Miljardär köper in sig i Star Citizen-studion

Robot
Miljardär köper in sig i Star Citizen-studion

Ska betala marknasföring av Squadron 42, som blir beta våren 2020.

#chris-roberts, #cig, #nyhetstips, #squadron-42, #star-citizen


Så många hoppas att spelet ska floppa så att de får något att prata om på lunchrasten. Jag hoppas på det motsatta; en revitalisering av genren samt att fler blir gamers, och att de som investerat sina pengar får ett spel som överträffar förväntningarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan inte ens föreställa mig shitstormen som kommer uppstå om fulla releasen inte lever upp den sinnessjuka hypen som växt under åren...

Medlem

Det känns som om mycket hänger på AI:t.
Dom har 4 AI utvecklare men behöver 8. Tittar man på hur många delar som berörs av AI så kan man förstå det.
Kan dom få tag i dom så finns det en chans på en release till Julen 2020. (med lite medvind, nedförsbacke etc )
Här söker CIG folk så det skriker om det. (100 st. närmare bestämt)
https://cloudimperiumgames.com/join-us

Medlem

Mja, sätt ett släpp datum till 2012, gör spelet banbrytande och roligt, släpp det bara till pc alternativ nästa gen konsoler om det fungerar.

Gör mängder med snygga filmiska klipp som engagerar, gör spelet bra och bugg fri!

Släpp spelet med bra support.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Det är en oerhört stor risk de tar med detta spelet. Är skeptisk, men reserverar mig för att jag kan ha fel. Kommer definitivt köpa det om spelet lyckas


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har varit rätt skeptisk till SC då de fortsatt lägga till nya koncept och mekaniker i spelet när man önskat att de istället fått "färdigt" det de redan har. Ursprungligen och i grunden var detta ett spel om att flyga rymdskepp men de senaste åren verkar allt handlat om helt andra saker. Blir oerhört spännande med kommande uppdateringen av flygmodellen dock!

Som sagt, jag har varit väldigt skeptisk men efter att ha gett 3.3 en hel del timmar så känner jag mig rätt lugn numer. Redan i dagsläget är plattformen superb, buggig såklart men helt unik i sin storslagenhet, kombinerar så många olika genrer och ideer i ett och samma öppna spel!
Känns som att det mest är själva incitamentet att spela som sakna och även om det inte är en liten grej så känns det betryggande att själva plattformen har nått dit den gjort!

Jag har svängt tillbaka till att detta kommer bli ett fantastiskt spel när det väl släpps! Jag hoppas bara att inga ekonomiska eller juridiska problem ställer till det innan dess, och att det tekniska inte stoppar spelet från den potential det har.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag är iaf glad Var nästan rädd för att Squadron skulle läggas ner som så många andra singleplayer kampanjer.

Inaktiv
Skrivet av cybo:

Mja, sätt ett släpp datum till 2012, gör spelet banbrytande och roligt, släpp det bara till pc alternativ nästa gen konsoler om det fungerar.

Gör mängder med snygga filmiska klipp som engagerar, gör spelet bra och bugg fri!

Släpp spelet med bra support.

Tror det kan bli problem att försöka släppa spelet 2012 då det redan varit.

Medlem

Verkar som att crytek förlorar mot dom i rättegången också. Om dom väljer att fortsätta så är risken riktigt stor att dom förlorar på resten av punkterna och får betala rättegången själva.

Om dom skulle vinna på damages så skulle det endå bli så lite, så det är inte värt det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Så många hoppas att spelet ska floppa så att de får något att prata om på lunchrasten. Jag hoppas på det motsatta; en revitalisering av genren samt att fler blir gamers, och att de som investerat sina pengar får ett spel som överträffar förväntningarna.

Tack! Finns ingen anledning att hoppas på att något som det här ska gå åt helvete. Vad har vi att tjäna på det?

KoP
Medlem

Behöver dom ens finansiell hjälp ifrån en miljardär med tanke på hur mycket dom redan dragit in? Hmm.. 🤔

Medlem
Skrivet av KoP:

Behöver dom ens finansiell hjälp ifrån en miljardär med tanke på hur mycket dom redan dragit in? Hmm.. 🤔

Fast nu köpte han aktier så han får utdelning av de han investerat senare.
Han är alltså inte en backer så sätt.

Medlem

Jag blev då riktigt imponerad av senaste free fly eventet. Har inte testat spelet på evigheter och nog fan har det hänt grejer! Sen efter man landat på ett par planeter och beundrat den vackra grafiken så tog det kanske lite stopp. Inte så mycket spännande att hitta på. Plus att alla NPCs känns ungefär lika smarta som höns. Men jag blev hype iaf!

Medlem
Skrivet av KoP:

Behöver dom ens finansiell hjälp ifrån en miljardär med tanke på hur mycket dom redan dragit in? Hmm.. 🤔

Backer money används för bara spelutveckling och investeringen skall bara användas till marketing för sq42

Medlem

Whoa! Jag trodde iaf andra kvartalet 2019,tänkte att sq49 snart skulle vara färdigt. Ett och ett halvt år till minimum hade jag knappast trott.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Tror det kan bli problem att försöka släppa spelet 2012 då det redan varit.

Kan gå, då jag misstänker att dom istället kommer att bygga en tidsmaskin för pengarna för att komma runt problemet med förseningar.

Medlem

För Squadron 42; "our plan is to be feature and content complete by the end of 2019, with the first 6 months of 2020 for Alpha (balance, optimization and polish) and then Beta.". Så de kanske släpper SQ42 i Early Access 2020.

Medlem

Kan tyvärr inte ta dessa utvecklarna seriöst. Spelet ser inte ens speciellt bra ut idag efter alla år av utveckling så om 2 år misstänker jag att det ser ännu mindre imponerande ut.

Medlem

Flopp givetvis, ny spelare kommer inte ha en chans när spelet väl släpps, P2W så det skriker om det.

Döö ut redan bara!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag är självklart intresserad av hela den hör SC-historien men jag blir aldrig riktigt sugen på att spela det oavsett hur många videos jag tittar på. Vet inte vad det är... har svårt att greppa vad det är för typ av spel. Det är kanske "för stort" för mig?
Grafiken är snygg och allt är detaljerat men det känns ändå så jäkla stelt. Och jag är inte jätteförtjust i att använda riktiga skådisar med mocap. Då jämför man med originalet och då blir det lite uncanny valley.
Jag VILL gilla det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Kan tyvärr inte ta dessa utvecklarna seriöst. Spelet ser inte ens speciellt bra ut idag efter alla år av utveckling så om 2 år misstänker jag att det ser ännu mindre imponerande ut.

Detta är en seriös fråga:
Trollar du eller menar du på allvar att citat "Spelet ser inte ens speciellt bra ut idag"?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag vet inte. Är så trött på deras knepiga sätt att ena sekunden få det som att låta att det nästan är klart till att dagen efter (med ett leende på läpparna) stolt säga att nu ska vi bygga om alla skepp och andra saker till version 1.5, 2.0, 2.5 osv osv.... (jag pratar inte om PTU versionerna)

För 2 år sedan var SQ 42 nästan klart, det skulle bara "putsas" lite. Nu är det minst 2 år kvar, dvs 4 år från nästan färdigt till nästan färdig igen.

Absolut är det ett vackrare spel idag 3.4 än för några år sedan men det är ett tomt skal. Jag har ingen som helst erfarenhet av spelutvecklarvärlden men tillvägagångssättet känns konstigt. Man har "reworked" samma skepp minst 2ggr nu och förmodar att det kommer att "reworkas" minst en gång till för alla 130+ skepp de har. Lägg till att alla andra saker som baser, stationer, vapen och miljöer också troligen kommer få minst en till "rework" så är det lååångt kvar till ett spel.

Jag har spenderat en del pengar på denna drömmen under åren men nu är jag ganska trött på den cirkulära rörelsen. Naturligtvis vill jag få "mitt spel" så bra som möjligt men kan inte låta bli att känna att det är någon som luktar konstigt här.

Kanske är det så enkelt som andra sagt på vissa ställen att så länge vi matar CR men nya stålar har han ingen brådska att få något stämplat som "klart".

Sorry...behövde få ur mig lite ånga så här inför jul

Medan jag lägger SC åt sidan så kommer jag drömma om Cyberpunk 2077 under 2019 istället

Skribent

Bra beslut. Pengar från backers ska i minsta möjliga mån gå till marknadsföring, så detta var ett bra alternativ.

"För det får de ungefär 10 procent av aktierna i brittiska och amerikanska CIG. De två, och två personer till, tar plats i företagets styrelse."

Det blir endast två nya i styrelsen: en person som utsetts av de båda investerarna samt ytterligare en person som agerat rådgivare åt Star Citizen under en tid.

Medlem
Skrivet av KoP:

Behöver dom ens finansiell hjälp ifrån en miljardär med tanke på hur mycket dom redan dragit in? Hmm.. 🤔

Man har väl dragit in ca 200 miljoner dollar om jag minns rätt? Det är i runda slängar samma summa som Rockstar lagt på utveckling och marknadsföring för GTA V. Ska man nu alltså klämma fram två AAA-spel så lär man behöva minst det dubbla med tanke på de utopiska förväntningarna folk har på spelet.

Medlem

Oavsett om spelet lever upp till förväntningarna eller inte så är det en unik resa CIG gjort. Att utveckla ett så omfattande spel mestadels med pengar från privatpersoner och utan utgivare är något som kan vara en engångsgrej. Det fina är att även om spelet blir en flopp så kan spelmotorn och andra tekniker användas i andra spel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Behöver dom ens finansiell hjälp ifrån en miljardär med tanke på hur mycket dom redan dragit in? Hmm.. 🤔

CIG har spenderat större delen av de $200 miljoner som dragits in än så länge, varför denna infusion har nytt kapital är så viktig.

Medlem

Spelbolagen borde banta sina överdimensionerade och snordyra PR avdelningar och spara in på dessa "hundratals miljoner" som de slösar helt i onödan. Outsourca hela bunten till Kamchatka, där de kan sitta och ryggdunka varandra över sina spreadsheets och diagram som är gjorda för att man ska plocka in så mycket som möjligt i spelen för att det skall passa precis alla sorters spelare och därmed urvattnar spelen totalt i slutändan, precis som med dagens likriktade och ytliga filmer med andra ord.

Star Citizen exempelvis, behöver inte spendera ett öre på marknadsföring med tanke på hur omskrivet spelet är och hur otroligt få spelare köper en produkt (spel) p.g.a reklam jämfört med andra branscher. Distributionen och försäljningen lär ju ske digitalt, så där sparar de in mängder av pengar på att slippa skeppa runt fysiska kopior.

Det är helt sanslöst att reklam och marknadsföring ofta kan kosta 2-3 ggr mer än själva spelet i sig med tanke på hur lite pengar de drar in på de enorma summorna de har satsat. Detta fenomen med de här abnorma summorna som spenderas på marknadsföring för kunder på en marknad som inte är alls lika mottagliga för reklam på samma sätt som exempelvis filmbranschen är. Vilket också det är en bransch där man också spenderar enormt mycket pengar på marknadsföring. Detta är något som något statistiker/forskare/professor borde rota i, för här finns en hel hundkyrkogård begraven misstänker jag!

Medlem

@Walter S.A. Iego:

Jag hoppas verkligen de lyckas med vad de försöker åstadkomma, för konceptet, visionen och idéerna är enormt spännande och lyckas de med sitt projekt så är det enormt bra och viktigt för hela spelbranschen. Problemet är ju att de drar ut så in in helvete på tiden, ständigt lägger till nya funktioner och fortfarande inte har speciellt mycket att visa upp trots åratal av utveckling, De behöver styra upp sin utveckling rejält och fokusera på att göra färdigt spelet, sen kan de slänga på mer funktioner efter spelet släppts anser jag. Just av den anledningen är jag själv ofta rätt kritisk till projektet i sig, även om jag verkligen hoppas att de lyckas ro ihop det och skapa ett spel vi spelare bara kunnat drömma om tidigare.

Medlem

Marknadsföring är dyrt, och även om Star Citizen har blivit omnämnt i medier så är det inte många som vet vad Squadron 42 är. Jag ser hellre att de släpper in privata investerare snarare än att de vänder sig till själlösa utgivare.

12
Skriv svar