Att spela som förälder?

Medlem
Att spela som förälder?

Hej!

Min första trådstart!

*wall of text*

Jag är pappa till en 1,5 åring och är relativt nygift. När jag först blev tillsammans med min fru så förstod jag att det skulle bli mindre spelande för min del då hon inte spelar, inget större problem egentligen då jag fortfarande hade en hel del speltid. När jag sen fick reda på att jag skulle bli pappa så förstod jag ju att jag skulle vara tvungen att spela mindre, då jag lovat mig själv och min dotter att när hon är vaken och är med mig så kommer hon alltid vara första prio.

Problemet uppstår snarare efter min dotter somnat på kvällen. Jag är sugen på att spela (har ”bara” ett ps4) och frun är sugen på att slappa av lite vid tv:en (ps4:at står i vardagsrummet). Så om jag vill spela betyder det att jag måste ”tvinga” bort frugan från tv:en, vilket känns ganska ruttet då hon också har rätt till att slappna av i vårat gemensamma vardagsrum. Vi bor rätt trångt för tillfället men ska köpa större.

Min fråga till alla er som är föräldrar är följande:
Hur får ni tid till att spela? Det kommer säkert lösa sig när vi köpt större boende och man kan få en egen spelhörna, men fram tills dess undrar jag i alla fall hur det ser ut hemma hos er!

Väl mött!

Inaktiv

Tips är PS4 VR. Blir ju i princip en extra tv, har använt det flera gånger när sambon vill kolla tv och jag är sugen på spel.

Nu har jag en stationär dator men när jag bodde i lägenhet så körde jag även en del laptop i soffan om hon ville kolla tv. Använde sånt "laptopbord" från Ikea, fungerade skapligt.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min första trådstart!

*wall of text*

Jag är pappa till en 1,5 åring och är relativt nygift. När jag först blev tillsammans med min fru så förstod jag att det skulle bli mindre spelande för min del då hon inte spelar, inget större problem egentligen då jag fortfarande hade en hel del speltid. När jag sen fick reda på att jag skulle bli pappa så förstod jag ju att jag skulle vara tvungen att spela mindre, då jag lovat mig själv och min dotter att när hon är vaken och är med mig så kommer hon alltid vara första prio.

Problemet uppstår snarare efter min dotter somnat på kvällen. Jag är sugen på att spela (har ”bara” ett ps4) och frun är sugen på att slappa av lite vid tv:en (ps4:at står i vardagsrummet). Så om jag vill spela betyder det att jag måste ”tvinga” bort frugan från tv:en, vilket känns ganska ruttet då hon också har rätt till att slappna av i vårat gemensamma vardagsrum. Vi bor rätt trångt för tillfället men ska köpa större.

Min fråga till alla er som är föräldrar är följande:
Hur får ni tid till att spela? Det kommer säkert lösa sig när vi köpt större boende och man kan få en egen spelhörna, men fram tills dess undrar jag i alla fall hur det ser ut hemma hos er!

Väl mött!

Svårt att hinna med är det onekligen, vänta du tills hon blir större och vill själv vill spela på vaken tid och frugan vill ha tvn på kvällen. Men man får kompromissa lite så brukar det ordna sig. Men att få den speltid man förr hade lär inte hända igen verkar det som

Ett tips kanske kan vara att köpa en datorskärm och koppla in till ps4an o ha skärmen på soffbordet när honan vill se tv.

(Även om barnet ockuperar tv-spelet vakentid så blir det lättare med tiden, hav förtröstan. Riktigt kul att spela tillsammans med dem små liven dessutom)


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skribent

Det är väl inte svårare än att man tar varannan kväll. Ni har lika stor rätt till TV:n, så att du använder den till att spela varannan dag medan frugan gör något annat kan knappast räknas som orättvist.

Releasehästryttare
Skrivet av Myran22:

Det är väl inte svårare än att man tar varannan kväll. Ni har lika stor rätt till TV:n, så att du använder den till att spela varannan dag medan frugan gör något annat kan knappast räknas som orättvist.

Somone CLEARLY isen't married!

Medlem

Gyllene tillfälle att skaffa PS VR. Hon har TVn till fullt förfogande. Du sitter eller står alldeles intill. Vill hon fortf kunna nå dig kan du enbart stoppa i ena öronpluggen.
Hör av dig för grymma speltips.

Releasehästryttare
Medlem

Haha! Därför jag bara spelar efter hon lagt sig!

Ps Vr kanske vore något. Egentligen tror jag det löser sig med mera plats evt köpa en padda till henne så kan hon se på Netflix på t.ex.

Medlem
Skrivet av Devan:

Somone CLEARLY isen't married!

Man är gift med fel person om det är ett problem vem som använder tv:n. Allt för många män är såna jävla toffelhjältar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Man är gift med fel person om det är ett problem vem som använder tv:n. Allt för många män är såna jävla toffelhjältar.

Han påstod väl aldrig att det var ett problem? Om jag nu visar hänsyn gentemot min sambo för att hon vill se något och jag väljer att spela dator eller VR är jag en toffelhjälre då?

Din verklighetsförankring verkar rätt skev du.

Medlem

När barn är i 0-3 års åldern är det inte alltid helt enkelt att finna egentid. Det man kan göra är att ställa in sig på att livet som gamer är surt i detta åldersintervall, med vetskap om att det bara kommer att bli bättre och bättre ju äldre barnet blir.

Om barnet är 1,5 år så är du antingen inne i (eller påväg in i en period) som är ganska utmanande när det kommer till att finna egentid och speltid i (hej småbarnstrots och utmattade föräldrar). Dessutom, Om din fru är som min så kommer hon antagligen inte gilla att du flyr undan i en egen skärm, än mindre ett PS4 VR. Prata med henne och se hur hon ställer sig till ideen.

En konkret sak som du kan och ska göra är att planera för varderas egentid. Säg till henne att du gärna vill kunna lira PS4 på någon bestämd tid, säg i ett par timmar - en eller två gånger i veckan. Så ska du i gentur se till att hon kan komma fri lika mycket tid. Diskutera dina behov och be henne berätta om sina.

Om hon sen frågar ”varför” du håller på att spela spel så får du berätta för henne som det är. Spel är en av dina hobbies, och det är seriöst en hobby som du finner rekreation, utmaning, äventyr och nöje i. Det är inte alla frugor som förstår ”varför vuxna spelar tv-spel”. Detta är jävligt viktig fråga att få utredd!

Ni är i en extra tuff period just nu. Livspusslet är så här för de flesta och det bästa är att prata mycket med varann, om hur varandra mår, vilka mål och behov som finns och hur det går med att uppnå dem.

Kan varmt rekommendera att lyssna på tips för föräldraskap och relationer på youtube, i synnerhet ifrån Jordan Peterson. Han är professor i psykologi och är en klinisk psykolog med 20 års erfarenhet. Sök på youtube i termer som ”parenting”, ”relationship” i kombination med ”Jordan Peterson”. Han har grymt bra saker att säga, särskilt när livet är utmanande!

Jag har två barn. Den äldste har spelat på konsoller sedan han var 3-4 år gammal. Vi lirade plattformsspel när han var 4, new super mario osv. Idag är han sex bast och lirar allt möjligt som Lego, Rayman, DragonQuest Builders osv, helt utan min hjälp. Det är som dag och natt ifrån när han var 1-2 år och jag endast kunde sätta på PS3:an i 2-4 timmar i månaden.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Min första trådstart!

*wall of text*

Jag är pappa till en 1,5 åring och är relativt nygift. När jag först blev tillsammans med min fru så förstod jag att det skulle bli mindre spelande för min del då hon inte spelar, inget större problem egentligen då jag fortfarande hade en hel del speltid. När jag sen fick reda på att jag skulle bli pappa så förstod jag ju att jag skulle vara tvungen att spela mindre, då jag lovat mig själv och min dotter att när hon är vaken och är med mig så kommer hon alltid vara första prio.

Problemet uppstår snarare efter min dotter somnat på kvällen. Jag är sugen på att spela (har ”bara” ett ps4) och frun är sugen på att slappa av lite vid tv:en (ps4:at står i vardagsrummet). Så om jag vill spela betyder det att jag måste ”tvinga” bort frugan från tv:en, vilket känns ganska ruttet då hon också har rätt till att slappna av i vårat gemensamma vardagsrum. Vi bor rätt trångt för tillfället men ska köpa större.

Min fråga till alla er som är föräldrar är följande:
Hur får ni tid till att spela? Det kommer säkert lösa sig när vi köpt större boende och man kan få en egen spelhörna, men fram tills dess undrar jag i alla fall hur det ser ut hemma hos er!

Väl mött!

Kanske köpa en Nintendo Switch eller Bärbar dator med hyfsad spelprestanda? Finns även möjlighet att sammankoppla dina PS4-kontroller till din bärbara dator ifall det är något du föredrar

Medlem
Skrivet av Myran22:

Det är väl inte svårare än att man tar varannan kväll. Ni har lika stor rätt till TV:n, så att du använder den till att spela varannan dag medan frugan gör något annat kan knappast räknas som orättvist.

Skrivet av Devan:

Somone CLEARLY isen't married!

Skrivet av anon_326114:

Han påstod väl aldrig att det var ett problem? Om jag nu visar hänsyn gentemot min sambo för att hon vill se något och jag väljer att spela dator eller VR är jag en toffelhjälre då?

Din verklighetsförankring verkar rätt skev du.

Har jag påstått att man är en toffel för att man visar hänsyn? Devan menar ju på att man kan glömma att samsas om tv:n om man är gift, och jag menar att man då är gift med fel person om det är så. Jag tycker dock att alldeles för många män låter sina fruar bestämma för mycket, vilket var vad jag syftade på. Är det något annat som är oklart?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skribent
Skrivet av Devan:

Somone CLEARLY isen't married!

Jorå, jag är gift. Och dessutom med en kvinna som vet vad "kompromiss" är för något. Jag kan bara beklaga om så inte är fallet för er

Inaktiv

@Devan: Mer fejkat klipp får man leta efter. Fattar ju poängen men blir alltid äcklad när folk ska fejka sånt här för att få likes på internet.

Bevis: Personen med kameran zoomar in på barnet samtidigt som TVn stängs av. Xboxet stängs inte av på det sättet vad jag vet när man trycker på knappen.

Medlem

Har ni någon dator? Kan ju allltid isåfall skaffa skärm med antal uttag så det räcker. (HDMI). Några sköna lurar och en bra stol (i detta fallet en gaming stol så man kan halvligga i den! ).

Men min lösning var faktiskt att gå upp mitt i natten. När allt var lugnt och stilla. Spela bort ett antal timmar ostört. Jag hade under perioden ett stressigt jobb också. Upptäckte att familjen accepterade att jag sov middag när man kom hem och var vaken på natten. Men inte tvärtom.

Sen tror jag det viktigaste är kommunikation. Tala om det och lös det tillsammans. Om ni inte kan få egen tid så kommer ni snart få egen tid varannan vecka. "Nature finds its way…".

Medlem

Kul att se att så många tar sig tid till att svara och kommer med bra tips! Sen är det också trevligt att se att man inte är ensam i båten så att säga

Vi har ju en väldigt öppen dialog runt det mesta i livet och där är även spelandet inkluderat. Jag personligen tror mycket bottnar i att hon själv inte förstår hela grejen runt att spela TV-spel. Hon kanske inte helt förstår varför jag skulle vilja priotera att sitta ensam när jag kan hänga med henne i och med att hon själv inte vill sitta ensam. Tur att vi dock börjat snacka om att ge varandra lite mer egentid i 2019. Sen tror jag husköpet löser mycket när det inte är så trångt.

I dagsläget, så "bokar" jag tv:en kanske en vecka innan så hon kan förbereda annat att göra den kvällen. Sker väl främst inför releaser, t.ex. RDR2.

Bara fortsätt skriva tips, kanske finns fler där ute som sitter i samma sitts och behöver hjälp!

Medlem

Får man in nattningsrutinerna så blir det inga problem.
Jag är gift och har 2 grabbar på 7 och 5 år. Dem måste ofta lägga sig tidigt på kvällarna för att orka med fritids och dagis morgonen därpå och lägger sig alltid runt 7 tiden på kvällen, ibland kan det bli senare beroende på om man gjort något aktivitet på kvällen.

Vi brukar sen lägga oss vid 11-12 tiden på kvällen vilket ger oss ca 4-5 timmars egentid på kvällen. Frugan brukar glo på tv och eftersom jag inte alls är intresserad av några som helst tv program förutom möjligtvis QI och dokumentärer brukar jag oftast sätta mig vid min stationära dator och lira lite. Eller om frun skulle jobba kväll (hon jobbar i butik) så kanske jag startar PS4.

Vi har nött in dessa nattningsrutiner sen grabbarna var ungefär 1,5 år just för att dem ska orka med dagis tidigt dagen därpå så vi har kört samma rutiner dem senaste 4 åren utan problem Frugan klagar inget om att jag sitter vid datorn på kvällarna då hon har sina tv-program som hon vet att jag inte vill titta på och vi ser alltid till att sitta tillsammans vissa kvällar på veckan som oftast brukar vara helgerna

Men sen så spelar man ju vissa spel tillsammans med barnen också, den yngsta spelar mycket Lego spel och den äldsta spelar lego, lite racing och en del Fifa och NHL, men som en PC spelare så fyller det inte riktigt mina begär men det är ändå roligt att spela tillsammans med grabbarna

Medlem

Först och främst för ett hälsosamt förhållande:
Se till så att du har DITT på det klara.
Hon får se till att hon har SITT.
Sen ska ni såklart hjälpa varandra, kompromissa om saker och ting hur ni båda vill ha det så att båda blir nöjda.
Du vill spela, hon vill titta på TV.
Lösningen är lätt, skaffa en skärm till. Gör plats!
Tror jag och tjejen har 3 TV apparater då mitt PS4 är i gästrummet. Sen har jag datorn i källaren i mitt "egna" lilla spelrum.

Inte hälsosamt för dig att aldrig få göra det du vill när du ska slappna av.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av blackidus:

Får man in nattningsrutinerna så blir det inga problem.
Jag är gift och har 2 grabbar på 7 och 5 år. Dem måste ofta lägga sig tidigt på kvällarna för att orka med fritids och dagis morgonen därpå och lägger sig alltid runt 7 tiden på kvällen, ibland kan det bli senare beroende på om man gjort något aktivitet på kvällen.

Vi brukar sen lägga oss vid 11-12 tiden på kvällen vilket ger oss ca 4-5 timmars egentid på kvällen. Frugan brukar glo på tv och eftersom jag inte alls är intresserad av några som helst tv program förutom möjligtvis QI och dokumentärer brukar jag oftast sätta mig vid min stationära dator och lira lite. Eller om frun skulle jobba kväll (hon jobbar i butik) så kanske jag startar PS4.

Vi har nött in dessa nattningsrutiner sen grabbarna var ungefär 1,5 år just för att dem ska orka med dagis tidigt dagen därpå så vi har kört samma rutiner dem senaste 4 åren utan problem Frugan klagar inget om att jag sitter vid datorn på kvällarna då hon har sina tv-program som hon vet att jag inte vill titta på och vi ser alltid till att sitta tillsammans vissa kvällar på veckan som oftast brukar vara helgerna

Men sen så spelar man ju vissa spel tillsammans med barnen också, den yngsta spelar mycket Lego spel och den äldsta spelar lego, lite racing och en del Fifa och NHL, men som en PC spelare så fyller det inte riktigt mina begär men det är ändå roligt att spela tillsammans med grabbarna

Nattningsrutinerna går väldigt bra idag, vi haft en ganska enad regim där sedan hon var 6mnd och det har gett reslutat. Lätt att lägga och sover på eget rum utan problem, förutom vid sjukdom så klart.

Just nu är iaf stationär dator inte med i bilden då vi helt enkelt inte har plats, vi bor i en trerummare på 58 kvm så blir ganska tajt idag. Förhoppningsvis går det att fixa senare

Får hoppas hon får ett spelintresse senare i livet. Vilken konsol rekommenderars för barn idag? Känns som om PS och Xbox är lite mer vuxna konsoller än t.ex. Nintendo, men kanske bara jag som tycker så.

Medlem
Skrivet av donniedarko:

Först och främst för ett hälsosamt förhållande:
Se till så att du har DITT på det klara.
Hon får se till att hon har SITT.
Sen ska ni såklart hjälpa varandra, kompromissa om saker och ting hur ni båda vill ha det så att båda blir nöjda.
Du vill spela, hon vill titta på TV.
Lösningen är lätt, skaffa en skärm till. Gör plats!
Tror jag och tjejen har 3 TV apparater då mitt PS4 är i gästrummet. Sen har jag datorn i källaren i mitt "egna" lilla spelrum.

Inte hälsosamt för dig att aldrig få göra det du vill när du ska slappna av.

Enig i det du skriver, men just är det platsbrist som råder hemma hos oss, men vi ska köpa radhus nu i första halvåret och har lyckats "kriga" in spelhörna på prio-listan

Medlem

Löste mitt dilemma med att ha egen spelhörna genom att köpa ett hus med sju rum.
Men sånt är säkert få förunnat, även om husen ute i bonnahålorna är billigare

Tipset till dig är att köpa en 27-30"-skärm och ett par lurar. Tar inte nån plats direkt och kan lätt plockas undan mellan spelomgångarna.

mvh


signatur

7800x3d, 7900xtx

Medlem

Här kommer ett konkret förslag som vad som faktiskt fungerar klockrent, är att investera i en PS Vita då du redan har en PS4a. Jag har själv den setupen.

Sitt i soffan/fotöljen bredvid och spela spel på PS Vitan via remote play på PS4:an samtidigt som hon kollar TV. Förutom att typ 99% av spelen funkar finfint på remote play och formatet så finns ju en hel del extremt bra spel till PS Vitan. Även om plattformen i sig inte kommer få nytt PSN-innehåller inom kort så kvittar det om man ändå ska spela remote play.

Förvisso kanske hon irriterar sig i början på att den låter lite från knappar osv, men det är en vanesak bara.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Holy shit... Jag kommer sitta vart du (och många fler här var/är) om cirka 6 månader och 17 dagar. Inte det att det är en dålig sak eller så; ser fram emot det - men man gillar fan att spela lite då och då. Någon timma i veckan helst. Sen är jag en PC torsk i förstahand och i andrahand en PS4 sill.

Kom gärna med mer tips, förslag och råd. Både jag och min fru är grymma på respektera varandras egentid, hobbies och what-so-ever Men med en unge inslängd i spelplanen lär det utmana mycket i livet.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av kLIMAX_:

Holy shit... Jag kommer sitta vart du (och många fler här var/är) om cirka 6 månader och 17 dagar. Inte det att det är en dålig sak eller så; ser fram emot det - men man gillar fan att spela lite då och då. Någon timma i veckan helst. Sen är jag en PC torsk i förstahand och i andrahand en PS4 sill.

Kom gärna med mer tips, förslag och råd. Både jag och min fru är grymma på respektera varandras egentid, hobbies och what-so-ever Men med en unge inslängd i spelplanen lär det utmana mycket i livet.

Grattis då! Kul!

Första månaderna hade iaf jag knappt energi över till att spela nått som helst, fick flaskbarn så hjälpte till med matningen om nätterna.

Ett pro-tip när dom är så små är att ha dom små i babysele och spela när den har somnat. Lycka till!

Medlem

Förälder till en 2 åring och har precis spelat igenom Pillars of Eternity igen och håller nu på med att ta mig igenom PoE 2. Har varit så lyckligt lottad att jag inte har behövt dra ner på några av mina hobbys direkt, sov bra och jag har varit hemma mycket som föräldraledig och har haft tid att spela när flickan sovit

Vi har jo i för sig ett stort hus med flera tv apparater, datorer, surfplattor, konsoler m.m. Men med den rutinen vi har med tvååringen så har man väl 4-5 timmars egentid varje kväll. Om man har en sån relation att man inte helt enkelt kan säga "Du, jag vill spela lite ikväll" någon eller några dagar i veckan så känns det inte alls hälsosamt i mina ögon. Om problemet i ditt fall är mer än just "jag vill inte knuffa bort frugan från hennes enda underhållning i hushållet" så borde ni nog fan diskutera det.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

men vi ska köpa radhus nu i första halvåret och har lyckats "kriga" in spelhörna på prio-listan

Även om du försöker göra det skämtsamt med din "smiley", så låter det inte hälsosamt att du behövt "kriga" för en spelhörna. Låter som det finns mer problem än vad du ger intryck av i första posten. Även om barnen kommer i första hand, så ska du inte behöva slåss med din partner om en hobby som egentligen är så billig och kan tidsanpassas i princip in i absurdum i jämförelse med andra hobbys.

Medlem

själv använder jag playstation remote till min laptop rätt ofta.
Så frugan får ha TV'n och jag sitter brevid i soffan och småpratar men kan iaf spela lite PS4 om jag känner för det
Fungerar skapligt faktiskt.

Medlem

@kaealy: Läs vad han skriver nan du klankar ned på någons förhållande....

Medlem
Skrivet av TheConsul:

@kaealy: Läs vad han skriver nan du klankar ned på någons förhållande....

Läste samtliga inlägg i tråden och tyckte fortfarande det inte lät ohälsosamt. Du kanske har någon information jag inte har eller kanske tycker det är ok med vissa saker i relationer som jag tycker är varningsklockor. Uppenbart är vi olika.

Skriv svar