Din Årets Spel-lista?

Medlem

Har alltid svårt att minnas vad som faktiskt släpptes under året bland allt som köptes. På rak arm skulle jag dock säga följande:

1. Red Dead Redemption 2
De tekniska problemen RDR2 led av var till stor del begränsade till städerna, majoriteten av min tid med spelet spenderades dock med att utforska världen. Innan första lägret lämnades hade jag avklarat över 50% av spelet, sedan kände jag mig färdig. Spelvärlden och aktiviteterna i den gjorde detta till årets spel för min del.

2. Far Cry 5
Där RDR2 hade en underbar och otroligt naturlig spelvärld hade Far Cry 5 istället rolighetsfaktor, bättre speldesign, roligare uppdrag och en handling som underhöll på en blockbuster-nivå. Satt klistrad vid FC5 under flera veckor efter release tills varenda uppdrag var avklarat och varenda föremål samlat, därefter följde ett år av riktigt trevliga DLC. På ren underhållningsfaktor når därför FC5 min andraplats.

3. Slipstream
Slipstream kom som en överraskning för min del, jag har för vana att hoppa över och undvika allt som kombinerar "indie" med "retroinspirerat" i spelväg, trots detta gav jag Slipstream en chans. Jag hade länge letat efter ett dugligt OutRun-alternativ på PC och snubblade över detta när jag bläddrade bland alternativen i Steam-butiken, utan minsta förbehåll fyllde Slipstream denna lucka galant. Med fantastisk design, precis lagom responsiv kontroll och lång hållbarhet på kartorna och spellägena blev Slipstream ett återkommande "15 minuter över"-spel.

4. Hearthstone
Hearthstone fortsätter att uppdateras och utvecklas, med sista expansionen för 2017 började man dock få upp ögonen för den del av Hearthstone-publiken som glömdes bort när äventyren slopades. Från och med "Kobolds and Catacombs" lanserades varje expansion med ett mer eller mindre omfattande enspelarläge. Detta i kombination med tre stora metaskiften i onlinedelen gör att jag utan tvekan skulle placera Hearthstone med "Witchwood", "The Boomsday Project" och "Rastakhan's Rumble" på min topplista. Jag har aldrig spelat mer Hearthstone än under 2018, och detta enkom för 2018-expansionerna.

5. The Vagrant
Jag nämnde The Vagrant även förra året, dock i en tidpunkt då innehållet var omfattande men betydligt mindre. Under 2018 lämnade denna gömda pärla Early Access och lanserades som ett fullgott alternativ till Atlus/Vanillaware-spel som "Odin Sphere" och "Dragon's Crown" på PC. Ett riktigt mysigt actionrollspel med otroligt vacker grafik i handritad stil. På frågan om "The Vagrant" var på samma kvalitets-och underhållningsnivå som RDR2 eller FC5 så vore svaret "Nej", men Vanillawares spel ligger så nära hjärtat att en kinesisk kopia som ens lyckades komma nära helt enkelt måste med på listan.

Skriv svar