Förbannade Nintendo

Kontot avslutas
Förbannade Nintendo

Den här julen är det ett år sedan vår dotter fick sin surfplatta i julklapp och hon har haft riktigt kul med den under det gångna året.
Ett av hennes favorit spel är Animal Crossing Pocket Camp och hon har blivit bättre och bättre på det spelet. Det är riktigt kul att se på när hon fixar till sitt camping område.

Men idag kom den dagen som man hoppades på aldrig skulle hända.
Hon ska spela och det står ännu en gång att man måste uppdatera spelet men när jag ska göra det så står det att nästa uppdatering inte är kompatibel med hennes surfplatta. Så jag blev helt enkelt tvungen att berätta att det inte längre går att spela Animal Crossing.
Hon blev lite ledsen men man fick säga att hon i så fall kunde få en ny surfplatta längre fram, men samtidigt funderar jag; varför Nintendo?

Varför ska man hålla på att släppa fler och fler uppdateringar så att man måste köpa en ny telefon eller surfplatta för att kunna fortsätta att spela spelet?
Det är ju inget fel på den surfplattan som hon har.

Det hade ju varit bättre att när man gör ett spel så fungerar det till ett antal olika modeller av surfplattor och telefoner och sen kommer det fortsätta att fungera till de så länge som spelet finns kvar. Behövs ett bättre spel så kan man göra ett helt nytt spel istället.
Ibland kan jag helt enkelt inte förstå mig på stora företag.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Reserverar mig för att jag kan ha helt fel nu:

Men jag gissar att det handlar om att nintendo måste hålla spelet uppdaterat med flera versioner av OS:et som driver plattan (Android eller IOS).

En hårdvara som en platta får inte uppdateringar så de följer denna kurva.
Dvs när plattan släpps har den stöd för OS version 1, sen uppdateras den kanske till version 2 och till och med 3 med tiden....
Dock lever OS:et vidare till version 4,5,6 osv.

Det här gör att nintendo måste uppdatera sitt spel för varje OS uppdatering som kommer.
Och sätter säkert en gräns på hur långt bak man håller spelet bakåtkompatibelt, man satsar helt enkelt på de senaste versionerna av OS:et snarare än de äldre.

Med andra ord handlar det inte om att nintendo försöker få dig att köpa en ny platta, för det tjänar dom inget på.
Det handlar snarare om att google och apple inte uppdaterar gamla plattor till nya versioner av android och IOS, och det kanske till viss del handlar om pengar osv osv.

Medlem

Ja jag tycker inte man skall skälla på Nintendo allt för mycket.

Problemet är att tillverkarna är dåliga på att uppdatera mjukvaran till sina utgångna produkter. Apple är helt klart det företaget som ger bäst support vad det anbelangar uppdateringar.

Android är hopplöst och man skall verkligen tänka på vilken tillverkare man väljer vid ett köp. I bästa fall (finns undantag) får man större operativsystemsuppdateringar 2 år efter produktens lansering. Det kan lika gärna aldrig ske, allt är upp till tillverkaren.
Så vid köp av en androidprodukt så skall man kolla hur länge tillverkaren ger support för nya versioner av operativsystemet samt hur länge man kan förvänta sig att få säkerhetsuppdateringar. Detta gäller både plattor och telefoner. Telefonerna har i regel bättre stöd.

Själv gick jag precis över till Android efter att ha använt iphones/iOS i 9 år.
Det blev Nokia då ett av deras försäljningsargument var ett långvarigt stöd för uppdateringar.
Nu har dock deras telefoner inte varit tillgängliga under en längre tidsperiod så domen får falla senare...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Kontot avslutas

Okej då, jag klagar inte på Nintendo i detta fallet.

Förbannade uppdateringar!!!

Nu känner jag mig som en gammal grinig gubbe istället, men det var allt bättre förr i vissa fall, okej, datorer och så hade väl uppdateringar med förr men även konsoler och telefoner har uppdateringar idag, något som de inte hade förr.
Dessa uppdateringar är väl ofta bra, men de tar extra plats och när de tillslut slutar att släppa nya uppdateringar till äldre operativsystem så kan ju sådana här saker hända att spel slutar fungera.

Vart leder detta? Jo jag blir ju väldigt irriterad när spel som tidigare har fungerat helt plötsligt slutar att fungera på det äldre operativsystemet.

Detta var man dock aldrig med om när jag växte upp, jag hade ju bara konsoler men man visste ju att om ett spel på en dator fungerade till Windows 98 så spelade det ju ingen roll vilken version det var.
Istället har de äldre spelen slutat att fungera på nyare datorer men då finns det oftast emulatorer som man kan använda sig av, så det löser sig i alla fall.

Nej, utvecklingen ser inte alls lovande ut och nu måste jag nog ändå säga, förbannade Nintendo, andra spel som min dotter har fungerar ju fortfarande.

Nej, jag vet inte. Förstår mig ibland inte mig på dagens teknik och jag är bara 33. Hm? Inte konstigt att jag blir mer och mer nostalgisk av mig, äldre konsoler och sådant brukar jag i alla fall förstå mig på.

Finns det någon mer som känner igen sig i detta, vill ju inte vara den enda gamla gubben som längtar tillbaka till 90-talets och 00-talets glada spel dagar.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Är det verkligen operativsystemet?
Skrivet av insilence:

Reserverar mig för att jag kan ha helt fel nu:

Men jag gissar att det handlar om att nintendo måste hålla spelet uppdaterat med flera versioner av OS:et som driver plattan (Android eller IOS).

En hårdvara som en platta får inte uppdateringar så de följer denna kurva.
Dvs när plattan släpps har den stöd för OS version 1, sen uppdateras den kanske till version 2 och till och med 3 med tiden....
Dock lever OS:et vidare till version 4,5,6 osv.

Det här gör att nintendo måste uppdatera sitt spel för varje OS uppdatering som kommer.
Och sätter säkert en gräns på hur långt bak man håller spelet bakåtkompatibelt, man satsar helt enkelt på de senaste versionerna av OS:et snarare än de äldre.

Med andra ord handlar det inte om att nintendo försöker få dig att köpa en ny platta, för det tjänar dom inget på.
Det handlar snarare om att google och apple inte uppdaterar gamla plattor till nya versioner av android och IOS, och det kanske till viss del handlar om pengar osv osv.

Animal Crossing fungerar till Iphone 5S och Iphone SE men inte till Iphone 5C, ändå har alla dessa Ios 10 och Animal Crossing kräver Ios 9 eller nyare.

Hm?

Förbannade Nintendo.


signatur

ゼルダの城

Geeks Gaming
Skrivet av ZeldasCastle:

Animal Crossing fungerar till Iphone 5S och Iphone SE men inte till Iphone 5C, ändå har alla dessa Ios 10 och Animal Crossing kräver Ios 9 eller nyare.

Hm?

Förbannade Nintendo.

Det är väl inte så konstigt? 5C är ju (rätta mig om jag har fel) en något uppdaterad iPhone 5, dvs den har inte A7 processorn (stöd för 64-bitar samt mycket kraftigare GPU) som är minimikravet för spelet (som 5s kör).

Kontot avslutas
Skrivet av NordhNet:

Det är väl inte så konstigt? 5C är ju (rätta mig om jag har fel) en något uppdaterad iPhone 5, dvs den har inte A7 processorn (stöd för 64-bitar samt mycket kraftigare GPU) som är minimikravet för spelet (som 5s kör).

Nej, jag kan inte rätta dig, du har troligtvis rätt.
Har inte så stor koll på tekniska specifikationer.

5C ska väl vara nyare än 5S är det enda jag har lite koll på


signatur

ゼルダの城

Geeks Gaming
Skrivet av ZeldasCastle:

Nej, jag kan inte rätta dig, du har troligtvis rätt.
Har inte så stor koll på tekniska specifikationer.

5C ska väl vara nyare än 5S är det enda jag har lite koll på

De släpptes faktiskt samtidigt

Det är svårt det där, att balansera mjukvaran mot hårdvaran. Släpper man inte mjukvaran hamnar man i den sits du är i och folk blir upprörda.
Släpper man mjukvaran kan vissa produkter upplevas som mer långsamma och o-optimerade och folk blir upprörda

Inaktiv

Du har mina sympatier Föreställer er att man ska starta Super Mario Bros 3 på sitt NES och sen ploppar det upp en ruta som tvingar dig att uppdatera spelet. När uppdateringen är klar kan man inte längre spela SMB3 på NES utan måste köpa en SNES.

Oavsett om det är Apples eller Nintendos fel är det riktigt förjävligt att inte kunna spela sina spel längre på enheten de har funkat på tidigare. Nu vet jag inte om spelet kostade något eller inte och det spelar egentligen ingen roll men tänk om man köpt ett spel och senare en vecka så funkar det inte längre på den enheten.

jbx
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Du har mina sympatier Föreställer er att man ska starta Super Mario Bros 3 på sitt NES och sen ploppar det upp en ruta som tvingar dig att uppdatera spelet. När uppdateringen är klar kan man inte längre spela SMB3 på NES utan måste köpa en SNES.

Oavsett om det är Apples eller Nintendos fel är det riktigt förjävligt att inte kunna spela sina spel längre på enheten de har funkat på tidigare. Nu vet jag inte om spelet kostade något eller inte och det spelar egentligen ingen roll men tänk om man köpt ett spel och senare en vecka så funkar det inte längre på den enheten.

Det är sant! Jag hade blivit tokig om jag köpte ett spel som strax efter jag köpt det slutade fungera.
Intressant läsning, har inte riktigt tänkt på detta. Har hört någon gamling som gnäller om att Bank ID slutar fungera på deras lastgamla mobiler, men med spel som fungerade dagen innan?? Damn!
Själv är jag torsk på ny teknik och uppgraderar alldeles för ofta för min vad min plånbok egentligen tycker är acceptabelt.. Så jag har inte detta problem.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Du har mina sympatier Föreställer er att man ska starta Super Mario Bros 3 på sitt NES och sen ploppar det upp en ruta som tvingar dig att uppdatera spelet. När uppdateringen är klar kan man inte längre spela SMB3 på NES utan måste köpa en SNES.

Oavsett om det är Apples eller Nintendos fel är det riktigt förjävligt att inte kunna spela sina spel längre på enheten de har funkat på tidigare. Nu vet jag inte om spelet kostade något eller inte och det spelar egentligen ingen roll men tänk om man köpt ett spel och senare en vecka så funkar det inte längre på den enheten.

Skrivet av jbx:

Det är sant! Jag hade blivit tokig om jag köpte ett spel som strax efter jag köpt det slutade fungera.
Intressant läsning, har inte riktigt tänkt på detta. Har hört någon gamling som gnäller om att Bank ID slutar fungera på deras lastgamla mobiler, men med spel som fungerade dagen innan?? Damn!
Själv är jag torsk på ny teknik och uppgraderar alldeles för ofta för min vad min plånbok egentligen tycker är acceptabelt.. Så jag har inte detta problem.

Det går inte riktigt att jämföra ett konsolspel som man betalat för och ett gratisspel på mobil.

Inaktiv
Skrivet av Myran22:

Det går inte riktigt att jämföra ett konsolspel som man betalat för och ett gratisspel på mobil.

Varför inte? Jag förstår de uppenbara skillnaderna men försöker tänka mig in hur det upplevdes för dottern när det inte gick att spela längre och dra paralleler när man själv spelade i den åldern

1
Skriv svar