Börjar developers överge PC?

Medlem

Har väl varit prat om att PC-eran är slut i typ.. jag vet inte, alltid? känns det som. PC/konsolspel bjuder ju på betydligt mer än vad mobilspel gör så jag tror inte det är någon större risk på den fronten.

Skribent

Haha, vad har du fått det ifrån? Om något så vänder sig allt fler utvecklare till PC. Massor av tidigare konsolexklusiva serier kommer nuförtiden till PC.

Medlem

Säger som jag sa innan PC kommer inte (dö) men för hålla till fakta har vi haft ett par år med konsol / pc krig. Mac VS PC och vi vet hur det slutade. Och en konsol ersätter min PC lika lite som min cykel ersätter min bil. Mac lever och många företag föredrar Mac på företaget.

Men man ska komma ihåg detta är företag dom SKA tjäna pengar och ligger dom på börsen mm är det inte fråga om kanske längre.

Trippel A titel har en cykel på ca 60-150$ plus marknadsföring ( kanske inte säljer som en AAA titel.) beroende av höga försäljningssiffror är där dom tjänar pengar. kan vara både mer / mindre givetvis.

Kan köra Fortnite som exempel. kostnad ca 67.000 - 100.000$ att göra(sägs det)
Intäkter ( revenue )
$126 i feb
$223 i mars
$296 i april ( siffror fakta från Forbes )

Vi pratar 645 miljoner dollar på feb,mars,april bara sen har vi resten av månaderna.Där mobil iOS står för lätt över 50%.

Sett till mej som gamer, jag bryr mig blankt om mobil och plattor fattar inte hur i pepparn folk orka spela på dom, investerade i en ny rigg själv för 3-4 månader sedan och sjukt nöjd.

Men sett till företag där aktieägare osv ska pengar in precis som ett produktionsbolag kostnader VS intäkter mm. Fortnite är en aktieägares våta dröm. billigt som svin och göra räcker nästan med petter nere på posten och görans städfirma fast intäkterna är massiva.

Blizzard gör ett första steg mot mobil i asien( EU osv går banana ) För företag och komma in i asien är väldigt svårt liksom Volvo fick sälja sin själ till Geely för komma in. Tyvärr är vår marknad en DROPPE om man jämför med Asiatiska marknaden. Vi tycker WOW var stort oj oj men är bara en lillebror mot vissa asiatiska spel.

Så är typ så jag menar, inte att PC kommer dö, datorn kommer vara kvar intel osv osv säljer sina delar. Men som CEO lägga ut 100.000$ och tjäna miljoners miljoner eller lägga kanske 300$ miljoner och kanske få igen degen.

Man har sett vibbar genom åren visst men att exklusiva konsol titlar kommer till PC gör ju inte att PC gameing kommer blomma.

Vissa tjänar pengar ännu som EA 5,5 miljarder 2018 men även här mobilversionen av fifa togs in på kinesiska marknaden genom kinisiska Tencent Holdings. Toppade IOS downloads för det. Om dom tänker Birger vi tjänar 25x mer pengar på vår mobil version av fifa i asien är EU/US PC varför harva på PC

Ursäkta blev en roman hehe

Medlem

Att PC skulle dö känns som en orimlig idé faktiskt. Det är dock rimligt att marknaden för Konsol och PC kryper allt närmare varandra, likt Xbox och Microsoft. I dagsläget finns det tyvärr inte en lika stor marknad för spel på PC som konsol. Ett företag som Take-Two har inte alls några stora incitament att göra ett spel till PC egentligen.

Exempelvis GTA V: Ett spel som sålt omkring 100 miljoner exemplar, där PC motsvarar mindre än 5 % enligt vissa källor(Osäker på hur pålitliga dessa är).

I dagsläget har spel väldigt komplicerade skydd för piratkopiering, skydd som försämrar spelets prestanda och ändå lyckas knäckas inom en månad eller så. Ur ett ekonomiskt perspektiv är PC inte en bra marknad för spel som ändå kommer sälja som smör på konsol. Det krävs väldigt mycket arbete för att göra en bra "portning" till PC och försäljningen är betydligt sämre. Jag tror, tyvärr att marknaden för PC kommer bli intressant först när de lyckas kombinera marknaderna. Tills dess får vi nog bara vara glada att AAA-spel släpps till PC överhuvudtaget.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Geeks Gaming
Skrivet av aholman:

Kommer dock aldrig kalla någon som spelar bejewelled på mobilen gamer oavsett om det sker 18 timmar om dagen. Konsol, självklart. Det är inte bra att vara gamer på mobil det förstör för oss som vill spela välproducerade spel.

Men är inte detta lite konstig logik? Hur skulle det förstöra för dig om någon spelar bejewled på sin mobil?

Skrivet av Aletheides:

Det handlar inte bara om prestanda eller asiater. Steget från PC till Konsol dummade ned spelen en hel del. Inte bara för att det skulle bli mer streamlined för en mass marknad men också för att kontroll möjligheterna på en konsol är så mycket mer begränsade än på en fullt utrustad PC med mus och tangentbord. Sedan kommer steget från konsol till mobilt. Där snackar vi verkligen om att dumma ned för en massmarknad och här tar vi ännu ett kliv ned när det gäller kontrollmöjligheter.

Så PC kommer fortsätta vara alternativ #1 för riktig gaming så länge formfaktorn get spelaren den bästa skärmupplevelsen samt de bästa kontrollmöjligheterna som inte kräver att man kompromissar med komplexitet eller kvalitet på spel.

Sedan skall man ju se till målgrupp också och dennes mognadsnivå. Det är intet för intet som spelföretag fokuserar en hel del på spel anpassade för barn just nu då de är enkla och billiga att göra och kan sälja stort med väldigt liten komplexitet. Exempel på barnsliga spel som säljer som smör är Roblox och Fortnite.

Men då är vill tillbaka på ruta 1, där individer dikterar för andra vad som ska räknas som ”riktig” gaming tillsammans med en något bedräglig argumentation om att ”spelar du något annat är det nerdummat”.
Varför måste gaming vara så extremt elitiskt för att accepteras, enligt dig?
Det handlar (återigen) om preferenser samt tillgänglighet. För många är det helt enkelt mer bekvämt att trycka på en knapp och köra igång ett spel. Man kanske inte vill, kan, har råd eller har tid till att köra gaming på en pc.
Man kanske VILL spela roblox eller fortnite för man tycker det är kul? (Jag tror få ser ner på ninja för att han spelar fortnite?)
Varför ska då någon annan få klassificera denna som ”omogen”?

Det är (bland annat) just denna mentaliteten som gör att gaming får ett dåligt rykte och blir omskrivet i media som en segregerande, ”toxic” och elitisk fritidssysselsättning.

Att gaming FORTFARANDE har en viss stämpel att vara barnsligt är inte pga av varken spelutbudet eller tillgängligheten på olika plattformar... det är mentaliteten som uppvisas här i tråden, tyvärr.

Medlem

så länge jag kan använda tbord o mus eller dosa, och jag har tillgång till upplåst fps och prestanda som vette duga då spelar det ingen roll vad det heter jag spelar på. Och självklart att spelutvecklingen går framåt som det har gjort förr.

Avstängd

En sak som känns rätt "dött" med PC är rolig multiplayer pga. ökad toxicity, lättillgängligare fusk och sämre anti-fusksystem. Även om du har några andra spela med så blir det alltid fusk som får dig och dina vänner att överge ett PC-spel i hopp om att ett annat är bättre fuskskyddat. För övrigt så är PC en relativ stark marknad i industriländer.

Tänk om det legendariska spelet Battlefield II (med samma grafik, ljud och spelmekanik) hade släppts idag - fusk redan nästa dag, självberättigade gnällspikar i chatten, och det hade aldrig fått det legendariska rykte som det har fått för att det släpptes under en bättre period i PC:ns historia.

RIP roliga PC-multiplayer-spel. Honnör till roliga PC-multiplayer-spel! ^_^

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men snälla, det är snart 2019. Gaming är gaming oavsett vilken platform man föredrar och nej, den ena är varken bättre eller sämre än den andra. Allt handlar om preferenser, vilka spel man avser spela.
Det ena utesluter inte heller det andra. Jag sitter själv på en ganska kraftig pc, xbox, Playstation och Switch. Alla har sina klara fördelar och jag spelar på alla, dock olika spel.

Så snälla, lägg ner det barnsliga platformskriget och visa istället att Gamer är något bra att vara.

Förstår inte varför du drar in mig här. Jag sa ju nästan samma sak som dig. Däremot har du fel att alla plattformar är lika bra. Rent objektivt är pc bäst om spelet finns där. Förstår inte hur folk fortfarande kan förneka det.

Medlem

https://imgur.com/a/0I3DTEo

Som du ser har den mobila marknaden en stor del. Men för de riktiga spelen så säljer PC lika mycket som Nintendo, Xbox och Playstation tillsammans. För tio år sedan så hade PC'n tappat. Men PC'n är på uppgång och det finns tidiga rapporter om att 2018 blir året då PC'n går om Konsoler. Så vad du fått uppgifterna om att PC är på nedgång vet jag inte. PS5 och Nästkommande Xbox kan ju ändra detta men det är en tes som jag inte tror på. PS3 blev som bekant för dyr när de försökte matcha PC'ns prestanda. Tror inte att någon gör om det misstaget igen.

Medlem

Kort svar: Nej!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

@Sillgam: Det är nog få som förnekar att den dyraste plattformen är kraftfullast och har flest inställningsmöjligheter. Och mer precision i kontrollerna.
Jag gör det då inte.

Skulle nog tro att det handlar om vad folk anser sig behöva/ha tid/råd/intresse för.
Kompromisser i livspusslet, liksom.

Om du har tre ungar att trycka in i bilen så köper du inte en Bugatti för att frakta runt dem i.
(Fast det är klart, har du råd att köpa en Bugatti, så har du säkert råd med en extra Volvo att frakta ungar i, men that´s not the point here.)

For the record - Själv har jag både PC och konsol,


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Sillgam: Det är nog få som förnekar att den dyraste plattformen är kraftfullast och har flest inställningsmöjligheter. Och mer precision i kontrollerna.
Jag gör det då inte.

Skulle nog tro att det handlar om vad folk anser sig behöva/ha tid/råd/intresse för.
Kompromisser i livspusslet, liksom.

Om du har tre ungar att trycka in i bilen så köper du inte en Bugatti för att frakta runt dem i.
(Fast det är klart, har du råd att köpa en Bugatti, så har du säkert råd med en extra Volvo att frakta ungar i, men that´s not the point here.)

For the record - Själv har jag både PC och konsol,

Självklart så är det så att inte alla har en pc och det är ju inget problem i sig. Han jag citerade menar dock att alla plattformar är lika bra och att det enbart handlar om preferens vilket jag som sagt tycker är felaktigt.

Medlem
Skrivet av Infestissumam:

@FuzioN: Tänker samma sak. Kanske det är en bra utveckling för pc som format om man ser på möjligheterna. Dom flesta som gjorde många av studiorna som Blizzard det dom är idag är tyvärr inte kvar utan gått vidare till andra studior eller gör något annat.

Jo är ju så med allt konsumenter styr o. En korvkiosk stänger öppnar en ny. Är korven inte god går dom till en ny.

Det ända som skulle döda pc industrin om 70 procent utav alla pc konsu. Enter går till mobilspel eller inga börjar med pc. Tror flesta ungdomar som börjar med mobilspel tids nog köper pc speciellt då en smartphone är öppet mer so. En pc jämtemot en konsol. Så snarare en gateway. Jag spelar själv på luren legend of Ace körs på tågfärden eller på ställen det passar och jag känner för att spela.

Medlem

så länge trippel A spelen släpps på PC så är jag glad. Spelar inte indie titlar. De exklusiva spelen har jag PlayStation 4 till. Tror verkligen inte PC gaming är förbi. Läser ju ofta att PC marknaden blomstrar och med smidiga tjänster som Steam gör inte saken sämre. Tyvärr så börjar det ju bli för mycket olika spel launchers där ute som oroar något. Kom ju själv från piratande hyfsat nyligen 2016 då jag upptäckte smidigheten med Steam och att ha alla spelen samlade i 1 bibliotek så kravet nu med en massa olika spelklienter driver mig något närmare pirat igen tyvärr. Inte där ännu dock! Har ingen lust med det.

*** Mobilspel avskyr jag som pesten! Hoppas de kan sändas iväg till Auschwitch koncentrationsläger för gasning. Men då är ju även 2a världskriget slut och tyskarna använde ju inte sådant för rensning av digitala föremål. Detta blev lite stört men du fattar vad jag tycker om just mobilspel..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Men snälla, det är snart 2019. Gaming är gaming oavsett vilken platform man föredrar och nej, den ena är varken bättre eller sämre än den andra.

Rent objektivt är PC den bästa plattformen, på grund av hårdvaran som finns att tillgå - och inte minst på grund av att du på en modern PC kan spela samtliga PC-spel som någonsin släppts.

Medlem

Jag tror att strategin hos Xbox kommer att göra gränserna mellan konsol, padda, mobil och PC mycket mindre. Därför är det svårt att prata om ett vara eller icke vara.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Om man kikar på releases 2019 ser det extremt dåligt ut för PC.

Mycket portningar till switch, Och dessa (ursäkta) jävla mobil spel.

Håller personligen ögonen på:

Crowfall ( Mycket nytänk här väl värt att spana in om man gillar mmorpgs / pvp )
Camelot Unchained ( mmorpg realm wars )
Skull & Bones ( Vem gillar inte en rom stinkande pirat? )
Wasteland 3 ( Från gamla skolan så man körde ju wasteland på C64 )

Sett till Xboxone X väldigt mycket kraft i den, PS 5 förmodligen på gång. Flera portningar till mobil vilket är snart lika kraftfull som en dator.

Ser väldigt mycket företag som ska slå sig in på asiatiska marknaden ( blizzard och deras diablo host host ) Kan det vara så speltillverkare ser ett annat flöde av pengar i mobil spel?

Börjar vi se slutet någonstans för PC eller vad tror ni?

Ursäkta mig, say what? Du jämför en mobil med kraften i en gamingdator? Jag vill se den mobil som kontrar tex ett 1080Ti. Bara det kortet. nu räknar vi inte Mobo, RAM, CPU.

Du kan inte mena allvar.

Edit: Såg även din kommentar att "många företag föredrar Mac". Säg att du skojar. Jag har varit runt på många företag och jobbat på IT avdelningen, inte ett enda företag har FÖREDRAGIT Mac. Inget av dem har ens erbjudit Mac som ett alternativ. Jag har jobbat på allt från små företag till stora, multinationella företag. Jag har sett iPhones och iPads, that's it. Inga mac-"datorer".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Atorak:

Kikar man på fortnite 126$ på EN månad i bara revenue.

Det är ju inte ens 5% av vad jag har i lön per månad... ;P


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Geeks Gaming
Skrivet av NiceAsBice:

Rent objektivt är PC den bästa plattformen, på grund av hårdvaran som finns att tillgå - och inte minst på grund av att du på en modern PC kan spela samtliga PC-spel som någonsin släppts.

Mjo, den mest tekniskt kraftfulla.
Min poäng i sammanhanget var att det inte finns någon universellt ”bästa plattformen för spel” då var och en väljer utifrån sin egen smak av spel

Bortser man från det och ser på ren rå prestanda är såklart pc vassast, men samtidigt värdelös om man vill spela ”the last of us” (om man inte vill dra argumentet till sin spets)

Medlem

@Mirage: Nu skrev jag ( dom ligger i samma prestanda som en laptop gjorde för ett par år sedan hur du får in 1080TI i det tja vette fan, Nu vet jag inte vilken krets du varit i men SJ använder Mac bland annat givetvis menar jag inte uteslutande Mac samt Reklambyråer, designföretag och filmbolag använder mac väldigt mycket finns fler sektorer som föredrar Mac.

Tror du missar poängen helt med vilket är produktions kostnad VS intäkter för en AAA titel. och anledningen till att fortsätta tillverka PC titlar När man kan skeppa spel till asien för 10% och tjäna flera 100%

Medlem

nä, tror inte pc platformen kommer dö ut, den kommer utvecklas som den alltid gjort. Så länge vi som köper ny hårdvara för att pressa gränserna finns kommer spel finnas till plattformen.

Om argumentet var att man måste ha extrem lönsamhet för att utveckla något man älskar stämde så hade vi aldrig fått några titlar öht under dom första 10 åren av PC.
Pengakåtheten hör till wallstreet och aaa studios som knappt ens existerade på plattformen förrän lönsamheten visade sig.
Och det tycker jag indie scenen på pc har bevisat dom senaste åren, med väldigt många bra spel.
Och med det så kommer en ny era med nya studios som har sitt egna tjänade kapital.

Tror däremot att lönsamheten kommer begränsas på mobila plattformen och i spel med micro transaktioner, då fler och fler länder kommer begränsa användandet.

Medlem
Skrivet av Atorak:

@Mirage: Nu skrev jag ( dom ligger i samma prestanda som en laptop gjorde för ett par år sedan hur du får in 1080TI i det tja vette fan, Nu vet jag inte vilken krets du varit i men SJ använder Mac bland annat givetvis menar jag inte uteslutande Mac samt Reklambyråer, designföretag och filmbolag använder mac väldigt mycket finns fler sektorer som föredrar Mac.

Tror du missar poängen helt med vilket är produktions kostnad VS intäkter för en AAA titel. och anledningen till att fortsätta tillverka PC titlar När man kan skeppa spel till asien för 10% och tjäna flera 100%

Om de satsar på mobilspel i asien får de även överge resten av världen. Tror tex Rockstars inkomster från GTA V och RDR 2, Blizzards inkomster från WoW, Diablo och Hearthstone, CD Projekts Witcher serie och Insomniac's Spider-man talar emot att överge PC/konsollmarknaden. Samt laptops för några år sedan, snackar du kontorslaptops eller gaminglaptops, eftersom vi snackar gaming? Nämn vilket år du pratar om, så ska jag visa dig en gaming laptop som slår skiten ur dagens mobiler i prestanda. Jag vet att Reklambyråer/Designföretag brukade alltid till 100% vara Mac men det är inte så längre. De använder fortfarande Mac ja, men inte i samma utsträckning som de brukade. SJ har jag aldrig jobbat på, så kan inte uttala mig om dem, men jag antar du jobbat där, så därför du vet? Samt, om du lämnar designbranschen, så har jag väldigt svårt att tro att många sektorer föredrar Mac, eftersom att få dem att tala med system som inte är Mac är en jävla pina. Samt du behöver supporttekniker som kan Mac och Windows, om det nu är en blandad miljö (vilket det oftast är enl. min erfarenhet, har inte sett en renodlad Mac miljö på ett företag hittills, men sedan har jag inte jobbat med små designföretag heller.)

Att blanda in Mac i en miljö som inte är renodlad Mac miljö (inkl. servrar) är som att be om problem. Därför gör många företag inte det. Mac är en hipstergrej som de flesta företag inte köper in, både pga driftkostnad samt överpriset på deras hårdvara.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Atorak:

@Mirage: Nu skrev jag ( dom ligger i samma prestanda som en laptop gjorde för ett par år sedan hur du får in 1080TI i det tja vette fan, Nu vet jag inte vilken krets du varit i men SJ använder Mac bland annat givetvis menar jag inte uteslutande Mac samt Reklambyråer, designföretag och filmbolag använder mac väldigt mycket finns fler sektorer som föredrar Mac.

Vill man ha något vassare prestanda än en Mac kan man alltid uppgradera till en Xbox 360 eller PS3. Finns snorbilligt på blocket eller tradera.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Belfry:

Att PC skulle dö känns som en orimlig idé faktiskt. Det är dock rimligt att marknaden för Konsol och PC kryper allt närmare varandra, likt Xbox och Microsoft. I dagsläget finns det tyvärr inte en lika stor marknad för spel på PC som konsol. Ett företag som Take-Two har inte alls några stora incitament att göra ett spel till PC egentligen.

Exempelvis GTA V: Ett spel som sålt omkring 100 miljoner exemplar, där PC motsvarar mindre än 5 % enligt vissa källor(Osäker på hur pålitliga dessa är).

I dagsläget har spel väldigt komplicerade skydd för piratkopiering, skydd som försämrar spelets prestanda och ändå lyckas knäckas inom en månad eller så. Ur ett ekonomiskt perspektiv är PC inte en bra marknad för spel som ändå kommer sälja som smör på konsol. Det krävs väldigt mycket arbete för att göra en bra "portning" till PC och försäljningen är betydligt sämre. Jag tror, tyvärr att marknaden för PC kommer bli intressant först när de lyckas kombinera marknaderna. Tills dess får vi nog bara vara glada att AAA-spel släpps till PC överhuvudtaget.

Vill bara påpeka att bara på steam äger över 10 miljoner GTAV. Dock redovisar inte Rockstar de exakta siffrorna så omöjligt att veta hur många som köpt spelet.

12
Skriv svar