Utmaning - Ser du skillnad på "RTX ON" och "RTX OFF"?

Robot
Utmaning - Ser du skillnad på "RTX ON" och "RTX OFF"?

Battlefield V:s ray tracing-läge ger toksnygga reflektioner men kan du se skillnad mot den vanliga, också toksnygga, grafiken?

#battlefield-v, #nvidia, #ray-tracing


Medlem

Skillnad såg man
Men det var såklart svårt i vissa fall
Dock det är mycket enklare att skillnad när man rör sig, på grund av hur screen space reflection fungerar i spelet i t.ex. vattenpölar, reflektionerna kan skäras av om objektet som reflekteras inte är synlig / bakom något annat.

Är RTX värt det? Ja och Nej
Men i dagsläget så skulle jag säga nej, speciellt i BF5 då dom redan har bra reflektioner utan RTX.
Andra titlar återstår att se


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Var lite klurigt på många ställen, men vattenreflektionerna var det som var avgörande. Nackdelen med screen space reflections är ju att man märker av det under rörelse.

Grafik har aldrig varit särskilt högt prioriterat för mig i multiplayer, så även om jag hade haft ett RTX-kort så hade jag stängt av det i spel som BF5. Utan i dagsläget så känns det mer som en teknik för singleplayer.

Medlem

Röstade inte alls då jag inte fann nåt nja alternativ

Såg inte nån skillnad förrän jag kollade på vattenpölarna men på de flesta ställen trodde jag nästan att den högre var med rtx.

Medlem

Om man vet vilka brister som finns med traditionella screen space reflections så är det uppenbart i de lägen där han visar stora reflekterande ytor. Mindre uppenbart i andra scener han visar.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om man vet vilka brister som finns med traditionella screen space reflections så är det uppenbart i de lägen där han visar stora reflekterande ytor. Mindre uppenbart i andra scener han visar.

Japp
Det var riktigt dåliga exempel i videon som gjorde det svårare än vad egentligen skulle ha varit att se i riktig gameplay.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det var inte stor skillnad! I vissa scenarion såg nästan no rtx bättre ut medans andra blev bättre med rtx. Och som sagt, BF är ett fartfyllt spel så man hinner inte se effekterna så noga, men grym teknik med rtx, sak bli kul och se andra spel som implementerar rtx

Medlem

Intressant teknik, men bättre att vänta åtminstone några år så att tekniken har hunnit mogna. Då jag prioriterar framerate framför grafik, så nej. Visst ser man skillnaden i vissa scenarion (i vattenpölar och spegling på vissa objekt) men inget mer än så.

Kolla detta spel också med RTX av och på. https://www.youtube.com/watch?v=4gqzZREHhMY
Gissar 15-30 fps där när det slås på.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Såg minimal skillnad mellan dem, och sen är det här inget man kommer märka särskilt efter en stunds spelande, lär snarare vara något man direkt stänger av för att spara prestanda. Snyggt på screenshots men nästan värdelöst när man väl spelar, särskilt när utan såg såpass nära ut också.

Väldigt dyrt för en ganska liten uppgradering, sparar nog mitt nuvarande grafikkort någon generation till.

Inaktiv

Jag kände mig rätt säker på att jag skulle kunna skilja iom att jag kika en del på RTX på tuben men gissade fel i slutändan ändå. Vissa specifika scener hade jag lätt kunnat pekat ut RTX men inte under själva testet.

Medlem

Gissade också fel här och där men visst ser man skillnad när man vet vad man ska leta efter.

Medlem

Skillnaden är väldigt tydlig men samtidigt känns det mer som att någonting saknas från den vanliga versionen snarare än att RTX tillför någonting nytt. RTX kanske använder annan teknik men allt i BF-implementeringen har man sett förr i andra spel.

Medlem

Jag vill argumentera för att den största skillnaden mellan RTX av och på inte är kvalitén på reflektioner (SSR med backup cubemap probes räcker t 95%), utan frånvaron av dom. Det syns otroligt tydligt (kanske är arbetsskadad ) när han springer uppför gången mellan klipporna (titta efter vad som ser ut som ett tunt lager plast som ligger ovanpå marken, framförallt i kanterna av skärmen). På högra skärm syns hur alla kanter på alla objekt (där ytnormalen närmar sig att vara vinkelrät gentemot kamerans riktning) lyser upp. Det orsakas av att approximeringarna når slutsatsen att "bakom den här stenen är himlen och därför uppstår en fresnel effekt här". Med RTX på så kommer den istället fram till "bakom här är en mörk klippväg, ingen reflektion".

Det var det The Order 1886 gjorde så otroligt bra. Problemet med realtidsgrafik brukar inte längre vara att reflektioner saknas, utan att det är för mycket reflektioner (skuggor appliceras helt enkelt inte "korrekt"). Och det löser RTX otroligt bra. Om man t.ex tittar på den här bilden https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/0*iCXyPqZAsl7BFdgI.j... ser man hur reflektionen på golvet framför dörren korrekt dör ut där dörren tar slut. Tittar man på spel som har mer dynamiska lighting solutions som Assassins Creed hade det _inte_ sett så bra ut, utan halva golvet hade lyst upp som att väggen saknas (en hint till varför open world spel brukar försöka undvika dramatisk ljussättning).

Den största fördelen med RTX är inte nödvändigtvis att slutanvändaren får en snyggare spelupplevelse, utan att det blir lättare för utvecklare att leverera snygga upplevelser utan att tvingas till massa kompromisser.
I framtiden kommer vi att kunna skippa shadow maps helt och därigenom starkt reducera både mängden drawcalls och all GPU memory bandwidth som går åt till shadow maps. För att inte nämna hur mkt simplare pipelines blir när man slipper ta hänsyn till alla de femtielva sätt att hantera shadow maps på och alla drawbacks som kommer ur de kompromisser man tvingas till.

Medlem

Som han nämner så gör Frostbite redan bra reflektioner så det kanske inte gör jätteskillnad här men hos andra spel med sämre motorer kan det bli en bra effekt att ha.

Medlem

Kan med erfarenhet säga nu att jag stängt av skiten.

Man märker då bannemig inte det när det är fullt krig på valfri bana, kanske några sekunder man ser sig själv i affärernas fönster och tänker "wow" men inte mer än så...

Och det gör så mitt RTX 2080 ger mig cirka 30FPS med 2k upplösning

Medlem

I vattenpölsscenen är det supertydligt. I bergspasscenen trodde jag att det var tvärt om.

En negativ effekt kan bli att man trycker in en massa vattenpöar och speglar i alla spel bara för att visa upp grafiken.

Medlem

Fast sådär jäkla blankt ser det ju inte ut på riktigt!
Det är ju supersnyggt och imponerande grafik i spel, men för överdrivet, tycker jag.
Eller så ser jag dåligt, (irl)?


signatur

autograph

Medlem

Såg inget som imponerade.


signatur

Meep!

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Såg minimal skillnad mellan dem, och sen är det här inget man kommer märka särskilt efter en stunds spelande, lär snarare vara något man direkt stänger av för att spara prestanda. Snyggt på screenshots men nästan värdelöst när man väl spelar, särskilt när utan såg såpass nära ut också.

Väldigt dyrt för en ganska liten uppgradering, sparar nog mitt nuvarande grafikkort någon generation till.

Platta vattenytor är ungefär det enda som screen space reflections kan klara av bra till en viss nivå, och även där så fungerar SSR endast pga att vi som spelare blivigt så inlärda på det.
Vi struntar att en reflektion saknar ytor av ett objekt eller reflekteras i helt fel vinkel men hade vi sett samma objekt renderas direkt så hade vi reagerat direkt.

Allt man behöver göra för att se RTX är att sluta ge efter till illusionen, till slut kommer vi kolla tillbaka på screenspace reflections och skratta över hur fel det ser ut varje gång, ungefär på det sättet folk inte längre går på spel där all ljussättning är inmålad i texturen.

Det är uppenbart när SSR inte kan hantera scenen och försöker reflektera en ljus himmel som inte kan lysa upp just den scenen, så en mörk gång blir en plastig upplyst korridor, men hjärnan har gett upp.

Medlem

Jag var bara säker i scenen där flygplansvingar reflekteras i en vattenpöl. Nu när jag sett klart klippet och läst kommentarer håller jag dock med om att scenen när han följer efter någon i en ravin är den mest uppenbara. Just nu känns det som att massa spel kommer klämma in det här för att det ger häftigt marknadsföringsmaterial, men med tiden när tekniken mognar kanske det kommer bli bra.

Medlem

Ravinen var lite svår (dålig me pölar förrens vid slutet)...
TILLS @eld påpekade om overall plastigheten till höger. ojoj.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Tekniken används inte fullt ut i något spel ännu dessutom. Då det endast körs för effekter i dagsläget. Mer intresserad av framtida tittlar.

Medlem

Ett spel jag skulle viljat se med denna tekniken är The Division, alla dessa bilrutor, fönster, husfasader och skyskrapor som reflekterar allt fram och tillbaka hade sett helt makalöst ut , kanske rentutav som spelet visades upp först?
Kanske tvåan lär ha stöd för RTX (och korten gått upp i prestanda så pass mycket att det går att använda)?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

1
Skriv svar