Vi trodde aldrig att dagen skulle komma, men Kingdom Hearts III är färdigt

Robot
Vi trodde aldrig att dagen skulle komma, men Kingdom Hearts III är färdigt
Medlem

Det finns ju så sjukt många KH spel. Kan någon förklara för mig vilka som man ska lira om man ba vill köra igenom "main storyn" är det 1-3? Finns det några special versioner av tidigare spel man bör lira istället? Är ett fan av Disney och Final Fantasy spelen så vill verkligen lira igenom dessa men det är lite förvirrande med alla olika versioner av spelen.

Tråddemonen
Testpilot

@1337Figaro: Jag ha lirat 1-2 och birth by sleep. Sen ska det finnas en pre-quel till 3an också. Tror dem är de som har mest betydelse för storyn i spelserien. Men om mågon annan som har spelat de andra spelen har något att tillägga så kan den ju gärna få skriva ett par rader.

Medlem

Ser rykten om att Puh är censurerad i den kineska utgåvan. Vet ni något om detta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av 1337Figaro:

Det finns ju så sjukt många KH spel. Kan någon förklara för mig vilka som man ska lira om man ba vill köra igenom "main storyn" är det 1-3? Finns det några special versioner av tidigare spel man bör lira istället? Är ett fan av Disney och Final Fantasy spelen så vill verkligen lira igenom dessa men det är lite förvirrande med alla olika versioner av spelen.

Final Mix-versioner finns det av flera Kingdom Hearts-spel, och spela dem istället för original-versionerna för att spara tid och sånt. Final Mix-versioner innehåller mer content än vanilla-versionerna, exempelvis kan det finnas fler vapen att hitta och använda och fler bossar att slåss mot. Men jag varnar för att PS3-versionerna sägs vara buggiga och ha långa loading screens. Buggar ska även ha funnits till PS4-versionerna. Som tur är har det släppts patchar och sånt. Tyvärr vet jag inte allt om buggarna, du kanske borde göra research innan du väljer konsolversion. Vilken stora portningshög av KH-spel skulle kunna vara bäst emellan PS3 och PS4?

Birth By Sleep må utspela sig rätt tidigt, men är du helt ny till Kingdom Hearts ska du ändå börja med Kingdom Hearts 1 (prova då Final Mix-versionen) för att se hur den konstiga Kingdom Hearts-resan började. Tyvärr har jag bara spelat igenom Kingdom Hearts 1 och 2 så därför kan jag inte säga särskilt mycket om det stora havet spin-offer. Men det ska finnas något värde i att spela igenom allting KH som finns.

Tänk även på att main-serien ger dig två combat companions istället för bara en som i Birth By Sleep eller istället för fluffiga husdjur som i Dream Drop Distance. I både Kingdom Hearts 1 och 2 spelar du som Sora och springer runt i Disney-världar och några icke-Disney-världar med Kalle Anka och Långben. Men många av världarna (inte allihop) erbjuder tillfälliga samarbetspartners (men som då behöver tillfälligt ersätta Kalle eller Långben). Du kan kriga tillsammans med karaktärer som Tarzan (i KH 1), Jack Skellington (i KH 1 och 2), Aladdin (i KH 1 och 2), Jack Sparrow (i KH 2) och någon Final Fantasy X-snubbe (i KH 2). Simba är en summon i KH 1, men i 2:an är han en riktig companion i Lejonkungen-världen.

Medlem

Winnie the Poohole


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

@1337Figaro: Jag har spelat alla spelen i serien och jag tycker de är väldigt bra. Enligt storyn så är ordningen Birth by Sleep (utspelar sig innan ettan), KH1, 358/2 days (om Roxas och Organization XIII, finns som film format om man inte orkar spela igenom det) Chain of Memories (utspelar sig efter ettan), KH2, Re:coded (finns som film format), Dream Drop Distance, KH3. Det är många spel men det finns de där samlingsutgåvorna med 1.5, 2.5 och 2.8 som har med alla spelen. Men jag tycker man ska börja med första KH för att få en känsla av vad KH är och sen KH2, det är "main" spelen i serien de andra förklarar mer vad som hände innan och efter, men är ändå viktiga för KHs röriga handling.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Det finns ju så sjukt många KH spel. Kan någon förklara för mig vilka som man ska lira om man ba vill köra igenom "main storyn" är det 1-3? Finns det några special versioner av tidigare spel man bör lira istället? Är ett fan av Disney och Final Fantasy spelen så vill verkligen lira igenom dessa men det är lite förvirrande med alla olika versioner av spelen.

Alla spelens handling händer och påverkar storyn. Det är mest förvirrande mellan 1 och 2, efter som många figurer dyker upp för första gången i spelet mellan (Chain of Memories) som dessutom bara kom till Gameboy Advance när det begav sig... det är typ samma som med metal gear solid Peace Walker, ett spel som typ ingen spelade som är monumentalt viktigt för att fatta vilka folk är och vad som händer i spelet efter.

1
Skriv svar