Slutflossat i Fortnite? Upphovspojken stämmer också Epic

Medlem

Men hur är det med dom som uppfann elden och hjulet? Fick de ersättning när andra snodde deras idéer?


signatur

autograph

@autograph: Kan inte få verkshöjd i USA. Likaså att stora klädföretag inte kunnat få designrättigheter för "tröja" eller "byxor".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Där är det nog enklare att i rätten få det till verkshöjd och juryn lär ju sannolikt förknippa det med honom och inte med en allmän dans. Tvivlar på att rätten skulle finna att Horning etablerat sin dans på samma sätt

Tror inte allt är så svart och vitt i det här fallet. Det är sant att dansen fanns innan killen men det var killen som gjorde dansen populär världen över genom Internet.

Hur som helst tror jag dom bara köper ut killen. Ger han en handfull med fickpengar och lite ingame valuta att spendera på loot llamas.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Finns det?

Yepp

Medlem

Det finns massor med "rörelser"/dans att köpa för pengar eller få om man spelar Destiny 2, bland annat "floss". Går inte att jämföra med Fortnites popularitet. Men dock så är det. Man kan ju ha tur och få dansen. Men vill man kan man köpa alla "danser" genom att köpa in game valuta för riktiga pengar. Är det stor skillnad?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@autograph: Kan inte få verkshöjd i USA. Likaså att stora klädföretag inte kunnat få designrättigheter för "tröja" eller "byxor".

Men de som gjorde elden och hjulet populärt borde ju fått ersättning!?

Och apropå konstiga danser:
https://9gag.com/gag/arGgq8y


signatur

autograph

Medlem

I sin tur har dom säkert stulit det från nån annan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

"Alfonso Ribeiro is suing creators of Fortnite video game for 'stealing' his Carlton dance from Fresh Prince Of Bel Air sitcom"
https://9gag.com/gag/aA3x450


signatur

autograph

Medlem

Ibland sitter man och tänker: "Varför kom inte jag på den briljanta ideen och blev rik", t.ex. Minecraft, Spotify eller det beroendeframkallande mikrobetalningarna i Candy Crush Saga.
Men när det gäller fortnitedanserna som inbringar miljader på kontot hos Epic game är jag fortfarande lika frågande till det briljanta.
Hur kan någon rimligen betala för något sådant? Jag fattar det inte - inte ens om det vore gratis hade jag tyckte det var det minsta intressant att dansa i ett shooterspel. För mig finns det inget som helst bra med de här dansarna och tycker de som betalar är helt hjärndöda (inkl mina egna barn som tjatar)

Medlem
Skrivet av nils45:

Hur funkar det då som i t.ex. Carltons dans, eller snubben från Scrubs där dansen verkligen är så kort? Räknas det som en hel dans?

Det är ju här problemet dyker upp,

Kan man ha rättigheter till några få kroppsrörelser, några få ord i följd eller en grimas? För att något ska nå verkshöjd krävs det nog lite mer.

Det må vara omoraliskt av Epic att uppenbart "sno" diverse dansrörelser men jag har svårt att se att skulle vara olagligt.

Det skulle det ju bli smått omöjligt för personer som sysslar med till exempel disco-dans eller break-dance att kunna tjäna pengar på vad de gör om de skulle vara tvungna att betala pengar till 10-20 (eller fler) personer varje gång de gör ett framträdande.

Medlem
Skrivet av autograph:

Men hur är det med dom som uppfann elden och hjulet? Fick de ersättning när andra snodde deras idéer?

Haha. Visste inte att eld var en uppfinning.

Medlem
Skrivet av autograph:

Men hur är det med dom som uppfann elden och hjulet? Fick de ersättning när andra snodde deras idéer?

Fanns nog ingen patent eller upphovsrätt på den tiden ska du sé. Och när dom lagarna väl kom så var dom lååååångt sen dess döda ... sååååå

Inaktiv

@kebbe: Jag läste nånstans att Donlad inte alls var nå glad för det där, vad han sagt i en intervju.

Medlem
Skrivet av nils45:

Fanns nog ingen patent eller upphovsrätt på den tiden ska du sé. Och när dom lagarna väl kom så var dom lååååångt sen dess döda ... sååååå

Men deras släktingar borde ha mycket att hämtar!?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Men deras släktingar borde ha mycket att hämtar!?

Upphovsrätten gäller bara för den person som har skapat verket, så vitt jag vet.

MEG
Medlem

Ska bli intressant att se vart det här slutar, om de åker dit så är det nog slut med dans i spel. Skulle tro att de flesta danser redan är gjorda.


signatur

Death is only the beginning

Skrivet av nils45:

Upphovsrätten gäller bara för den person som har skapat verket, så vitt jag vet.

I Sverige är det beroende på medium. Men vanligast är upphovsmannens livstid + 70 år.

Men de som började nyttja eld har inga idag levande släktingar ens.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I Sverige är det beroende på medium. Men vanligast är upphovsmannens livstid + 70 år.

Men de som började nyttja eld har inga idag levande släktingar ens.

Haha 70år efter kanske stämmer. Dock lär det nog med dna kunna kolla om den humanoida rasen som började använda elden har några efterlevande idag. Vi alla har nog någon mikroskopisk arvsdel till den då. De flesta har väl nytta av eld på olika utvecklade sätt idag. Förbränningamotor,............😂

Medlem

Mowgli kan få upphovsrätt på elden

Man kan tycka att Epic borde ge credd till de som skapat danssteget. Nu är det ju ingen längre dans så det blir nog svårt att få pengar för dansen. F.ö tycker jag stämningarna bara är trams.

Medlem
Skrivet av DAoG:

http://s3.crackedcdn.com/phpimages/article/7/7/6/558776.jpg?v...

Mowgli kan få upphovsrätt på elden

Man kan tycka att Epic borde ge credd till de som skapat danssteget. Nu är det ju ingen längre dans så det blir nog svårt att få pengar för dansen. F.ö tycker jag stämningarna bara är trams.

Ja sådana där stämmningar är väl i stort sett bara i USA det överhuvudtaget tas på allvar.

Medlem

Kanske skulle ta och stämma Robert Gustavsson för att han härmar andra personer i tv program som sedan säljs som dvd, då görs det ju profit på hans saker han stulit av andra.

Eller kanske inte.....

Only in U.S.A


signatur

Skitfiske

eld
Medlem

Själv vill jag sätta en markering på att eld nu tillhör mig

Medlem
Skrivet av eld:

Själv vill jag sätta en markering på att eld nu tillhör mig

Har du swish?

Medlem

Känns som en extremt simpel dansmove borde vara public property men men, ser man snabba pengar så är det väl lätt att bara köra på det.

Gnällkuk

Är han son till Edison måntro?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av e3henri:

Ibland sitter man och tänker: "Varför kom inte jag på den briljanta ideen och blev rik", t.ex. Minecraft, Spotify eller det beroendeframkallande mikrobetalningarna i Candy Crush Saga.
Men när det gäller fortnitedanserna som inbringar miljader på kontot hos Epic game är jag fortfarande lika frågande till det briljanta.
Hur kan någon rimligen betala för något sådant? Jag fattar det inte - inte ens om det vore gratis hade jag tyckte det var det minsta intressant att dansa i ett shooterspel. För mig finns det inget som helst bra med de här dansarna och tycker de som betalar är helt hjärndöda (inkl mina egna barn som tjatar)

Haha, kolla att dansa i ett shooter spel. Kolla på Destiny 2 nu, då ska du skjuta fiender för att få ingredienser. Och med dessa ingredienser skall du använda till att.....baka kakor... shooter va det ja..

Quotar lite från The guardian. " In US law, choreography is protected under the 1976 Copyright Act, but this has a range of stipulations. The law differentiates between social dances, which everyone can perform, and choreography performed by experts. This means that no one can pop in and copyright the conga. So if Epic can claim these are social dances, it may tap dance out of court with its billions of dollars of revenue intact."

"Likewise, simple routines are also not considered to be works of original creative authorship. So while those simple and short end zone dances may contain some elements of copyrightability, in that they communicate a theme or concept to an audience on a type of stage, they may nevertheless not be sufficiently complex to be registered.”

This is highly relevant here because Fortnite uses very brief sequences of repeated dance moves, which players can perform during a game to celebrate cool plays or mock other players. And, as only small sections are performed, they may well sashay short of US legal requirements."

Medlem
Skrivet av Leverantören:

Kanske skulle ta och stämma Robert Gustavsson för att han härmar andra personer i tv program som sedan säljs som dvd, då görs det ju profit på hans saker han stulit av andra.

Eller kanske inte.....

Only in U.S.A

Tror det finns en viss skillnad där. Robert Gustafsson härmar och gör parodi av faktiska människors beteenden och läten mm. Han kan inte kränka ett copyright eftersom du inte kan copyright'a "dig själv". I extremfall kan man kanske hänvisa till diverse person-kränkningslagar och vad det nu kan finnas men inte till copyrightlagar iaf. Hur som helst, när han gör detta i ett "artistiskt" syfte så skapar han snarare ett verk som i sin tur kan sättas copyright på. I ditt exempel så skulle, om något, Robert Gustafsson (paradoxalt nog) kunna stämma mig om jag exakt härmar hans rutin där han härmar och gör parodi av t.ex. Carl Bildt, om jag sen säljer den på en DVD. Inte säkert att han skulle lyckas ens med det men det är nog det närmaste vi kan komma i just det här exemplet, som jag förstår det.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Ditt exempel exakt
https://www.gq.com/story/hm-tried-and-failed-to-steal-graffit...

Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att de tjänar pengar på att använda andras danser, inte användningen i sig. Om de bara hade lånat/stulit danserna och använt dem som en kul grej i spelet hade det nog inte blivit lika livat. Tänker att man fotar välkänd grafitti eller filmar en populär gatuteater, och sen utan att fråga använder det för att tjäna pengar. Om det nu är en fungerande liknelse, men nog kan man förstå att skaparen blir irriterad. Blir hursomhelst intressant att se vad lagen säger.

123
Skriv svar