Vi recensions-streamar Mutant Year Zero

Robot
Vi recensions-streamar Mutant Year Zero

Jocke recenserar Mutant. Betyg nästa vecka, men häng med på vägen bland muterade grisar, rävar och ankor!

#fz, #mutant-year-zero, #stream


Medlem

Skapade min första Mutant karaktär runt 1987, kunde inte skriva själv än så brorsan som var SL gjorde det till mig.
Sen i låg, mellan och högstadiet nötte vi det ganska bra, vet inte hur många gånger vi kört igenom Mos Mosel...
Så jävla kul att det kommer ett spel baserat på det nu, älskade världen

Frilansare
Skrivet av UOme:

Skapade min första Mutant karaktär runt 1987, kunde inte skriva själv än så brorsan som var SL gjorde det till mig.
Sen i låg, mellan och högstadiet nötte vi det ganska bra, vet inte hur många gånger vi kört igenom Mos Mosel...
Så jävla kul att det kommer ett spel baserat på det nu, älskade världen

Åh Mos Mosel! Så många minnen. Regen!

Medlem

Sett en hel del artiklar om det här spelet på FZ det senaste året, men aldrig kollat närmare på vad det är för typ av spel egentligen. Faktiskt så ser game-play riktigt skojigt ut, turbaserad strategi a X-com är aldrig fel. Visste inte heller att det är i Sverige det utspelar sig, Göteborg till och med, kul! Då frågar jag mig givetvis, är mutant således ett svensk rollspel? Mäster Google ger genast ett svar att så är fallet, dubbelt kul!

Jag håller med dig Joakim (dryga 37 min i strömmen), detta känns spontant som ett spel där jag inte skulle ha något emot om det talade språket också var svenska. Speciellt när det nu faktiskt är Sverige det utspelar sig i och även det faktum att det är är svenskutvecklat, så varför inte ha svenskt tal också? Pengar som styr misstänker jag, men det vore mycket häftigare som svensk om karaktärerna pratade riktigt bred göteborgska exempelvis.

Dock är jag inget fan av alla "furry" karaktärer, men jag kan ha överseende med det om resten av spelet är bra. Får helt enkelt kolla närmare på betyg & omdömen de närmsta dagarna/veckorna!

Medlem

Trevlig stream. Riktigt sugen på spelet, men det blir nog inte förrän i mellandagarna jag får möjlighet att spela det här.

Just den här typen av recensionsstreamar uppskattar jag.

Medlem

Är det här på allvar en reskin av X-COM 2?

Det ser hysteriskt likt ut, allting ifrån kamervinklarna till interfacet.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Är det här på allvar en reskin av X-COM 2?

Det ser hysteriskt likt ut, allting ifrån kamervinklarna till interfacet.

Striderna är väldigt mycket XCOM ja.
Men spelet är mer än striderna och skiljer sig från Xcom på annat. Det är mer rpg/exploration spel med story.

Medlem

Det här är den grejen till nya generationen sv Mutant jag är mest sugen på. Har inte vart något fan av att rollspelet utspelar sig så långt innan Pyri Samfundet bildas, samt att kampanjerna har vart en per ”ras” (år noll för muterade människor, genlab alfa för muterade djur, machinarium för robotar och Elysium för ickemuterade människor), efter som det tar bort en stor del av vad jag tycker att Mutant är. Men som datorspel tror jag det kommer kännas coolt att dra omkring som zonstrykare i Uddezonen, Göborg och Gislaveden.

Medlem
Skrivet av UOme:

Skapade min första Mutant karaktär runt 1987, kunde inte skriva själv än så brorsan som var SL gjorde det till mig.
Sen i låg, mellan och högstadiet nötte vi det ganska bra, vet inte hur många gånger vi kört igenom Mos Mosel...
Så jävla kul att det kommer ett spel baserat på det nu, älskade världen

Snart kommer också boken Mutant - Minnen från den förbjudna zonen, som är en nostalgisk tillbakablick på Mutant. Det är Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson som skriver. De gjorde också motsvarande boken om Drakar och demoner.
https://www.sfbok.se/produkt/mutant-minnen-fran-den-forbjudna...

Kanske något för en riktig nostalgitripp!

Medlem
Citat:

De gjorde också motsvarande boken om Drakar och demoner.

Om man ska vara noga då tog förra boken upp hela Äventyrsspels produktion, även deras varianter på Mutant, men Järnringen och Fria Ligan har ju också gett ut hyllade versioner av Mutant (jag gillar Undergångens Arvtagare - Järnringens version - bäst). Så det kommer ju bli antagligen en del repetition av bilder och historia i den nya boken men såklart med massor av nya fina grejer från spelets vidare levnad. Tex så är de sista av järnringens böcker så svåra och dyra att köpa att det här nog är enda möjligheten att få en inblick i vad som de handlade om och hur bilderna såg ut så länge de gamla volymerna inte trycks om.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Det här är den grejen till nya generationen sv Mutant jag är mest sugen på. Har inte vart något fan av att rollspelet utspelar sig så långt innan Pyri Samfundet bildas, samt att kampanjerna har vart en per ”ras” (år noll för muterade människor, genlab alfa för muterade djur, machinarium för robotar och Elysium för ickemuterade människor), efter som det tar bort en stor del av vad jag tycker att Mutant är.

Håller inte med. Tycker det var riktigt bra att Fria Ligan tog Mutant i en ny riktning istället för att bara göra om det som funnits tidigare. Det roliga med Mutant År Noll är att man startar väldigt tidigt och det blir mer utforskande, lite som i Fallout när man stiger ur valvet. Något som de utvecklat än mer i deras nya fantasyspel Svärdets Sång. Sen är systemet riktigt bra också. Enkelt, men med en del riktigt bra regelmekanik.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Håller inte med. Tycker det var riktigt bra att Fria Ligan tog Mutant i en ny riktning istället för att bara göra om det som funnits tidigare. Det roliga med Mutant År Noll är att man startar väldigt tidigt och det blir mer utforskande, lite som i Fallout när man stiger ur valvet. Något som de utvecklat än mer i deras nya fantasyspel Svärdets Sång. Sen är systemet riktigt bra också. Enkelt, men med en del riktigt bra regelmekanik.

Jag hade hellre sett ett spel om Pyrisamfundets stormaktstid och fall, där andra länder i Europa kan vara det okända. Men jag håller med om att många av reglerna är bra ( jag gillar inte hur färdighetsslag fungerar, men tycker om nästan alla subsystem, tex hur man bygger Arken). Jag tror att Rov och Ruiner (som SS hette ett tag och som är ett monumentalt bättre namn) är ett bättre hem för alla de idéerna men har inte hunnit läsa eller spela ännu.

1
Skriv svar