Recension – Fallout 76

Robot
Recension – Fallout 76

En inte fullt så strålande framtid är här.

#bethesda, #fallout, #fallout-76


Medlem

"Egentligen har inte mycket hänt sedan vi sågs sist, men på många sätt är det ett möte utan större överraskningar."

Är det inte att säga samma sak två ggr? eller blev det något fel här?

Medlem

Ingen spelare kan stjäla dina grejjer från ditt camp.

Medlem

Bra skriven recension, väntar på del 2

Skrivet av Rydell1986:

"Egentligen har inte mycket hänt sedan vi sågs sist, men på många sätt är det ett möte utan större överraskningar."

Är det inte att säga samma sak två ggr? eller blev det något fel här?

Tänkte också på det, låter konstigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

@aggrohagge:
Din stash är safe och kan inte lootas. Men vissa resources kan lånas på obestämd tid.

Även om det finns några enstaka spelare som hävdar att deras stash har blivit tömd av en annan spelare. (Kan vara en bugg förvisso.)


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent

@Rydell1986:

Ett nytt möte, ska det vara.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Hur funkar det när man spelar i ett team och alla ska stanna och läsa terminaler, anteckningar och lyssna på holotapes (och det finns en jäkla massa av dem)? All berättelse i spelet verkar ju ske genom detta. Bara i första lilla byn finns det ju en massa berättelser som berättar bakgrunden. Finns det egentligen någon vits att spela ihop med andra förutom sällskapet? Under de 7-8 timmar jag spelade igår stötte jag på 3-4 personer (på PC-versionen) och de verkade vilja köra sitt eget race. Grafiken, särskilt depth of field effekten och begränsningen av fps på PC är riktigt, riktigt dålig.

Medlem

Seriöst nu gällande Creation engine.

Är det Bethesda som är lata eller är Creation Engine obsolet?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Spelet känns onödigt.

Som singleplayer spel kräver det mer npc:or story's ect.
Som multiplayer kräver det bättre pvp, mer endgame.

känns bara som en fisljummen mix utan att riktigt ge spelaren en ultimat singleplayer eller multiplayer upplevelse. Finns mycket bättre spel att lägga ner er energi på.

Medlem

Bra recension, kändes väldigt rättvis. Håller med om att det finns mycket att polera, men tror och hoppas att Bethesda har viljan att göra det. Resurserna saknas inte i alla fall.
Jag undrar dock vad folk gör som får spelet att frysa? Under alla timmar jag spelade i demot, och de timmar jag spelat sen release, har det inte frusit eller kraschat en enda gång.

Skrivet av Parabellum87:

Som multiplayer kräver det bättre pvp, mer endgame.

Mer endgame? Har du sett det endgame som existerar? Jag tänker t.ex. på de level 95 scorchbeast queens som man kan ge sig på.

Håller även med recensionen att avsaknaden av NPC:s inte gör något, då det finns så mycket lore och quests i alla fall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Seriöst nu gällande Creation engine.

Är det Bethesda som är lata eller är Creation Engine obsolet?

Det ena utesluter inte det andra.

Medlem

Jag tror största problemet med detta fallout är inte att det är mp jag tror största problemet som följande spel kommer ha är motorn. Jag kan köpa popins på PC men inte popins och låg fps. Helt oacceptabelt. Känns som exklusiva konsol spelare kommer inte bry sig men pc spelare kommer vara irriterade på detta under lång tid tills dom vant sig.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Bra recension, kändes väldigt rättvis. Håller med om att det finns mycket att polera, men tror och hoppas att Bethesda har viljan att göra det. Resurserna saknas inte i alla fall.
Jag undrar dock vad folk gör som får spelet att frysa? Under alla timmar jag spelade i demot, och de timmar jag spelat sen release, har det inte frusit eller kraschat en enda gång.

Mer endgame? Har du sett det endgame som existerar? Jag tänker t.ex. på de level 95 scorchbeast queens som man kan ge sig på.

Håller även med recensionen att avsaknaden av NPC:s inte gör något, då det finns så mycket lore och quests i alla fall.

Kör du på pc? Isåfall kan det ju vara så att du sitter på rätt kombination av hårdvara, eller kör t ex quest i rätt ordning för att det ska flytta på fint. Finna ju en mängd anledningar varför det funkar bra för någon men piss för någon annan.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Seriöst nu gällande Creation engine.

Är det Bethesda som är lata eller är Creation Engine obsolet?

Är väl mer att de behöver göra en rejäl uppgradering. De har tex. bytt ut rendering-delen flertal gånger, varför inte fysik-delen blivit uppgraderad än är konstigt. En motor är inte liksom bara en sak, likt en bilmotor där du har förgasare, oljefilter, växellåda etc. så finns det minst lika många delar i en spelmotor.
Deras QA-avdelning behöver däremot slita sig från "det duger" och ta det lite på allvar, men det är väl pengar som styr.
Egentligen inte motorns fel att det finns så många buggar, de går ju uppenbarligen att fixa med tanke på att unofficial patch moddarna finns.

Det finns ju inga riktigt likadana spel som Bethesdas på så sätt att det absolut mesta går att ta upp och interagera med i en öppen värld där alla NPCer har kläder och rustning som går att sno och ta på sig, samtidigt som alla dessa rörliga delar ska fungera ihop med varandra.

Känns logiskt att det är svårt att balansera att fixa alla buggar och tid/pengar det tar att fixa dem.

Medlem

Om ingen hade sagt nånting om Creation Engine så hade jag aldrig märkt/tänkt på att det skulle vara nåt särskilt med deras spelmotor, eller knappt med nån spelmotor över huvud taget. Om inte nån hade pratat om det så hade jag aldrig tänkt på att spelmotorer är en faktor. Jag hade bara lallat på och spelen hade liksom bara "varit".

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Seriöst nu gällande Creation engine.

Är det Bethesda som är lata eller är Creation Engine obsolet?

Ja och ja? 🤔 Motorn skapades av Bethesda när de utvecklade skyrim och problemet med fysiken fanns ju där redan då, så det är ju snarare så att motorn va dålig redan när den utvecklades från sin föregångare (Gamebryo).

Frågan är väl snarare varför de envisas med att köra med en egen motor som är sämre på många sätt än i princip alla konkurenterna som finns på marknaden.

Finns det något i Creation engine som är bättre än t.ex. unigine, cryengine, unreal engine osv?

Medlem
Skrivet av rosski:

Kör du på pc? Isåfall kan det ju vara så att du sitter på rätt kombination av hårdvara, eller kör t ex quest i rätt ordning för att det ska flytta på fint. Finna ju en mängd anledningar varför det funkar bra för någon men piss för någon annan.

Jupp, självklart PC. Jag tänkte om det var något särskilt moment som var extra drabbat, så jag kan undvika det


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sam Cooper rullar annars också ganska bra. Låter som namnet på en avdankad noir-snut. Btw, den där vault boy-masken på bilderna är smått obehaglig 🤤😢😭

Moderator | Testpilot

Spelet har ett identitetsproblem. Samtidigt som den vill vara singleplayer-vänlig så vill den också göra multiplayer-gänget glada. Varför inte bara satsa på fullt online när de ändå gör ett onlinespel? Jätte konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det bara jag som scrollar längst ner för att se betyget och blir besviken varje gång på sistone?

Jag förstår absolut grejen med tidiga intryck och att man ska vara först med allt i dessa dagar... Men personligen väntar jag hellre på en fullständig recension, komplett med betyg och allt. Är jag verkligen intresserad av ett spel så läser jag givetvis ändå, men de flesta spel vill jag bara veta om de är värda min tid. Ser jag ett bra betyg - då läser jag.

Så tips från en gammal PC Gamer-räv:
1. Sluta kalla det för en recension innan det finns ett betyg. Kalla det för något annat först bara, så jag vet vad jag har att förvänta mig när jag klickar på artikeln.
2. När det är en komplett recension med betyg betyg - lägg betyget högst upp! Ser jag 2 FZ-loggar, ja då har ni sparat mig några scroll-sekunder och jag kan genast backa.

Tack och bock. #HappyFriday och sånt.

Medlem

Varför är det så populärt att dela recensioner nu för tiden?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Jaxalot: Lata skulle jag säga! eller... de har nog andra prioriteringar än kanske vad en själv vill att de ska ha.
Motorn fungerar nog ganska bra. Själv tänker jag såhär; kan moddare skapa något helt annorlunda på sin fritid, snyggare texturer och modeller, bättre prestanda (patchar osv), och bättre animationer... och allt detta med begränsningarna som utvecklarna lagt in i modtools, så förväntar jag mig att utvecklarna kan göra det dubbelt så bra. Utvecklarna har ju ändå tillgång till allt som moddaren har, plus all backend material, plus de har ju inte bara en person som sitter o jobbar utan massa människor som kanske jobbat i branschen länge. Detta är i alla fall min tanke, sen är ju inte så svart o vitt som man tänker sig ^^

Medlem

Fallout 76 ; Fyra nyanser av brunt.

Det ser väldigt grått och trist ut, önska vi kunde fått något nytt Fallout Single Player med en twist, Fallout : New Moscow ?


signatur

Nämen!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Seraium:

Varför är det så populärt att dela recensioner nu för tiden?

Stora spel som man inte hinner spela klart tills release. Vissa gånger får FZ kod en bra bit innan släpp så man kan spela i lugn och ro men andra gånger inte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av noyart:

Så förväntar jag mig att utvecklarna kan göra det dubbelt så bra.

Vilket Bethesda bevisat om och om igen att de inte är kapabla till när de låter moddare fixa deras senaste 4-5 spel beroende på om man räknar med New Vegas. Tycker det är jättekonstigt att folk håller olika utvecklare till olika standard, speciellt när Bethesda och deras ägare ZeniMax Media är ju inga direkt fattiglappar som inte har råd att ta in kompetens samt utveckla spel till de blir klara. Sedan CD PROJEKT RED kunde pusha ut det ambitiösa Witcher 3 i det skicket de gjorde så finns det ingen ursäkt längre för Bethesda.

Tvärvägrar att köpa Fallout 76 efter alla de videos jag har sett, ser ut som en buggig smaklös soppa.

Medlem

Varför länkar ni nästan alltid till PS4 versionen av spelen? Vore smidigt om det fanns länkar till PC och Xbox också.

Redaktör
Skrivet av Seraium:

Varför är det så populärt att dela recensioner nu för tiden?

Vi gör det för stora multiplayerspel som kräver mycket speltid. Första intrycken efter några dagar, följt av betyg när vi har tillräckligt mycket kött på benen.

Vi får fundera igenom om vi kan förtydliga vilken del det handlar om. Tack för feedback.


signatur
Redaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför länkar ni nästan alltid till PS4 versionen av spelen? Vore smidigt om det fanns länkar till PC och Xbox också.

Prisjakt-länken? Det blir kladdigt att länka till flera, vi länkar till testplattformen.


signatur
Avstängd

Detta är inget FO enl mig och många andra

eld
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Seriöst nu gällande Creation engine.

Är det Bethesda som är lata eller är Creation Engine obsolet?

Det är en studio som släpper spel ett halvår för tidigt på en duglig motor.

12
Skriv svar