Idag släpps Valves kortspel Artifact!

Robot
Idag släpps Valves kortspel Artifact!

Kommer det att utmana genregiganten Hearthstone?

#artifact, #tcg, #valve


Medlem

Nytt kortspel 😴😴


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Försöker tygla min entusiasm..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Snart borde väl EA släppa ett kortspel? Det har ju ganska bra licenser för just detta (NHL, Fifa).

Medlem
Skrivet av Maysay:

Snart borde väl EA släppa ett kortspel? Det har ju ganska bra licenser för just detta (NHL, Fifa).

Är varken en kort- eller sportmänniska men det låter ju ändå som något relativt annorlunda från de kortspel som finns just nu. Vore intressant att se någon variant på det.

Medlem

tänk om dom kunde faktiskt gå tillbaka och göra riktiga spel kanske? skiter fullständigt i löjliga kortspel..

Gnällkuk
Skrivet av Maysay:

Snart borde väl EA släppa ett kortspel? Det har ju ganska bra licenser för just detta (NHL, Fifa).

De har det ju redan? Följer med varje iteration av FIFA och heter Ultimate Team?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

tänk om dom kunde faktiskt gå tillbaka och göra riktiga spel kanske? skiter fullständigt i löjliga kortspel..

Ah ja du är ju viktigare än alla andra här på denna jorden, de kanske borde lägga ner det trots allt, eftersom du ändå skiter i kortspel.

Efter att själv ha spelat en del kortspel såsom MTG och Hearthstone så är jag faktiskt taggad på detta. Det är mycket de gör som skiljer sig väldigt mycket från andra kortspel.

När det kommer till den ekonomiska biten så kan jag förstå folks frustration samtidigt som jag inte tycker att det är så illa som många försöker måla upp det. Det som kommer att avgöra hur pass svinig just denna biten av spelet blir är vilket värde korten kommer att ha på marketplace efter några veckor.

Förhandsbokat och klart!

Alla tre som väntade på det här måste vara väldigt förväntansfulla.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ser alldeles för komplicerat ut tyvärr så de kommer bli en flopp.
Fördelen med HS är att de är relativt snabbt

Medlem

Hela världen: Half Life 3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Valve: Check out our new card game

Medlem

Häff-Läff 3? Meh, hade hellre sett Dota 3.

Medlem

Half-life 3, Team Fortress 3, Portal 3, Day of defeat 3, Left 4 Dead 3, vad som helst med siffran 3 i titeln tack!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

De har det ju redan? Följer med varje iteration av FIFA och heter Ultimate Team?

Ok. Trodde det handlade mer om management.

Medlem

Ser otroligt lamt ut. Det som tilltalar mig mycket med Hearthstone är den glättiga stämningen, lite humor och i pubmiljö. Passar så bra på fredag efter en arbetsvecka, knäcka en kall och köra några matcher

Medlem

Och det kommer misslyckas något enormt. Jag önskar fler kunde förstå att TCGs bara är en enorm cashgrab, fattar inte hur folk kan spela skiten.

Medlem

Betala för att köpa spelet, betala för korten, betala för att sälja och köpa kort på steam market. Betala lite till för att spela rankade matcher och betala lite till. Det är ju otroligt om detta spelet ens överlever året ut. Nog för att både Hearthstone och MTG kostar för den som vill ha de bästa korten direkt men där finns det i alla fall ett alternativ att spela utan att behöva betala pengar efter att man redan har köpt spelet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent
Skrivet av Belfry:

Betala lite till för att spela rankade matcher

Specifikt den grejen som gör att jag avvaktar lite. Annars är jag grymt nyfiken på spelet, slutade lira Hearthstone strax innan förra expansionen och vill ha något mer avancerat.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Alla tre som väntade på det här måste vara väldigt förväntansfulla.

Det är nog fler än tre som väntat. Valve kan sin data om sina användare.

Medlem
Skrivet av hansen:

Det är nog fler än tre som väntat. Valve kan sin data om sina användare.

Mjae, detta handlar nog snarare om "lönsamhet i relation till minimal ansträngning".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Ah ja du är ju viktigare än alla andra här på denna jorden, de kanske borde lägga ner det trots allt, eftersom du ändå skiter i kortspel.

Efter att själv ha spelat en del kortspel såsom MTG och Hearthstone så är jag faktiskt taggad på detta. Det är mycket de gör som skiljer sig väldigt mycket från andra kortspel.

När det kommer till den ekonomiska biten så kan jag förstå folks frustration samtidigt som jag inte tycker att det är så illa som många försöker måla upp det. Det som kommer att avgöra hur pass svinig just denna biten av spelet blir är vilket värde korten kommer att ha på marketplace efter några veckor.

Förhandsbokat och klart!

Om jag hade haft polare som var intresserade av detta så skulle jag nog kunna sett mig spela det, drafting är ju ett fantastiskt spelläge och dessutom gratis mellan vänner om jag förstod det rätt. Det var en av det saker som folk ville ha till HS som aldrig kom, att man fick göra en arena draft och sedan spela med sina vänner med bara den leken.

När det kommer till den ekonomiska biten i Artifact så kan jag inte mer än säga att den är redigt gniden. Kollade lite när Kripp lirade under betan och hurt mycket han hade lagt ner för att fortfarande inte få alla kort han ville ha, inte något jag skulle se fram emot att göra själv. Att det inte heller finns något craft/disenchant (bara marketplace köp/sälj som Valve tar 15% av) gör också det hela sämre, med tanke på hur många "filler" kort som finns som är helt värdelösa som är omöjliga att sälja. Man kommer sitta på 20-25+ kort dubbletter innan man får det bra sakerna. Några av de mer värda korten han pratade om hade väl något värde på $20 och uppåt, speciellt bland hjältarna.

Medlem

Jag räknar med en storm av negativa reviews på Steam, mest pga. just spelet kostar + man måste köpa kort på market och hela den grejen. Deras modell i princip för hur de ska dra in pengar. Gameplay-mässigt tror jag väl att det kommer fylla en marknad.

Releasehästryttare

Som några av er gissat så bombas spelet sönder, enbart 56% är positiva atm på grund av hur de tar betalt för både spelet och kortpaket.

-

Heartstone visade upp alla korten nu igår kväll för nästa expansion som släpps nästa vecka och det är extremt starka kort som kommer skaka upp metan rejält https://www.hearthpwn.com/guides/6052-rastakhans-rumble-card-...

Är sista expansionen innan standard roterar i april nästa år.

Medlem

Tråkigt att se hur Valve har tappat förmågan att producera riktiga spel.

Medlem

Aha, It´s a credit card game.

Gnällkuk

"An excellent card game, flawed by a terrible monetization scheme. The gameplay and the mechanics are really good, which adds a breathe of fresh air to the genre, and the overall experience of the game itself. But the shady microtransaction practices prevent me to recommend it. The price of the purchase is not enough to fully enjoy it. You will need to spend more money to stay competitive, otherwise you'll be bound to the Draft Mode which at the moment doesn't have any progression system whatsoever, and doesn't allow to earn free cards. In fact, you can't earn free cards at all. Other similar games have login bonuses, dailies, weeklys, and many more mechanics to stay somewhat competitive even without paying anything more. With your purchase, only half of the game is available to you without paying more money. And this for me, is unacceptable. Unless something changes, at the moment, I don't recommend playing this game at all."
https://steamcommunity.com/id/alixey/recommended/583950/

Låter som en kortfattad och bra recension av de intrycken jag fått av spelet. Borde det inte rimligtvis vara svårt att få ett bra flöde med pengar som man inte dels har saker du får genom att bara spela, men inte heller har något känt varumärke att rida på?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Winzi:

Om jag hade haft polare som var intresserade av detta så skulle jag nog kunna sett mig spela det, drafting är ju ett fantastiskt spelläge och dessutom gratis mellan vänner om jag förstod det rätt. Det var en av det saker som folk ville ha till HS som aldrig kom, att man fick göra en arena draft och sedan spela med sina vänner med bara den leken.

När det kommer till den ekonomiska biten i Artifact så kan jag inte mer än säga att den är redigt gniden. Kollade lite när Kripp lirade under betan och hurt mycket han hade lagt ner för att fortfarande inte få alla kort han ville ha, inte något jag skulle se fram emot att göra själv. Att det inte heller finns något craft/disenchant (bara marketplace köp/sälj som Valve tar 15% av) gör också det hela sämre, med tanke på hur många "filler" kort som finns som är helt värdelösa som är omöjliga att sälja. Man kommer sitta på 20-25+ kort dubbletter innan man får det bra sakerna. Några av de mer värda korten han pratade om hade väl något värde på $20 och uppåt, speciellt bland hjältarna.

Sedan jag skrev mitt inlägg har spelet hunnit släppas och jag måste säga att du har fel i några saker gällande den ekonomiska biten.

För det första så var marketplace inte öppet I betan som kripp körde, så de pengarna han la var på rena booster packs och inte på enskilda kort.

Det finns även en form av disenchant där du kan kan byta 20 valfria kort mot en event ticket, som man i sin tur använder för att drafta, där du kan tjäna in nya packs och event tickets, så du kommer med andra ord inte sitta på en massa onödiga dubbletter. Utöver detta kan du även sälja av dina kort på marketplace och använda pengarna till att köpa andra.

Gällande 20-dollarskorten så är det ETT enda kort med detta värdet, och det är heron "Axe", de flesta andra korten kommer inte ens i närheten av detta och majoriteten av korten kostar inte mer än ett par cent, alltså snackar vi om UNDER en krona per kort. Värt att notera är också att spelet inte ens har varit ute en vecka, vilket betyder att det inte finns så många kort i rulians än. I takt med att tiden går kommer fler kopior av samma kort att hamna på marknaden, vilket även kommer att sänka priset på kort drastiskt, ge det en månad eller två. Supply and demand.

Sist men inte minst gnäller folk över att du "först behöver köpa spelet och sen packs" vilket inte heller är helt sant. När du köper spelet får du 10 packs, vilket är värt exakt vad du betalar för spelet, så jag ser på det snarare som att spelet är gratis, men att du "tvingas" köpa 10 packs direkt i början (vilket du troligtvis ändå hade gjort). Utöver detta får du även TVÅ färdiga lekar fyllda med kort som du även kan använda till dina egenbyggda lekar på köpet, så personligen tycker jag verkligen att man får mycket för pengarna.

Det största problemet runt artifact enligt mig är folk som inte satt sig in i det ordentligt och skriker och gnäller med felaktig fakta som sedan folk som själv inte spelar spelet snappar upp. Du verkar ju tyvärr också ha blivit offer för detta, men det är inget du kan rå för eftersom så många sitter och gnäller över felaktig info.

Jag hoppas att jag med detta iaf kan upplysa några Fz-läsare om hur det faktiskt ligger till, att det inte alls är så illa som folk försöker påstå.

Hittills är spelet skitkul i mitt tycke, och jag har inga planer på att sluta spela någon gång snart.

1
Skriv svar