Steamutmanaren Epic Games Store slår upp portarna

Robot
Steamutmanaren Epic Games Store slår upp portarna

Med exklusiva titlar och gratisspel. Dessutom: Epic börjar plocka ner spel från Steam.

#epic-games-store, #nyhetstips


Medlem

Medger att Steams del av kakan må vara hög i jämförelse med andra konkurrenter men de har så pass många år bakom sig med en klient och infrastruktur som har fått en oerhört stor funktionalitet och användarbas att de troligtvis aldrig kommer förlora sin dominans på marknaden, i alla fall inte de närmsta årtiondet förutsatt att de inte gör ett enormt misstag.

Releasehästryttare

Är riktigt purken att Satisfactory är Epic store exlusivt nu.

Medlem

Själv är jag uppvuxen med Steam som det enda rimliga alternativet för ett samlat spelbibliotek, jag kan däremot tänka mig att det finns en hel del yngre som i dagsläget inte använder steam alls och kommer nog bli otroligt viktiga i Epic och deras satsning. Om de bygger ett tillräckligt stort bibliotek så ser jag ingen anledning till att steam skulle vara bättre för egen del.

Steam har haft många år på sig men har fortfarande sina problem och jag vill påstå att deras förhållandevis långa tid på tronen har varit negativ för fortsatt utveckling. Konkurrens behövs i alla avseenden.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Avstängd

Tim Svinig tog bort spelet från Steam, MS Store och Xbox Play Anywhere. Hade det varit MS som köpte en studio och tog bort utannonserade spel så hade det blivit rejält liv i luckan. Det ska bli intressant att se hur konsekventa gamers är i sin "etik".

Edit:

Tydligen var det XPA de tog bort det ifrån, inte XGP.

Medlem

Absolut kan de utmana, så länge fortnite drar in cash så kan dom köpa rättigheter. Dör fortnite kossan ut så blir det svårare

Medlem

Kommande rymdspelet Rebel Galaxy Outlaw som ges ut av Double Damage games har valt att enbart släppa på Epic Game Store till att börja med. Undrar om någon av dessa som blivit exklusiva avslöjat om de fått pengar från Epic?

https://twitter.com/RebelGalaxy/status/1070908954807435264
"To be as clear as possible - we're all-in on the Epic Store. We love what they're trying to accomplish for both devs and customers, & they are awesome to work with. Will RGO come to other stores? At some point, sure, but not for a while."

Medlem

Trevligt kanske Vavle kan göra något bra av Steam nu?
Känns som de haft samma UI som när man skaffa det för snart 15 år sedan.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Helt okej affär och program. Lär väl utvecklas och förbättras allteftersom, uppdateringarna lär ju åtminstone inte komma långsammare än Steams.

Medlem

Kommer nog aldrig att gilla epics launcher, då den aldrig har fungerat för mej. Väntar fortfarande på en säkerhets kod som jag borde ha fått föra veckan

Medlem

Det är alltid bra för marknaden när det finns konkurrens. Men den dagen då Fortnite inte känns lika populärt så har dom inte mycket att gå på. Känns som att det är omöjligt att slå Steams dominans. Klagar inte dock, har alla mina spel på steam och tycker om det mer än alla andra klienter som finns där ute (origin, battle.net etc)

Medlem

Konkurrens är bra, tvingar fram det bästa hos alla.
Jag hoppas EA fattar ich,göra nå vettift med origin också.
Origin duger bara för ea exclusive inget annat.lockar.
Edtersom EA äger många sportlicenser har man möjlighet att göra origin den ultimata sportplattformen.
Men nääh


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Men gnäll på valve att de ska sänka sin cut om ni vill ha spelen på steam, ju mer populärt epic game store blir ju mer av ett vettigt val är det för utvecklare att släppa sina spel där.

Medlem

Känns som världens i-landsproblem. Herregud vad folk har ont av att det finns mer launchers än steam.

Tycker valve lutat sig tillbaka alltför länge och inte gjort något vettigt överhuvudtaget.
Levt på steam, lootboxar i cs:go och dota, (självklart hoppar de på battle royale och kortspel)...

Medlem

Detta kommer bli stort. EA var nåt påvägen med BF3, fick massa folk att installera origin precis som Valve med cs/hl2. Borde satsat mer på tredjepartsprogram bara, samma med blizzard och battlenet. Dock så gör ju Epic saker för utvecklare. När Valve går ut och skryter om att source 2 är/blir gratis (när var det, 5 år sen?), så har Epic faktiskt en hel toolchain som man kan använda. Valve snackar men gör inget, för täta och bekväma helt enkelt. Valve kommer bli köpta för 680 miljarder av Microsoft eller amazon inom 5 år.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Flakmonkey

För mig personligen är det viktigare att utvecklarna får en större del av kakan än att jag bara behöver en launcher. Sen så ska väl Epic också ha lite kvalitetskoll på det de släpper in i butiken vilket också är ett plus. Lite som Nintendo seal of approval som gärna får göra comeback på switch

Medlem

Givetvis bra med alternativ, men idioti om vi går mot mer exklusivt innehåll. Släpp spel över alla tjänster och låt kunderna använda den de tycker är bäst.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Tim Svinig tog bort spelet från Steam, MS Store och Xbox Play Anywhere. Hade det varit MS som köpte en studio och tog bort utannonserade spel så hade det blivit rejält liv i luckan. Det ska bli intressant att se hur konsekventa gamers är i sin "etik".

Det är väl utvecklarna bakom spelet som väljer var de vill släppa det? Om Epic erbjuder bättre villkor så vill utvecklarna hellre att kunder köper deras spel där.

Medlem

Är någon förvånad över att de plockar bort sina spel från Steam?

Alla dessa jävla launchers som speltillverkarna kräver man ska ha.
Steam - Uplay - Origin - Battle.net m.m.
och nu EPICs egna.

Kalla mig cynisk men jag HATAR att behöva använda flera olika launchers och stores bara för att speltillverkarna ska envisas med att ha en egen.
Jag avskyr Uplay, har vägrat Origin och i princip varit tvungen till att ha B.net.

Varit på Steam sedan early beta och kunnat se genom åren hur mycket bättre dess funktioner blivit. Speciellt marknaden.
Behöver aldrig betala med IRL pengar för spel pga. marknaden.
Personligen är jag sån att jag vill att det ska vara rent på mitt skrivbord. Det räcker med Steam.
Dock spelar jag inget Epic gör ändå eftersom Fortnite är cancergaming så min poäng är väl ogiltig

Det enda bra som kommit av detta är att Valve varit tvungna att sänka sina avgifter.
Detta är dock inget som vi konsumenter märker av ALLS.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

ELF
Medlem

GUI:t ser lagom ofärdigt ut än så länge.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Det är väl utvecklarna bakom spelet som väljer var de vill släppa det? Om Epic erbjuder bättre villkor så vill utvecklarna hellre att kunder köper deras spel där.

Grävde lite mer. Det verkar som att Epic gick in och köpte det tidsexklusivt i sista stund. Spelet var utannonserat på MS Store och Steam sedan flera år tillbaka, det var det jag talade om.

Medlem

@ebackman2: Ungefär samma sak kan du ju säga om Epic. Vad har de sysslat med de senaste åren förutom att dra in licenspengar från Unreal Engine? Och självklart hoppade de på battle royale efter det att pubg blev en succe. Ser inte hur du kan kritisera Valve för att vara lata när Epic Games är långt ifrån lika konsumentvänliga som Valve visat sig vara.

Medlem

Origin, Blizzard, Uplay... Skräp... Och därför har de aldrig blivit riktiga utmanare trots att EA bjöd på en del gratis pärlor (och massa skräp). Däremot har ju GOG (galaxy) sakta men säkert blivit ett alltmer intressant alternativ och den enda förutom Steam som jag drar igång varje vecka.

En bra klient med åhsåmeningslösa collectibles och annan funktionalitet och bra priser kan nog ta en del av kakan, men Steam har ju växt till att vara så mycket mer än en "butik" med forum, mjukvara (VR, joypads inkl den egna som är riktigt bra, achievements osv) för spelen, en reformerad meningslös chat, streamingtjänst. Vissa delar helt uppenbart mer meningslösa än andra, men ex stödet för controllers som windows inte tycker om native är verkligen något man kan sakna när man drar igång något man köpt på annat ställe och spelforumen har hjälpt mig åtskilliga gånger till skillnad från de oftast extremt förgiftade officiella communityställena. Ska bli spännande att se i alla fall...

Medlem

Tack steam för att du finns. Finns ingen tjänst som ens är i närheten av steam... Jag vill one to rule them all.. inte en massa halvdåliga och utspridda alternativ. Bara vad jag tycker. Har Blizzard launcher, origin, epic, gog och ubi launcher. för mycket........

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Tack steam för att du finns. Finns ingen tjänst som ens är i närheten av steam... Jag vill one to rule them all.. inte en massa halvdåliga och utspridda alternativ. Bara vad jag tycker. Har Blizzard launcher, origin, epic, gog och ubi launcher. för mycket........

Du vet att One (blabla) to rule them all var det dåliga va?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Steam utmanare.. vad löjligt.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Känns som världens i-landsproblem. Herregud vad folk har ont av att det finns mer launchers än steam.

Tycker valve lutat sig tillbaka alltför länge och inte gjort något vettigt överhuvudtaget.
Levt på steam, lootboxar i cs:go och dota, (självklart hoppar de på battle royale och kortspel)...

Håller med. Valves status som gudar inom spelvärlden har gjort dem på tok för bakåtlutande, där deras enda spel under de senaste 5 åren är ett kortspel.

Det fanns inte så mycket att välja på just nu, men ett gratisspel varannan vecka är ju inte så dåligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är torsk på Steam funktionerna och statistiken på mina spel där och vill absolut ha allt samlat inom Steam klienten som är totalt överlägsen allt annat, (imo). Gör som UBI Soft och låt oss Steam torskar kunna köpa spelet i Steam Store också istället för dessa satans låsningar.

Tråkigt att Epic nu flyttar sina spel och låser de till sin egna jäkla launcher. Fan vilken tråkig utveckling detta är. Kanske ett i-landsproblem men jag stör mig på detta något enormt.
Skyller på min ADD diagnos.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Steam kräver en viss %. Epic gör det enda rätta, fast dom skulle kommit på det lite tidigare. Frågan är om det lönar sig ekonomiskt för Epic i längden. Jag tror dom gör detta för att testa. Man kan alltid gå tillbaka till Steam, är nog deras filosofi.

Eftersom Windows är det dom flesta spelar på så borde egentligen Microsoft ha monopol på hela skiten med sin store. Då skulle vi iaf. kanske slippa alla olika program.

12
Skriv svar