Fler utvecklare slopar Steam till förmån för Epic store

Robot
Fler utvecklare slopar Steam till förmån för Epic store

Som om inte Fortnite vore nog - nu ansluter sig fler spelskapare.

#epic-store, #goat-simulator, #meat-boy, #steam, #valve


Medlem

Verkar vara mestadels indieskräp. Steams nya avgifter för större/storsäljande titlar är mer konkurrenskraftiga med Epics, blir mer intressant att se vad som händer där.

Medlem

Vore kanon om Steam får rejäl konkurrens. Valve har förbisett kvalitetskontrollen alldeles för länge.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vore kanon om Steam får rejäl konkurrens. Valve har förbisett kvalitetskontrollen alldeles för länge.

Det köparna vill ha - vill köparna ha.

Geeks Gaming
Skrivet av kebbe:

Verkar vara mestadels indieskräp. Steams nya avgifter för större/storsäljande titlar är mer konkurrenskraftiga med Epics, blir mer intressant att se vad som händer där.

Super meat boy? Subnautica? Journey? Darksiders 3? Indieskräp? Dedikerad årlig CoD spelare eller?
Indie devs som får mer pengar över istället för steams 30% för de som tjänar minst men lägre om du tjänar mer? Är inte rättvist någonstans. Sen på de betala för eventuell användning av någons motor.

Epic tar 12% även om man använder Unreal Engine. Så mycket mer win win på Epic store än Steam. Enda anledningen till varför man använder steam är för sakerna oftast bara finns där. Kan jag få tag på ett spel på GoG så köper jag de hellre där för då vet jag att mina pengar går rätt.

För mig kommer jag stödja Epic store till 100%
Mer pengar till Indie Devs!

Medlem

Jag personligen pallar inte hålla på med sjutton olika launchers. Steam startar när jag startar datorn. Skulle det släppas nått spel på nån annan launcher, ja då får det vara så.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Verkar vara mestadels indieskräp. Steams nya avgifter för större/storsäljande titlar är mer konkurrenskraftiga med Epics, blir mer intressant att se vad som händer där.

Gillar inte heller indie spel med några väldigt få undantag.

AAA eller nada för egen del. Fler o fler AAA titlar börjar låsas till egna launchers. Nu senast Rage 2 till Bethesdas klient likt FallOut 76. Detta är en bedrövlig utveckling för den klient kräsne spelaren. Samlat bibliotek är väldigt viktigt för mig. På Steam har jag alla mina "vänner" i stort sett och den plattformen har så många bra funktioner. Ser inga problem med Steam överhuvudtaget. Det kan vara lite segt ibland men inte mer än så.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Gnällkuk
Skrivet av Kajlie:

Jag personligen pallar inte hålla på med sjutton olika launchers. Steam startar när jag startar datorn. Skulle det släppas nått spel på nån annan launcher, ja då får det vara så.

Förutom att man behöver starta ett extra program utöver Steam som äter lite resurser så har jag aldrig riktigt förstått det här.
Okey, du får gå igenom processen att installera det en gång och sedan skapa ett konto. Fine. Men sen då?

Det är en ikon man klickar på och sedan är man inne i launchern och kan starta det där ifrån. Vad finns det för andra saker som ställer till så stora problem med separata launchers? Jag har aldrig riktigt sett problemet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

MEG
Medlem

Bra med konkurrens


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Tror Steam får det svettigt framöver med tanke på all konkurrens. Mitt köpbeteende när det kommer till indiespel har ändrats sen Switchen kom. Skönt att kunna ligga i soffan eller sängen och bara spela härliga spel.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Tror Steam får det svettigt framöver med tanke på all konkurrens. Mitt köpbeteende när det kommer till indiespel har ändrats sen Switchen kom. Skönt att kunna ligga i soffan eller sängen och bara spela härliga spel.

Svettigt, knappast.
Bra med konkurrens dock.
Man ska också tänka på att Gabe äger valve, han alltså inga aktieägare som nosar han i röven.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag är så kluven inför detta. Jag tycker att det är jättebra med konkurrensen. Samtidigt är det så jobbigt att dela upp sitt ägande över 7-8 olika konton.

Och det är jobbigt. Med separata inloggningar, friendslists etc. Rätt vad det är blir ubisoft hackat så då ska man byta inloggsuppgfter där. Kanske inte ens lirat något av deras spel på ~2 år men äger ju fortfarande spel hos dem och vill ju ha kvar mitt konto.

Kanske är det bättre än en dominerande psrt men praktiskt är det i alla fall inte med alla lösenord olika launchers.

Medlem
Skrivet av Millen:

Jag är så kluven inför detta. Jag tycker att det är jättebra med konkurrensen. Samtidigt är det så jobbigt att dela upp sitt ägande över 7-8 olika konton.

Och det är jobbigt. Med separata inloggningar, friendslists etc. Rätt vad det är blir ubisoft hackat så då ska man byta inloggsuppgfter där. Kanske inte ens lirat något av deras spel på ~2 år men äger ju fortfarande spel hos dem och vill ju ha kvar mitt konto.

Kanske är det bättre än en dominerande psrt men praktiskt är det i alla fall inte med alla lösenord olika launchers.

+10

Steam är min huvudplatform, Uplay och Origin finns endast på datorn för att dem måste...

Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag personligen pallar inte hålla på med sjutton olika launchers. Steam startar när jag startar datorn. Skulle det släppas nått spel på nån annan launcher, ja då får det vara så.

Du är Steams drömkund!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Gillar inte heller indie spel med några väldigt få undantag.

Gillar man inte indie-spel så gillar man antagligen inte något som släpptes innan 2000-talet, och det dubblar tragiken i det hela.

eld
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Mer pengar till Indie Devs!

Yep, jag har sagt det tidigare och kommer säga det igen:

Folk borde inte vara sura på Epic eller utvecklarna, de borde vara sura på Valve som nyligen gått ut med att de endast tänker sänka sin cut hos utvecklera som säljer mest, något som de små utvecklarna aldrig kommer nå, och inte ens det är lika liten som epics cut.

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:

Super meat boy? Subnautica? Journey? Darksiders 3? Indieskräp? Dedikerad årlig CoD spelare eller?
Indie devs som får mer pengar över istället för steams 30% för de som tjänar minst men lägre om du tjänar mer? Är inte rättvist någonstans. Sen på de betala för eventuell användning av någons motor.

Epic tar 12% även om man använder Unreal Engine. Så mycket mer win win på Epic store än Steam. Enda anledningen till varför man använder steam är för sakerna oftast bara finns där. Kan jag få tag på ett spel på GoG så köper jag de hellre där för då vet jag att mina pengar går rätt.

För mig kommer jag stödja Epic store till 100%
Mer pengar till Indie Devs!

Var det inte dessutom så att de som använder Unreal Engine inte behöver betala något för att publicera i Epics butik?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förutom att man behöver starta ett extra program utöver Steam som äter lite resurser så har jag aldrig riktigt förstått det här.
Okey, du får gå igenom processen att installera det en gång och sedan skapa ett konto. Fine. Men sen då?

Det är en ikon man klickar på och sedan är man inne i launchern och kan starta det där ifrån. Vad finns det för andra saker som ställer till så stora problem med separata launchers? Jag har aldrig riktigt sett problemet.

Mitt största problem med andra launchers än Steam är att jag utgår alltid ifrån mitt bibliotek på steam när jag funderar på vad jag skall spela. Jag glömmer av alla mina spel som finns på origin och battle.net och vad nu alla launchers heter.
Skulle jag köpa något på epic så vet jag att om en månad så är det glömt och försvunnet.

Avstängd

För min del är launchers inga problem, det går ju att ha genvägar till spelen på skrivbordet. Vad som verkligen skaver i mina hjul (grind my gears) är när du inte kan komma åt dessa spel offline om exempelvis internet skulle dö. Det är då jag tycker "hatet" mot launchers är helt rättfärdigat, men annars inte.

Medlem
Skrivet av eld:

Gillar man inte indie-spel så gillar man antagligen inte något som släpptes innan 2000-talet, och det dubblar tragiken i det hela.

För tider förändras inte, särskilt inte när det gäller teknologi. /s

Medlem

Tyvärr så är det inget för mig just nu iaf. Använder steam mindre och mindre. Tror att jag faktiskt kommer använda Windows store & Nintendo mer istället.

Medlem

Spelar ingen roll för min del. Det är ett ytterst litet uppoffrande att behöva klicka på en annan ikon för att kunna spela ett spel, sånt jäkla icke-problem.
Om jag vill ha spelet så köper jag det, oavsett vilket program det nu skulle vara låst till.

Medlem

Spelar rätt litr på Steam nu. Det mestar antingen Bnet med Overwatch och Hearthstone ,eller GoG. GoG behöver btw ingen launcher. Det FINNS en,men de har tydligt sagt att det aldrig kommer bli ett inget måste.
GoG har mest äventyrsspel,rollspel och strategispel vilket är sånt jag gillar ...och retrospel och indiespel iof.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Spelar ingen roll för min del. Det är ett ytterst litet uppoffrande att behöva klicka på en annan ikon för att kunna spela ett spel, sånt jäkla icke-problem.
Om jag vill ha spelet så köper jag det, oavsett vilket program det nu skulle vara låst till.

Håller med helt.

Butiken eller spelutvecklaren spelar ingen större roll för min del, tycker jag spelet verkar roligt köper jag det troligtvis om jag letar efter något nytt spel.

Medlem

För människor som bryr sig om PC som plattform är det uppenbarligen Valves alternativ som fortfarande är det enda rätta. Medan alla andra stora utgivare (Epic inkluderat) i stort sett ignorerade och behandlade PC publiken som ett lägre stående folkslag. så stod Valve som en fyr i mörkret och visade publiken respekt.

För övrigt har jag rätt svårt att förstå hur folk, som påstår sig bry sig om PC, kan vara glada att utvecklare nu går ifrån Steam för att istället släppa sina spel exklusivt på en annan klient (nu när Epic öppnat börsen) där ägarna inte bryr sig ett dugg om PC som plattform och kommer därför inte spendera någon tid på att utveckla och bidra till dess överlevnad.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förutom att man behöver starta ett extra program utöver Steam som äter lite resurser så har jag aldrig riktigt förstått det här.
Okey, du får gå igenom processen att installera det en gång och sedan skapa ett konto. Fine. Men sen då?

Det är en ikon man klickar på och sedan är man inne i launchern och kan starta det där ifrån. Vad finns det för andra saker som ställer till så stora problem med separata launchers? Jag har aldrig riktigt sett problemet.

Det är separata vänlistor vilket är rätt osoft, olika achievementsystem, olika tvåfaktorsautitenseringar och självklart olika bibliotek och shoppar som mailar en. Säkert fler saker som jag inte kommer på.

Personligen föredrar jag så få klienter som möjligt, men kan tänka mig att ge upp steam istället för ett vettigare alternativ.

Skrivet av eld:

Gillar man inte indie-spel så gillar man antagligen inte något som släpptes innan 2000-talet, och det dubblar tragiken i det hela.

Grafiken har ingen betydelse i frågan om ett spel är indie eller inte. Okunskap och spydighet tripplar tragiken i det hela.

Gnällkuk
Skrivet av Raoulen:

Mitt största problem med andra launchers än Steam är att jag utgår alltid ifrån mitt bibliotek på steam när jag funderar på vad jag skall spela. Jag glömmer av alla mina spel som finns på origin och battle.net och vad nu alla launchers heter.
Skulle jag köpa något på epic så vet jag att om en månad så är det glömt och försvunnet.

Låter lite udda, men ok. Att du glömmer att du har ett spel kan jag väl köpa, men är man uttråkad och vill leta efter något att spela igen borde inte steget till att starta andra launchers vara speciellt långt. Ingen kritik, bara funderar hur andra resonerar!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Sillgam:

För människor som bryr sig om PC som plattform är det uppenbarligen Valves alternativ som fortfarande är det enda rätta. Medan alla andra stora utgivare (Epic inkluderat) i stort sett ignorerade och behandlade PC publiken som ett lägre stående folkslag. så stod Valve som en fyr i mörkret och visade publiken respekt.

För övrigt har jag rätt svårt att förstå hur folk, som påstår sig bry sig om PC, kan vara glada att utvecklare nu går ifrån Steam för att istället släppa sina spel exklusivt på en annan klient (nu när Epic öppnat börsen) där ägarna inte bryr sig ett dugg om PC som plattform och kommer därför inte spendera någon tid på att utveckla och bidra till dess överlevnad.

Varför skulle "bry sig om PC" vara synonymt med "bry sig om Steam". På vilket sätt har Valve förtjänat mitt PC-hjärta senaste åren? De släpper inga spel, och fyller sin storefront med asset flips och skit, och har så dålig kvalitetskontroll att de vid ett par tillfällen laddat upp spel som saknar exe-filer. På vilket sätt gynnar jag den öppna plattformen PC genom att främja ett monopol på digital speldistribution.

Skrivet av Bennii:

Vore kanon om Steam får rejäl konkurrens. Valve har förbisett kvalitetskontrollen alldeles för länge.

Håller med fullständigt. Steam är en sandlåda där det mest finns spel av dålig kvalité.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bennii:

Varför skulle "bry sig om PC" vara synonymt med "bry sig om Steam". På vilket sätt har Valve förtjänat mitt PC-hjärta senaste åren? De släpper inga spel, och fyller sin storefront med asset flips och skit, och har så dålig kvalitetskontroll att de vid ett par tillfällen laddat upp spel som saknar exe-filer. På vilket sätt gynnar jag den öppna plattformen PC genom att främja ett monopol på digital speldistribution.

Att använda ordet monopol när vi diskuterar kreativa verk fungerar inte speciellt bra. Och om du enbart tänker att utgivare förtjänar respekt för att de släpper spel bör du ju ha stor respekt för EA, Ubisoft osv. De släpper spel på löpande band. Samtidigt verkar du säga emot dig själv när du säger dig älska pc plattformens öppenhet, samtidigt som du kritiserar valves öppenhet som lett till den mängd skit som släppts på steam.

12
Skriv svar