Hjälp med att köpa nytt grafikkort?

Medlem
Hjälp med att köpa nytt grafikkort?

Halloj!

Min gamla gpu håller på att packa ihop. Det är en amd radeon hd 7950. Fläktarna har slutat funka så jag har bytt ut dom med vanliga chassi fläktar som jag satt fast med buntband, vilket fungerade förvånansvärt bra. Men det är ett gammalt kort och jag märker att den börjar bli trött, diverse grafik avvikelser som textur flimmer med regnbågsfärger, segare rendering och nyligen har jag upptäckt att det verkar som jag inte kan ställa in några AA inställningar, jag ser ingen skillnad på fxaa eller msaa, inte ens med aa av eller på.

Just nu funderar jag på gtx 1070 eller 1060 och ny 16gb ram. Det är i nuläget vad jag har råd med.
Jag hade tänkt att uppgradera för länge sedan men pga taskig ekonomi och prioritering av annat i hemmet så har det tagit mej omkring 3 år att få ihop pengar. Fattas dock fortfarande lite pengar men i år blir det en snål jul och hoppas såklart att hitta nåt till mellandagarna.

Jag är lätt tekniskt handikappad och undrar om jag ska spara ihop till en helt ny dator eller uppgradera nu? Min tanke är att jag i längden kommer tjäna mer på att köpa en 1070.
Duger mina nuvarande specs för en ny gpu och mer ram eller bör jag tänka om? Men om jag väntar så är risken att nuvarande gpu kommer hinna dö helt innan jag får råd med ny dator, eftersom det nästan har tagit mej 3 år pga av min ekonomiska situation att få ihop pengar och i nuläget ser inte min ekonomiska framtid mycket bättre ut än vad den redan gör. Förslag?

PC specs:
1920x1080 60hz
Moderbord MSI Z77 MPower (MS-7751)
Cpu i5-3570K 3.40
8GB RAM
AMD Radeon HD 7950 3GB
Psu 550W, tillverkare minns jag ej.

P.S. Förklara gärna för mej som om jag vore dum i huvudet eftersom jag som sagt är lätt tekniskt handikappad. Tack på förhand!

Medlem

God dag! Hur mycket pengar har du sparat ihop och vad ska du spela?
Mvh

Medlem

Hej!

Jag är inte heller sådär jätteteknisk, men jag misstänker att du fortfarande kör DDR3 också med tanke på hur gammal datorn verkar vara.

Så tänk på det kanske...


signatur

Mjölk är inte gott

Medlem

Nu sitter jag på 6k och det är på 3 års tid... Pengar kommer inte som det ska, det går inte bra nu
Ja, datorn har väl minst 7 år på nacken och det är DDR3, antar att DDR5 är det nya?
Jag spelar allt som faller mej i smaken, allt ifrån minecraft till battlefield, xcom2 till hearts of iron 4. Just nu spelar jag kingdom come och rise of the tomb raider.

Medlem

Då jag gissar att du kommer att spela i 1080p, så "duger" ett rx580 utmärkt som uppgradering och tack vare att rx590 kommit finns det bra priser på rx580 t.ex. här https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
4GB kanske är lite i underkant dock, men du bör kunna hitta ett 8GB för runt en femhundring till.

RX580 bör vara ca 150% snabbare än ditt nuvarande kort, och är runt ett 1060 i prestanda. Går du på ett nyreleasat RX590 (vilket jag gjorde) istället får du betala runt 3000 och får ett kort som är ca 15% snabbare än RX580.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Halloj!

Min gamla gpu håller på att packa ihop. Det är en amd radeon hd 7950. Fläktarna har slutat funka så jag har bytt ut dom med vanliga chassi fläktar som jag satt fast med buntband, vilket fungerade förvånansvärt bra. Men det är ett gammalt kort och jag märker att den börjar bli trött, diverse grafik avvikelser som textur flimmer med regnbågsfärger, segare rendering och nyligen har jag upptäckt att det verkar som jag inte kan ställa in några AA inställningar, jag ser ingen skillnad på fxaa eller msaa, inte ens med aa av eller på.

Just nu funderar jag på gtx 1070 eller 1060 och ny 16gb ram. Det är i nuläget vad jag har råd med.
Jag hade tänkt att uppgradera för länge sedan men pga taskig ekonomi och prioritering av annat i hemmet så har det tagit mej omkring 3 år att få ihop pengar. Fattas dock fortfarande lite pengar men i år blir det en snål jul och hoppas såklart att hitta nåt till mellandagarna.

Jag är lätt tekniskt handikappad och undrar om jag ska spara ihop till en helt ny dator eller uppgradera nu? Min tanke är att jag i längden kommer tjäna mer på att köpa en 1070.
Duger mina nuvarande specs för en ny gpu och mer ram eller bör jag tänka om? Men om jag väntar så är risken att nuvarande gpu kommer hinna dö helt innan jag får råd med ny dator, eftersom det nästan har tagit mej 3 år pga av min ekonomiska situation att få ihop pengar och i nuläget ser inte min ekonomiska framtid mycket bättre ut än vad den redan gör. Förslag?

PC specs:
1920x1080 60hz
Moderbord MSI Z77 MPower (MS-7751)
Cpu i5-3570K 3.40
8GB RAM
AMD Radeon HD 7950 3GB
Psu 550W, tillverkare minns jag ej.

P.S. Förklara gärna för mej som om jag vore dum i huvudet eftersom jag som sagt är lätt tekniskt handikappad. Tack på förhand!

Behöver veta:
Budget
Skärmens upplösning och frekvens (Hz)

När det gäller RAM så kan du lägga till 8Gb till det du har, men se till att köpa rätt, helst likadana stickor så du har antingen 2x8 eller 4x4 Gb, så du får Dual-channelbandbredd, annars flaskas processorn. OBS måste vara DDR3-minne.

men som sagt, ge mig budget och skärm.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Behöver veta:
Budget
Skärmens upplösning och frekvens (Hz)

När det gäller RAM så kan du lägga till 8Gb till det du har, men se till att köpa rätt, helst likadana stickor så du har antingen 2x8 eller 4x4 Gb, så du får Dual-channelbandbredd, annars flaskas processorn. OBS måste vara DDR3-minne.

men som sagt, ge mig budget och skärm.

skärmen är 1920x1080 60hz, budgeten kommer kanske vara upp mot 7-8k efter jul.

Ja ram vet jag hur det ska gå till, nu har jag 2x4gb men sist jag kolla låg de på 7,8gb. Vet inte om det är korrekt läst men när de var nya läste de in på 8,1gb. Hela datorn är 7-8 år gammal, det ända som är nytt är cpu kylaren, som är en corsair H80i och några extra chassifläktar.

Jag vill ju helst köpa helt nytt men just nu har jag svårt att krama fram pengar. Jag är i en situation där hela hushållet håller på att bli utdaterat och gamla grejer håller på att gå sönder. Möbler, dammsugare, micron, kylskåp, veterinärkostnader, hälsa och mediciner, osv. Om jag hade haft barn så skulle man väl fått bo i tält nu.

Uppdatering: I device manager var det 8,1gb när de var nya, nu visar device manager 7,8gb. Men i task manager är det fortfarande 8,1gb?

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Då jag gissar att du kommer att spela i 1080p, så "duger" ett rx580 utmärkt som uppgradering och tack vare att rx590 kommit finns det bra priser på rx580 t.ex. här https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
4GB kanske är lite i underkant dock, men du bör kunna hitta ett 8GB för runt en femhundring till.

RX580 bör vara ca 150% snabbare än ditt nuvarande kort, och är runt ett 1060 i prestanda. Går du på ett nyreleasat RX590 (vilket jag gjorde) istället får du betala runt 3000 och får ett kort som är ca 15% snabbare än RX580.

Kan vara en bra kortsiktig lösning tills jag kan köpa helt nytt. Så tackar för det

Testpilot

Jag är dålig på AMD kort och vilka priser som kan vara aktuellt där men för enklast byte tycker jag du skall kolla på ett sådant kort i samma klass som Geforce korten du sneglade på.

Alternativt skaffa ett geforce 1060/70 , oavsett vad du väljer har du ett bra kort som kan följa med till en eventuellt nyare dator i framtiden.

Gällande minne bör du kolla vad du har nu och sen titta runt på tex Sweclockers marknad och hitta nån som säljer 8GB billigt för att få upp din burk till 16 iallafall.

Bra tips är om du har kvar kvitto från inköpet av datorn , där brukar man ha specifikationerna nerspaltade.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag är dålig på AMD kort och vilka priser som kan vara aktuellt där men för enklast byte tycker jag du skall kolla på ett sådant kort i samma klass som Geforce korten du sneglade på.

Alternativt skaffa ett geforce 1060/70 , oavsett vad du väljer har du ett bra kort som kan följa med till en eventuellt nyare dator i framtiden.

Gällande minne bör du kolla vad du har nu och sen titta runt på tex Sweclockers marknad och hitta nån som säljer 8GB billigt för att få upp din burk till 16 iallafall.

Bra tips är om du har kvar kvitto från inköpet av datorn , där brukar man ha specifikationerna nerspaltade.

Jag har alla förpackningar kvar som kan grävas upp. Tror jag köpte alla delar via en polares konto så ska höra med han om det, och jag har koll på hur ram funkar, men är fundersam över om det kanske borde bytas ut? För när de var nya läste datorn in att det var 8.1gb och nu om man kollar i device manager säger den att de ligger på 7.8gb, men om jag kollar i task manager så är det fortfarande 8.1gb?

Medlem

I min dator som jag byggde 2012 har jag väldigt liknande specifikationer som du (samma processor, 8 GB RAM DDR3). Förra julen bytte jag mitt Radeon 7870 (2 GB) mot ett GTX 1060 (6 GB) då jag bland annat ville kunna skruva upp inställningarna lite mer på de spel jag spelade då (ex. Total War: Warhammer).

Kortet jag köpte kostade då 3000 kr och då resonerade jag som så att det var ett relativt prisvärt sätt att få ut lite mer ögongodis av de lite nyare spelen jag spelade. Jag tänker mig att den dagen minnet eller CPU begränsar mig från att spela något spel som jag så får jag byta ut moderkort, CPU och minne. Men jag ville dela upp den kostnaden+grafikkort över tid och kunde inte motivera att byta ut hela systemet på en gång då jag helt enkelt inte hade något spel som motiverade det.

Grejerna jag har verkar hänga med än, men då var det ett tag sedan jag var speciellt sugen på något av de tyngre AAA-spelen. Jag tycker mig se att 1060 6 GB börjar dyka upp mer och mer som minimumkrav när jag kollar nya titlars systemkrav. Hade jag köpte nytt grafikkort idag hade jag nog därför skitat högre, likt 1070 som du nämner. Sen beror det ju väldigt mycket på vad man vill spela, men för 1920x1080 60 hz borde det kunna hänga med ett tag tycker man.

Medlem

Du kommer väldigt långt på ett nytt grafikkort och en SSD disk att förvara dina spel (och kanske Windows) på. Jag är inte så insatt i AMD's kort, men ett 1070 kommer säkert stå sig ett bra tag til ifall man inte vill köra på väldigt höga upplösningar.
I ditt fall skulle jag tro att det är komponenterna som skulle göra betydligt mest generellt. Tror du klarar dig ett tag till med dina 8Gb ram. När du framöver uppgraderar CPU och därmed moderkortet så kan du investera i mer ram och vassare minnen. Har hört mycket gott om Intel Core i5-8400 när jag själv letade CPU.

Det skadar inte heller med ett lite kraftigare nätagg, men kika t ex på denna guide ifall du verkligen behöver det för det system du tänker bygga.

Medlem
Skrivet av Millen:

I min dator som jag byggde 2012 har jag väldigt liknande specifikationer som du (samma processor, 8 GB RAM DDR3). Förra julen bytte jag mitt Radeon 7870 (2 GB) mot ett GTX 1060 (6 GB) då jag bland annat ville kunna skruva upp inställningarna lite mer på de spel jag spelade då (ex. Total War: Warhammer).

Kortet jag köpte kostade då 3000 kr och då resonerade jag som så att det var ett relativt prisvärt sätt att få ut lite mer ögongodis av de lite nyare spelen jag spelade. Jag tänker mig att den dagen minnet eller CPU begränsar mig från att spela något spel som jag så får jag byta ut moderkort, CPU och minne. Men jag ville dela upp den kostnaden+grafikkort över tid och kunde inte motivera att byta ut hela systemet på en gång då jag helt enkelt inte hade något spel som motiverade det.

Grejerna jag har verkar hänga med än, men då var det ett tag sedan jag var speciellt sugen på något av de tyngre AAA-spelen. Jag tycker mig se att 1060 6 GB börjar dyka upp mer och mer som minimumkrav när jag kollar nya titlars systemkrav. Hade jag köpte nytt grafikkort idag hade jag nog därför skitat högre, likt 1070 som du nämner. Sen beror det ju väldigt mycket på vad man vill spela, men för 1920x1080 60 hz borde det kunna hänga med ett tag tycker man.

Min nuvarande gpu är nog helt slut och jag både ser och känner av att den håller på att packa ihop. Så I nuläget funderar jag på om det kanske är bäst att köpa ett billigt kort som är bättre än det jag har nu, innan nuvarande gpu lägger av helt. Så slipper jag tänka mer på det och sedan spara ihop mer till helt nytt.

Medlem
Skrivet av Nercis:

skärmen är 1920x1080 60hz, budgeten kommer kanske vara upp mot 7-8k efter jul.

Ja ram vet jag hur det ska gå till, nu har jag 2x4gb men sist jag kolla låg de på 7,8gb. Vet inte om det är korrekt läst men när de var nya läste de in på 8,1gb. Hela datorn är 7-8 år gammal, det ända som är nytt är cpu kylaren, som är en corsair H80i och några extra chassifläktar.

Jag vill ju helst köpa helt nytt men just nu har jag svårt att krama fram pengar. Jag är i en situation där hela hushållet håller på att bli utdaterat och gamla grejer håller på att gå sönder. Möbler, dammsugare, micron, kylskåp, veterinärkostnader, hälsa och mediciner, osv. Om jag hade haft barn så skulle man väl fått bo i tält nu.

Uppdatering: I device manager var det 8,1gb när de var nya, nu visar device manager 7,8gb. Men i task manager är det fortfarande 8,1gb?

AMD ska lansera nytt typ nästa sommar, som förhoppningsvis kan konkurrera med Nvidia i prestandatoppen. Idag är alla grafikkort med bättre prestanda än RX 590 överprisade.
Då din skärm endast är 60 Hz 1080p så hade jag köpt ett RX 590 från AMD då det ligger mellan ett 1060 6Gb och ett 1070 från Nvidia, där 1070 är onödigt starkt för endast 60Hz i 1080p, finns ingen anledning att köpa det eller ännu bättre förrän du har ny skärm.

Angående ditt RAM så stämmer siffrorna, hade en sticka inte fungerat hade du haft större problem än så.

När det gäller SSD så påverkar det ENDAST laddningstider i spel och program. ger inte högre FPS.

https://www.webhallen.com/se/product/293658-SAPPHIRE-Radeon-R...

Där har du ett bra kort. annars vänta till mellandagsrean.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Nercis:

Min nuvarande gpu är nog helt slut och jag både ser och känner av att den håller på att packa ihop. Så I nuläget funderar jag på om det kanske är bäst att köpa ett billigt kort som är bättre än det jag har nu, innan nuvarande gpu lägger av helt. Så slipper jag tänka mer på det och sedan spara ihop mer till helt nytt.

Jag förstår. Samtidigt tänker jag att det är trist att lägga ca 2000 kronor (vilket fortfarande är en del pengar) på ett kort som står sig ett litet tag till när du kan satsa på ett kort som idag kommer kännas rätt lyxigt och antagligen kommer att stå sig rätt väl och kan följa med när du byter ut andra komponenter längre fram.

Det beror ju dock helt på den ekonomiska biten hur mycket man kan lägga just nu. Och jag förstår att det dessutom handlar om att ha någonting över huvud taget om nu ditt nuvarande kort säger upp sig. Finns utrymmet hade jag i alla fall försökt få tag på ett 1070 och sen väntat med allt annat.

Edit: Har dålig koll på AMDs GPU:er men när jag skriver att satsa på ett 1070 så menar jag egentligen något i den prestandaklassen/något lite mer framtidssäkert. Andra i tråden verkar ha bättre koll på AMD så där kanske finns prismässigt vettigare alternativ.

NuZ
Testpilot

Mer minne. DDR3 går att köpa rätt billigt nu. 2x8 alltså 16 räcker låååångt för bara spel och sånt om du inte är filmmakare. Sen AMD 580 eller nvidia 1070ti/2060 skulle jag satsat på. Är mycket för AMD och aldrig haft problem så 580 alt 590


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det som antagligen ger mest "bang for the buck" skulle jag säga är:

Nytt grafikkort antingen Nvidia 1060 (eller RX580 amd) dock med 6GB minne på.

8GB ram till (lite beroende på vad du har idag och antal lediga slots (antingen 2x4 eller 1x8 sticka) om du kan hitta precis samma minne är det bäst, annars se till att iallafall köpa med samma hastighet.

En SSD kommer göra underverk för laddningstider och liknande.

Totalt borde det landa på mellan 4-5000kr. Ska du köpa helt nytt så räkna med det dubbla minst.

Medlem

Skulle jag varit i din sits hade jag letat efter ett begagnat GTX 1060 på sweclockers marknad. Fortsätt sedan spara till ny dator, kommer ta några år med tanke på de galna priserna

Medlem

Av de tester jag läst så presterar 1060 bara så marginellt bättre än 970 att jag antingen skulle vara ekonomisk och ta ett begagnat 970 och skjuta upp utgifterna nåt år tills det kanske lossnar med priserna eller ta det nästa steg och köpa ett 1070 för mer framtidssäkring. Men jag minns att då 1070 nyss släpptes så hade Dustin(?) en kort kampanj för 3799 kr och det är typ mindre än dagens rabatter och det känns så himla sjukt.

Medlem

Det sorgliga är att AMDs 500-serie är samma som deras 400serie bara lite högre klockfrekvenser, och Nvidias 1000-serie är 2.5 år gammal, och priserna IDAG är högre än vid release hos nvidia, helt sjukt. Man kan hitta RX 580-kort med 8Gb minne för typ 2000spänn ibland, det är SJUKT prisvärt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hade ett 780 i ungefär 4 år och den packade ihop och sa adjö för ca 2 månader sen. Jag hade då tänkt köpa ett 1080 ti till black friday men märkte att reorna på de korten var inget att hurra över, så efter lite letande kom jag fram till att ett rtx 2070 är nog det bästa valet. Nu gick jag på ett mer påkostat från MSI men jag tror nog att ett vanligt MSI Armor 2070 skulle passa dig bra också. Anledningen till varför jag inte skulle vilja rekommendera den äldre serien (förutom 1080 eller 1080 ti) är på grund av att de har ett antal år på nacken + och du kommer få behöva uppgradera tidigare nästa gång. Lägger du på lite pengar för ett 2070 kommer det räcka längre. Klarar du överklocka lite så kan ett 2070 prestera som ett 1080 ti, för en mycket billigare peng.

Här kan du se lite tester i olika spel. De har med många olika grafikkort i så om du är nöjd med hur ett 1070 presterar så kör på det.
https://www.sweclockers.com/test/26421-msi-geforce-rtx-2070-a...

EDIT:
Men det jag förmodligen skulle göra är att byta processorn till en 8400 och 16gb ram och nytt moderkort. Din processor är rätt så gammal och vissa spel är CPU-krävande så om du bara byter grafikkortet kommer den inte kunna presterar på sin fulla potential.

GL

Medlem
Skrivet av sandmanman:

Hade ett 780 i ungefär 4 år och den packade ihop och sa adjö för ca 2 månader sen. Jag hade då tänkt köpa ett 1080 ti till black friday men märkte att reorna på de korten var inget att hurra över, så efter lite letande kom jag fram till att ett rtx 2070 är nog det bästa valet. Nu gick jag på ett mer påkostat från MSI men jag tror nog att ett vanligt MSI Armor 2070 skulle passa dig bra också. Anledningen till varför jag inte skulle vilja rekommendera den äldre serien (förutom 1080 eller 1080 ti) är på grund av att de har ett antal år på nacken + och du kommer få behöva uppgradera tidigare nästa gång. Lägger du på lite pengar för ett 2070 kommer det räcka längre. Klarar du överklocka lite så kan ett 2070 prestera som ett 1080 ti, för en mycket billigare peng.

Här kan du se lite tester i olika spel. De har med många olika grafikkort i så om du är nöjd med hur ett 1070 presterar så kör på det.
https://www.sweclockers.com/test/26421-msi-geforce-rtx-2070-a...

EDIT:
Men det jag förmodligen skulle göra är att byta processorn till en 8400 och 16gb ram och nytt moderkort. Din processor är rätt så gammal och vissa spel är CPU-krävande så om du bara byter grafikkortet kommer den inte kunna presterar på sin fulla potential.

GL

Fattar inte varför folk rekommenderar såna grafikkort när hans skärm är 1080p 60Hz. Bara onödiga pengar.
kan inte nyttja mer än 60fps förutom i CS:GO för den motorn funkar bättre ju högre FPS man har. och den är så lättdriven så det är ändå meningslöst med kort bättre än RX-590...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Fattar inte varför folk rekommenderar såna grafikkort när hans skärm är 1080p 60Hz. Bara onödiga pengar.
kan inte nyttja mer än 60fps förutom i CS:GO för den motorn funkar bättre ju högre FPS man har. och den är så lättdriven så det är ändå meningslöst med kort bättre än RX-590...

Helt rätt, jag missade 60hz. Då kan han lät klara sig med ett 1060 med 6gb grafikminne.

Medlem

Spelar du 108p60Hz är det meningslöst med något bättre än GTX1060/RX580, och med dagens priser är det 100% RX580 som gäller då du kan få ett för ~2000kr medan 1060 6gb kostar nästan 3000.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

AMD ska lansera nytt typ nästa sommar, som förhoppningsvis kan konkurrera med Nvidia i prestandatoppen. Idag är alla grafikkort med bättre prestanda än RX 590 överprisade.
Då din skärm endast är 60 Hz 1080p så hade jag köpt ett RX 590 från AMD då det ligger mellan ett 1060 6Gb och ett 1070 från Nvidia, där 1070 är onödigt starkt för endast 60Hz i 1080p, finns ingen anledning att köpa det eller ännu bättre förrän du har ny skärm.

Angående ditt RAM så stämmer siffrorna, hade en sticka inte fungerat hade du haft större problem än så.

När det gäller SSD så påverkar det ENDAST laddningstider i spel och program. ger inte högre FPS.

https://www.webhallen.com/se/product/293658-SAPPHIRE-Radeon-R...

Där har du ett bra kort. annars vänta till mellandagsrean.

Det kan också vara knepigt att slänga pengar på ett grafikkort som knappt klarar början på nästa vecka. 1060Ti/1070 är såklart inte ett måste, men ifall det släpps för ett bra pris kring jul/mellandagarna (ifall Nercis kan hålla ut så länge) så kan det vara att kort som håller hen flytande en lång tid framöver. En SSD är också ett relativt billigt sätt att hotta upp datorn, som likt GPU inte är bundet till övriga komponenter utan kan flyttas med till ett kommande nybygge. Trötta laddningstider kan ju sänka vem som helst, och ifall fps är väldigt viktig så borde man ju även ta sig en funderare över skärmen, något som jag annars skulle rekommendera rent generellt ifall budgeten tillåter.
Kan göra otroligt mycket för spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det kan också vara knepigt att slänga pengar på ett grafikkort som knappt klarar början på nästa vecka. 1060Ti/1070 är såklart inte ett måste, men ifall det släpps för ett bra pris kring jul/mellandagarna (ifall Nercis kan hålla ut så länge) så kan det vara att kort som håller hen flytande en lång tid framöver. En SSD är också ett relativt billigt sätt att hotta upp datorn, som likt GPU inte är bundet till övriga komponenter utan kan flyttas med till ett kommande nybygge. Trötta laddningstider kan ju sänka vem som helst, och ifall fps är väldigt viktig så borde man ju även ta sig en funderare över skärmen, något som jag annars skulle rekommendera rent generellt ifall budgeten tillåter.
Kan göra otroligt mycket för spelupplevelsen.

Fast det stämmer ju inte. Ett 1060 6gb /rx580 räcker gott och väl i 1080p 60hz idag, och kommer garanterat göra det tills amd lanserat sina nya kort, som vi inte vet något om. Deras vd gjorde ett uttalande nyss där hin hintade om att de ska slåss om prestandatronen igen, vilket såklart ska tas med en nypa salt. Man kan ju hoppas.

Faktum kvarstår dock att det är samma skit på marknaden idag som för 2 år sedan till högre priser dessutom. Det enda nya är nvidia rtx-serie som är kolossalt överprisad idag då de försöker mjölka bort sina lager av 1000-serien till överpris.

Tycker det är hysteriskt roligt att folk försvarar att nvidia r*vknullar sina kunder och får dem att tro att de ska vara tacksamma att de ens får köpa produkterna för överpris.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

RX 580 verkar som det mest prisvärda just nu om man ska köpa något nytt. Sett 8gb versionen för strax över 2000kr och 4gb versionen precis under. Båda funkar helt okej i 1080p idag, men ska du ha något mer långsiktigt bör du nog satsa på 8gb versionen.

Vill du komma lite billigare undan kan du även kolla in begagnat marknaden, tex den på sweclockers.

Lägga max 700-1000kr på ett Geforce 970, 1060 3gb eller Radeon 470, 480, 570 (290x & 390x bör du nog inte köpa då de drar rätt mycket störm och helst ska ha ett 600-700w nätagg). Bäst vore självklart om du har en polare som du kan köpa av, även en 280x eller 7970ghz för några hundralappar vore okej för stunden, om du nu vill spara och vänta in något bättre.

---

Jag skulle inte rekommendera att köpa ett Geforce 1070. Dels att mycket utav potentialen är förlorad om man kör i 1080p 60hz, sen dels med tanke på att ditt övriga system skulle flaskhalsa det kortet rätt mycket. Men framförallt att det känns dumt att lägga 4000-5000kr på en 2.5år gammal arkitektur.

Bättre då att vänta till nästa generations kort kommer nästa år. Amd har 7nm kort på gång och det kan bli så att priserna på mid-highend segmentet kommer att halveras om bara något halvår.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

AMD ska lansera nytt typ nästa sommar, som förhoppningsvis kan konkurrera med Nvidia i prestandatoppen. Idag är alla grafikkort med bättre prestanda än RX 590 överprisade.
Då din skärm endast är 60 Hz 1080p så hade jag köpt ett RX 590 från AMD då det ligger mellan ett 1060 6Gb och ett 1070 från Nvidia, där 1070 är onödigt starkt för endast 60Hz i 1080p, finns ingen anledning att köpa det eller ännu bättre förrän du har ny skärm.

Angående ditt RAM så stämmer siffrorna, hade en sticka inte fungerat hade du haft större problem än så.

När det gäller SSD så påverkar det ENDAST laddningstider i spel och program. ger inte högre FPS.

https://www.webhallen.com/se/product/293658-SAPPHIRE-Radeon-R...

Där har du ett bra kort. annars vänta till mellandagsrean.

Ja tänkte aldrig på skärmen förns det nämndes.
Får nog bli så att jag skaffar en RX580/90 tillsvidare och extra ram, men jag är kluven över om jag ska köpa till 2x4 eller helt nya 4x4 eller 2x8? De är ju 7 år gamla och vad jag har läst så rekommenderas det att man byter ut ram efter några år? Jag har inte haft några problem än men kanske är dags?
Förövrigt har jag redan en SSD och en HDD.

Medlem
Skrivet av Strumpa:

Skulle jag varit i din sits hade jag letat efter ett begagnat GTX 1060 på sweclockers marknad. Fortsätt sedan spara till ny dator, kommer ta några år med tanke på de galna priserna

Jag missade en del detaljer som spelar roll och en kortsiktig lösning är nog så som du säger.

12
Skriv svar