Recension - Mutant Year Zero: Road to Eden

Frilansare
Skrivet av laban005:

Är några timmar in på svårighetsgraden Hard (normal), har du testat det på lättaste, tänker att det kanske kan passa nya spelare.

Lättaste är också en utmaning, mer så för helt oerfarna strateger, kan jag tänka mig.

Medlem

Går ju inte att köpa varken på ps4 eller steam.
På ps4 har man endast ett val att göra tummen upp och ingen köpknapp och på steam kan man endast pre-ordra trots att release är idag. Wtf!?

Frilansare
Skrivet av Izam:

Går ju inte att köpa varken på ps4 eller steam.
På ps4 har man endast ett val att göra tummen upp och ingen köpknapp och på steam kan man endast pre-ordra trots att release är idag. Wtf!?

Standardsläpptider på Steam brukar vara typ 19-20 på kvällen svensk tid. Håll ut!

Medlem
Skrivet av Izam:

Går ju inte att köpa varken på ps4 eller steam.
På ps4 har man endast ett val att göra tummen upp och ingen köpknapp och på steam kan man endast pre-ordra trots att release är idag. Wtf!?

skumt, jag kunde köpa det på PS Store igår kväll.
Sitter och på PS4 just nu

Prova köpa det på PS Store via en dator och se om du har andra alternativ då kanske.

Medlem
Skrivet av Izam:

Går ju inte att köpa varken på ps4 eller steam.
På ps4 har man endast ett val att göra tummen upp och ingen köpknapp och på steam kan man endast pre-ordra trots att release är idag. Wtf!?

Jodå det går att köpa på Steam. Rekommenderar spelet, lite förenklat än XCOM (eller mycket) men jag gillar det linjära och att det är en skön story. En liten grej jag gillar när man väl jämför med XCOM är att man slipper alla jobbiga avbrott. Det är gameplay hela tiden och når som helst utanför strid kan man köra fast travel tillbaka till basen.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Lättaste är också en utmaning, mer så för helt oerfarna strateger, kan jag tänka mig.

Ok, man får se till att smyga mycket och ta ut de en och en ifall man tycker det är svårt då

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Fattar fortfarande inte varför man inte får bygga sina egna figurer. Mutant är ju som gjort för egna galna kreationer. (Jo, ekonomi - jag fattar - men i alla fall.)

Permadöd och egna karaktärer hade varit skitkul men förstår samtidigt utvecklarna, är ganska storybaserat och en del dialog mellan karaktärerna längs resan, så gör sig kanske bäst med förbestämda karaktärer... Men att kunna välja själv hade varit rätt nice.

Frilansare
Skrivet av Kopfweh:

Jodå det går att köpa på Steam. Rekommenderar spelet, lite förenklat än XCOM (eller mycket) men jag gillar det linjära och att det är en skön story. En liten grej jag gillar när man väl jämför med XCOM är att man slipper alla jobbiga avbrott. Det är gameplay hela tiden och når som helst utanför strid kan man köra fast travel tillbaka till basen.

"Pre-Purchase" står det fortfarande i mitt Steam?

Medlem

Det här spelet har tagit sig från "helt ointressant" till att hamna högt upp på min "to-play" lista under mellandagarna! Tack för en bra recension. Har egentligen inte lirat något i genren sen gamla Fallout Tactics - ska bli kul att prova på't igen!

Medlem

Bra skrivet! Jag köpte det i fredags till PS4 för att stödja våra svenska utvecklare men även för att jag har haft ögonen på spelet länge! Får se om jag hittar tid att spela ikäll, finns lite andra spel som oxå måste få kärlek men testa ska jag nog göra ikväll Betygen är ju mycket vad man själv vill ha av ett spel och som andra skrivit här så tycker jag att i XCOM så tar pysslandet bort mycket tid ifrån det jag vill så att det är en "förenkling" av XCOM ser jag bara som något positivt.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Releasehästryttare

Väldigt tråkigt att höra att så många väljer att stödja detta pre purchase nonsence.

Lite som att skjuta sig själv i benet och sen undra varför det gör ont.

Medlem

Bra recension! Kul också med en recensions-stream - jag följde den en del och upplever att textversionen matchar intrycken därifrån Så det är bra att ha kunnat titta på video för att få en djupare förståelse för åsikterna (t.ex. snäva vinklar i strid).

Medlem

Värt ett köp bara för Postmord deliveries

Inaktiv

31 minuter och 22 sekunder in i klippet: "No change to hit". Fienden är i klar synfält från ens karaktär. Nä. Inget för mig.

Ambassadör
Xbox

Trevlig läsning!

Ska installera det ikväll och testa på lite. Xbox Game Pass är synnerligen trevligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

"Pre-Purchase" står det fortfarande i mitt Steam?

Men om man köper det så får man väl spelet eller? Borde vara så eftersom att det finns recensioner på steam. Nåväl. Jag förköpte det och fick en kod från Xsolla i helgen. I like it!

Frilansare

Ska bli kul att läsa allas intryck sen!

Medlem

Nice. Blir sugen Överväger ett köp.

Älskar "Postmord"-bilen i första skärmdumpen

Medlem

Får mig nästan att återinstallera Krater för the Swedish touch, men Mutant får nog vänta till första rean. Har ändå för stor backlog, så ingen panik. Synd det låter som storyn är tunn.

Medlem

Oj sicken skillnad på upplevelse. För mig är detta spelet 4/5 om inte en 5/5 för att man är svensk och verkligen älskar den här typen av spel. orkar inte skriva en "kommentar-recension" men blir lite förvånad över det som recensenten håller som negativt. Men visst är det så med recensioner att dom är subjektiva.

Tips, spela INTE spelet på Normal svårighetsgrad! Lycka till!

Skribent

Kan man åka till Hisingen och besöka Kville Pastahouse?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Håller med @Scream112 För mig är det en 4/5 snudd på 5/5, atmosfären är härlig, så även humorn, gillar också känslan i striderna, otroligt tillfredställande med en crit t.ex. det är omspelbarheten som jag är lite tveksam till, men kan vara lite skönt med ett spel man spelar 40h, sen är man klar, särskilt när det inte är ett AAA spel man betalat massor för.

Medlem

nice och se spel baserat på mutant men tanke på det är likt xcom i combat och så är jag ej intresserad gillade aldrig xcom spelen för den typen av spel är inte min smak. Men skönt och höra folk gillar det och att få se mer av Mutant. Kanske kan komma ett mutant rts någon dag vore kul eller mutant spel i typ med vermintide.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Tips, spela INTE spelet på Normal svårighetsgrad! Lycka till!

Vad rekommenderar du för svårighetsgrad istället?

Medlem

Perfekt läge att tipsa om Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfströms bok om just Mutant, från den gamla blå boxen till detta spel.

https://fandrake.com/produkt/mutant/


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Backloggens befriare

Jag ÄLSKAR det än så länge. Ca 1,5h in. Spelar på svåraste och smyger mig framåt. Känslan är magisk hittills.

För övrigt bra recensionstext @Joakim Bennet! Man blir ju så can att höra dig prata(ibland hör man iaf ;), och du skriver riktigt bra!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad rekommenderar du för svårighetsgrad istället?

Hard eller Very Hard (vilket är den svårighetsgrad som spelet är tänkt att spelas på enligt spelet självt)

Vet inte varför man gör så och kallar "easy" för "normal"

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Fattar fortfarande inte varför man inte får bygga sina egna figurer. Mutant är ju som gjort för egna galna kreationer. (Jo, ekonomi - jag fattar - men i alla fall.)

Hade man kunnat skapa egna karaktärer så hade det varit ett helt annat spel. En stor del av spelet för mig är karaktärernas relation till varann, deras snack och kommentarer gör spelet levande. Det hade inte kunnat finnas om man skapat dom själv. Jag skulle också vilja ha ett Mutant spel i en open world där man kan göra sina egna karaktärer, och kanske kommer vi få det en dag men det är inte det här spelet. Det här är en story, som att läsa en bok eller se en film, och du skapar inte egna karaktärer i en bok eller film.

Medlem

Spelade lite igår, instämmer med många andra att det är riktigt härlig stämning och älskar humorn! Jag känner till mina begränsningar och kör på "normal", tycker det är utmanande nog!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

@Ravenknight: Har med narrativet spelet har att göra. Karaktärerna du får har bestämda bakgrunder och relationer med varandra.


signatur

I drank what?

123
Skriv svar