Epic stäms för danssteg i Fortnite

Robot
Epic stäms för danssteg i Fortnite

Har varken frågat om lov eller gett erkännande, enligt rappare.

#epic, #fortnite


Medlem

Man kan inte ta ett set av rörelser och kalla det sitt egna och skydda det med trademark/copyright.
Han har troligen inte gjort det, och det är lite försent om han gör det nu då folk redan har använt det själva.
Tex jag kan inte gå och trademarka bugg för det är redan en känd dans.
Too late Bruh


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Man kan inte ta ett set av rörelser och kalla det sitt egna och skydda det med trademark/copyright.
Han har troligen inte gjort det, och det är lite försent om han gör det nu då folk redan har använt det själva.
Tex jag kan inte gå och trademarka bugg för det är redan en känd dans.
Too late Bruh

Nu var det ju inte bugg som det gällde heller. Sedan är Bugg inte en koreografi eller "ett danssteg" i samma benämning. Förstår att du försöker göra en poäng här, men faktum kvarstår att en ikonisk koreografisk rörelse aka. danssteg i folkmun absolut kan skyddas under copyright då det är en skapande process som någon har skapat/uppfunnit. Sedan är det väl inte så vanligt att det försvaras eller skyddas särskilt ofta. Dom flesta som skapar dessa saker brukar inte riktigt bry sig så länge inte någon annan påstår att det är dom som har gjort det. Så visst, här försöker denna rappare att få sig en hacka alternativt lite PR för sin dans. Och jag kan ju hålla med att när Epic tar något, som någon annan har skapat och sedan säljer det för pengar, då är det ju faktiskt så att dom tjänar på något en annan har skapat, då genast är det olagligt enligt de flesta länders copyright-lagar.

Inaktiv

Förmodligen ett försök att tjäna en slant men får hoppas att det inte lyckas. Lite som när nån gammal avdankad artist ska stämma nån popstjärna för att producenten använt en viss akordföljd eller riff eller vad det kallas. Farligt utveckling som kan och kommer hämma kreativiteten om folk börjar kunna äga vissa sådana saker men samtidigt viktigt att försöka hitta en gräns så inte folk stjäl andra arbete. T ex debatten om samples är ju lurigt vart man ska dra gränsen för vad som är OK.

Medlem

Om man uppenbarligen stjäl något, så vet man det ju själv.
Men om man blivit inspirerad av något, så är det ju en helt annan sak.
Det är ju så utvecklingen fungerar!

"Good Artists Copy; Great Artists Steal"


signatur

autograph

Medlem

Intressant. En rappare som ser sin chans att tjäna en slant, inget nytt, och jag kan förstå honom. Frågan är om han vinner? Och hur mycket har han stämt dom på? 2 Mille? Haha, rolig jag är.

Medlem

Måste vara en typisk Amerikansk grej att stämma varandra till höger och vänster.

Medlem

Sjukt fjantigt. Det får inte gå igenom.

Gnällkuk

Går den igenom så lär Bubgie vara nästa företag att stämmas. Töntigt, själv hade jag bara garvat och tyckt det varit kul. Det är väl knappast så att rapparen själv gjort koreografin heller, utan en koreograf som gjort det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Även om det är smaklöst av Epic att "låna" allt dom ser... så går det ju inte att upphovsrättsskydda en rörelse eller rörelser. Då hade ju dans på alla sätt dött ut, allting liknar ju varandra och lånar hit och dit. Bara fjantigt att försöka en sån grej.

eld
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Förmodligen ett försök att tjäna en slant men får hoppas att det inte lyckas. Lite som när nån gammal avdankad artist ska stämma nån popstjärna för att producenten använt en viss akordföljd eller riff eller vad det kallas. Farligt utveckling som kan och kommer hämma kreativiteten om folk börjar kunna äga vissa sådana saker men samtidigt viktigt att försöka hitta en gräns så inte folk stjäl andra arbete. T ex debatten om samples är ju lurigt vart man ska dra gränsen för vad som är OK.

Det är lite fram och tillbaka när det kommer till rättighetslagar, när spelföretagen själva kan sätta copyright på ett enskilt ord eller ett enda utseende på en karaktär, men en artist kan inte ha rättigheten till sitt dance-move.

Speciellt då ett dance-move kan vara så unikt och ikoniskt att man känner igen det direkt. Ironiskt nog så är fornite ett jättebra exempel på hur dessa dance-moves kan kännas igen direkt.

Medlem

Jag gillar inte Fornite, jag rent hatar det. Men dessa anklagelser är ju så jävla löjliga xD

Medlem

1. Ta bort all dans ur spelet.
2. Skriv ett pm i stil med "tack vare rappare x så var vi tvungna att ta bort dansen"
3. Låt kidsen bli förbannade.
4. Rapparen kommer pudla.
5. Problem solved.

Medlem

Istället för 5miljarder danser och tuggummi tuggande bubbelblåsare, så skulle dom ju kunna släppa en till karta. Kartan är så sjukt söndermjölkad.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

KoP
Medlem

Kan man verkligen upphovsrättsskydda en dansstil? Sunda förnuftet säger nej.

Medlem

Skulle inte förvåna mig om det är ett sätt för honom att få uppmärksamhet och öka försäljningen av sin musik. Han bryr sig inte om rättegången men om uppmärksamheten.

Medlem

Undrar hur mycket det där fjanten betalade upphovsrättsinnehavarna av Fingret för att använda det så frekvent i sin fina musikvideo. Jag skulle våga påstå att han är skyldig de antika Grekernas ättlingar många miljarder med tanke på hur kränkta dem måste känna sig nu.

Medlem
Skrivet av Scream112:

...men faktum kvarstår att en ikonisk koreografisk rörelse aka. danssteg i folkmun absolut kan skyddas under copyright då det är en skapande process som någon har skapat/uppfunnit.....

Jag misslyckades med att se den "ikoniska koreografiska rörelsen" som folk direkt sammankopplar med "artisten" ifråga. Däremot såg jag galet mycket fladdrande med armar och kroppar, och ifall någon vill ta patent på det kommer det bli dyrt för folk att bli på fyllan.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Man kan inte ta ett set av rörelser och kalla det sitt egna och skydda det med trademark/copyright.
Han har troligen inte gjort det, och det är lite försent om han gör det nu då folk redan har använt det själva.
Tex jag kan inte gå och trademarka bugg för det är redan en känd dans.
Too late Bruh

Det går alldeles utmärkt att göra, Michael Jackson hade copyright på massor av sina danser. Sen gör inte det att det är olagligt att göra det precis som att det inte är olagligt att göra en cover så länge du inte tjänar pengar på det.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det går alldeles utmärkt att göra, Michael Jackson hade copyright på massor av sina danser. Sen gör inte det att det är olagligt att göra det precis som att det inte är olagligt att göra en cover så länge du inte tjänar pengar på det.

Ja alltså vid första anblick kanske det låter larvigt att stämma någon på ersättning för en specifik dans-move men samtidigt är det ju som du säger gällande pengarna. Det är ju faktiskt så att EPIC tjänar miljarder på försäljning av danser och skinns i Fortnite, då kanske det är rimligt att credda och även i någon form dela ut ersättning till den som kommit på dansen. Jag kan ju inte påstå att jag blivit skitglad om jag gjort ett bildkonstverk som sen såldes som loading-screen i Fortnite utan att jag fick något som helst credd eller information om det. Hade dom bara frågot 2 milly eller exempelvis Donald Faison som gjorde poison dansen i Scrubs som nu är "Default Fortnite Dance" innan så hade det inte varit ett problem, INGEN hade ju tackad nej till att ha med dansen i ett så enormt popkulturellt fenomen om dom fick credd/ersättning.

Medlem

Äga en dans? Ha löjligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

vilken pajas, han gör inget mer än viftar lite med armarna. Epic kan lätt kontra det, bara ändra om rörelserna lite grann i värsta fall.

Redaktör
Skrivet av Seraium:

Äga en dans? Ha löjligt.

Det handlar inte om att äga dansen, utan om andra får tjäna pengar på en dans (inte bara enskilda rörelser) man anser sig ha kommit på.


signatur
MEG
Medlem

HAHAA seriöst det är inte april...


signatur

Death is only the beginning

1
Skriv svar