Medlem
Söker ny skärm

Hej,

Söker en ny gamingskärm, minst 27" och 4k. Någon som har någon rekommendation?


signatur

I drank what?

Medlem

Ett par förslag på skärmar med den senaste 27" panelen som klarar upp till 144Hz.

Acer 27 Nitro har den nya 27" 4K panelen med 144Hz men inte G-sync och inte HDR. Den har däremot Freesync vilket är bra för de som har AMD. Priset är 10 000:-
https://www.inet.se/produkt/2213866/acer-27-nitro-xv273k-4k-1...

Motsvarande skärm med G-sync istället är Acer 27 Predator och kostar 15000 (dvs du betalar 5k för G-Sync).
https://www.inet.se/produkt/2213867/acer-27-predator-xb273k-4...

Vill du ha riktig HDR och FALD (zonindelad bakgrundsbelysning som ger bättre HDR i film, men inte är lämpligt för desktop eller vissa spel) finns motsvarande för 25000kr.
https://www.inet.se/produkt/2210502/acer-27-predator-x27-4k-1...

Medlem

Om du nöjer dig med 60Hz men med G-Sync så finns Acers lite äldre (2015) 32 skärm med 4K och G-sync för 10 000kr. Acer 32" Predator.
https://www.inet.se/produkt/2205483/acer-32-predator-xb321hk-...

När det gäller 32" med högre än 60Hz får man nog vänta ett tag till. Det ryktades om en panel från AU Optronics (de som gör panelerna för dessa spelskärmar). Men den verkar ha blivit kraftigt försenad. Läs mer på länken här.
http://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm

Skägg.
10 Chambers

Kan tänka mig att kombinationen 4K och 144hz är ganska dyr.


signatur
Medlem

Skriver mest för att jag är intresserad av utfallet i tråden. Är också inne på ny skärm, men 4K och HDR känns rätt avlägset inom gaming fortfarande. Känns inte som om 4K behövs när skärmarna är så små. Många spel är också rätt dåligt optimerade för 4K. Sen sitter jag på ett GTX 970 också så 4K är bara att glömma.

Men jag är inne på Acer 34" Predator X34P
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-predator-x34p-g-s...

En curved 34" i 21:9 med G-sync, dock 1440p och inte 4K, så inte direkt det du letade efter så ber om ursäkt för detta.

Medlem

Nu länkade jag ovan till Inet, kolla förstås på Prisjakt också. Det är bara några modeller jag kollat på själv.

För skärmar i 27" med upplösningen 3840x2160 rekommenderar Windows 150% skalning om jag inte minns fel. Kör du med det får du motsvarande arbetsyta som en 2560x1440 som körs i 1:1. Går man upp till 32" med den upplösningen rekommenderar Windows 125% skalning. Det är nog möjligt köra Windows i 1:1 på en 32" men på en 27" får man skala upp för att text ska bli läsbar.

Medlem

Jag har själv velat uppgradera till en 4K 144hz skärm, men sket i det. Dels är tekniken omogen då varken display- eller HDMIport har fullt stöd för en sådan skärm. Sen klarar inte dagens värsting grafikkort av att driva en sådan skärm ändå, och de grafikkorten är dessutom svindyra. Sen är också skärmarna larvigt dyra. Dessutom tycker jag mycket utav fördelen av 4K försvinner när det är enbart handlar om en 27". Skulle jag köpa en 4K 144hz gamingskärm, skulle jag minst vilja ha en 32-34". Förhoppningsvis kommer sådana skärmar nästa år eller åtminstone till 2020. Då är det förhoppningsvis mer mogen teknik, som inte kostar skjortan, en arm och ett ben.

Om man ska köpa en 27" gamingskärm nu är snarare en grym 1440p 144/165hz skärm ett bättre alternativ.

Backloggens befriare
Skrivet av Fulci:

Nu länkade jag ovan till Inet, kolla förstås på Prisjakt också. Det är bara några modeller jag kollat på själv.

För skärmar i 27" med upplösningen 3840x2160 rekommenderar Windows 150% skalning om jag inte minns fel. Kör du med det får du motsvarande arbetsyta som en 2560x1440 som körs i 1:1. Går man upp till 32" med den upplösningen rekommenderar Windows 125% skalning. Det är nog möjligt köra Windows i 1:1 på en 32" men på en 27" får man skala upp för att text ska bli läsbar.

Jag kör 4k i desktop 1:1 och skalar inte upp. Det funkar, men bokstavarna är baskimej små!


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av ClockWise:

Men jag är inne på Acer 34" Predator X34P
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-predator-x34p-g-s...

En curved 34" i 21:9 med G-sync, dock 1440p och inte 4K, så inte direkt det du letade efter så ber om ursäkt för detta.

Denna var personlige mest lockande här för mig iaf. Såg riktigt fin ut

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag kör 4k i desktop 1:1 och skalar inte upp. Det funkar, men bokstavarna är baskimej små!

Ah, bra att veta att det fungerar med bra syn.

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Medlem

Köp inte en 4K-skärm. Kolla på detta:

2560x1440 @ 144Hz kommer att göra mycket mer för användarupplevelsen än 4K.
Rekommenderar den här skärmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Tack alla för tipsen. Jag tror jag måste tänka om, och satsa med i stil med vad @Sapiens och @Metroid föreslog. 2560x1440 på 144 Mhz.

Så ledsen för att slösat folks tid, någon som har något bra tips på en sådan skärm?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tack alla för tipsen. Jag tror jag måste tänka om, och satsa med i stil med vad @Sapiens och @Metroid föreslog. 2560x1440 på 144 Mhz.

Så ledsen för att slösat folks tid, någon som har något bra tips på en sådan skärm?

Skärmen jag länkade till i mitt inlägg rekommenderar jag. Tror inte att du hittar någon bättre.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Köp inte en 4K-skärm. Kolla på detta: https://youtu.be/ehvz3iN8pp4

2560x1440 @ 144Hz kommer att göra mycket mer för användarupplevelsen än 4K.
Rekommenderar den här skärmen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Varför ska Linus bestämma vilken skärm man ska köpa? Vill man ha 4K så vill man. Jag tror alla som köper en 4K skärm är medvetna om vad det medför.

Edit: Jag tycker Linus har blivit en sell-out. Allting handlar om att dra in pengar numera, han drar sig inte för något. Många sponsrade videos som är rena reklamfilmerna rakt igenom. Att han tjänar massor med pengar det förstår man. Produktionsbolaget filmar allt med extremt dyra Red digitalkameror, något som är rätt så overkill för en techkanal på youtube.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tack alla för tipsen. Jag tror jag måste tänka om, och satsa med i stil med vad @Sapiens och @Metroid föreslog. 2560x1440 på 144 Mhz.

Så ledsen för att slösat folks tid, någon som har något bra tips på en sådan skärm?

Det tycker jag inte du ska göra. Om du inte har bråttom att uppgradera så avvakta lite istället och ta en ny funderare nästa år. Man ska inte köpa datorgrejer på impuls.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tack alla för tipsen. Jag tror jag måste tänka om, och satsa med i stil med vad @Sapiens och @Metroid föreslog. 2560x1440 på 144 Mhz.

Så ledsen för att slösat folks tid, någon som har något bra tips på en sådan skärm?

Jag köpte denna för en månad sen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914075

Är toknöjd. Var precis som du lite inne på 4K först, men efter lite research så förstod jag att det var rätt hopplöst just nu, speciellt med mitt grafikkort. 27" och 144Hz är en riktig sweet spot när det kommer till PC-gaming, tycker jag i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska Linus bestämma vilken skärm man ska köpa? Vill man ha 4K så vill man. Jag tror alla som köper en 4K skärm är medvetna om vad det medför.

Edit: Jag tycker Linus har blivit en sell-out. Allting handlar om att dra in pengar numera, han drar sig inte för något. Många sponsrade videos som är rena reklamfilmerna rakt igenom. Att han tjänar massor med pengar det förstår man. Produktionsbolaget filmar allt med extremt dyra Red digitalkameror, något som är rätt så overkill för en techkanal på youtube.

Varför ska någon på ett forum bestämma vilken skärm man ska köpa? Jag länkade till hans video om detta för att jag tycker att hans poäng är vettig och han förklarar det bättre än vad jag skulle göra. Du får givetvis tycka annorlunda. Den här tråden handlar om förslag om skärm, och mitt förslag är att inte skaffa en 4K-skärm för att jag tycker att det är poänglöst som det ser ut i dagsläget. I synnerhet i den storleksklassen.

Vad de använder för teknik för att spela in sina videor är helt irrelevant och reklam i YT-filmer är ju knappast något nytt fenomen. Dessutom vinner han inget på att säga att den ena upplösningen är bättre än den andra. Hade det handlat om ren reklam för en produkt vore det en helt annan sak, men nu var det inte så.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tack alla för tipsen. Jag tror jag måste tänka om, och satsa med i stil med vad @Sapiens och @Metroid föreslog. 2560x1440 på 144 Mhz.

Så ledsen för att slösat folks tid, någon som har något bra tips på en sådan skärm?

Till att börja med vilket grafikkort har du?

Har du ett Geforce- eller tänker köpa ett Geforce-kort, bör du satsa på en G-sync skärm. Den Metroid föreslog verkar prisvärd.

Har du ett Radeon- eller tänker köpa ett Radeon-kort, bör du satsa på en Freesync skärm. Då är liknande modell fast med Freesync att rekommendera.

Att tänka på är också att 1440p 144/165hz är rätt tungdrivet, faktiskt mer än 4k 60hz. Dock är skillnaden mellan tex 144fps och 110fps inte lika märkbart som tex 60fps och 40fps. Lite framedrops skulle jag säga är mer okej med G-sync/Freesync när man lirar i över 100fps, dvs ett grafikkort som alltid ger en 144fps är inget måste. Men ett Geforce 1070, Vega 56, liknande eller bättre är att rekommendera om du ska satsa på 1440p, 144hz.

Kan också vara en bra ide att köpa skärmen i lokal butik, ifall det skulle vara något problem med många döda pixlar eller backbleed, då blir det i så fall lättare att gå tillbaks och byta ut skärmen.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska Linus bestämma vilken skärm man ska köpa? Vill man ha 4K så vill man. Jag tror alla som köper en 4K skärm är medvetna om vad det medför.

Edit: Jag tycker Linus har blivit en sell-out. Allting handlar om att dra in pengar numera, han drar sig inte för något. Många sponsrade videos som är rena reklamfilmerna rakt igenom. Att han tjänar massor med pengar det förstår man. Produktionsbolaget filmar allt med extremt dyra Red digitalkameror, något som är rätt så overkill för en techkanal på youtube.

Samtidigt bidrar LTT med ganska mycket bra information.

Ang. 4K gaming så är det absolut overkill i min mening , 1440p är mer prisvärt och du kan få vettig prestanda i både res & hz, och även IPS-panel om så önskas. (Till vettiga priser)

Som klippet visar så är det inte särskilt noterbart med 4k på en 27" en halvmeter framför datorn. Det kräver också ett powerhouse och vinsten är marginell, om man ens kan kalla det vinst om man lyckas driva runt det på vettiga inställningar & uppdateringsfrekvens.

Skulle snarare ställa frågan: varför skulle man välja 4K i dagsläget ?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hej,

Söker en ny gamingskärm, minst 27" och 4k. Någon som har någon rekommendation?

Köp inte 4k om du vill ha bra kvalité på bild hög Hz ger bättre bild bevisat i tester. 4k är lurendrejeri om inte du ska punga upp pengar på en 4k som kostar lika mycket som hela din dator. Tror mig ej? Kolla Linus tech tips.

Som ovan säger 1440 p är vad du ska sträva efter med hög Hz om du vill ha bäst bild. Dom som säger annat ljuger eller vet inte vad dom pratar om eller försvara sitt dumma köp.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska Linus bestämma vilken skärm man ska köpa? Vill man ha 4K så vill man. Jag tror alla som köper en 4K skärm är medvetna om vad det medför.

Edit: Jag tycker Linus har blivit en sell-out. Allting handlar om att dra in pengar numera, han drar sig inte för något. Många sponsrade videos som är rena reklamfilmerna rakt igenom. Att han tjänar massor med pengar det förstår man. Produktionsbolaget filmar allt med extremt dyra Red digitalkameror, något som är rätt så overkill för en techkanal på youtube.

Ja för han testat det, du slänger pengar i sjön du kan lägga på andra dator komponenter. Där har du svaret gissar på du har 4k och tar illa vid dig. Ta till reson min vän jag önskar 4k gav bättre bild nu men det gör det inte. Och kommer antagligen inte göra det heller för ny tbättre teknik är mer troligt än 4k kommer ge bättre.

Medlem

Linus säger själv i videon att 4k är helt OK och det bästa alternativet OM du har råd med det, och om du går över 60Hz. Så 4k är inte alls dumt, och det finns äldre videos från 2014 med Linus där han tappar hakan över 4k och pratar så gott om det .

4k är bara dumt på det sättet att det kostar ofantligt mycket, om du vill driva det lika bra som 1440p. 15 000 :- för en skärm med 144Hz + Gsync, och två st. RTX 2080Ti, eller knappt ett RTX Titan för att driva det. Runt 45 000- 50 000 kronor sammanlagt.

Medlem

@Sapiens: Jag har et 1070ti. Kommer inte köpa ett kort i 20xx serien, troligtvis. Graffekortet är det enda "svaga" i min burk just nu.

Tack alla, jag uppskattar verkligen all feedback. Skärmar med allt vad det innebär har alltid varit min svagaste kunskapssida, så jag frågar alltid innan köp. Just nu sitter jag på en 27" 1920x1080 60 Mhz skärm och vill helt enkelt byta upp mig.

Följdfråga: är curved verkligen något att ha, eller är det bara en säljgimmick? Aldrig suttit framför en curved, så har verkligen ingen som helst erfarenhet, och ska jag sänka ett par tusenlappar på en ny skärm, så vill jag inte bli besviken eller känna att det är märkligt/obekvämt med en böjd skärm.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har haft en Acer 27" Predator XB271HUA med 2560x1440 upplösning, 144Hz i 1,5 år och är mycket nöjd med den. 4K känner jag inte att det någon mening i dagsläget, kanske ett alternativ om man har löjligt mycket pengar att kasta på alltsammans.

https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Den är utgången nu men det finns nog likvärdiga skärmar.

Medlem

144hz och 4K går inte direkt hand i hand idag, och om man är ute efter en trevlig spelupplevelse skulle jag nog stanna på 1440p ett tag till.

Medlem

@Mirage: inte 4K men jag ska sälja min 27" 1440p Predator skärm om det skulle vara av intresse


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Testpilot

Jag var i en liknande situation förra året.

Klurade mycket och länge på min egen situation och vilka krav jag hade på en ny skärm.

Jag valde mellan:
* Gigantisk 4k skärm med 60Hz
* Mindre snabbare gamingskärm och då flytta från 1080p till 1440p gaming.

Det finns ju massor med coola widescreen skärmar eller gigantiska 30-40 tums 4k skärmar att välja på.
Vet man med sig att man inte spelar speciellt mycket och då spel som inte är FPS , ja då kan jag tänka mig att valet kan landa på en 4k skärm. Men endast då.

Då jag spelar mycket så vägde det snabbt över till 1440p och en snabb 144/165hz skärm , storlek 27" var sedan det självklara valet för att inte spränga budgeten. Då jag har Nvidia kort så vägde även Gsync tungt.

Här är exempel på lite snabbare spel som jag spelat och därmed tycker att jag gjort ett bra val:
Wolfenstein The new Colossus
Middle Earth Shadow of war
Far Cry 5
Shadow of the Tomb Raider
Assassins Creed Origins
Assassins Creed Odyssey

Summarum: Tänk vilka typer av spel/uppgifter du gör mest och anpassa köpet efter detta.

Medlem

@Harakiri: Jag spelar allt, men framförallt FPS, RPG's och strategi. Det lutar def. åt en 27" 1440p skärm med 120 Mhz+


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan tänka mig att kombinationen 4K och 144hz är ganska dyr.

Om målet är 144hz så är det onödigt, då DP inte har bandbredden för 4K i 144hz.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

12
Skriv svar