Wildstar – I dag dör den sista WoW-dödaren

Robot
Wildstar – I dag dör den sista WoW-dödaren

Carbines MMO hade alla förutsättningar, men överlevde ändå bara fyra år. Vad gick fel?

#wildstar, #world-of-warcraft


Medlem

Gillade verkligen spelet, förutom det faktum att det inte var roligt att spela


signatur

IDKFA

Medlem

Jag spelade det en hel del, men slutade av någon anledning. Tror det var som med mycket annat: någonting tog min tid som gjorde ett avbrott och sedan kom jag inte igång igen. Synd, för jag tyckte om det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag gillade Wildstar. Combat var nice, Dungeons var i top klass och man var tvungen att vara bra för att klara av dom. Det som gjorde att jag slutade spela var att det kändes som att ingen spelade spelet. Jag började en/två månader efter realese och jag såg nästan ingen annan spelare ute i världen under tiden som jag levlade till max. Spelet kändes övergivet vilket gjorde att jag tappade intresse för det efter ett litet tag efter max lvl.

Medlem

Jag kommer nog aldrig att älska ett spel så mycket som jag älskade Wildstar. Ett tag körde jag sex timmar schemalagd raiding med guilden varje kväll, och älskade varje minut. Med över nio tusen timmar speltid blir det troligtvis mitt mest spelade spel någonsin.

Med det sagt misskötes spelet, utvecklarna gick inte ihop med utgivarna, nytt material kom alldeles för sent i halvfärdigt format och i utvecklarnas live-shower satt det personer som inte hade någon aning om hur man spelade spelet.

RIP Wildstar det var kul när det varade.

Medlem

Det jag saknade i WoW var ju eget housing, älskade det i SW:G och butikerna som folk hade i sina hem.
Fanns en butik i SW:G som man bara hörde rykten om att de hade de bästa grejerna vilket de också hade till ett bra pris. Sen när man väl fick reda på vart den låg så kunde man nästan se folk köa när de för guilden att fylla på sina butiker.

Medlem

Jag var nyfiken på Wildstar och provade den öppna betan. Det var ok men bara snacket om all hardcore som skulle komma senare fick mig att tappa i princip hela intresset. Detta är typen av spel som jag vill koppla av med.

En bunt högljudda avancerade spelare kan lätt se ut som "alla spelare" när de härjar på forum osv med sina elitistiska förslag, men faktum är att de är en minoritet och inget som bygger en stor spelarbas. Det krävs en kunnig ledning i spelutvecklingen för att inte gå i den fällan.

Medlem

Spelet var ganska dåligt. Finns en anledning till att ingen spelade skräpet .


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Wow blev stort pga Blizzards PR-Maskineri, allt annat hittepå är tjuren avföring. De flesta andra MMO jag spelat har jag ju blivit upplyst av genom vänner som spelat.

Medlem

Behövs ingen WoWdödare. Det klarar Blizzard av alldeles perfekt själva, bara den här senaste Beta for Azeroth kommer vara spiken i kistan.

Ontopic, Wildstar var udda , men jag tyckte det var väldigt kul. Blev ett par hundra timmar färgglatt.


signatur

Skitfiske

Gen
Medlem

Wildstar gjorde ju många saker rätt tycker jag.
¤ Telegraph-systemet var nytt och intressant
¤ Mycket bättre UI (i grundutförande) än WoW
¤ Serieteckningsinspirerade animationer
¤ Mysig värld och bra musik
¤ Craftingen var mer invecklad än WoWs system

Det dåliga var prestandan, herregud! Sen var det rätt svårt om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Wow blev stort pga Blizzards PR-Maskineri, allt annat hittepå är tjuren avföring. De flesta andra MMO jag spelat har jag ju blivit upplyst av genom vänner som spelat.

Wow blev stort för det är komplett.

Skrivet av Leverantören:

Behövs ingen WoWdödare. Det klarar Blizzard av alldeles perfekt själva, bara den här senaste Beta for Azeroth kommer vara spiken i kistan.

Ontopic, Wildstar var udda , men jag tyckte det var väldigt kul. Blev ett par hundra timmar färgglatt.

Exakt såhär har ju folk sagt om varje expansion sedan The Burning Crusade.

- How do you kill that which has no life


signatur

IDKFA

Medlem

WoW blev poppis från början för att det var väldigt bra känsla i hur man kunde manövrera sig i världen, hur combaten kändes och flytet i spelet. Funktionaliteten och sånt spelade givetvis stor roll också. Men det fanns inget annat MMO som hade det flytet och den friheten för hur man kunde röra sig och slåss i världen. Den grundförutsättningen var A och O för populariteten, saknar man det basala kommer man aldrig komma lika långt.

Jag testade Wildstar i betan och medan de givetvis hade flytet och rörelsefriheten (så många år efter har ju de flesta stora MMO:s det, förr var det en exklusitivitet nu är det en standard), men combaten var inte alls särskilt fängslande och därför var jag aldrig intresserad efter det. Kände samma för till exempel Guild Wars 2. Tera är nog det enda MMO jag testat där combaten var roligare än WoW.

Medlem

Jag älskade Wildstar, men jag slutade spela efter ett par år, mest för att det vart för segt och jag inte hade den tid som behövdes för att hänga med. Jag älskade World of Warcraft också, och har tusentals timmar i bägge spelen. Jag anser att Wildstar på många sätt är så enormt mycket bättre spel, men tyvärr hade dom problem med fokusen. Hardcorespelarna var för få, och det fanns för lite för casualspelarna.
Jag kommer sakna Wildstar, även om jag inte startat spelet på över ett år.

Vila i frid Wildstar. Du förtjänade ett bättre öde, och tack för allt.

Medlem

Kan tycka att FF XIV håller MMO grenen bra levande

Medlem

Det var ett hardcore mmo förklätt i att vara softcore

Spelarna lämna i stor massa när det kom längre in i spelet och insåg det...

Det ville vara både och, därför misslyckades de totalt

Medlem

Vad gick fel? NCSoft!
(Ja, jag är en gnällig f.d. City of Heroes-spelare och ja, vi är fortfarande förbannade på hur de missköter sina IP. Med rätta!)

Värdelös utgivare som tyvärr misshandlat flera utvecklare som haft riktigt bra grejer på gång.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Gillade verkligen spelet, förutom det faktum att det inte var roligt att spela

Du fångade min känsla för spelet med en mening. Imponerande.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Tråddemonen
Testpilot

Spelade betan på spelet, men det kändes inte som något man fastnade vid. Minns att en dungeon var kul i spelet och att jag testade på housing funktionen. Men intresset dog någonstans efter det.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Du fångade min känsla för spelet med en mening. Imponerande.

FElet var att det eviga jävla tid det tog att levla det var inte skoj, man fick ingen känsla för att det var skoj

Medlem

Älskade karaktärsdesignen, humorn, husbyggandet och världen i sin helhet. Stridssystemet var klart bättre för ett MMO. Tröttnade inom en månad när jag nådde maxnivån, då det för mig inte fanns något kul att göra längre.

Medlem

Det var en wow-dödare men den saknade ammunition i form av en sund spelarbas. Jag spelade under alla fyra åren så jag tycker naturligtvis om spelet.

Medlem

Tyvärr så var ju inriktningen just på "Hardcore-spelaren" som dom så gärna och ofta snackade om. Och vi kan ju ganska enkelt dra en linje från WoWs steg ifrån "hardcore" till detta spel.. vilket inte är en smart ide, egentligen.

Kort sagt dom sköt sig själva i foten när dom valde att jaga en specifik del av en specifik befolkning. Dom var ute efter den besvikna delen av WoWs hardcore-spelare, dvs en liten % av en existerande grupp av spelare.

Säg att wow hade 10 miljoner spelare vid detta tillfälle, av dom så var kanske 10% "hardcore", och av dom så kanske (generöst räknat) 50% var tillräckligt sura att lämna WoW för ett annat spel.. känns som om dom inte riktigt tänkte till när dom gjorde ett mmo (skitdyrt) som i stort sett var riktad till 5% av wows spelare?

Medlem

Tror jag spelade betan och minns att jag köpte spelet när det kom.

Telegraph-systemet föll mig inte i smaken som support.
Gillade inte heller att man skulle ladda om sina vapen.
Det var kul att röra sig i spelet, men kunde inte vänja mig med att glida omkring.
Ogillade UIn (crafting, inventory, AH).
Upplevde att jag hade för få knappar att trycka på (varför jag tycker WoW känns alldeles för urvattnat nu).
Fastnade inte för berättelsen eller universumet.

Det finns flera saker jag gillade med spelet, men det var helt enkelt inte för mig!

Medlem
Skrivet av sezth:

Kan tycka att FF XIV håller MMO grenen bra levande

Jo precis o nu har dom ändå annonserat ett tredje expansion

Medlem

Det bästa MMOt genom alla tider. Tyvärr var det alldeles för inriktat på hardcore-folket för att göra succé. Jag tror innerligt att det hade varit en av dom större MMOsen än idag om dom gick in för casuals, precis som WoW och Blizzard.

Medlem

Den sista wow dödaren. Nä nä nä den sista WoW dödaren finns kvar och heter Blizzard. Dom gör sånt bra jobb och dödar skiten själv.

Det jag aldrig förstått mig på är hur wow kan ha levt på i vad 14år ? Jag menar ut av det jag har spelat lite och sätt o hört från massa hard core fans borde wow fan dött för länge sedan.

låt oss ta dom 3 mest populära mmo spelen Wow,FF14,ESO.

ESO: Har blivit så jävla underbart dom senaste åren roligt combat,snygg värld,bra crafting Jävligt bra housing system så bra jag sätt en snubbe åter skapa Great hall från Harry Potter i ESO. Men en av det viktiga sakerna med en stor värld är finns det anledning till att utforska världen och ja det finns mycket. Ankare,solo delvs,hitta resurser världs bossar, skatt jakter med mer och det som är bra är att all loot du hittar kan vara grön,blå och så vidare som alltid kommer vara runt din level.

FF14: Jävla bra mmo spel med massa kul o göra. Crafting system som är nog det bästa jag sätt på flera jävla år. Ett housing sytem som är stort sätt nästa lika bra som ESO´s och en underbar värld att utforska. Så det viktigaste finns i en öppen stor värld finns det någon mening att utforska ja som sagt crafting systemet är lika jävla seriöst som combat så man måste ut och leta resurser sedan har du hunting logs, fishing logs med mer. Skatt jakt som kan leda till en 5 rums dungon med mass loot. Sedan har spelet en jävla massa rolig klasser att spela med och du behöver inte skapa 20 gubbar för o pröva alla.

WOW: Har bra lore och story. Ser ut som ett barnprogram har ett crafting system som ingen bryr sig om ett hosuing system som inte ens är värt att bry sig om. Och det finns nästan ingen anledning att utforska världen för alla random kistor du hittar ger ofta skit som sagt crafting är tråkigt så ingen mening att leta resurser. Sedan finns det en del quest som stort sett är på samma jävla område hela tiden. På 14 år har dom inte gjort ett skit för att göra det bättre det enda som är värt att göra en game är nog raids och vad transmog ?

Det enda jag kan säga är wow var nog stor slaget när det kom 2004 men sedan dess har det kommit mmo spel som är klart jävla mycket bättre den enda anledningen wow har varigt och är ledande än idag är den blinda fan basen som återvänder varje expansion i hop om att spelet blir bättre men som jag har hört så slutar det med att dessa inbitna fans alltid blir besviken.

Wildstar var ett mmo spel med potential som gjorde en hel del misstag och kom ut kanske lite fel tid men det är då inget dåligt mmo. Men kalla det för wow dödare behövde man aldrig för WoW dog redan runt 2010-2011 men ingen ville erkänna det än idag man försöker bara hålla ett dött mmo vid liv. Men jag ser även super hard core wow spelare riktigt börja inse att wow är inte lika märkvärdigt som när det kom.

WoW borde ha dött 2010 och blizzard skulle gjort ett warcraft 4 sedan kanske lagt ner tid på ett nytt mmo som idag kunde utklassat det mesta. Men nä det dom gör nu är Diablo immortal, World of warcraft go och Dibalo 4 som nog aldrig kan utklassa path of exiles.

Blizzards tid är förbi låt Activision ta dö på skiten så kan vi alla gå vidare.

Medlem
Skrivet av ThePeon:

Den sista wow dödaren. Nä nä nä den sista WoW dödaren finns kvar och heter Blizzard. Dom gör sånt bra jobb och dödar skiten själv.

Det jag aldrig förstått mig på är hur wow kan ha levt på i vad 14år ? Jag menar ut av det jag har spelat lite och sätt o hört från massa hard core fans borde wow fan dött för länge sedan.

Är enligt mig lätt förklarat. Population.

Wow var det första som blev riktigt stort, och många la ner mycket tid.

Nästan alla mmo som kom senare var bog tekniskt sett bättre. Men för att få folk att byta krävs att det är mycket bättre, och de flesta har varit väldigt liknande med förbättringar på Wows upplägg. Det har inte räckt för att locka över folk från spelet de lagt månader på.

Då kommer nästa problem hur bra ett mmo en är krävs att de får spelare så det känns som ett mmo, de flesta utmanarna har aldrig nått den kritiska massan som leder till att folk ej slutar.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Är enligt mig lätt förklarat. Population.

Wow var det första som blev riktigt stort, och många la ner mycket tid.

Nästan alla mmo som kom senare var bog tekniskt sett bättre. Men för att få folk att byta krävs att det är mycket bättre, och de flesta har varit väldigt liknande med förbättringar på Wows upplägg. Det har inte räckt för att locka över folk från spelet de lagt månader på.

Då kommer nästa problem hur bra ett mmo en är krävs att de får spelare så det känns som ett mmo, de flesta utmanarna har aldrig nått den kritiska massan som leder till att folk ej slutar.

Det stämmer det är nog därför många satnnar och återvänder trots hur fattigt wow är på vad jag anser göra ett mmo kul att det finns massa olika saker att gör som ESO/FFXIV housing eller ffxiv crafting som är så kul och man kan sjunka 100 tals timmar i alla älskar ju inte rading eller pvp.

Men ja det är som du sa folk har lagt ner för mö med timmar för att kunna släppa spelet.

Medlem

Blizzard dödar själva WoW sakta men säkert och de vet deras erfarna utvecklare om, det är därför de håller på med WoW classic, för att i Vanilla hade de ännu inte förstört spelet med förenklingar och onödiga ''hålla i handen'' system. Jag spelade BFA någon vecka innan jag ledsnade, det var ungefär samma skit som WoD och Legion fast med lite mindre ändringar.

12
Skriv svar