Recension – Battlefield V

jbx
Medlem

Använde mina 10 timmar från EA access igår. Det var underhållande, blir ett köp.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Samma här.
Hur i hela friden får ni in BF3 i detta?
Det känns och spelar precis som BF1 fast med en något trevligare vapenarsenal.
Det är inte årets sämsta spel, definitivt inte, men milslångt ifrån BF3

Hur kan ni få det till att det liknar BF1?
Man har ju tagit enorma steg bort från det tillbaka till BF3.
Vapnen har inte längre RBD eller sweetspots = mer skillbaserat gameplay.
Inga mer "kryckor" i form av elit klasser eller behemoths. Pansarvagnarnas torn snurrar inte ett helt varv på ½ sekund.

Man har ju till och med sagt rakt ut att man utgått från BF3´s skademodell när det gäller vapnen då fans röstat fram den som den bästa. Listan kan göras hur lång som helst för att skilja spelet från både Battlefront och BF1.
Det verkar nästan som att ni enbart kollar på menyerna som har mer gemensamt mellan spelen.

Medlem

Har man BF1 eller BF4 så kan man fortfarande göra Road to Battlefield.
Gjord min igår måste bara sammla 4x20k points för att låsa upp 2 tokens och 2 skins för BFV

Dödgrävaren
Skrivet av Jinxswe:

BF spel har aldrig varit realistiska/historiska spel. Så ser inte varför folk har problem med de nu.

BF1 hade övermassiv representation av Svarta, folk hade problem med det för att Svarta var en klar minoritet i WW1. Samma med WW2 och dess representation av Svarta och Kvinnor i trailers, tidigare BF spel har inte haft detta i sina trailers eller spel, eller handlat om en tidsepok där det varit korrekt att ha med dem. Därav problemet. Sen hjälper det ju inte att BFVs första trailer har en kvinna med cyborg-delar, ett cricket-slagträd och en svart person med ett Katana i sig, samtidigt som det säger sig utspelas i ett historiskt andra världskrig.

Medlem

Förstår inte all negativitet här gällande robotar och cosmetics? Det finns olika kläder ingame, de jag lagt märke till är helt normala och inget spaceat?Finns 10+ olika modeller man kan använda sig av (etnicitet/hudfärg/kön) om man nu tycker det är jobbigt av någon oförklarlig anledning. OBS finns endast människor som val av karaktär i spelet!

Köpte 1 månad premier för att testa och claima allt inehåll från deluxe edition och måste säga, detta är det bästa BF på många år (jag har "tyvärr" köpt alla och min favorit är bad company 2 + vietnam DLCt)

Känslan i BFV är något man ej upplevt sedan BC2-BF3 tiden. Man dör mycket enklare, kan inte bara springa omkring som en hjärndöd kanin och gå berserk för då dör du innan du tagit 10 steg över en väg.
Begränsad ammo så det går inte att bara sitta i ett hörn och campa folk, hur man nu kan gilla det.
Alla "klasser" får ett syfte, medics behövs för att du ska kunna återfå full hp (man har ett mini medkit på sig från spawn som healer ca 50 health men endast medics eller medstationer kan ge fler + ge en full hp)
Support är guld då man verkligen behöver fylla på ammo efter ett par kills ( STORT PLUS att det inte går att fylla på granater eller explosivs av support klasser utan endast ammunition)

Fin touch att alla i samma squad kan ressa varandra, är du inte medic tar det ca dubbel tid att ressa sin buddy.
Känner att det blir mycket mer taktik och inlevelsefulla möten i detta BF eftersom det inte finns/går att ha explosives spam (mycket skönt)

Ett inlagt Assignment system där man får updrag att döda med olika vapen, klasser, bygga fortifications etc ( lite roligt system för att "uppmana" till att testa olika klasser och vapen, game modes etc.

Ljudet och visuals lika mysigt som alltid
Jag kör nästan enbart conquest och ett game tar ca 30 minute, väldigt lagom.
Blir ett köp för mig när premier löper ut.

Medlem

Största nackdelarna jag upplevt under de 10 timmar jag spelat är den mängd med buggar som existerar.

Finns en bugg som inte tillåter folk att göra revives på någon alls oavsett sida under en hel match. Buggar även ur ibland när man hoppar ur fordon och ironsight-siktet försvinner bakom vapnet, även när man kör med scopes/red dot sikten.

Dom verkar verkligen gilla att slänga in laddningskärmar lite överallt med, förstår inte varför man skall ha så pass många både när man ska in och ur spel, dom är heller inte särskilt snabba oavsett vad för typ av utrustning man har.

Det är en rätt skaplig brist på content generellt sett, när man väl låst upp alla vapnen till en klass och uppgraderat dessa så är det enbart skins till vapen och karaktärer som man kommer att samla på sig, skins på vapen skiljer sig inte nämnvärt heller, kan vara en skin som är grön som är common, men en limegrön är en epic skin.

Gameplayet är hyffsat kul, bra med tanks som inte kan reparera sig själva i all evighet, bra med flygplan som inte har oändligt med ammo eller hälsa, bra med ammo och healthpacks som inte helar/ger ammo genom magi.

Det nya Operations-läget är rätt knasigt med, även om man vinner dom första två banorna så avancerar man till nästa och även om fiendelaget förlorar massivt i tickets men lyckas nabba åt sig den sista kontrollpunkten med 1 ticket kvar så räknas det som en Storslagen vinst för det attackerande laget.

Singleplayerkampanjen i sig verkar vara något form av klyscha med 1-man army-koncept med rätt tråkiga gameplayelement samt banala stories. Inte någon större skillnad från Bf1 där dom kampanjerna var bättre än 3an och 4ans, men bra mkt sämre än deras tidigare allster i Bad Company-serien. Känns som om dom alltid lyckas bra med inledningen, likaså här som i Bf1 där inledningsuppdraget har betydligt mer känsla och resurser tillagda än dom faktiska kampanjerna som följer.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Battlefront var en besvikelse.

BF1 var en besvikelse.

Och, av vad jag har läst och sett kommer jag att se till att BFV inte blir en besvikelse. Jag inväntar Angry Joe men jag tvivlar på att han ger någon rosande kritik utifrån vad han tycker om betan. Får jag spela en demo kanske jag ändrar mig men denna gång har jag inget förtroende för Dice och BFV. Jag kommer definitivt inte köpa grisen i säcken.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Gillar BFV, men det jag saknar mest är att de olika sidorna är samma lika. Spelar ingen roll vilket lag du spelar eller hamnar i. Alla har samma förutsättningar.

Saknar att lag A och B har sina olika vapen och fordonsuppställningar, som på den gamla goda tiden. Där alla vapen har sina för och nackdelar som man får lära sig att utnyttja på bästa möjliga sätt

Medlem

Aldrig förköpa ett spel. Jag hoppas jag kan låta bli denna EA-kossa även när det är släppt. Låt plånboken tala.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Danternas:

Battlefront var en besvikelse.

BF1 var en besvikelse.

Och, av vad jag har läst och sett kommer jag att se till att BFV inte blir en besvikelse. Jag inväntar Angry Joe men jag tvivlar på att han ger någon rosande kritik utifrån vad han tycker om betan. Får jag spela en demo kanske jag ändrar mig men denna gång har jag inget förtroende för Dice och BFV. Jag kommer definitivt inte köpa grisen i säcken.

I väntan på Angry Joe, kan jag rekommendera "Worth a buy" kanalen. Ger alltid en rättvis bild av hur spelet är, till skillnad mot pampiga trailers.

Medlem

En sak jag reagerar som alltid hållt mig till just BF, är massiva kartor med rikligt med fordon. Det togs bort rejält i BF1, och verkar även så denna gång. Eller?

Medlem

@Frasstheass: Worth a Buy sade det som man inte får skriva, för då blir de arga.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag och mina vänner har haft en toppentid i Battlefield V. Riktigt roligt! Rekommenderas.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Frasstheass: Worth a Buy sade det som man inte får skriva, för då blir de arga.

Exakt! Han är inte köpt att bara säga det som är bra iallefall.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Största nackdelarna jag upplevt under de 10 timmar jag spelat är den mängd med buggar som existerar.

Dom verkar verkligen gilla att slänga in laddningskärmar lite överallt med, förstår inte varför man skall ha så pass många både när man ska in och ur spel, dom är heller inte särskilt snabba oavsett vad för typ av utrustning man har.

Det är en rätt skaplig brist på content generellt sett, när man väl låst upp alla vapnen till en klass och uppgraderat dessa så är det enbart skins till vapen och karaktärer som man kommer att samla på sig, skins på vapen skiljer sig inte nämnvärt heller, kan vara en skin som är grön som är common, men en limegrön är en epic skin.

Håller med om allt ovanstående. Rejält med buggar, konstigt nog är många av dom i menyerna som gör att man fastnar när man t.ex. under en match vill kolla progress på sina uppdrag, måste köra Alt-F4 för att komma ur dessa.

När det gäller mängden vapen frågar jag mig om det kanske är så att det dyker upp mer efterhand som tider passerar i spelet? som jag förstått det så kommer man ju släppa mer kartor osv i kronologisk ordning, där finns ju t.ex. ingen representation av striderna i stilla havet än. Kan det kanske vara så att de vapen och fordon som finns tillgängliga nu är det som fanns i början på kriget?

En motsägelse jag själv direkt kommer på är att man kan köra Tiger, trots att den inte kom förrän ett par år efter krigets utbrott.

Medlem

@RaXha: Ja fler vapen kommer senare när deras respektive armeér kommer med i spelet. Tror säkert att M1 Garand och BAR tex kommer komma när amerikanerna blir med osv. Men jag kan hålla med om att det är väldigt konstigt att hålla tillbaka på sådana vapen när tyskarna redan nu har STG44 och Tiger tanks.

Om jag har förstått det rätt så finns det ju fler vapen i SP också som inte finns i MP, varför dessa inte är med är ju också konstigt. Där finns väl Chauchaten med också om jag inte misstar mig?

Medlem
Skrivet av Davisx3m:

@Freffo: BFV kommer inte ha DLC. Inte betald sådan iafall.

Är du säker? Inte skins, ingenting?

Medlem

@Redstar: Nope
Det enda du kommer kunna köpa är endast kosmetiska prylar, men dessa går ju att få även genom att bara spela spelet

Medlem
Skrivet av blackidus:

@RaXha: Ja fler vapen kommer senare när deras respektive armeér kommer med i spelet. Tror säkert att M1 Garand och BAR tex kommer komma när amerikanerna blir med osv. Men jag kan hålla med om att det är väldigt konstigt att hålla tillbaka på sådana vapen när tyskarna redan nu har STG44 och Tiger tanks.

Om jag har förstått det rätt så finns det ju fler vapen i SP också som inte finns i MP, varför dessa inte är med är ju också konstigt. Där finns väl Chauchaten med också om jag inte misstar mig?

Jag har också fått intrycket av att man har tillgång till i princip samma vapen oavsett vilket lag man spelar i MP, har jag rätt där eller har jag fått helt fel för mig?

Medlem

@RaXha: Jepp alla vapen kan användas av båda sidor. Har varit så sedan BF3 eller kanske tom Bad Company tiden. Fordonen är däremot specifika för sina armeér.

Skägg.
10 Chambers
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skriver det här som en medlem och är bara fundersam.

De flesta av oss vet varför ni delar upp recensionerna, men kan man inte på något sätt slänga ihop texterna till en hel text i slutändan? Jag tänker mig att många som läser första inte läser andra och tvärtom. Antingen att man kanske uppdaterar första texten med det nya, länkar del 1 i del 2 som du pubbade idag eller något liknande. För mig känns det hela lite konstigt och som att något saknas när jag ska läsa andra delen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

De flesta av oss vet varför ni delar upp recensionerna, men kan man inte på något sätt slänga ihop texterna till en hel text i slutändan? Jag tänker mig att många som läser första inte läser andra och tvärtom. Antingen att man kanske uppdaterar första texten med det nya, länkar del 1 i del 2 som du pubbade idag eller något liknande. För mig känns det hela lite konstigt och som att något saknas när jag ska läsa andra delen.

Naturligtvis ska vi länka mellan recensionerna. Jag glömde det, fixat nu. Tack för påminnelsen.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Naturligtvis ska vi länka mellan recensionerna. Jag glömde det, fixat nu. Tack för påminnelsen.

Visst! Men jag tror ändå man kan göra det mer synligt. Även en länk från Del 2 till Del 1 så man verkligen får ta till sig hela texten Båda texterna är viktiga!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Håller med! När FZ delar upp recensioner (som är en bra idé!) så slå gärna ihop dem till en fet när del 2 är ute.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

@Tomas Helenius: @Mortaigne: Precis! Eller gör det mer synligt på något sätt så att läsarna verkligen tar del av båda delarna. Även om man läst del 1 så är finns det en chans att man inte kommer ihåg vad som stod där vilket givetvis är viktigt när betyget sedan kommit fram.

Det blir konstigt också när du har två artiklar/recensioner som heter samma sak. Igen, Del 1 och Del 2 även i texten kanske skulle vara bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man kan se att det går utför.

Battlefield 3 (2011) - Betyg fem/fem - Mästerligt
https://www.fz.se/recension/127055-battlefield-3/2

Battlefield 4 (2013) - Betyg fyra/fem - Mycket bra
https://www.fz.se/recension/174946-battlefield-4/3

Battlefield 1 (2016) Betyg fyra/fem - Mycket bra
https://www.fz.se/recension/264485-battlefield-1

Battlefield V (2018) Betyg tre/fem - Bra

Sämsta spelet i serien! Tråkigt.

Medlem

@wirefire: För mig är BF5 långt mycket bättre än BF1.

@Frasstheass: Worth A Buy som sitter och ljuger och skapar drama i videos för att få views? Ja, men han låter som någon att lyssna på.

Medlem
Skrivet av spikes:

@wirefire: För mig är BF5 långt mycket bättre än BF1.

@Frasstheass: Worth A Buy som sitter och ljuger och skapar drama i videos för att få views? Ja, men han låter som någon att lyssna på.

Han ger, motsatt de flesta andra spelsidor som genom betalning ger spel höga betyg, en rättvis och klar bild av vad spelet är. Men det är såklart min åsikt. Du behöver inte hålla med.

Medlem

@Frasstheass: När han börjar sin BFV "review" med en rant om social justice warriors och sånt så verkar han ju klart biased i sin åsikt dock.

Eller när han ljuger om hur escape from tarkov fungerar UTAN ATT ENS HA STARTAT SPELET

Han skapar kontroversiella videos för views, hans betalning kommer från views. Hans åsikt kan vara lika fake som hans påståenden.

Skriv svar