Lagra och komma åt privata fotos?

Medlem
Lagra och komma åt privata fotos?

Jag har tröttnat på att fippla runt med USBs för att komma åt mina 50-60 GB av privata foton.

Vad finns det för alternativ?

Ett alternativ kan ju vara att använda någon robust cloud-tjänst, men sen finns det väl även någon
sorts bluetooth-hårddisk som mobiler osv kan komma åt?

Vad använder ni för lösning för att lagra och komma åt era privata bilder?

Medlem

Dels finns det NAS med funktion att det blir ett privat moln hemma eller så kan man köra t.ex. onedrive som jag kör, betalar 16 kr i månaden för 1 TB tror jag. Fördelen med externt moln är att ifall det går riktigt illa med ens bostad så är korten säkra och det är något man aldrig kan ersätta.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Satsa på en molntjänst. USB-enheter lever inte för för evigt och dom kan bli stulna eller brinna upp. Körde som DKvarn OneDrive tidigare men bytte till Google Drive/Google Photos när jag skaffade en Android-mobil. För att titta på bilderna så är det ruskigt smidigt antingen via appen eller via https://photos.google.com/. Har en liten applikation på datorn som ligger och synkar mina mappar så lägger jag in en ny bild är den backupad inom någon minut.

/ LordDaimos

Medlem

min hårddisk på datorn har 1TB så har de få foton jag har tagit lagrar jag där. men ska nog byta över till antigen One Drive eller Google Photos då det är säkrare, som andra sagt. dock tar jag knappt några bilder så är inte ett problem för mig. men hade ganska snart flyttat från USB till molnet alternativt en lite mindre extern hårddisk (om du inte litar helt på molnet) om jag var du.
när det sen gäller mobiler så har android enkelt att nå ens google lagrade foton och med Apple så ligger de någorlunda säkert i iCloud, och det har alltid funkat smidigt och aldrig varit några problem för mig.

Medlem

Tack för råden!
Jag köpte 100 GB på Google Drive & Photos och nu synkar det för fulla muggar!
Blir nog att lämna datorn på i natt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Om du köper Office 365 och "prenumerar" på det så får du med 1TB lagring på Onedrive. Jag har inte börjat använda det än, men det kommer. Bli mitt val av molntjänst när jag skaffar NAS.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

KoP
Medlem

En extern hårddisk på ett par TB borde göra susen alternativt OneDrive som erbjuder hyffsat mycket lagring helt gratis.

Skägg.
10 Chambers

Ninaom använder lagringstjänst, krypterar ni innehållet innan?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ni som använder lagringstjänst, krypterar ni innehållet innan?

Ser ingen anledning att kryptera informationen själv. Det ger extra steg som måste utföras varje gång något nytt läggs in. (ta min lokala kopia, kryptera, lägga i mappen som backupas). Dessutom gör det ju att man inte kan se sina bilder via t.ex. Google Photos eller OneDrive. Då är det viktigare att tjänsten verkar ha ett sunt säkerhetstänk med 2FA och inga begräsningar på lösenordets komplexitet.

Skrivet av KoP:

En extern hårddisk på ett par TB borde göra susen alternativt OneDrive som erbjuder hyffsat mycket lagring helt gratis.

Den externa hårddisken kan du tappa i golvet, du kan få den stulen vid ett inbrott eller de kan brinna upp med ditt boende. Sen måste du se till att alltid kopiera över bilderna till den när du tömmer kameran (och nyckelordet är kopiera, du måste ändå ha bilderna på datorns vanliga hårddisk). Externa hårddiskar var nödvändiga som backup när uppladdningshastigheterna var för låga för att backupa större mängder data men idag så är dom mer en risk än en säkerhet.

Sen ger OneDrive bara 5gb gratis numera (vad jag kan hitta), och det räcker inte långt idag.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ninaom använder lagringstjänst, krypterar ni innehållet innan?

nä, har inget jag tycker är hemligt eller kännsligt nog att kryptera. det som jag tycket är för känsligt för att ligga online, vilket inte är mycket alls, lagrar jag externt. tänker också som så, lyckas någon hacka sig in på OneDrive eller Google Drive så kommer inte min lilla lekmanskryptering att gör så mycket.
har alltid haft som policy att inte ha något online någonstans som jag inte kan leva med att någon tar/ "läcker".

1
Skriv svar