PS5. Dina önskemål, drömfunktioner för PS5?

Medlem
Skrivet av ahrugal:

Spelar både PC och Konsol, älskar båda spelplatformarna och vill inte byta ut någon av dom.

Fattar inte varför alla "rena" PC-gamers blir så anala när det gäller konsollgaming, känns bara så... Juvenilt.

Så som svar till dina punkter där.

1. Sjukt svårt med att installera ett spel på en dator, next next next, eller install game från steam library är bara för de initierade. Att bygga en PC är typ 10ggr lättare än att få ihop en Billy-hylla.
2. Hur är det skillnad på PC-spelare och konsolspelare här? Bara att lära er eller att ta till er konsolspelandet, och ja, konsolspelande i soffan med vänner är, i många fall, överlägset skönare och roligare än att sitta 4 pers med headset på olika platser.
3. Trångsynt PC-only fanboy?

Så som slutpunkt, kom inte med att PC-spel är det som drar in mest, för då ska ju spelhusen sluta göra PC-spel med och bara satsa på mobilspel, eftersom det är den absolut största pengakon nu.

ONtopic:
Jag vill bara få en riktigt bra Ridge Racer och en ny del i Suikoden till PS5an, samt en mediaspelare som faktiskt kan spela upp saker som i PS3an, gärna en ny Horizon Zero Dawn.
Tror faktiskt att det skulle vara tillräckligt för att få mig såld.

Heheh du missförstår mig.
Jag äger och har ägt alla eller iaf nån från samtliga konsolgenerationer.
Just nu står i hyllan ovanför pc'n ett nintendo switch och ett ps4.
Jag spelar i soffan på projektor från alla 3.
Min poäng var att som ett svar på en användares önskan om att det var helt befogat.
Man kan spela i soffan om det är det man vill.
Ja det är enklare kanske.med konsol men som du själv säger, det är väldigt enkelt med spel-dator och det är ju där jag menar att folk är alldeles för lata eller ointresserade eller "tummen mitt i handen, rädda"

Alla spel förrutom kanske speciella spel från nintendo med deras styrsätt men ps4 och xb är ju sånt som skulle fungera lika bra på pc, det är bara exclusiviteten där som är hindret.
Så en dröm.om allt på pc vore det perfekta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker PS4 Pro är en riktigt tysk (tyst hoho) konsol så jag hoppas att de fortsätter på den trenden!
Tidigare varianter har varit flygplan så de vore bra om de la av med det. En SSD vore skysst, men laddar den inte ganska snabbt utan? Laddtider har inte riktigt stört mig ännu.

NuZ
Testpilot
Skrivet av ahrugal:

Spelar både PC och Konsol, älskar båda spelplatformarna och vill inte byta ut någon av dom.

Fattar inte varför alla "rena" PC-gamers blir så anala när det gäller konsollgaming, känns bara så... Juvenilt.

Så som svar till dina punkter där.

1. Sjukt svårt med att installera ett spel på en dator, next next next, eller install game från steam library är bara för de initierade. Att bygga en PC är typ 10ggr lättare än att få ihop en Billy-hylla.
2. Hur är det skillnad på PC-spelare och konsolspelare här? Bara att lära er eller att ta till er konsolspelandet, och ja, konsolspelande i soffan med vänner är, i många fall, överlägset skönare och roligare än att sitta 4 pers med headset på olika platser.
3. Trångsynt PC-only fanboy?

Så som slutpunkt, kom inte med att PC-spel är det som drar in mest, för då ska ju spelhusen sluta göra PC-spel med och bara satsa på mobilspel, eftersom det är den absolut största pengakon nu.

ONtopic:
Jag vill bara få en riktigt bra Ridge Racer och en ny del i Suikoden till PS5an, samt en mediaspelare som faktiskt kan spela upp saker som i PS3an, gärna en ny Horizon Zero Dawn.
Tror faktiskt att det skulle vara tillräckligt för att få mig såld.

Håller helt med dig! Spelar också på de flesta konsolerna och PC. Men jag kan inte förneka 2 saker. 1. PC har överlägset bästa upplevelse pga över 30fps osv.
2. Konsol är överlägset billigast i inköp. Men dyrare i längden med ps plus/live gold och spelen. Men där kan du sälja vidare spelen också.

GPUer är så sinnessjukt dyra nu. För 5år sedan var det värt att bygga dator. Nu 14 lök för topkort? Wtf lixom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Folk använder inte ens datorer för att surfa längre. Varför skulle de då släpa in nån dator i vardagsrummet för att spela spel?

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Folk använder inte ens datorer för att surfa längre. Varför skulle de då släpa in nån dator i vardagsrummet för att spela spel?

Jag (skriver på min dator medans jag också spelar Total War Warhamer 2). När jag är hemma så sker nog 80% av min surfning på datorn.

***
Men det jag vill se av en PS5:
* Mycket starkare hårdvara.
* Mycket tystare kylning.
* 4K Bluray spelare, läsaren måste vara tyst.
* En handkontroll som inte har en stor lampa som man måste täcka över med eltejp.
* Handkontrollen måste ha mycket bättre batteritid.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_326400:

Folk använder inte ens datorer för att surfa längre. Varför skulle de då släpa in nån dator i vardagsrummet för att spela spel?

Du har en poäng men rätt ”chill” att sitta i soffan med trådlöst tangentbord med touch och kunna kolla vilken streaming tjänst man vill. Ha tillgång till hela sitt Steam bibliotek mm.

Önskar bara bakåtkompatibilitet på PS5. Xbox är sjukt mycket bättre där. Nintendo också till viss del


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tystare kylning och PCIe SSD så det nästan perfekt. Möjligen Xbox One kontroller support också 😉

Medlem

Eftersom man får önska fritt

Vill påpeka att jag varken äger en PS4 eller har all kunskap om vilka funktioner som finns i mjukvaran. Så om något redan finns, så vet ni

*Stöd för adaptiv synk för bättre upplevelse
*Stöd för högre uppdateringsfrekvenser
*Uppdaterat stöd för videoaccelerations standarder
*Stöd för HDMI 2.1
*Någon form av NPU acceleration

*Baserat på aktuell high performance CPU arkitektur (Zen/Core)
*Mycket högre enkeltrådad prestanda (hjälper enormt vid UI navigering)
*16 GB Ram GDDR 5/6 (Kom ihåg att viss mängd är ej tillgängligt för utvecklare (spel) då systemet reserverar)
*Hybrid Disk SSD/HDD 2TB minimum (Tester visar på effektivaste lösningen för pris/GB och prestanda)

*Sony bör göra som Microsoft gällande att licensen för spelet gäller oavsett plattform (PC/XBOX) e.t.c.
*Synkning med molnet över plattformar
*Bakåtkompatibilitet och ramverk som uppmuntrar till Appar och 3:e parts tillägg inom ramverket

Medlem

En ps5 mini direkt så man slipper köpa en om 20 år.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Folk använder inte ens datorer för att surfa längre. Varför skulle de då släpa in nån dator i vardagsrummet för att spela spel?

Datorn kan göra så mycket mer än spel/surf men visst var det de enda du gjorde med din dator så kanske det inte är något för dig. Men även för de som enbart spelar finns det ju stora fördelar med pc exempelvis bättre grafik och högre fps. Du kan även fritt välja mus och tangentbord eller handkontroll.
På konsol måste man göra som spel utvecklarna tycker och de tycker i många fall att man ska spela i 30 fps. Nu verkar det ju i alla fall som mus/tangentbords stöd kommer mer utbrett.

Medlem
Skrivet av ahrugal:

Spelar både PC och Konsol, älskar båda spelplatformarna och vill inte byta ut någon av dom.

Fattar inte varför alla "rena" PC-gamers blir så anala när det gäller konsollgaming, känns bara så... Juvenilt.

Så som svar till dina punkter där.

1. Sjukt svårt med att installera ett spel på en dator, next next next, eller install game från steam library är bara för de initierade. Att bygga en PC är typ 10ggr lättare än att få ihop en Billy-hylla.
2. Hur är det skillnad på PC-spelare och konsolspelare här? Bara att lära er eller att ta till er konsolspelandet, och ja, konsolspelande i soffan med vänner är, i många fall, överlägset skönare och roligare än att sitta 4 pers med headset på olika platser.
3. Trångsynt PC-only fanboy?

Så som slutpunkt, kom inte med att PC-spel är det som drar in mest, för då ska ju spelhusen sluta göra PC-spel med och bara satsa på mobilspel, eftersom det är den absolut största pengakon nu.

Nja, handlar nog mer om att PC plattformen är mer diversifierad och därmed konsumentvänlig. Fullpris på PC ligger konsekvent ett par hundralappar under konsolerna, och då ingår vanligen online-stöd. Blir bara förbannad på att betala 700 pix för EA NHL för att sedan behöva betala Sony för att kunna spela on-line. Samtidigt öppnar platformsmonopolen för en marknad där Sony och MS betalar studios för exklusivitet, och PC blir nedprioriterad till föremån för de mer lukrativa konsolsläppen (RDR2). Bryr man sig om sina rättigheter som konsument så låter man plånboken tala och överger konsolerna av ren princip.

Sedan går inte att bestrida att vissa typer av spel funkar mycket bättre i soffan med en kontroll, på samma sätt som andra typer funkar mycket bättre med mus och tangentbord och näsan 20cm från skärmen.

Medlem

Jag vill ha en PS med Joltcola dispenser inbyggd, men jag tror nog det är att be om lite för mycket.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

FM-guru
F.d. Sisyr

Jisses, tyckte fyran kom nyss. Tiden går för fort nu.

Medlem

Kan låta gammaldags, men varför inte slopa installationer av spel och istället slänga in en snabb diskläsare som kan strömma data snabbt nog att man kan undvika hårddisk/SSD helt och hållet (tänk 360:n)? Då kan man välja själv vilken lagringsmetod man behöver om man laddar ned uppdateringar eller expansioner till spel, lagrar videos etc.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

- 2 TB SSD och extra slot för en disk till
- Samma batteritid i handkontrollerna som Xbox One
- Grafik med stöd för Ray Tracing (och helst knäpptysta fläktar "önsketänkande")
- Inbyggd VR 2.0 (det ska bara vara att stoppa in EN USB kontakt i konsolen och köra)
- Fler USB portar (Jag har ratt + vr + laddsladd till gamepaden har ingen plats för extern hårddisk tex)
- PS5 bakåtkompatibel med PS4!
- Bra dammskydd och ska vara lätt att hålla ren från damm
- Blu Ray

Skulle vara bra om de kunde göra en Slim och en Pro version, så de som inte vill ha VR eller Ray Tracing kommer undan billigare med en Slim version, medans Pro versionen har VR och Ray Tracing och minst 1 TB SSD men helst mer eller inbyggt slot för extra disk.

Helst ska man kunna välja att spela med 60 fps eller 30 fps och kunna skala ner/upp grafik beroende på vilken modell man har.

Så här skulle jag vilja att skillnaderna mellan PS5 Slim och Pro är

Slim (så låg pris som möjligt för casual gamers och riktad för 1080p gaming) Pris ca 2500 kr
1 TB HDD
3 USB Portar
Slimmad och tyst maskin
Kan säljas med eller utan optisk läsare

Pro (Riktad för hardcore gamers) Pris ca 5000 kr
1 el 2 TB SSD + extra slot för en disk till i chassit
Stöd för Ray Tracing
Har inbyggt stöd för VR
Optisk läsare

Gnällkuk

spel i 60fps och med ssd som standard. sen är det väl ifos inte konsolen, men att man kan välja mellan ögongodis och 60fps i de spel där det blir svårt att uppnå stadiga 60


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av xverminator:

- Fler USB portar

Medlem

Jag skulle gärna se mer diversifiering av officiella handkontroller. Det enda som finns idag är små uppdateringar där den nya varianten ersätter den gamla och olika färger.

Olika storlekar för olika händer. En variant med asymmetriska analoga spakar för att locka över PC och Xbox-spelare. Eller olika batteristorlekar och olika materialval.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
  • PSVR 2.0. Gillar min PSVR och flera av spelen men det finns enorm utvecklingspotential.

Har du kört Astro Bot? Såg att det fått väldigt bra kritik. Hittade inga referenser till det vid sökningar på FZ. Lite som Polygon säger, det blev missat ibland alla stora AAA konsolreleaser.
https://www.polygon.com/reviews/2018/10/12/17965316/astro-bot...

12
Skriv svar