Görs Dagens Nyheter och Aftonbladet på samma ställe?

Kontot avslutas
Görs Dagens Nyheter och Aftonbladet på samma ställe?

Jag läste idag om att en rymdsond kom fram till en asteroid efter en 12 år lång resa, men sen läste jag och min sambo på Dagens Nyheter att de ca 10 minuter senare hade lagt upp exakt samma nyhet, exakt likadant skrivet, ord för ord.

Så då börjar jag funderar på om Aftonbladet och Dagens Nyheter samarbetar eller om de har samma ägare.

Någon som vet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR7W84/rymdsond-framme-e...

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rymdsond-satte-rekord-fra...


signatur

ゼルダの城

Medlem

Längst ner i artikeln kan du se att den är skriven av nyhetsbyrån TT

Kontot avslutas
Skrivet av jajjee:

Längst ner i artikeln kan du se att den är skriven av nyhetsbyrån TT

Jaha, ja då förstår jag.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Ja, vissa nyheter citeras rakt av från nyhetsbyråerna.

Medlem

dn & expressen tror jag trycks på samma ställe, förr gjorde dom det iallafall, därav namnet Dnex-tryckeriet
Svd & Aftonbladet delar också tryckare vad jag vet, lite kul.. lill-pravda & Höger SvD


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Läser aldrig dessa "nyhetsbyråer" men blir inte förvånad om ca 90 % av dom kör likadant content.

Ambassadör
League of Legends

Som tidigare skrivet är det taget från nyhetsbyrån TT. TT är en svensk nyhetsbyrå som ägs av de största tidningarna i Sverige. Aftonbladet äger 20%, DN, SVD osv äger 10% vardera. Liknande internationella nyhetsbyråer är AP (Associated Press) och Reuters som man kan hålla utsikt efter i slutet på artiklarna.

Tidningarna köper nyheter från nyhetsbyråer för att slippa ha journalister för att bevaka alla nyheter som de kan vara sugna på att publicera.

Aftonbladet ägs av Schibstedt (som också äger SVD) och LO. DN ägs av Bonnier(som också äger Expressen). DN/Expressen sitter på samma ställe och Aftonbladet/SVD sitter på samma ställe.

Alltid bra att veta vem som äger nyheter och hur de fungerar.

Medlem

Jag vet inte om det är vanligt men här där jag bor finns 2st stora tidningar som skriver för hela länet.
Dom ska vara varandras motpoler socialdemokratisk/borglig.
Men dom har samma ägare, likadan tidning, publicerat i stort samma artiklar men bilderna från en annan vinkel, likadan webbsida.
Finner det rätt komiskt och jag tror det går uselt för dom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Nästan all ren nyhetspublicering är antingen re-writes eller TT (nyhetsbyrå där mediahus/tidningar själva prenumererar för att få tillgång till nyheter). Det är också en stor anledning till att jag själv blir så irriterad på Bah Kunke's obligatoriska "public service" Sverige. Det finns verkligen inget som talar för att de behövs idag.

Gott journalistisk arbete bygger ingenstans på kvarvarande makt hos staten - framförallt inte att de ska leka TV4 och köpa in/producera nöjesprogram till höger och vänster.

Ambassadör
League of Legends

@Molotov: Det är nog mer vanligt än ovanligt att det just är så här i landet. De flesta tryckta tidningar ingår i koncerner som äger flera publikationer. Det är väl lite så med Aftonbladet (socialdemokratisk) och SVD (moderat) men ägs av Schibstedt. Dock är ju dom så stora att de har separata redaktioner. Mindre, lokala, tidningar har inte den möjligheten så då blir innehållet nästan helt samma.

@anon_326400: Jag är för public service men håller med dig om nöjesprogramsbiten. Public service anser jag är viktigt, speciellt delar som SVT Forum och program riktade mot barn. Samt kunskapsspridande så som dokumentärer, vetenskapens värld och liknande.

Jag vet inte om jag tycker det är så bra att nyheterna styrs av stora koncerner heller.

Inaktiv

@dali Man skulle kunna mena att PS höjt röster, men det är inte alls relevant på samma sätt när man kan diskutera vad som helst på internet. Och varför ska vi ha skattefinansierade barnprogram? Varför är det just på public service du ska hitta färdigproducerade dokumentärer de köpt någon annanstans av kommersiella produktionsbolag? SVT Forums sändningar från diverse samhällsgrundade grejer är ju bra, men behövs ju knappast stora skattemedel från varenda jävel för den funktionaliteten. Ta 1% av apanaget.

Grejen är ju att SVT är en stor koncern, och i arbetsrutin/innehåll arbetar de på exakt samma sätt som sina, faktiska, konkurrenter. Nej, SVT är nåt gammalt folkhus-sverige aktigt.

Kunde leva med det när det baserades på att faktiskt äga en gammal folkhus-tv också. Men nu ska man ju betala för det oavsett man vill eller inte, ja man ska till och med betala för sin familj om de inte kan/går bort. Helt sinnes i min mening i alla fall.

Vore lika illa om Aftonbladet el. random annat företag började skicka ut obligatoriska fakturor.

Ambassadör
League of Legends

@anon_326400: Anledningen jag tycker det behövs är för att det då inte göms bakom Pay walls, abonnemang eller olika leverantörer. Alla i Sverige kan nå det oberoende vilken situation man är i. Fattiga, gamla, barn, rika, vem man än är eller oberoende av vilken situation man är i kan man få underhållning och allmänbildning. Lika väl som att jag tycker det är bra att vi har allmän vård i landet, inte för att jag nyttjar den ofta utan för att alla ska kunna få del av den.

Jag tycker att det ställs högre krav på de som ingår i public service i och med den nya avgiften. Och jag kommer också försöka påverka den mån jag kan. Jag tycker också att det är mer rimligt att betala en lägre avgift än tidigare baserat på hur många man är i ett hushåll och vilken inkomst man har. Som ensamstående som endast har på SVT Forum i bakgrunden då och då och lyssnar på korrespondenterna på SR kändes det konstigt att betala lika mycket som mina föräldrar som konsumerar en mycket större del av utbudet. Speciellt när jag var student.

Vad menar du med att man ska betala för sin familj om de inte kan eller går bort?

Ambassadör
Xbox

Finns tidningarna kvar? Huh TIL


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Finns tidningarna kvar? Huh TIL

Ja, det finns människor utan datorer/internet, välkommen till verkligheten.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv
Skrivet av dali:

@Rorschach: Anledningen jag tycker det behövs är för att det då inte göms bakom Pay walls, abonnemang eller olika leverantörer. Alla i Sverige kan nå det oberoende vilken situation man är i.

Förutsättningen för tillgång är ju att man har tekniken framförallt. Om PS ägnat sig åt nån slags (reklamfri) "gratistidning" med viktig samhällsinfo som alla kunnat få ta del a' Metro etc hade jag nog kunnat köpa det här argumentet mer.

Skrivet av dali:

Vad menar du med att man ska betala för sin familj om de inte kan eller går bort?

"Tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne, hela året dödsfallet inträffat. Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader via anhöriga."

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Förutsättningen för tillgång är ju att man har tekniken framförallt. Om PS ägnat sig åt nån slags (reklamfri) "gratistidning" med viktig samhällsinfo som alla kunnat få ta del a' Metro etc hade jag nog kunnat köpa det här argumentet mer.

"Tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne, hela året dödsfallet inträffat. Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader via anhöriga."

Tror inte riktigt du tänker igenom detta... Alltså, du vill ha en pappers tidning för att köpa argumentet med Public Service?

Även fast radiosignaler skickas och kan tas emot på 90% av Sveriges hela yta. Du vet att radion är fortfarande viktigaste informationskällan vid katastrofer,krig och andra olyckor och att över 50% av befolkningen lyssnar på radio dagligen, va?... Till detta hör också att bibliotek tillgodoser med gratis internet och lån av datorer landet runt, där svt och sr erbjuder oberoende och reklamfria nyheter.

Men för att public service ska fungera anser du att papperstidningar skall finnas gratis på torgen och tågstationerna i storstäderna, för att inte tala om att få folk att läsa dem. Sååå, alla andra som inte bor i storstaden då?

Angående att dödsboet ska betala tv-avgiften efter du trillat av pinnen så kan jag informera om att det är så det funkar med alla skatter. Så den du citerar har inte riktigt förstått hur saken fungerar.

Är du under 65år och hinner tjäna 20 000 innan du trillar av pinnen den 31 januari 2019 kommer du (ditt dödsbo) bli skyldig att betala ca 7kr i skatt i december 2019, för månaden du levde i princip. Men detta är för att skatter har en brytpunkt årligen och inte månadsvis. Så du betalar ju inte för mer bara för att du dör i januari.

Om du är över 65 måste du hinna få in 50 600kr för att betala något alls.

Trevlig fortsättning

Ambassadör
League of Legends

@anon_326400: Kom igen nu. Hur stor andel har inte radio, tv eller dator? Det räcker med en av de tre för att få tillgång till det. En tidning? Nä du, om du tycker att Public service är folkhemsaktigt så är väl en tidning ett bättre exempel av det.

Metro finns endast i stora städer.

Hann läsa på om avgiften själv och det du citerar, vart du än får det ifrån, är fel. Det bygger på vad man har tjänat under året. Har personen tjänat mycket så kommer den betala skatt, och ja, det är självklart att det dras från dödsboet. En "standard"-pensionär handlar det om ett par kronor om du dör i slutet av året, mindre om du dör tidigare.

Det är just detta som gör att public service behövs. Folk behöver allmänbildas. Internet är uppenbarligen inte tillräckligt för det. Källkritik är bland det viktigaste egenskaperna att ha på internet och det är något många saknar.

Edit: @HerrWass: Hann inte se ditt inlägg. Men hänvisar till det istället då det var både bättre skrivet och snällare formulerat.

1
Skriv svar