i längden och dessutom är det svårt att ”hålla måttligt och i kontroll”.

Det är bättre att prata med frugan och strukturera upp fasta egentider såväl som tider tillsammans med och utan barn - det finns helt enkelt inte tid att låta det falla spontant och oplanerat - dessutom blir båda frustrerade när tiden aldrig räcker till varandras behov.

Fast ja... Att säga är en sak och alltid leva efter det är en annan. Det är inte helt enkelt att motstå frestelsen när man precis börjat spela ett jävligt bra spel. Den bättre lösningen är dock att styra upp egentid med bra kommunikation och regler.

En sak till som är viktig är inställningen som pappa-gamer. De spel som ligger på runt 80 timmar bör man inte längre förvänta sig att kunna spela ut på två veckor, utan snarare på två eller fler månader - för så jävla mycket egentid finns det inte!

... en till två timmar varannan dag resulterar ju i 15-30 timmar per månad..

Edit:
Försökte hitta en bild som illustrerar den negativa spiralen ifrån sömnbrist. Säg att man utgår ifrån den gula nivån:
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticleImages/1/11105/larg...

Bra skrivet! Är väl lite så vi har det just nu, inplanerad egentid för bägge två!

Medlem

Jag har 2 barn och får ändå spelat en hel del. Ett tips är ju en extra tv. Vi har en i sovrummet också som frugan använder de kvällar jag spelar. Hon var införstådd med min hobby redan när vi träffades så att jag spelar mycket är inte ett problem för henne.

jbx
Medlem

Jag har tre barn, de brukar vakna runt 7:30 varje dag. Jag går upp klockan 6 och ibland tidigare det ger mig några timmar speltid varje dag. Har blivit som en rutin, kaffe och spel innan någon annan vaknar, det är kvalitetstid.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Molotov:

För många män låter sina fruar bestämma?
Hört talas om hufriden?
Jag.låter.min fru bestämma mer i många saker för det är hon bättre på.
Däremot tv behöver inte vi bråka vi har var sitt vardagsrum

Det är inte särskilt hälsosamt äktenskap om frun alltid ska bestämma allting om du inte håller med. Husfrid skapar man lättast genom att gifta sig med en person som inte är psykopat och kräver total dominans. Jag är medveten om att du (åtminstone delvis) skämtar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min första trådstart!

*wall of text*

Jag är pappa till en 1,5 åring och är relativt nygift. När jag först blev tillsammans med min fru så förstod jag att det skulle bli mindre spelande för min del då hon inte spelar, inget större problem egentligen då jag fortfarande hade en hel del speltid. När jag sen fick reda på att jag skulle bli pappa så förstod jag ju att jag skulle vara tvungen att spela mindre, då jag lovat mig själv och min dotter att när hon är vaken och är med mig så kommer hon alltid vara första prio.

Problemet uppstår snarare efter min dotter somnat på kvällen. Jag är sugen på att spela (har ”bara” ett ps4) och frun är sugen på att slappa av lite vid tv:en (ps4:at står i vardagsrummet). Så om jag vill spela betyder det att jag måste ”tvinga” bort frugan från tv:en, vilket känns ganska ruttet då hon också har rätt till att slappna av i vårat gemensamma vardagsrum. Vi bor rätt trångt för tillfället men ska köpa större.

Min fråga till alla er som är föräldrar är följande:
Hur får ni tid till att spela? Det kommer säkert lösa sig när vi köpt större boende och man kan få en egen spelhörna, men fram tills dess undrar jag i alla fall hur det ser ut hemma hos er!

Väl mött!

Jag är själv förälder och är tvspelsnörd Har precis samma tänk som du, när de små är vakna så är de prio ett, inget snack om saken. En del säger psvr, funkar givetvis, men vill man ha koll på de små kan det bli ett mindre problem, då man är inne i spelet och vissa kanske inte uppmärksammar omgivningen (speciellt om man har headset). Men en sak jag kan rekommendera varmt om ni delar tv-soffan är remoteplay. Du styr din ps4 från en annan enhet, alltså en laptop/pc eller till och med din mobil (funksr enbart på Sony telefoner) Men jag rekommenderar att styra via dator, då man använder sladd och drar ner den lilla delay som finns i Bluetoothen som mobilen använder. Jag upplever sällan lagg och spelen flyter nästan precis som om du skulle spela direkt på din ps4. Visst man märker skillnad i upplösning osv, men oftast har du mindre skärm på en laptop/pc än en tv i vardagsrummet, så det märks inte så.
Man fär ladda ner programvaran "remote play" från playstations hemsida, sen pluggar man in en kontroll med sladd och loggar in på sitt ps konto, bara att köra
Hoppas detta var till nytta för någon.

Medlem

Om möjligt skaffa en ps4/Xbox till jobbet och så börjar du 2 timmar tidigare eller liknade. Alternativt som många har sagt kvällar. Har du vänner som är gamers säga att du ska iväg en helg och låna någons konsol.

Medlem

@Laddemannen:

Jag har 2 barn och en fru som inte spelar. Båda barnen har speciella behov så är väldigt tidskrävande, mer så än "vanliga" barn. Den enda speltid som finns är när barnen somnat på kvällen. Om frugan vill använda TV'n så antingen tittar vi på något ihop eller så spelar jag på PC'n. Annars om hon använder sin laptop för att titta (det händer) på något, så är det fritt fram. Men speltiden är ganska begränsad till kanske 1-2 timmar om dagen.

Barn är en tidsvortex som bara äter upp all tid i sin närhet


signatur

I drank what?

Medlem

När jag läste tråden tänkte jag på klippet naptime på Youtube😆 än

https://youtu.be/AF_nfazQaek

Det är ett gissel att få speltid och samtidigt hinna sova nåt också. Värst blir det när andra barnet kommer för innan dess kan man be sin partner att ta ansvar för barnet pga spel-kväll . När du har 2 eller fler har du minst ett barn per vuxen .


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vi har som grundregel här hemma att ingen har ägande rätt till TV:n, utan vi turas om med att använda. TV går ju att streama till alla möjliga enheter idag. Att sitta framför TV:n handlar mer om bekvämlighet, och båda parterna måste få koppla av ibland.

Visst, det blir inte lika mycket spelande när man har barn, men jag har aldrig känt att familjen påverkat mitt spelande. Förra året så spelade jag igenom långa spel som Red Dead Redemption 2, Spider-Man, God of War och Ni no Kuni 2, och jag har två pojkar på 5 respektive 3 år. Så omöjligt är det inte. Allt handlar om att respektera varandra och deras intressen och låta sin partner få ”skämma bort sig” lite ibland. Ska den ena bara ge och den andre ta hela tiden så ser jag ingen poäng i att vara i ett förhållande.

Medlem

Jag kommer att bli pappaledig i och med när WoW Classic släpps, hoppas på att lillen sover lite på dagarna så pappa kan döda boars i barrens!


signatur

IDKFA

Medlem

Nu har jag en egen dator att gå till när min bebis somnar, men annars är mitt tipps att prata med henne om det, så får ni gemensamt komma på en lösning. Jag och min sambo pratar om allt, va ärlig och säg vad du känner, ge och ta handlar det om, så skall du se att allt löser sig

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag kommer att bli pappaledig i och med när WoW Classic släpps, hoppas på att lillen sover lite på dagarna så pappa kan döda boars i barrens!

Glöm inte open world pvp i Hillsbrad också.

Gen
Medlem

Är väl bara att köpa en 27 tums datorskärm för två-tre lök och koppla PS4an via HDMI så är saken biff?

Redaktör

Jag har fru och två barn, sex och fyra år. Sexåringen gillar spel, fru och yngsta inte särskilt mycket. Blir en del spelande med sexåringen, som nu är stor nog att köra t.ex. Mario + Rabbids mot varandra (svinkul!) Ynglingen får då kolla surfplatta och frun gör annat. Annars kör jag en del kvällstid när frun lagt sig (jag har mindre sömnbehov, tack och lov). Det blir en del pusslande och speltiden svältfödd jämfört med pre-barn, samtidigt som det blir enklare ju äldre barnen blir.

Skrivet av Bojkott:

Vi har som grundregel här hemma att ingen har ägande rätt till TV:n, utan vi turas om med att använda. TV går ju att streama till alla möjliga enheter idag. Att sitta framför TV:n handlar mer om bekvämlighet, och båda parterna måste få koppla av ibland.

Visst, det blir inte lika mycket spelande när man har barn, men jag har aldrig känt att familjen påverkat mitt spelande. Förra året så spelade jag igenom långa spel som Red Dead Redemption 2, Spider-Man, God of War och Ni no Kuni 2, och jag har två pojkar på 5 respektive 3 år. Så omöjligt är det inte. Allt handlar om att respektera varandra och deras intressen och låta sin partner få ”skämma bort sig” lite ibland. Ska den ena bara ge och den andre ta hela tiden så ser jag ingen poäng i att vara i ett förhållande.

Det där låter genuint sunt.


signatur
Medlem

Jag är själv pappa till en 2,5 åring och sambo sen nio år. Jag spelar i stort sett varje kväll, oftast på ps4 ibland på pc (lättare spel, mtga, civ mm).

Det händer ibland att jag spelar ps4 genom pc med remote play. Funkar kanon på singel spel när tjejen promt vill ha tvn.

Ett annat tips kan vara att skaffa en psvita, ska också fungera på ihop med ps4. Funkar också bra att koppla ihop en ps4dosa till mobilen och spela genom den. Jag köpte ett ställ för det, typ: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobilt/mobiltillbeho...

Min tjej vill gärna också ttta på tv på kvällarna så vi kör typ varannan kväll. Hon har dock en ipad som hon oftast använder för allt utom gammeltv. Så tips är att köpa en padda till frugan din.
Lycka till!!

Medlem
Skrivet av Fulci:

Glöm inte open world pvp i Hillsbrad också.

Självklart, ska nog rolla rogue då och lära lillen att corps campa som stora starka pappa


signatur

IDKFA

Medlem

Hade skaffat en till TV, eller kopplat PS4'an till en monitor, problem solved.

Jag har inget problem egentligen att få speltid, men man vill ju umgås med sin sambo lite efter barn är nattade osv. Om hon sedan går och lägger sig vid 22:00 så tänker jag alltid att jag ska spela lite men då är man för trött själv och börjar slösurfa eller kolla på twitch för att få nåt slags spelande.
Men det är ju ett val man gör, vi gillar typ samma saker på TV så det blir lätt att man hamnar där istället på en vanlig vardag.

Medlem

Kan rekommendera att köpa en Switch. Min bror har nyligen fått barn och har en sambo som är ointresserad av spel. Ändå har han lyckas spela igenom Zelda den senaste tiden. Sen är det en bra konsol om ett par år när ditt barn vill vara med och spela.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Känner väldigt väl igen mig i ämnet som tvåbarnsfarsa till en 1,5 och en 6-åring.
Har brottats med problemet en längre tid men kan starkt rekommendera att skaffa en Switch vilket sa klick för egen del.
Jag har en hyfsad pendling till jobbet och kan passa på att dra upp den då för lite ”bonus-egentid”. Funkar även utmärkt att plocka upp i soffan när frugan känner för ett avsnitt Grays Anatomy. Då kan man ju fortfarande sitta tillsammans till skillnad från att gå till man-caven och vara osociala på separat håll.
Som en stor bonus så passar ju switchens spel hela familjen och vi har redan haft Mario Kart-kvällar när ettåringen lagt sig. Det har gått så långt att frugan som aldrig varit intresserad numera själv frågar om vi inte kan spela ihop.
Lägg sen till mängder av grymma indie-titlar / Smash Ultimate etc så har du gott om bra spel för dig själv också.
Kan tilläggas att jag var ps4-spelare innan, men sedan jag skaffade switchen är har ps4-an fått vila och den är inte saknad.

Kontot avslutas

För min del har det blivit mer handhållet framför stationärt sen jag blev pappa.
Jag vill ju inte störa min dotter när hon har somnat och då passar det perfekt att koppla in hörlurar på vår Switch, 3DS eller Gamepaden på Wii U.
Tyvärr så fungerar inte Gamepaden på Wii U så bra längre.

Min dotter är snart fem år så jag har väl försökt få henne att gilla vissa spel som jag gillar. Så ibland tar jag fram min NES Classic Mini och visar henne Super Mario Bros eller Super Mario Bros 3, men hon gillar även att spela Kirby på min NES, ett spel som jag själv missade som barn.

Som tur vad när det kommer till spel så är min sambo också intresserad av ett flertal spel, så vi har ett bra utbyte av varandra, så det blir ganska ofta en del spelande med hela familjen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@Laddemannen:

Enkelt, Särbo

Vill man spela mycket och man inte är ihop med en gamerbrud så kommer det aldrig att funka att bo ihop.
Kommer att bli tjat o gnäll att man sitter och spelar istället för att mysa framför bonde på TV4.

Min pojk är 8 är och mellan oss funkar det perfekt. Spelar några timmar om dan tillsammans. Några timmar lego och annat sånt.
Några timmar eget spelande då vi har varsinna grejor att spela på.

Efter 8 på kvällen brukar jag sätta mig i 2 timmar. Sova måste man annars blir man inte långlivad gamer

Så är det ....

Medlem

Ibland har jag hittat spel som hon tyckt om att titta på när jag spelar, typ äventyrsspel som Uncharted, Dragon Age, Mass effect, Wolf among us.

Ibland har det varit perioder då det helt enkelt varit för svårt för att spela.

Nån period spelade jag på laptop i tv-soffan.

Just nu spelar jag efter att hon gått och lagt sig eller korta sessioner tidigare på kvällen när det finns en naturlig öppning.

Som småbarnsförälder får man räkna med att förhandla lite om egentid tänker jag, för båda behöver det.

Medlem

Vad är tv för nått?
Många år sedan det fanns en dumburk i huset. Allt streamas och tittas på när det passar, via dator eller telefon.

Spelar alltid efter att barnen somnat. Oftast mellan 20-23. De har inte fastnat i gamingträsket än men väl i Lego. Finns inget bättre än att stiga på de jävla små bitarna på väg till sängen...
Bygger iofs nästan lika mycket med Lego själv som de små, så jag kan inte klaga för mycket.

Medlem

Många bra tips redan här så tänkte bara lägga in en annan liten vinkling. Själv tvåbarnsfar (4år och 7år på avkommorna) och en sak som jag tidigt reflekterade över var när man pratar med andra föräldrar som har barn som blivit älde och man tar upp det där med spel. Mer än ofta får man höra "Ja spel det körde jag mycket innan barnen kom", "Ja jag lirade en del battlefield sen kom barnen och jag kom av mig, inte tagit upp det sedan dess" osv osv. Mitt beslut var att jag tänker inte tappa hobbyn pga barn, även om det är lättare än man tror när man inte får någon egentid över. Jag bestämde mig att lägga minst 10 min hobby om dagen även när det var som mest hektiskt med nattningar, matning, blöjor (ni föräldrar vet exakt vad jag menar). insåg ganska fort att tröskeln att faktiskt starta spelet är det som gör att man inte hinner, inte att man inte får sina 10 min. Så mitt tips är gör nått med hobbyn (spel) om dagen, även om det är pyttelite så håller du lågan vid liv. Jag kämpade mig igenom mass effect 2 under 1,5 år med mitt första barn, det var allt men inte så illa ändå. Sen ger det även signal till din respektive hur viktigt din hobby är för dig och indirekt blir det ju en liten rutin i familjen också... pappa/mamma spelar liten stund så mår han/hon bra och är nöjd.
Förövrigt om du har en slant över så köp Switch, om inte annat så har du lite underhållning oavsett TV-kö i väntan på den där "spelhörnan".

Skrivet av Metroid:

Har jag påstått att man är en toffel för att man visar hänsyn? Devan menar ju på att man kan glömma att samsas om tv:n om man är gift, och jag menar att man då är gift med fel person om det är så. Jag tycker dock att alldeles för många män låter sina fruar bestämma för mycket, vilket var vad jag syftade på. Är det något annat som är oklart?

Världen blir lite lugnare om dom får bestämma mer...:)


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skriv svar