Rykte: Xbox One S kan släppas utan diskläsare nästa år

Skribent
Skrivet av robbis:

Väljer skiva alla dagar i veckan. Jag vill ÄGA mina spel. Inte ha dem på någon server utan andrahands värde. Argumentet att det är jibbigt att byta skivor funkar inte då jag oftast sätter i en skiva och spelar ut det innan jag tar tag i nästa spel

Det är vad folk sa om sin musik också. Sen kom Spotify och gjorde livet lättare för alla. Folk kommer nog alltid välja det antigen billigare eller lättare alternativet, en kategori vilket jag tror digitala spel kommer hamna i så småningom.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ja. Fast man behöver ju inte en ssd. Funkar lika bra med en vanlig extern hårddisk ifrån t.ex WD. 3 TB får man för nån tusing och det räcker ett bra tag.

Min PS4 moddade jag med 4TB SSHD och fick ner laddningstiderna rejält. Min nuvarande PS4 pro har 2TB SSHD och skulle aldrig gå tillbaka till vanlig HDD.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag skulle kunna klara mig utan disk om xboxen bara kostar hälften av nuvarande samt större hårddisk istället.

Man missar att man inte kan se filmer på dvd/blu ray samt man kan inte byt låna spel med kompisar.

Det blir även tråkigt för spelbutikerna som säljer spel.

Tycker det kan vara som det är men att dom kan sälja både med spelare och utan, så kan man välja efter behov.

jbx
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ni som äger en Ps4 och tycker att digitalt är dyrt. Varför skapar ni inte bara ett amerikanskt psn konto sidan om ert vanliga? Fixade ett igår och ett konto på amazon.com. Det var busenkelt.

Priserna där är ju betydligt billigare jämfört med den svenska.

Red dead 2 för 540 kr, 749 kr på den svenska...!

HZD complete edition på kampanj kostade förra månaden 108 kr, här kostar den 289 kr...

Ps plus ett år för 360 kr.

Köpte Fifa 19 igår för 270 kr, här kostar den 415 kr (black friday)

Antar att det är likadant på Xbox.

Det hade kunnat vara instressant för mig om jag inte redan hade samlat på mig +30 platinum trophies och +70k i Gamescore...
Eller går det att byta region på sina nuvarande konton? Det är ju inte helt omöjligt att jag faktiskt flyttar till USA?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Detta tror jag är smart. Bekväm som man är så kör jag allt digitalt idag, med ytterst få undantag.

Att det är ett "lömskt" sätt att minimera begagnathandeln och enklare kunna reglera priserna på spel som blir resultatet är dock lite oroväckande.

Men ett steg närmre att sälja konsoler likt telefoner, i abbonemangsform. 2 år gamepass och få konsolen på köpet. Personligen både gillar och ogillar jag tanken. Förstår verkligen de som samlar och föredrar fysiskt, men samtidigt så kan jag se miljömässiga fördelar.

En svår nöt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tycker det blir problematiskt att ha filmer på bluray som man behöver ladda ner, som man istället kunde ha på skiva, nej jag gillar inte denna utvecklingen alls.

Medlem
Skrivet av jbx:

Det hade kunnat vara instressant för mig om jag inte redan hade samlat på mig +30 platinum trophies och +70k i Gamescore...
Eller går det att byta region på sina nuvarande konton? Det är ju inte helt omöjligt att jag faktiskt flyttar till USA?

Nej, det går inte. Men du måste påbörja ladda ner det köpta spelet på det amerikanska konton för att sedan växla till ditt vanliga konto där nedladdningen fortsätter. Där spelar du som vanligt och på så sätt samlar du dina trophys på ditt riktiga konto

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag skulle kunna klara mig utan disk om xboxen bara kostar hälften av nuvarande samt större hårddisk istället.

Man missar att man inte kan se filmer på dvd/blu ray samt man kan inte byt låna spel med kompisar.

Det blir även tråkigt för spelbutikerna som säljer spel.

Tycker det kan vara som det är men att dom kan sälja både med spelare och utan, så kan man välja efter behov.

Vem bryr sig om spelbutikerna? Världen gick inte under när skivaffärerna eller filmuthyrningsställena gick i konkurs och la ner. Bara naturligt när nya tekniker övertar gamla, och företag som inte anpassat sig får skylla sig själva.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Keima:

Tycker det blir problematiskt att ha filmer på bluray som man behöver ladda ner, som man istället kunde ha på skiva, nej jag gillar inte denna utvecklingen alls.

Förståeligt.

Men ger inte en sådan plattform incitament till företag att erbjuda den kvalitén via streaming (om det inte finns redan)?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

KoP
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Min PS4 moddade jag med 4TB SSHD och fick ner laddningstiderna rejält. Min nuvarande PS4 pro har 2TB SSHD och skulle aldrig gå tillbaka till vanlig HDD.

Laddningstider har jag inga problem med (växte upp med spel som laddades in ifrån kassettband). 😂

Medlem

Man tänker ju lite på alla dom tillverkar och distribuerar ut skivorna. Allt ifrån skiv-fodralen, designen av fodralen, tillverkningen, leveranserna ut ur fabriken, sedan vidare till hela navena med nätverk där transporterna går, sedan alla som lokalt i sverige säljer och webbsidorna. Många jobb som kanske går förlorade?

Sedan förstår jag den miljömässiga besparingen, men det är knappast det som dom har i åtanke.

Jag känner också att man som konsument förlorar kontrollen på något vis och även valmöjligheter. Sedan erkänner jag att jag till 90% redan kör digitalt, men ändå. Om jag får vara lite självisk så gillar jag det fysiska formatet, och är också glad att jag av nostalgiska skäl har kvar sådana prylar sedan jag var liten. Vad ska mina barn ha kvar, koden till nerladdningen? haha..

Edit: Tror ändå mer isåfall på tjänster som Xbox game pass, den är ju riktigt bra. Så slipper man också känna sig knytet till ägandet av något som man ändå inte äger den dagen det försvinner och inte kan laddas ner igen.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vem bryr sig om spelbutikerna? Världen gick inte under när skivaffärerna eller filmuthyrningsställena gick i konkurs och la ner. Bara naturligt när nya tekniker övertar gamla, och företag som inte anpassat sig får skylla sig själva.

Smaksak, jag tycker det är kul att gå och kika i butiker, det var en helt annan känsla att kunna köpa skivor förr i tiden. Vissa människor är mer dynamiska och kan ha båda och...

Medlem

Först Diablo sen 76 o nu de här...

Medlem

Jag ser inga problem med detta.
Så länge det är ett alternativ.
De planerar ju att släppa en streaming variant av nästa konsol. Inget för mig men det är ett billigare alternativ.
Om de nu ska släppa en variant utan optisk enhet så är det nått för mig, då jag faktiskt inte har något fysiskt till min X.B.O.X. (köpte begagnad på tradera)

Slutsats:
Så länge det finns ett alternativ att köpa med stöd till fysiska spel så ser jag inga problem med denna utveckling.

jbx
Medlem
Skrivet av Bullen86:

Nej, det går inte. Men du måste påbörja ladda ner det köpta spelet på det amerikanska konton för att sedan växla till ditt vanliga konto där nedladdningen fortsätter. Där spelar du som vanligt och på så sätt samlar du dina trophys på ditt riktiga konto

Ja så klart! Thx man! Ska genast testas:-)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av chrille_1994:

Först Diablo sen 76 o nu de här...

Systemkollaps, slutet är nära.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av KoP:

Laddningstider har jag inga problem med (växte upp med spel som laddades in ifrån kassettband). 😂

Ja när man tänker tillbaka hur lång tid det tog att starta ett spel på C64.

Var en jäkla uppgradering då Amiga kom som hade diskettstation.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Det är vad folk sa om sin musik också. Sen kom Spotify och gjorde livet lättare för alla. Folk kommer nog alltid välja det antigen billigare eller lättare alternativet, en kategori vilket jag tror digitala spel kommer hamna i så småningom.

Helt korrekt, men samtidigt växer tex vinylmarknaden mer och mer. Idag släpps nästan alla skivor dessutom på vinyl. Folk blir mer medvetna om sitt beroende utav internet. Sen är det skillnad på spotify och att äga spelen på steam. Steam streamar du inte ÄNNU och du har inte tillgång till allt som finns där, och våra uppkopplingar är inte tillräckligt bra ännu för att kunna streama spel på ett vettigt sätt. Sure vissa spel passar bättre än andra, men vi har en lång väg kvar tills vi kan streama alla spela online och ha en prenumerationstjänst. Sen visst är det nice med tex EA Access där du har tillgång till alla deras spel som prenumerant, men där äger du aldrig spelen. Och att dessutom köpa spel på PSN är för mig helt ofattbart. Varför betala 749kr för ett digitalt spel när jag kan köpa det fysiskt för mindre än 500 oftast och dessutom få en fin box till hyllan? Den dagen spelen är billigare digitalt än fysiskt så kanske jag kommer köpa flera där.

Medlem

Jag vill absolut ha min diskläsare. Jag har utvalda blu ray-filmer samt många skivor från 360 och originalet.

Men jag tror att det kommer bestå om man vill. Om man gör en grej av att göra hela spelbiblioteket (på sikt) från tre konsolgenernerationer tillgängligt på de nyaste konsolerna så bör man ju kunna köra sina sparade skivor.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Augustus:

Jag vill absolut ha min diskläsare. Jag har utvalda blu ray-filmer samt många skivor från 360 och originalet.

Men jag tror att det kommer bestå om man vill. Om man gör en grej av att göra hela spelbiblioteket (på sikt) från tre konsolgenernerationer tillgängligt på de nyaste konsolerna så bör man ju kunna köra sina sparade skivor.

Japp, poängen är valfrihet. Vill man gå fullt digitalt så behöver man inte heller betala för hårdvara som man inte använder och vice versa.


signatur

Jump in.

12
Skriv svar