Blizzard-personal lämnar - första tecknet på nedskärningar?

Robot
Blizzard-personal lämnar - första tecknet på nedskärningar?

Wow - vilket Cork-at beslut?

#Blizzard


Pansarknekt

Merry Christmas!


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Känns som att Activision konsoliderar. Eftersom Activision suger lär det inte bli bättre på Blizzard. Känns bara som en tidsfråga innan det har negativ påverkan på kvalitén på spelen. Det går verkligen utför nu..

Medlem
Skrivet av aholman:

Känns som att Activision konsoliderar. Eftersom Activision suger lär det inte bli bättre på Blizzard. Känns bara som en tidsfråga innan det har negativ påverkan på kvalitén på spelen. Det går verkligen utför nu..

Kvaliten går redan utför kolla bara på wow och diablo.

Medlem

Med tanke på ett minskat antal spelare inom många(kanske alla) av deras titlar, så är det väl inte speciellt konstigt att det behövs mindre mannskap. Det vore inte heller orimligt att de börjar ersätta enklare problem med bots av olika slag.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Med tanke på ett minskat antal spelare inom många(kanske alla) av deras titlar, så är det väl inte speciellt konstigt att det behövs mindre mannskap. Det vore inte heller orimligt att de börjar ersätta enklare problem med bots av olika slag.

Mycket på battle.net supporten för spel är automatisierat
Så det är fullt möjligt att robots are taking our jeeeeeeeeeerbs


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

EA och Activision är bovar för spel industrin om man frågar mig. Spelindustrin som jag vuxit upp med sedan 1980 och 90 talet kändes fräsht och det var kärlek bakom, medans nu handlar det enbart om vart mest pengar kan hämtas.

Medlem

Känns om gamla Blizzard inte skulle anlitat ett företag som gör mobilkopior på D3 i Kina för att göra ett Diablo spel.
Dagens Blizzard känns mer giriga. Allt är så igenomtänkt kring hur dom kan tjäna så mycket pengar som möjligt.

Fick reklam på Facebook för deras 25$ mount i WoW. Det är så fucked up när folk betalar en månads sub för att få content.

Skrivet av Natrium:

EA och Activision är bovar för spel industrin om man frågar mig. Spelindustrin som jag vuxit upp med sedan 1980 och 90 talet kändes fräsht och det var kärlek bakom, medans nu handlar det enbart om vart mest pengar kan hämtas.

Problemet är att fram tills nu så har det funkat. Varje år så har deras finanser blivit bättre och bättre, genom att strömlinjeforma spelutvecklingen till några få titlar som är de mest populära så har kostnaderna blivit mindre. Föhoppningsvis så är 2018 året då de stora spelföretagen inser att spelare faktiskt kan bita tillbaka om de anser att de har blivit dåligt bemötta.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Känns om gamla Blizzard inte skulle anlitat ett företag som gör mobilkopior på D3 i Kina för att göra ett Diablo spel.
Dagens Blizzard känns mer giriga. Allt är så igenomtänkt kring hur dom kan tjäna så mycket pengar som möjligt.

Fick reklam på Facebook för deras 25$ mount i WoW. Det är så fucked up när folk betalar en månads sub för att få content.

Är gräsligt mycket pengar i mobilspel så tror inte de var något fel i det beslutet. Tror många lättare gör av med 1 kr*500 gånger än 500kr*1 gång.

Medlem

Stora som EA är aldrig bra för marknaden, EA är en stor böld och hoppas verkligen dom skulle gå i graven. Spelat så länge att man sett vad dom gör med spelbolag riktigt skrämmande.

Och kanske det MEST viktiga för oss gamers är no profit feeling.

Kortfattat studion gör spelet för dom älskar det och tror på det dom gör och pengar har en mindre faktor. Men studio efter studio säljer sina arslen till EA , Activision osv. Där efter är det pengar som räknas spelen ska fram fort & snabbt.

Finns så förbannat många exempel på spel / större studios köpt upp sen blir det skit.

Som vi alla vet kommer ju DICE från Digital Illusion litet svenskt plonk bolag som tog ganska omgående världen med storm Pinball Dreams bara för att nämna något.

Dice kan man nog lätt påstå är enda riktiga utmanaren till CoD serien 2004 har jag för mig EA köper upp DICE. Battlefield bad company 2 är nog det ända spel som kommit ur DICE panna sedan dess som är AAA titel direkt i mina ögon.

Starwars var skit, 2 ska vi knappt nämna. Kan kika på BF V det borde vara i beta stället ännu men icke inte säker men nästan EA vill ha ut det teamet blöder cash deras inställning är man patchar upp det.

Då jag körde Commodore 64 och Amiga 500,600,1200 osv körde jag deras lir när dom var en liten piss studio och jisses varje titel var bra detta trots dom var inte STORA och tjänade MILJONER. Önskar DICE aldrig sålt sin soul var stolt som fan Svensk studio som ger FETA ringar på vattnet världen över ( Då ska man komma ihåg vi är inte riktigt kända för spel ) blonda kvinnor, skog, och kallt som fan är ofta inte ovanliga svar om man träffar en utlänning.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Känns om gamla Blizzard inte skulle anlitat ett företag som gör mobilkopior på D3 i Kina för att göra ett Diablo spel.
Dagens Blizzard känns mer giriga. Allt är så igenomtänkt kring hur dom kan tjäna så mycket pengar som möjligt.

Fick reklam på Facebook för deras 25$ mount i WoW. Det är så fucked up när folk betalar en månads sub för att få content.

Dagens (Activision)Blizzard lider av samma problem som alla stora spelutvecklare. Det börjar med några passionerade utvecklare som har en vision om sitt spel. Det går väldigt bra och drömmen fortsätter, efter ett tag inser de att den koloss som de nu har skapat är för stor för att de ska kunna hantera den och fortsätta med det som de älskar; spelutveckling. Så de väljer att söka nya kompetenser och nytt kapital för att kunna expandera ytterligare, chefer och styrelse ersätts så småningom med personer som förstår pengar och företagande, men inte spelutveckling. Resultatet blir alltså ett företag som styrs av människor som vill maximera intäkter utan någon riktig förståelse för hur mycket tid och kompetens som behövs för att ett spel ska lyckas, detta innebär att vi får spel som ME: Andromeda, Battlefront II, CoD varje år, WoW med bristfälligt innehåll, samt mikrotransaktioner i precis allt som släpps.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Natrium:

EA och Activision är bovar för spel industrin om man frågar mig. Spelindustrin som jag vuxit upp med sedan 1980 och 90 talet kändes fräsht och det var kärlek bakom, medans nu handlar det enbart om vart mest pengar kan hämtas.

Har börjat känna så också. Har återfunnit kärleken med Nintendo dock.

Medlem

Hade inte blizzard misslyckats och spenderat massvis med tid och pengar på att utveckla två ambitiösa titlar (ghost och titan) så hade de kanske inte haft samma press på sig idag.

Medlem

@Belfry: Har exakt samma känsla.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Dagens (Activision)Blizzard lider av samma problem som alla stora spelutvecklare. Det börjar med några passionerade utvecklare som har en vision om sitt spel. Det går väldigt bra och drömmen fortsätter, efter ett tag inser de att den koloss som de nu har skapat är för stor för att de ska kunna hantera den och fortsätta med det som de älskar; spelutveckling. Så de väljer att söka nya kompetenser och nytt kapital för att kunna expandera ytterligare, chefer och styrelse ersätts så småningom med personer som förstår pengar och företagande, men inte spelutveckling. Resultatet blir alltså ett företag som styrs av människor som vill maximera intäkter utan någon riktig förståelse för hur mycket tid och kompetens som behövs för att ett spel ska lyckas, detta innebär att vi får spel som ME: Andromeda, Battlefront II, CoD varje år, WoW med bristfälligt innehåll, samt mikrotransaktioner i precis allt som släpps.

Kan bara hålla med, blizzard fick ju en galet lojal skara fans för att dom gjorde så mycket rätt back in the day.
Nu känns det som om dom senaste åren bara har utnyttjat detta dom senaste åren.

Inte nog med det, spel görs om i hopp om att nå till en större skara fans. Se på Diablo 3 bara. Warcraft stil och neddummat djup.
WoW har blivit slaktat genom åren för att bli mer simpelt... Men det är något som går förlorat i dessa spel.

Förändringar ska ske för att innovera, inte simplifiera.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Stora som EA är aldrig bra för marknaden, EA är en stor böld och hoppas verkligen dom skulle gå i graven. Spelat så länge att man sett vad dom gör med spelbolag riktigt skrämmande.

Och kanske det MEST viktiga för oss gamers är no profit feeling.

Kortfattat studion gör spelet för dom älskar det och tror på det dom gör och pengar har en mindre faktor. Men studio efter studio säljer sina arslen till EA , Activision osv. Där efter är det pengar som räknas spelen ska fram fort & snabbt.

Finns så förbannat många exempel på spel / större studios köpt upp sen blir det skit.

Som vi alla vet kommer ju DICE från Digital Illusion litet svenskt plonk bolag som tog ganska omgående världen med storm Pinball Dreams bara för att nämna något.

Dice kan man nog lätt påstå är enda riktiga utmanaren till CoD serien 2004 har jag för mig EA köper upp DICE. Battlefield bad company 2 är nog det ända spel som kommit ur DICE panna sedan dess som är AAA titel direkt i mina ögon.

Starwars var skit, 2 ska vi knappt nämna. Kan kika på BF V det borde vara i beta stället ännu men icke inte säker men nästan EA vill ha ut det teamet blöder cash deras inställning är man patchar upp det.

Då jag körde Commodore 64 och Amiga 500,600,1200 osv körde jag deras lir när dom var en liten piss studio och jisses varje titel var bra detta trots dom var inte STORA och tjänade MILJONER. Önskar DICE aldrig sålt sin soul var stolt som fan Svensk studio som ger FETA ringar på vattnet världen över ( Då ska man komma ihåg vi är inte riktigt kända för spel ) blonda kvinnor, skog, och kallt som fan är ofta inte ovanliga svar om man träffar en utlänning.

Det är en viss skillnad på att 'sälja sig' och på att bli uppköpt. Hela poängen med att vara ett aktiebolag är att byta delar av företaget mot pengar så att man kan fortsätta/förbättra sin verksamhet.
DICE började 'sälja sig' på börsen redan 1998 och det är sannolikt tack vare det som de kunde hålla sig vid liv, faktum är att DICE bara släppte 2 hyfsade titlar (Motorhead och Code name Eagle) mellan 1992 och 2002. De förlorade sin aktiemajoritet 2004 och blev helägda av EA 2006.
Battlefield 1942 publicerades av EA redan 2002 och det innebär egentligen att EA har bidragit till i stort sett all framgång som företaget har haft sedan de slutade utveckla för Amiga med (den relativa) floppen Pinball Illusions 1995.

Så även om det finns en hel del nostalgi förknippad med Digital Illusions och The Silents för oss gamlingar så tror jag du har romantiserat dem lite väl mycket; Du har EA att tacka helt eller delvis för allt de har utvecklat under namnet DICE och de skulle troligen inte ha utvecklat något alls förutom flipperspel om de inte hade börjat 'sälja sig'.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hade inte blizzard misslyckats och spenderat massvis med tid och pengar på att utveckla två ambitiösa titlar (ghost och titan) så hade de kanske inte haft samma press på sig idag.

Skitsnack, Blizzard har arbetat på samma sätt sedan deras rötter. Pressen kommer från Activision och deras hantlangare. Bara ta Warcraft Adventures: Lord of the Clans som var i princip färdigt när man la ner det (Finns att hitta efter att någon läckte spelet för några år sen). Och Ghost var ju enligt ryktena även det nästan klart och var faktiskt bra enligt dom som spelat det. Har ju läckt uppgifter om att ett Diablo i form av en Dark Souls kopia utvecklades i 2-3 år innan de lades ner även det. Titan la ju dessutom grunden för Overwatch, så där har man ju dragit in dom pengarna med råge.

Medlem

Är glad att marknaden har börjat sanerat sig själva, det finns en gräns för hur många liveseeeeervices spel som kan hållas levande med det underlaget av kunder som finns.

Medlem

Activision och Blizzard borde skicka en stor fet presentkorg till Bethesta som tack för Fallout 76. Fallout 76 flyttade fokuset från Diablo Immortals till just.... Fallout 76. Hur man inte ska göra ett spel.

Får se ifall den här tiden nästa år om det finns kvar.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Skitsnack, Blizzard har arbetat på samma sätt sedan deras rötter. Pressen kommer från Activision och deras hantlangare. Bara ta Warcraft Adventures: Lord of the Clans som var i princip färdigt när man la ner det (Finns att hitta efter att någon läckte spelet för några år sen). Och Ghost var ju enligt ryktena även det nästan klart och var faktiskt bra enligt dom som spelat det. Har ju läckt uppgifter om att ett Diablo i form av en Dark Souls kopia utvecklades i 2-3 år innan de lades ner även det. Titan la ju dessutom grunden för Overwatch, så där har man ju dragit in dom pengarna med råge.

Du menar att Blizzard fortsätter spendera massvis med pengar på produkter som de inte färdigställer. Förklara återigen varför det är förvånande att folk högre upp ber blizzard att sluta slösa pengar och börja släppa spel?

Medlem

@Sillgam:

De tjänar fortfarande otroligt mycket pengar enbart på 15 år gamla WoW, så snacket om att de ge slösar pengar stämmer inte riktigt. De har i mitt tycke fan i mig råd att slösa om det innebär en ny fullträff ikonisk fullträff som Warcraft serien och dess gigantiska kassako till efterföljare - WoW. För att inte glömma Starcraft & Diablo spelen, samt den nya kassakon Overwatch heller...

Nä, detta är ett korkat beslut på "management" nivå. Kan tänka mig att snacket gick såhär; Aj fan, vi gjorde visst en 1.032% mindre vinst än förra året, bäst att spara in pengar och kundservicen sker ju mestadels automatiskt ändå och kostar bara onödiga pengar.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Skitsnack, Blizzard har arbetat på samma sätt sedan deras rötter. Pressen kommer från Activision och deras hantlangare. Bara ta Warcraft Adventures: Lord of the Clans som var i princip färdigt när man la ner det (Finns att hitta efter att någon läckte spelet för några år sen). Och Ghost var ju enligt ryktena även det nästan klart och var faktiskt bra enligt dom som spelat det. Har ju läckt uppgifter om att ett Diablo i form av en Dark Souls kopia utvecklades i 2-3 år innan de lades ner även det. Titan la ju dessutom grunden för Overwatch, så där har man ju dragit in dom pengarna med råge.

Nä såhär ligger det till, inte så insatt men gissar dom försöker få igenom ngt lr ngra sparprogram,.. inte konstigt så som deras värde har backat på börsen.. OCH där har vi problemet nämnt vid namn, BÖRSEN,det är massa olika aktieinnehavare som vill ha sina pengar, det blir mer lr mindre som ett krav,eftersom ett aktieföretag måste handla snabbt och rätt gentemot sina aktieägare i 1a hand. (Nån sa för länge sesan till mig att det är tillåme lag på detta )lättaste besparingen på kort sikt är ju vi arbetare som har anställning utan dyra fallskärmar..

Nån som vet vad som skett mer än börsraset, har dom gått bet å inte nått upp till MÅLET/rätt siffror detta kvartal, eller är det helåret i sista rapporten???

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hade inte blizzard misslyckats och spenderat massvis med tid och pengar på att utveckla två ambitiösa titlar (ghost och titan) så hade de kanske inte haft samma press på sig idag.

Activision/blizzard är alldles för stora för att förklara bort detta med,, ehh..vi gjorde 2 kassa spel som vi fick kasta,... Dom har nog mer problem än så just nu.. nån som har siffror på vad dom 2 kostade?

Medlem

Tröttsamt gnäll över de stora företagen och hur de förstör alla fina spel som annars hade kunnat blivit gjorda... Nej, så hade det aldrig blivit...

Vill man undvika dessa bolag, är det enkelt: Kör indiespel och sluta gnäll!

Vill man köra AAA spel, inse då (helst en gång för alla), att det krävs enorma resurser för att skapa ett sådant spel. Inte alls märkligt att de då får prioritera, göra avvägningar och försöka maximera lönsamheten. Misslyckas de kan det snabbt gå utför. Se bara på svenska Starbreezes kollaps, även om de kanske inte gjorde de AAA spel jag tänker på.

Tiden då tre eller fyra snubbar sitter i en källare och skapar ett mästerverk finns idag "bara" på indiescenen.

Var tacksam för börsen, privat ägande, den ekonomiska drivkraften som gör att människor vill skapa något som är bättre än det som har funnits. Annars hade vi alla fortfarande suttit med outvecklade maskiner och spel. Visioner är fantastiska, men de måste backas upp av möjligheten att tjäna pengar... Elon Musk är ett lysande exempel på hur man kan kombinera vision och profit!

Greed works!

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du menar att Blizzard fortsätter spendera massvis med pengar på produkter som de inte färdigställer. Förklara återigen varför det är förvånande att folk högre upp ber blizzard att sluta slösa pengar och börja släppa spel?

Men det är väl rätt najs att kunna ha ett företag som går så bra att man har råd att göra vad man vill. Även lägga ner projekt man inte är nöjd med?

Medlem

Det finns i min mening bara tre vägar att gå:

Det första är att en spelutvecklare lyckas med sitt spel och behåller sitt ägande likt ett företag som Valve. Problemet här mynnar ut i form av ett företag som inte längre spottar ur sig spel, alls. När det väl dyker upp något kan det vara bu eller bä eftersom de inte har några aktieägare att ta hänsyn till. Det är egentligen bara Half Life och Portal som har lyckats. Counter-strike är en mod, Dota 2 är en "stulen" mod som har utvecklats, medan Artifact floppade.

Det andra alternativet är att företaget förblir en liten studio, en liten studio som inte har det stora kapital som krävs för att kunna misslyckas ett par gånger. Det är alltid på det berömda fis-håret att de lyckas eller ej. Utan ekonomisk säkerhet byggs det upp en oro, en oro som förmodligen inte är positivt bidragande till fortsatt spelutveckling. Det kan även leda till att företaget får hybris och kastar ur sig skräpspel fram till den dagen de dör.

Det tredje alternativet är att bolaget börsnoteras, eller i alla fall köps upp av större ekonomiska krafter. Dessa krafter har nu inflytande och bestämmer vad som ska göras oavsett om de har kompetensen eller inte.

Detta är inget unikt för spel, detsamma gäller film, musik, industri, mode eller forskning. Det är ett fullt naturligt händelseförlopp, det är inte realistiskt att någon eller några ska kunna producera mästerverk efter mästerverk.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Var som en skrev angående ”äventyren” i HS.
Välgjorda till en början med roliga referenser och välgjorda bossar.
Sen blev de sämre och sämre, senaste är bara bs rakt igenom.
Vilket jag kan hålla med om därför har man slutat med möget. Går ju tyvärr inte att pausa eftersom man blir så efter om man skulle ta upp det igen.

Medlem

@Ahris: Absolut vill dom tjäna pengar men skillnad på sälja andelar och ett övertagande. Inte dykt 100 i detta men tex 1942 var ute , Bf 2 var redan långt gånget i production 2004 och släpptes 2005. par månader efter EA tog över (50%+ av aktierna) och 2006 köper dom upp allt. Att säga dom levde på ett flipper spel är ju och blunda lite dom hade egna titlar.

Om du kikar EA's övertagande till idag. Riktigt medioker syn och märks tydligt hur pissig studion blivit. 2st Starwars BF har dom släppt ihop med EA och helt seriöst dom är SÅ dåliga. Grafiskt absolut topp klass men thats it. Att ha så mycket lore som finns i starwars och landa så hårt är riktigt urkasst. Idag lever dom på BF serien som tyvärr blir sämre och sämre. BF bad company 2 är nog det bästa dom gjort ( 2008 ) alltså 11 år sedan.

Kika på hur EA tog över Ultima Online, bang gick in med egen personal spelet gick från 200-250.000 till (kanske) 10.000 i sån jävla fart man trodde man var ensam på en EMU server.Folk bloggade även om detta ( dåtidens blogg ) Man fick grym insider blick i vad som pågick dom gick in låste ute folk från datorer mm, folk skickades hem . folk vågade knappt prata med varandra riktiga stasi metoder.

Dark Age of camelot 200.000+ subs outstanding mmorpg pvp osv. EA tog över spottas ut ena kassa expansion efter den andra folk lämnar i drivor ner till typ 1500 där flertalet sitter på både 2,3,4,5,6,7 konton så hur många som verkligen spelade vem vet.

Ironiska är VD / CeO på EA gick sedan ut ett par år senare och erkänner dom gjorde bort sig totalt, saknade kunskap osv osv för mmorpg. Tråkiga är detta har ju inte upphört utan jag kan se likande drag med DICE. Nytt BF same shit, nytt år nytt BF same shit förutom dom blir sämre och sämre.

Medlem
Skrivet av Chomag:

@Sillgam:

De tjänar fortfarande otroligt mycket pengar enbart på 15 år gamla WoW, så snacket om att de ge slösar pengar stämmer inte riktigt. De har i mitt tycke fan i mig råd att slösa om det innebär en ny fullträff ikonisk fullträff som Warcraft serien och dess gigantiska kassako till efterföljare - WoW. För att inte glömma Starcraft & Diablo spelen, samt den nya kassakon Overwatch heller...

Nä, detta är ett korkat beslut på "management" nivå. Kan tänka mig att snacket gick såhär; Aj fan, vi gjorde visst en 1.032% mindre vinst än förra året, bäst att spara in pengar och kundservicen sker ju mestadels automatiskt ändå och kostar bara onödiga pengar.

Har du någon källa på hur mycket vinst som specifikt WoW genererar? Jag skulle nämligen gissa att de gjorde ett stort misstag när de började tillåta spelare köpa subs för guld. Sen vet jag inte riktigt vad du menar oavsett. Du verkar mena att det ska vara helt ok för Blizzards anställda att jobba på flera spel i åtskilliga år, för att sen lägga ner samtliga p.g.a. att de "inte håller måttet". I vilken annan industri är detta normal praxis?

Och ja, om de gör mindre vinst än förra året är det verkligen bra att de försöker slösa mindre pengar inom företaget med tanke på hur dålig den var.

Skrivet av roftg:

Activision/blizzard är alldles för stora för att förklara bort detta med,, ehh..vi gjorde 2 kassa spel som vi fick kasta,... Dom har nog mer problem än så just nu.. nån som har siffror på vad dom 2 kostade?

Ditt argument hade fungerat om Blizzard faktiskt publicerat spelen de utvecklade i flera års tid. Men de lades istället ner. Helt onödiga utvecklingskostnader som de aldrig fick en möjlighet att tjäna tillbaka. Och sen var det ju mer än 2 spel, som någon annan i tråden nämnde.

Skrivet av Gaara:

Men det är väl rätt najs att kunna ha ett företag som går så bra att man har råd att göra vad man vill. Även lägga ner projekt man inte är nöjd med?

Visst är det så. Men att det skett flera gånger under ett decenniers tid är ju knappast hållbart. Det är definitivt inte hållbart när man leker med aktieägares kapital.

12
Skriv svar