Min skärm blir svart och datorn hänger sig. HILFE!

Medlem

Fan. Tusen tack för alla svar och teorier. Ska börja dona med förslagen och återkommer så fort jag vet mer.

MVH Apollo

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag får blåskärm när som helst, och det är på grund av ljudkortet som är för gammalt till Win10.

Har du provat att uppdatera Bios? Samt drivrutinerna till ljudet, brukar oftast vara Realteks ljud drivers.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Hade själv ett liknande problem med en av mina för något år sedan efter lite huvudbry så bytte jag batteriet på moderkortet till ett nytt och det hjälpte mig.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Har du provat att uppdatera Bios? Samt drivrutinerna till ljudet, brukar oftast vara Realteks ljud drivers.

Ja, det har jag, men det var ju ett tag sedan.
Ljudkortet är ett M-Audio, Audiophile 2496.
Och drivrutinerna till det är de senaste som finns.


signatur

autograph

Medlem

Fick ett liknande fenomen efter att jag uppdaterade bios på mitt Asus mobo, visade sig att jag inte längre fick använda x.m.p profilen vilket jag alltid gjort. Kryssade ur den och burken blev stabil igen.

Medlem

Hade liknande problem för ett år sedan. Bytade bildsladden och det löste sig.
Ett nytt fenomen dock är att skärmen inte startar helt (bilden förblir svart) efter att den varit i "viloläge" (skrämen alltså, inte datorn). Lite tröttsamt.

Medlem
Skrivet av autograph:

Ja, det har jag, men det var ju ett tag sedan.
Ljudkortet är ett M-Audio, Audiophile 2496.
Och drivrutinerna till det är de senaste som finns.

Dum fråga, men varför ett separat ljudkort?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Dum fråga, men varför ett separat ljudkort?

Det är det enda ljudkort som jag har, och jag använder det till egen musik som jag gör.
Behövde helt enkelt ett bra ljudkort. Då när jag köpte det kostade det ca 2.400 kr.
Före det hade jag ett gammalt Sound Blaster AWE 64 Gold. Också väldigt dyrt. Då i alla fall,


signatur

autograph

Medlem

Hade samma typ av fel själv. Allt såg bra ut men när jag drog igång något tungdraget så blev allt svart efter en stund.
Visade sig vara AIO-vattenkylaren som kläggat igen och vattnet cirkulerade inte. Dvs CPUn blev en aningen varm kan man säga.

Gnällkuk

@Apollo77: Hur gick det?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar