Fallout 76: advokatfirma undersöker "bedräglig" återbetalningspolicy

Inaktiv

@scirocco: Så tusentals personer i forum berättar om problem och hundratals videorecensioner på Youtube bekräftar detta men det funkar bra för dig så det kan inte vara något fel på spelet?

Om spelet funkar bra för dig och du tycker det är kul så är det jättebra men majoriteten verkar inte tycka så här. I min uppfattning är spelet både subjektivt och objektivt/tekniskt undermåligt på ett flertal punkter.

Medlem

Skönt att man inte köpte det.

Medlem

Bra företag som kallar sina spel AAA titlar borde ha hårdare krav på sig. De släpper ofärdig skit och förväntar sig att folk bara ska spela och va glada och ladda ner 50GB stora patchar en gång i veckan. Idioti!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Jag har fortfarande inga större problem med spelet. Kör mina 4-5 timmar om dagen och har fortfarande riktigt roligt. Nån lite bugg har jag sett här och där, men inget som påverkar mitt spelande nämnvärt, kör pc kanske ska sägas.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Verkligen inte. Har spelat bra många timmar nu.

Då vet du hur illa det är.

Medlem
Skrivet av jesperd:

Inte vad jag vet. Spelar det någon roll? Inte för mig.

Så när du går och äter på en high end restaurang så har du samma förväntningar som en Findus låda och det gör dig inget om du får mat som smakar likt en Findus Låda? Kan bara säga att jag inte delar din uppfattning.

Medlem

Till de som försvarar spelet, det är ok. Man kan gilla saker som inte är så bra ibland, man kan ha dålig smak. Det du personligen gillar behöver inte vara fantastiskt, det är helt ok. Men det är helt ok, världen går inte under bara för att du har dålig smak. Du kan ha fel, även om det är svårt att förstå ibland i dagens samhälle.

Medlem

om ett spel släpps för fullpris ska det också fungera närmast felfritt för Alla eller absolut minst den väldigt stora majoriteten. F76 är en så brutal spark i ansiktet på folket som betalar att dom borde lägga ner hela skiten och ge tillbaka Allas pengar. och sen bara erkänna att dom simpelt nog försökt blåsa hela spelvärlden, och nu är nära att lyckas.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av kaealy:

Till de som försvarar spelet, det är ok. Man kan gilla saker som inte är så bra ibland, man kan ha dålig smak. Det du personligen gillar behöver inte vara fantastiskt, det är helt ok. Men det är helt ok, världen går inte under bara för att du har dålig smak. Du kan ha fel, även om det är svårt att förstå ibland i dagens samhälle.

Alla gillar vi olika... Jag gillar fallout mest för att det är mer som ett spel och inte som en film. Påminner mycket om första unreal, quake 1, 2, avp classic och doom. Inga av dom spelen hade human npc, men folk älskade spelen endå. Visst det är ett gammalt koncept, men endå.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Kanske värt att lägga tid på spelet om några månader när Bethesda fått ordning på ett och annat.


signatur
Medlem
Skrivet av breahl:

Vad menas med refund? Vill folk ha tillbaka pengarna för att dom köpt spelet? Eller är det på ingame transaktioner?

De vill begära tillbaka pengarna för att ha köpt spelet, de vill helt enkelt nyttja sin 14 dagars ångerrätt som vi har i Sverige på distanssköp.

Nu är det inte 14 dagar i hela Europa men ångerrätten är lika så en EU lag.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Då vet du hur illa det är.

Ja, det finns problem. Ospelbart är det dock inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av rmpyro:

Alla gillar vi olika... Jag gillar fallout mest för att det är mer som ett spel och inte som en film. Påminner mycket om första unreal, quake 1, 2, avp classic och doom. Inga av dom spelen hade human npc, men folk älskade spelen endå. Visst det är ett gammalt koncept, men endå.

Fast du nämner spel som släpptes när fallout redan fanns ute, borde inte fallout 76 liknas vid fallout 1 eller 2? Och om fallout 76 ska liknas vid de spelen du nämnde, varför följer det inte samma kvalitéer. Det är inte en bra shooter.

Bethesda har ju varit här förut, de fick för sig efter elderscrolls 2 att göra ett litet multiplayer experiment, de gjorde Battlespire, ett elderscrolls spel med multiplayer som saknade en hel del av vad fans gillade med daggerfall, det var buggigt, dåligt och sänkte nästan hela företaget.

https://www.gamespot.com/reviews/battlespire-review/1900-2538...

(det hade iallafall npc's!)

Medlem

Verkar vara många som tycker det e ospelbart, så det är väll inte så chockerande att en advokat firma ha hoppat in.. Lättad över att jag inte köpte det när man kollat hur tråkigt det ser ut och att det anses vara ospelbart

Skrivet av bent toe:

Spelbranschen...enda branschen där du köper en trasig produkt till fullpris och får snällt vänta 3-6 månader innan det fungerar.

Undrar hur vitvarorbranschen hade fungerat om dem hade liknande problem? Eller kanske sängbranschen?

Tills att spelbranschen blir legitimt och accepterat (medelåldern på gamers är 32 år) som en riktig bransch så kommer vi "spelnördar" alltid bli överkörda.

Hear, hear. Håller med dig, det är märkligt att de får fortsätta på det sättet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av kaealy:

Så när du går och äter på en high end restaurang så har du samma förväntningar som en Findus låda och det gör dig inget om du får mat som smakar likt en Findus Låda? Kan bara säga att jag inte delar din uppfattning.

Jag gillar Findus. Fast jag tycker F76 smakar bättre. 😉

Medlem
Skrivet av eld:

Fast du nämner spel som släpptes när fallout redan fanns ute, borde inte fallout 76 liknas vid fallout 1 eller 2? Och om fallout 76 ska liknas vid de spelen du nämnde, varför följer det inte samma kvalitéer. Det är inte en bra shooter.

Bethesda har ju varit här förut, de fick för sig efter elderscrolls 2 att göra ett litet multiplayer experiment, de gjorde Battlespire, ett elderscrolls spel med multiplayer som saknade en hel del av vad fans gillade med daggerfall, det var buggigt, dåligt och sänkte nästan hela företaget.

https://www.gamespot.com/reviews/battlespire-review/1900-2538...

(det hade iallafall npc's!)

Tycker spelet är en bra shooter, dock är det inte samma typ av shooter som battlefield och COD. Men det är för att spelet är ett RPG i grunden, fienderna har en hp pool, olika stats osv. Assault rifles, och sniper rifles är inte dom bästa vapnen i endgame. Dom starkaste spelarna springer runt med plasma gattling gun, gauss rifle eller grenade machinegun. Var samma sak i gamla fallout med.

Det dom flesta klagar på med spelet är buggarna. Egentligen borde dom släppt spelet 3 månader senare och polerat spelet. Jag får knappt några buggar när jag spelar, antar att jag har en bra kompatibel spec eller något. Sen när jag kollar på andra som spelar så får dom buggar som jag aldrig har fått, hela tiden.

Att dom inte har npcer i spelet har lite med den tekniska biten med för ett multiplayer spel. Dom kanske lägger till npcer senare, men jag antar att det bara kommer va ett fåtal. För storyn i spelet

är efter ett stort krig mot en överpopulation av scorchbeasts som kom från underjorden där maten tog slut. Militären körde all in skickade allt för att döda dom, men dom förlorade och dom spred sig vidare och dödade allt runt om efter det. Dom som blev träffade av attacken blev smittade och förvandlades senare till scorch zombies


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av bent toe:

Spelbranschen...enda branschen där du köper en trasig produkt till fullpris och får snällt vänta 3-6 månader innan det fungerar.

Undrar hur vitvarorbranschen hade fungerat om dem hade liknande problem? Eller kanske sängbranschen?

Nja, det är ju inte sant. Det är ju ett välkänt faktum att tex första modellerna av nya bilar brukar ha "barnsjukdomar", vilket man kan säga är den mekaniska motsvarigheten till mjukvaru-buggar. Fel som tillverkaren inte har upptäckt förrän de kommit ut till massorna och stött på en massa olika förhållanden som kan vara svåra eller omöjliga att testa i laboratorieförhållanden.

Och jag är säker på att samma sak hänt för tvättmaskiner också, trots att de har väldigt simpel kod jämfört med ett modernt AAA-spel.

Medlem

Jag måste vara ett undantag. Jag har spelat F76 sedan B.E.T.A och ännu inte stött på någon bug som gjort det ospelbart. Dessutom tycker jag det är minst lika roligt som F4 så långt jag hunnit spela det hittills (jag är level 31).

Den enda lite irriterande bug jag stött på än så länge är att jag var tvungen att spela om en quest, eftersom den inte verkade registreras som färdig första gången. Som tur var, var det en kort quest.

Annars har det mest varit lite grafikglitchar, som ghouls och supermutants som glider runt i T-pose (vilket de nog lyckades fixa med patchen innan launch, för jag har inte sett det sedan BETA:n).

Då var det betydligt värre med Battlefield 3 vid launch vill jag minnas. Det kunde spontan-krascha för mig närsomhelst tills första eller andra patchen dök upp. DET var en bug som gjorde spelet ospelbart, men något sådant har inte hänt mig i F76 än.

Medlem

Level 50 nu och inte sett någon gamebreaking bugg... Visst ngn liten glitch hit eller dit men på det stora hela har jag riktigt kul i spelet. Ett av de bättre spelköpen på sistone...

eld
Medlem
Skrivet av RazorShard:

Nja, det är ju inte sant. Det är ju ett välkänt faktum att tex första modellerna av nya bilar brukar ha "barnsjukdomar", vilket man kan säga är den mekaniska motsvarigheten till mjukvaru-buggar. Fel som tillverkaren inte har upptäckt förrän de kommit ut till massorna och stött på en massa olika förhållanden som kan vara svåra eller omöjliga att testa i laboratorieförhållanden.

Och jag är säker på att samma sak hänt för tvättmaskiner också, trots att de har väldigt simpel kod jämfört med ett modernt AAA-spel.

Det är en dum liknelse, det här är buggar som existerat i flera år, buggar som Bethesda antagligen redan känner till. Bethesda vet att fallout 76 hade problem när de släppte det, de är inte helt efter. Det handlar inte om små problem som var omöjliga att förutse inom företaget.

Visar det sig att en biltillverkare medvetet släpper en bil med stora problem de kände till innan så råkar de riktigt illa ut, även om de inte kände till det så blir det krav på återkallning.

eld
Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tycker spelet är en bra shooter, dock är det inte samma typ av shooter som battlefield och COD. Men det är för att spelet är ett RPG i grunden, fienderna har en hp pool, olika stats osv. Assault rifles, och sniper rifles är inte dom bästa vapnen i endgame. Dom starkaste spelarna springer runt med plasma gattling gun, gauss rifle eller grenade machinegun. Var samma sak i gamla fallout med.

Destiny klarade av att vara en bra shooter och samtidigt ett rpg. Även battlefield, cod och liknande spel har health points, stats och diverse vapen med olika värden på. Det är ingen ursäkt.

Medlem
Skrivet av eld:

Destiny klarade av att vara en bra shooter och samtidigt ett rpg. Även battlefield, cod och liknande spel har health points, stats och diverse vapen med olika värden på. Det är ingen ursäkt.

Dock tycker jag nya fallout är bättre än destiny. Destiny kanpanjen klarar man på 4 timmar kanske. Sen är nästan allt instance baserat. Och känns väldigt repitabelt ganska snabbt. CoD och BF är inte ens samma typ av shooter. Hp poolen i dom spelen är så små så dom räknas knappt. I fallout är striderna längre för alla tål mer.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av OndaHamstern:

De vill begära tillbaka pengarna för att ha köpt spelet, de vill helt enkelt nyttja sin 14 dagars ångerrätt som vi har i Sverige på distanssköp.

Nu är det inte 14 dagar i hela Europa men ångerrätten är lika så en EU lag.

Det stämmer tyvärr inte alltid när det gäller exempelvis spel. (Finns även flera andra exempel där ångerrätten inte är tillämpbar.)
Information från Konsumentverket, om ångerrätt vid distansköp.

"Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller:
- Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt." (Huruvida detta tillämpas på ex. som sålts i fysisk förpackning eller ej är lite oklart, då stora delar av innehållet endast kan levereras digitalt. Det har väl pågått debatter kring det fram och tillbaka genom åren - många återförsäljare har väl haft som praxis att du kan lämna tillbaka plomberade ex. utan problem. När innehållet och köpet övergår till en digital plattform helt eller delvis blir det besvärligare. Och fler och fler köp görs ju helt digitalt - och de omfattas inte av gällande svensk lagstiftning för 14 dagars ångerrätt vid distansköp - förutsatt att du blivit informerad om att den inte gäller, något ironiskt.)

Många fokuserar på sina rättigheter, men tänker sällan på begränsningarna som ofta finns inskrivna i de reglerande lagarna.
Med det sagt pushas det ju hårt för en stärkt konsumenträtt även på den digitala marknaden, och påtryckningar görs för att ex. ångerrätt skall gälla i större mån framöver (där tjänster som Steam nu anpassat sig till det) - men vill Bethesda driva det hårt har de än så länge lagen, åtminstone här i Sverige, på sin sida.

Går givetvis att ta steget högre med internationella stämningar, internationella konsumenträttskrav etc., men det hade varit spännande att se någon ta den striden för ett spel för några hundralappar.

Per definition trasigt är inte spelet om det inte utlovar väldigt specifika aspekter av underhållning som det sedan tydligt inte levererar - det startar på de flesta konfigurationer och erbjuder underhållning i enlighet med de extremt vaga och subjektiva floskler Bethesda kläckt ur sig ("excitement", "action", "immersion", "story-rich", blaha blaha) vid marknadsföring av produkten. Sen att det är en total besvikelse för många och kvaliteten inte är vad de flesta hade förväntat sig betyder inte att spelet är så pass trasigt att det går att hävda att det är objektivt defekt. Förväntningar är subjektiva, och vad användare anser underhållande likaså. Hade de utlovat saker som ett leveltak på 50 och det i praktiken suttit på 40 hade det varit en annan sak, något där de i *mycket* tydliga ordalag inte håller vad de lovat. Eller canvasväskor där de levererar nylon... oh, wait.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar