Recension – Ashen

Robot
Recension – Ashen

Plagierar skamlöst två legendarer men lyckas som bäst med sin eget nybyggande.

#a44, #annapurna-interactive, #ashen, #pc, #xbox-one


Medlem

Gillar det jag sett , blir i julklapp till mig själv

Medlem

Det är pretty much en low poly dark souls klon som verkar intressant
Men pga att det inte kommer släppas till steam så kommer jag inte köpa det synd nog.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Frilansare

Tycker det är lovande, lirade en timme och stämningen är fin. Men lite orolig att det kommer se likadant ut spelet igenom?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är pretty much en low poly dark souls klon som verkar intressant
Men pga att det inte kommer släppas till steam så kommer jag inte köpa det synd nog.

Steam rånar utvecklarna jämfört med Epic. Genom att stödja Steam och vägra Epic motarbetar du samtidigt spelutveckling. Nu när det finns ett vettigt alternativ till Steams monopol bör man använda det.

Redaktör
Skrivet av Kixo:

Steam rånar utvecklarna jämfört med Epic. Genom att stödja Steam och vägra Epic motarbetar du samtidigt spelutveckling. Nu när det finns ett vettigt alternativ till Steams monopol bör man använda det.

Konkurrens är bra, ingen tvekan. Men för korrekthetens skull: Steam har inte monopol (det finns flera aktörer), de rånar ingen (att handla är frivilligt) och de är i sin fulla rätt att ta vilka priser de vill (som alla andra på en öppen marknad).


signatur
Medlem
Skrivet av Kixo:

Steam rånar utvecklarna jämfört med Epic. Genom att stödja Steam och vägra Epic motarbetar du samtidigt spelutveckling. Nu när det finns ett vettigt alternativ till Steams monopol bör man använda det.

Monopol skulle betyda att det inte fanns andra affärer alls än Steam.
Fullt frivilligt att använda steam, men att göra det exklusivt till en specifik platform är ren galenskap och ekonomiskt självmord i längden.
Dom kunde också ha släppt spelet på gog om dom ville trotsa Steam.

Steam har all rätt att sätta de priser som dom gör, dom har funnits i 14 år och det dom har en bra och hållbar grund.
Men som sagt, det är full frivilligt att använda en annan platform, men att göra det exklusiv är inte the way to go.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Men pga att det inte kommer släppas till steam så kommer jag inte köpa det synd nog.

Att du inte gillar Epics klient var rätt uppenbart redan i World War Z tråden.

Jag har runt 2000 spel på steam, ca 60 på Origin och 2 olika konto på Uplay (det bara blev så) med kanske 25-30 spel..
Att få ytterliggare en klient känns lite störigt, men samtidigt är det inte hela världen. Alla 4 klienterna startas automatiskt med min dator så det är inte direkt så att det är något större jobb med att logga in (utöver bytet mellan 2 konto på Uplay)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Att du inte gillar Epics klient var rätt uppenbart redan i World War Z tråden.

Jag har runt 2000 spel på steam, ca 60 på Origin och 2 olika konto på Uplay (det bara blev så) med kanske 25-30 spel..
Att få ytterliggare en klient känns lite störigt, men samtidigt är det inte hela världen. Alla 4 klienterna startas automatiskt med min dator så det är inte direkt så att det är något större jobb med att logga in (utöver bytet mellan 2 konto på Uplay)

Fler klienter
Fler konton
Fler lösenord
Fler ställen där du har din information och ditt kreditkort
Större chans till att din data blir stulet under en hackning

EA vart nyligen hackade, användare fick allting läckt
Dom bryr sig inte alls om säkerhet
Bethesda lyckades också läcka användares personliga data
Dom verkar inte bry sig heller.

Steam bryr sig om säkerhet, det är i deras bästa intresse
Och dom har haft många år på sig att bygga upp det skyddet.

Epics affär som är så himla nytt som det är, vill jag verkligen lite på dem i dagsläget med min data när det finns bättre aktörer?
Aldrig.

Sen är det bra att tillägga att tidigare i år så vart Epic hackade själva, med över 9 miljoner konton berörda.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Godofcheese:

Jag tror även att staten avlyssnar din mobil. På med foliehatten

Nej men seriöst, chansen att du råkar ut för något är minimal. Jag har själv varit aktiv på internet sen tidigt 90tal och har väl en 100-150 olika konton på diverse sidor. Jag har personligen aldrig råkat ut för något.

Jag har även gått mot röd gubbe en del gånger utan att bli påkörd - vet dock en bekant som enbart gjort det en gång och blev påkörd direkt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

@Godofcheese:

Jag tror även att staten avlyssnar din mobil. På med foliehatten

Nej men seriöst, chansen att du råkar ut för något är minimal. Jag har själv varit aktiv på internet sen tidigt 90tal och har väl en 100-150 olika konton på diverse sidor. Jag har personligen aldrig råkat ut för något.

Jag har även gått mot röd gubbe en del gånger utan att bli påkörd - vet dock en bekant som enbart gjort det en gång och blev påkörd direkt.

Och där vart det oseriöst och spårade ut.
Good one.

Skillnaden mellan att staten avlyssnar din telefon och att din fulla personliga information läcker
Namn
Email
Telefonnummer
Kredit information
Mm.
Är att folk kan enklare imitera/ta över din identitet på nätet.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Och där vart det oseriöst och spårade ut.
Good one.

Skillnaden mellan att staten avlyssnar din telefon och att din fulla personliga information läcker
Namn
Email
Telefonnummer
Kredit information
Mm.
Är att folk kan enklare imitera/ta över din identitet på nätet.

Det var definitivt inte oseriöst. Att jag "skojade" först gör inte resten destu mindre seriöst.
Min poäng är att man inte kan gömma huvudet i sanden så fort något nytt kommer upp i ren rädsla att det ska gå käpprakt.
Jag hade hellre sett en klient för samtliga av mina spel, men nu är det som det är. Om det är något som kan gynna spelföretagen att använda ett annat företag för att distribuera än de vanligaste så är det väl inget fel av dom att satsa på detta?
Jag kan lova dig att folk gnällde rätt mycket på Steam ibörjan med.

Om du är rädd för att någon ska komma över dina kreditkortsuppgifter så kan du skapa ett konto där du enbart sätter in pengar när du väl ska handla något.

Edit: Om du sen inte förstod det sista jag skrev i mitt förra inlägg så kan jag förenkla det för dig: "Jag kanske har haft tur?"


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det var definitivt inte oseriöst. Att jag "skojade" först gör inte resten destu mindre seriöst.
Min poäng är att man inte kan gömma huvudet i sanden så fort något nytt kommer upp i ren rädsla att det ska gå käpprakt.
Jag hade hellre sett en klient för samtliga av mina spel, men nu är det som det är. Om det är något som kan gynna spelföretagen att använda ett annat företag för att distribuera än de vanligaste så är det väl inget fel av dom att satsa på detta?
Jag kan lova dig att folk gnällde rätt mycket på Steam ibörjan med.

Om du är rädd för att någon ska komma över dina kreditkortsuppgifter så kan du skapa ett konto där du enbart sätter in pengar när du väl ska handla något.

Swedbank tog "nyligen" bort möjligheten att göra ekort som jag använde hela tiden
Som det ser ut så har jag inga såna alternativ
Och sen om jag skulle använda tjänster som PayPal, som är bra, men är ytterligare en lucka öm det skulle gå sprätt och helvete

Sen egentligen är det lite sjukt att tjänster kräver att man ska ge hela sin livshistoria bara för att använda deras affär
Borde finnas alternativ att vara anonym, och sen kanske verifiera sig med bankid om man använder sitt kort


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Monopol skulle betyda att det inte fanns andra affärer alls än Steam.
Fullt frivilligt att använda steam, men att göra det exklusivt till en specifik platform är ren galenskap och ekonomiskt självmord i längden.
Dom kunde också ha släppt spelet på gog om dom ville trotsa Steam.

Steam har all rätt att sätta de priser som dom gör, dom har funnits i 14 år och det dom har en bra och hållbar grund.
Men som sagt, det är full frivilligt att använda en annan platform, men att göra det exklusiv är inte the way to go.

Vad jag förstått så kommer spelet till Steam senare så då är det problemet löst. https://store.steampowered.com/app/649950/Ashen/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Swedbank tog "nyligen" bort möjligheten att göra ekort som jag använde hela tiden
Som det ser ut så har jag inga såna alternativ
Och sen om jag skulle använda tjänster som PayPal, som är bra, men är ytterligare en lucka öm det skulle gå sprätt och helvete

Sen egentligen är det lite sjukt att tjänster kräver att man ska ge hela sin livshistoria bara för att använda deras affär
Borde finnas alternativ att vara anonym, och sen kanske verifiera sig med bankid om man använder sitt kort

Paypal har åtminstone möjligheten att ordna tillbaka dina pengar om något går snett.
Bankid kan jag hålla med om - men frågan är om resten av världen börjat med det ännu?
Nåja..vi får se vad framtiden ger oss


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad jag förstått så kommer spelet till Steam senare så då är det problemet löst. https://store.steampowered.com/app/649950/Ashen/

Det är inte satt i sten än
Då flera utvecklare har avbrutit sina Steam versioner.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Det är inte satt i sten än
Då flera utvecklare har avbrutit sina Steam versioner.

Det jag läst är att det ska vara en "timed-exclusive" och att spelet kommer komma till fler plattformar senare. Från vad de skrivit på twitter så ser det mest bara ut som att de tar en sak i taget då det inte är en stor studio.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker det är lovande, lirade en timme och stämningen är fin. Men lite orolig att det kommer se likadant ut spelet igenom?

Förstår hur du tänker men det är ganska stor skillnad mellan de olika "hubbarna", som det också finns en del av. Det, plus en hoper grottor. Bredden är större än vad man kan tro.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Fredrik Eriksson: Hur är det kontrollmässigt? Är det lite segt och tungt som dark souls eller är man snabbare?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Konkurrens är bra, ingen tvekan. Men för korrekthetens skull: Steam har inte monopol (det finns flera aktörer), de rånar ingen (att handla är frivilligt) och de är i sin fulla rätt att ta vilka priser de vill (som alla andra på en öppen marknad).

De rånar spelutvecklare genom sina hutlösa avgifter, vilket de tvingas betala eftersom man måste publicera sitt spel på Steam för att folk ska köpa. Vilket inlägget jag svarade på är ett exempel på.

Skrivet av Godofcheese:

Monopol skulle betyda att det inte fanns andra affärer alls än Steam.
Fullt frivilligt att använda steam, men att göra det exklusivt till en specifik platform är ren galenskap och ekonomiskt självmord i längden.
Dom kunde också ha släppt spelet på gog om dom ville trotsa Steam.

Steam har all rätt att sätta de priser som dom gör, dom har funnits i 14 år och det dom har en bra och hållbar grund.
Men som sagt, det är full frivilligt att använda en annan platform, men att göra det exklusiv är inte the way to go.

Som sagt, det handlar om att Steam tar hutlösa avgifter jämfört med Epic. Handlar inte om att trotsa Steam.

Moderator | Testpilot

@Fredrik Eriksson Har inte hunnit sätta mig ned i ro och läst din text ännu men har en fråga iallafall. Staden / Byn kan man göra något intressant med dess uppbyggnad, typ att man får välja hur den utvecklas och annat eller görs det bara efter vissa moment i handlingen?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Som sagt, det handlar om att Steam tar hutlösa avgifter jämfört med Epic. Handlar inte om att trotsa Steam.

Som sagt
Steam är en premium affär.
Dom har möjligheten att ha dom priserna.

Sen kan jag också tänka en sak varför många indie studios vill fly steam, som inte handlar om Steams cut.

Många indie studios har klagat på deras återköp system
Speciellt de som har korta spel.
Epic har som det är nu inget fastställt system för återköp, som kommer göra det svårare att få tillbaka pengarna.

Det är en teori bara.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Ambassadör
Xbox

Ser fränt ut och kommer definitivt att spelas, finns ju på Xbox Game Pass så inte så mycket att tveka på

Det här med att ens AI-companion helt plötsligt kan bli en riktig spelare gillar jag, tufft. Antar att man också kan stänga av det om man vill vara ifred?


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Ser fränt ut och kommer definitivt att spelas, finns ju på Xbox Game Pass så inte så mycket att tveka på

Det här med att ens AI-companion helt plötsligt kan bli en riktig spelare gillar jag, tufft. Antar att man också kan stänga av det om man vill vara ifred?

Vet inte om man kan stänga av det men finns det någon mer feature som har med multiplayer att göra? Om inte så kan man bara lira i offline-läge.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Precis så
Skrivet av Godofcheese:

Som sagt
Steam är en premium affär.
Dom har möjligheten att ha dom priserna.

Sen kan jag också tänka en sak varför många indie studios vill fly steam, som inte handlar om Steams cut.

Många indie studios har klagat på deras återköp system
Speciellt de som har korta spel.
Epic har som det är nu inget fastställt system för återköp, som kommer göra det svårare att få tillbaka pengarna.

Det är en teori bara.

Samt att Steam blivit en Slask hink med massproducerade copyPaste spel som fyller butiken så det blir omöjligt att hitta något nytt och bra, varav Steam har skapat inflation och sänkt värdet på sin egen butik.

Varav vilken indie vill betala för det?

Dock så undrar jag hur Epic behandlar folks Data, ägs dem delvis av ondskan själv Tencent?

Medlem

Så Epic är the knight in shining armour här? Tillåt mig skratta...

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ser fränt ut och kommer definitivt att spelas, finns ju på Xbox Game Pass så inte så mycket att tveka på

Det här med att ens AI-companion helt plötsligt kan bli en riktig spelare gillar jag, tufft. Antar att man också kan stänga av det om man vill vara ifred?

Skrivet av uberpwnage2.0:

Vet inte om man kan stänga av det men finns det någon mer feature som har med multiplayer att göra? Om inte så kan man bara lira i offline-läge.

Man kan stänga av AI-kompanjonen. Såg när random streamer gjorde det.

/m

Ambassadör
Xbox

@m1cke: Gött, tack!


signatur

Jump in.

Medlem

Hur funkar coopläget? Kan man köra igenom det med en polare?

Medlem
Skrivet av Kixo:

Som sagt, det handlar om att Steam tar hutlösa avgifter jämfört med Epic. Handlar inte om att trotsa Steam.

Jämfört med Epic som ligger långt under alla andra butiker? Dålig jämförelse. Steam ligger ungefär i stil med andra butiker inklusive butikerna på xbox och ps. Steam ger också bort nycklar till utvecklare som kan sälja dessa på andra marknader. Där får inte steam någon del alls av köpet; det får de bara om spelen säljs via steam.

Ger Epic nycklar till utvecklare så att de kan sälja på andra marknader?

12
Skriv svar