Epic Games gjorde 27 miljarder i vinst under 2018

Robot
Epic Games gjorde 27 miljarder i vinst under 2018
Medlem

Succén tror jag grundar sig i flera faktorer;
a) Ett lättillgängligt spel som finns på snart sagt alla plattformar och som inte kräver mycket bättre hårdvara än en brödrost för att köras
b) Låg tröskel och hög skill-cap i kombination med snabba matcher och hög "roligt även när du torskar"-faktor gör det lätt att börja men svårt att sluta.
c) Epics kontakt med fansen är i världsklass. Aldrig har jag sett samma fanservice med allt från tweaks till kartuppdatingar och skina.
d) Supertydlig ekonomi helt fri från RNG och P2W.

Kommande året blir dock spännande. Hoppas på uppsving för Epic-butiken för att det ska bli lite press på Valve. Vad gäller Fortite vetekatten vad jag tror. Dala bör det, men hur mycket? Beror nog mycket på vilken annan F2P som dyker upp under 2019.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det är ett vinnande koncept att göra ett spel som är tydligt riktat till barn och är fullt med incitament att spela ofta. Lägg in en mängd ingredienser för kidsen att kunna utrycka sig och jämföra sig med varandra så har du ett guldägg. Säga vad man vill om Epics affärsmodell, men tyvärr kommer vinsten på stor bekostnad av spelarnas (barnens) hälsa.

Jag har inget emot att barn spenderar några timmar om dagen med spel, men det Epic har gjort för att suga in spelare anser jag inte vara moraliskt försvarbart.

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Det är ett vinnande koncept att göra ett spel som är tydligt riktat till barn och är fullt med incitament att spela ofta. Lägg in en mängd ingredienser för kidsen att kunna utrycka sig och jämföra sig med varandra så har du ett guldägg. Säga vad man vill om Epics affärsmodell, men tyvärr kommer vinsten på stor bekostnad av spelarnas (barnens) hälsa.

Jag har inget emot att barn spenderar några timmar om dagen med spel, men det Epic har gjort för att suga in spelare anser jag inte vara moraliskt försvarbart.

Ja det blir ju samma sak som Pokémon korten. Alla barn ville ha dom bästa och glansigaste korten. En del kunde kosta 200 kr stycket.

I slutändan handlar det om status och avundsjuka mellan barnen. Och Epic tjänar stora summor på detta.

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Det är ett vinnande koncept att göra ett spel som är tydligt riktat till barn och är fullt med incitament att spela ofta. Lägg in en mängd ingredienser för kidsen att kunna utrycka sig och jämföra sig med varandra så har du ett guldägg. Säga vad man vill om Epics affärsmodell, men tyvärr kommer vinsten på stor bekostnad av spelarnas (barnens) hälsa.

Jag har inget emot att barn spenderar några timmar om dagen med spel, men det Epic har gjort för att suga in spelare anser jag inte vara moraliskt försvarbart.

Och barnen har inga föräldrar? Roligt att det alltid är någon annans fel när något inte fungerar, så typiskt svenskt.
(och ja, jag har tre barn)

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Jag har inget emot att barn spenderar några timmar om dagen med spel, men det Epic har gjort för att suga in spelare anser jag inte vara moraliskt försvarbart.

Eller så kan man ju ta sitt ansvar som förälder istället för att skylla på andra eller förvänta sig att staten ska göra det åt en med lagstiftning. Hur betalar dessa barn för deras "season passes" och skins? Verkar konstigt att de alla har blivit beviljade ett Mastercard/Visa.

Ja, jag är barnförälder.

Medlem

Vill poängtera att det är långt ifrån bara barn som spelar detta spelet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vill poängtera att det är långt ifrån bara barn som spelar detta spelet

That's where you're wrong, kiddo.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Yabba:

Och barnen har inga föräldrar? Roligt att det alltid är någon annans fel när något inte fungerar, så typiskt svenskt.
(och ja, jag har tre barn)

Skrivet av kaealy:

Eller så kan man ju ta sitt ansvar som förälder istället för att skylla på andra eller förvänta sig att staten ska göra det åt en med lagstiftning. Hur betalar dessa barn för deras "season passes" och skins? Verkar konstigt att de alla har blivit beviljade ett Mastercard/Visa.

Ja, jag är barnförälder.

Måste det ena utesluta det andra, eller vad försöker ni säga? Mordeus skrev ju ingenting om att föräldrar inte har något ansvar, menar jag.

Lite som att försvara loot boxes á la Battlefront 2 eftersom det är konsumentens val att köpa eller ej.

Medlem

Trevligt att spelvärlden drar in kosing. Tråkigt att det är spel riktade mot yngre spelare som drar in mest.

Medlem

Jag har ännu inte brytt mig om att Google Fortnite för att se vad det är för något. Men hur som så är det alltid lika kul när ett visst spel blir oerhört stort/populärt. Som Minecraft eller CS t.ex.

Medlem

Kul för...Tencent...

Är inte jätteglad åt den tecknade artstylen man använder. Men jämfört med PUBG så gör ju Fortnite allt rätt, många uppdateringar och events som också ger lite mystik och spänning. Roliga emotes och man har lyckats skapa en fankultur som då pubg i princip misslyckades med pga alla problem spelet har.

Få se om PUBG faktiskt lyckas få tillbaka några fans nu när man har vinterkartan också.

Medlem

Inte speciellt intresserad eller imponerad. Kidsen kan behålla fortnite så kanske de håller sig borta från vettigare delar av internet. Eller håller borta från värre delar för den delen, om man ser från perspektivet från de föräldrar som har egna barn

Först fick vi sömnpillret PubG och sedan mylittleponny i mumindalen fluffiga Fortnite.
Först fick vi trista Minecraft och har nu ännu aptristare Roblox.
Samma mönster. Någon släpper något som slår, sedan släpper någon annan en kopia som är riktad mot kidsen, eller snarare föräldrarnas kreditkort.

Undrar vad för spelkultur dessa ungar kommer te sig till när de växer till sig Gissar att det inte är de som kommer sitta och skrika framför CS på Kappa.

Medlem
Skrivet av Sabel1:

That's where you're wrong, kiddo.

kiddo lol jag är 46!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@kaealy:

Så är det, dagens under/medelklass föräldrar "tror" de gör nytta genom att ge bort elektronik som julklapp.

På andra änden, de som tjänar massor låter inte sina barn växa upp med en digital platta för de vet vad det ställer till med.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Avstängd
Skrivet av eddie the eagle:

Är inte jätteglad åt den tecknade artstylen man använder. Men jämfört med PUBG så gör ju Fortnite allt rätt, många uppdateringar och events som också ger lite mystik och spänning. Roliga emotes och man har lyckats skapa en fankultur som då pubg i princip misslyckades med pga alla problem spelet har.

Få se om PUBG faktiskt lyckas få tillbaka några fans nu när man har vinterkartan också.

PUBG och Fortnite är två helt olika spel som knappt går att jämföra. Likheterna slutar vid att de båda är varsin form av BR.
PUBG är en ren shooter och Fortnite är ett spel som går ut på att bygga sig till vinst.

Skrivet av NiceAsBice:

PUBG och Fortnite är två helt olika spel som knappt går att jämföra. Likheterna slutar vid att de båda är varsin form av BR.
PUBG är en ren shooter och Fortnite är ett spel som går ut på att bygga sig till vinst.

Fast de är inte så olika, fortnite är mer arcady och har crafting men då båda är BR så går det definitivt att jämföra spelen. Precis som det går att jämföra båda spelen med alla andra BR spel. Bara för att spelen inte är identiska betyder inte att det jag sa inte stämde, Epic har lyckats bra med att hålla spelet vid liv med flertalet nya uppdateringar och events, medan PUBG har tagit skada av att spelet fortfarande lider utav många rena tekniska problem.

Medlem

Skulle nöja mig med 0,1% av den vinsten

Avstängd

Curlar föräldrar sina barn som de gör så får de skylla sig själva att barnen blir som de blir.

Föräldraskap är också en community-insats, dvs., föräldrar måste gå ihop för att vara överens om hur mycket tid som får spenderas på Fortnite och liknande beroendeframkallande spel.

Pokémon skapade sina beroendeframkallande barn också, men de flesta föräldrar curlade inte så det blev då också få barn som pressade sina föräldrar att bli mer curlade när de spelat hos sina polare som curlades.

Själv fick jag begränsad speltid oavsett hur bra eller dåligt spelet var och även andra föräldrar vars barn hade TV-spel satte gränser så oavsett vart jag än vände mig så blev det begränsad speltid. Det är vad jag menar med att det är en community-insats hos föräldrarna.

Om du inte gör något åt saken så har du inget att klaga över heller. Utmaningen är att det är en insats som måste göras av alla föräldrar inblandade. En förälder kommer inte att räcka i dagens samhälle när tiotals andra barn på samma skola curlas sönder.

Avstängd
Skrivet av eddie the eagle:

Fast de är inte så olika, fortnite är mer arcady och har crafting men då båda är BR så går det definitivt att jämföra spelen. Precis som det går att jämföra båda spelen med alla andra BR spel. Bara för att spelen inte är identiska betyder inte att det jag sa inte stämde, Epic har lyckats bra med att hålla spelet vid liv med flertalet nya uppdateringar och events, medan PUBG har tagit skada av att spelet fortfarande lider utav många rena tekniska problem.

Bara för de båda är BR är de inte lika. Hela bygg-grejen i Fortnite är fullständigt unik och gör att speler skiljer sig mot alla andra BR-kloner. PUBG är en renodlad shooter utan några som helst unika element.

Medlem

Bara flika in här lite men om ni gillar PUBG/Fortnite borde ni kika in Ring of Elysium.

Medlem

Det fortnite uppdaterar i spelväg vid varje ny säsong är mer än vad PUBG har gjort sedan det släpptes. Sen förstår jag problemet med skins och hela statusgrejen bland kidsen..

Men å andra sidan så har de nog alltid vart så oavsett. Fan hade du inte gretzky bland dina hockeybilder riskerade man ju att få stryk ute på skolgården

Medlem

Ful business att mjölka barn, borde vara förbjudet!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Haziza:

Ful business att mjölka barn, borde vara förbjudet!

Det du skriver tillsammans med din profilbild passar ju bara för bra haha

Medlem
Skrivet av Yabba:

Och barnen har inga föräldrar? Roligt att det alltid är någon annans fel när något inte fungerar, så typiskt svenskt.
(och ja, jag har tre barn)

Jag har inga barn som spelar Fortnite så jag kan inte uttala mig om hur jag hade agerat då. Däremot har jag koll på vilka mekaniker och strategier Epic använder sig för att locka in och hålla kvar spelare och det ör det som jag reagerar på.

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

Det du skriver tillsammans med din profilbild passar ju bara för bra haha

Tänkte precis samma sak. Pedobear är emot mjölkning av barn. Hahaha


signatur

I drank what?

NuZ
Testpilot

Blir fundersam på en del kommentarer. Är väl en genialisk ide att leverera en sådan bra vara som Fortnite. Är väl inte Epics fel att ungarna tjatar på föräldrarna? Är väl om något föräldrarnas fel som kollektiv att sånt är status. Kulturen bland ungarna osv.

Inte är det någon som klagar på Lego som också riktar sig mot barn för att tjäna pengar? Föräldrar borde istället säga ifrån men men. Både jag och grabben spelar fortnite. Riktigt roligt spel faktiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

För folket här inne som inte har barn så kan jag förstå att det är svårt att se just hur illa det här spelet är för dem. Det är så fruktansvärt beroendeframkallande att det inte finns ord för det. Min son som aldrig ens haft ett speciellt stort intresse av spel (vi har flera datorer + PS4 pro med 23 spel som han nästan aldrig spelar på) blev så totalförslavad av Fortnite, att det var bisarrt att se med egna ögon. Samma sak med hans kusin, och skolkamrater. I slutändan så fick vi helt enkelt bara "delete"a spelet. Ingenting annat fungerade.

Jag har inget emot att företag tjänar pengar, absolut inte... och jag håller med om att en stor del ansvaret ligger hos föräldrarna, men på samma gång så tycker jag att spelföretagen också har en del ansvar.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Lite som att försvara loot boxes á la Battlefront 2 eftersom det är konsumentens val att köpa eller ej.

Försvara och försvara... men är det inte så då? Om ingen köper det så kommer det att försvinna. Jag finner det märkligt att "skylla" på ett företag som erbjuder en vara eller tjänst bara för att det är "fel" vara/tjänst. Skall man skälla på Peugeot för att dom inte har "rätt" modell, eller skall man köpa en Opel istället?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar