Efter Lawbreakers, Radical Heights – Cliff Bleszinski ska aldrig mer göra spel

Robot
Efter Lawbreakers, Radical Heights – Cliff Bleszinski ska aldrig mer göra spel
Medlem

Det ska inte jag heller!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Medlem

Lite synd. Man behöver inte gilla allt CB har gjort men skönt med några västerlänningar som ändå brunnit för, och levererat spel som många uppenbarligen gillat/gillar.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Bye Cliffy!


signatur

Nämen!

Medlem

Kanske skulle göra spel som folk vill ha, ena spelet är ett spel som tillhör en död genre och den andra var en cash grab. Sedan att göra ett spel i en genre där de flesta spelarna är PC gamers, som man tidigare kallat pirater, var ju inte direkt smart heller. Han hade ju ingen goodwill kvar.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kanske skulle göra spel som folk vill ha, ena spelet är ett spel som tillhör en död genre och den andra var en cash grab. Sedan att göra ett spel i en genre där de flesta spelarna är PC gamers, som man tidigare kallat pirater, var ju inte direkt smart heller. Han hade ju ingen goodwill kvar.

Fast Lawbreakers var ju faktiskt rätt bra, det är väl snarare synd att inte kommunityn hoppade på, men idag är det svårt att fånga PC-spelare om man inte gör mainstream AAA-spel.

Inaktiv

Tror Inte han ska vara alltför förvånad. Att satsa på ett. PC spel i tider när konsol drar in som det gör är märkligt. Även att förbise den plattform som gjorde honom till ett namn i branschen (innan gears brydde sig inte många, efter gears var han CliffyB med alla dudebros på 360 och hatad av de misslyckade Sånyfanboisen). Är det konstigt att hans lawbreakers föll genom? Han trodde nog att namnet skulle ge omedelbar succé och så hade det nog varit om han inte hoppat plattform som det heter på engelska..... Killen e smart, han studsar tillbaka!

Medlem

Han kan nog göra en comeback om han studerar dagens marknad och gör spel inom rätt genre


signatur

Game long and prosper

Medlem

tänk att nästan 30 år i branchen inte går upp emot expertisen som finns på fragzones forum


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Man måste ju komma på något mer än "generic mp shooter" lite svår genre.

Medlem

Lawbreakers var ett bra spel tyvärr släpptes spelet i helt fel tid, tänker på Overwatch som antaligen fyllde den lyckan redan för många!


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

Tyckte Lawbreakers hade otroligt tråkig gameplay. Jag gillar "arenashooters" men det där var ingen arenashooter enligt mig lika lite som Overwatch är det.
Enligt mig är en arenashooter ett spel som Quake eller Unreal Tournament där man springer runt på en arena och plockar upp olika vapen och power-ups.

Zero Gravity-grejen var också en ganska dum gimmick då det knappast finns mer awkward fighter än när man slåss under vattnet i Quake/UT vilket i princip är hur det är i Zero-G.

Medlem
Skrivet av Soulless:

tänk att nästan 30 år i branchen inte går upp emot expertisen som finns på fragzones forum

30 års erfarenhet i branschen men ändå spenderade han pengar på 2 spel som av uppenbara själ aldrig skulle överleva. Smart.

Medlem

Han ska inte göra något mer spel...tills han får för sig att göra ett till...

Medlem
Skrivet av zauii89:

Fast Lawbreakers var ju faktiskt rätt bra, det är väl snarare synd att inte kommunityn hoppade på, men idag är det svårt att fånga PC-spelare om man inte gör mainstream AAA-spel.

Vad jag har hört så hade det en värdelös introduktion för nybörjare och ingen tutorial samt många som blev illamående av att spela det. Även om spelet är bra så ändrar detta dock inte faktumet att arena shooters är en döende genre.

Medlem

Klart det måste vara sjukt bittert att efter ändlöst många timmar och investerade pengar att släppa ett spel som lawbreakers och knappt få några spelare alls. Heartbreaking för alla inblandade naturligtvis....

Medlem

Alla såg utifrån att det inte skulle sälja? Hur kunde inte han se det?

Medlem

Han tog sitt ansvar för dom anställda, (ingen lön själv på 2år) varför wajnar ni som p12or?
All kudos till Cliff


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av zauii89:

men idag är det svårt att fånga PC-spelare om man inte gör mainstream AAA-spel.

Va? Mainstream AAA-spel säljer väl snarare sämst till PC medan indiespel säljer bäst.

Medlem

Aldrig är ganska länge, tror inte vi sett det sista av honom ännu.

Medlem

Jävlar vad det är hett på hans twitter.

Massa förolämpningar ifrån både CB och fans eller randoms iallafall.

Tråkigt som fan.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Han och Uwe Boll kan väll slå sina kloka ihop och lösa Sveriges regeringsproblem, nu när de aldrig mer ska fokusers på spel.

Medlem
Skrivet av Olidion:

Han och Uwe Boll kan väll slå sina kloka ihop och lösa Sveriges regeringsproblem, nu när de aldrig mer ska fokusers på spel.

Boll skulle älska att vara lika framgångsrik i filmvärlden som i CB varit i spelvärlden.

CB är nog i formsvacka just nu. Tex så finns gott om regissörer som varit där sen kommit tillbaka. Enligt mej så kanske CB bör ta ett steg tillbaka från frontljuset och fokusera på enbart spelskapandet.

Skribent
Skrivet av WarpGuN:

Han tog sitt ansvar för dom anställda, (ingen lön själv på 2år) varför wajnar ni som p12or?
All kudos till Cliff

En tidigare anställd har redan påpekat att det är en ren jävla lögn att de skulle ha fått betalt flera månader efter att de slog igen.

https://twitter.com/ZLow4sho/status/1063213267118669824

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Han tog sitt ansvar för dom anställda, (ingen lön själv på 2år) varför wajnar ni som p12or?
All kudos till Cliff

Intressant inlägg när mannen vi snackar om själv är känd för att vara lite av en "wajnande p12a", framgångsfull karriär och bra spel till trots.

Skribent

Spelare är otroligt passionerade, vilket måste vara fantastiskt när man gör framgångsrika spel och har dem på sin sida. Not so much när man misslyckas och dessutom har utåtriktad personlighet som Cliffy. Men han kommer nog tillbaka så småningom, lika kaxig som vanligt.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

LawBreakers var inte ett dåligt spel men för mig fanns det något som jag vägrar gå med på i ett spel som kostar pengar, det hade för mycket inslag av "F2P". Det tog även lång tid för att dels hitta folk att spela mot men även, och det här är något jag verkligen inte är ett fan av, vänta på en timer som bidrar till att det tar ännu längre tid. Det är rätt komiskt att Unreal Tournament, som hade avsevärt mycket färre spelare gav mig som spelare mer speltid under tidig Alpha som LawBreakers hade under dess Beta men även release.

Många har försökt göra spel för alla men väldigt få, om ens några, har lyckats. Men det finns även en annan faktor som LawBreakers säkerligen påverkade spelets försäljning, det saknade helt bot support, det förväntade sig att folk som inte spelat liknande spel skulle lära sig via några videos på Youtube (visserligen fick spelet senare en tutorial men då var det redan för sent). När jag ser kommentarer av arten "men det gick ju bra för Quake 3 och Unreal Tournament att ha samma pris som andra spel hade" så verkar folk glömma av en viktig faktior, båda dessa spelserier hade full support för bots och Unreal Tournament´s AI är bland den bästa som gjorts.

Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/forum/99129-13-cliffyb-disses-g...
“I think people would rather make a game that sells 4.5 million copies than a million and “Gears” is at 4.5 million right now on the 360. I think the PC is just in disarray… what’s driving the PC right now is ‘Sims’-type games and ‘WoW‘ and a lot of stuff that’s in a web-based interface. You just click on it and play it. That’s the direction PC is evolving into So for me, the PC is kind of the secondary part of what we’re doing. It’s important for us, but right now making AAA games on consoles is where we’re at.”

https://www.azquotes.com/quote/715826
"Here's the problem right now; the person who is savvy enough to want to have a good PC to upgrade their video card, is a person who is savvy enough to know bit torrent to know all the elements so they can pirate software. Therefore, high-end videogames are suffering very much on the PC."

Knappast smarta uttalande, jag och många med mig har inte glömt vad han har sagt tidigare, en annan faktor till den dåliga försäljningen

Skribent

@PcGamer: Tror de viktigaste anledningarna till att Lawbreakers floppade är:

1. Avsaknad av identitet
Generiska karaktärer i en generisk värld. Om jag aldrig hört talas om Cliffy och är ny i genren, vad i den här designen fångar mitt intresse?

2. Betalningsmodellen
Inte ens Quake Champions, med ett av de största varumärkena i genren, kan kosta på sig att ta betalt. Undrar vad som fick Bosskey att tro att Lawbreakers skulle lyckas med en prislapp på 30 euro/dollar?

3. Dålig timing
Overwatch släpptes ungefär ett år tidigare och blev en enorm succé. Tror många valde Overwatch framför Lawbreakers (trots att de gameplay-mässigt är väldigt olika).


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

12
Skriv svar