Film – Se hur snyggt Battlefield V blir med ray-tracing

Robot
Film – Se hur snyggt Battlefield V blir med ray-tracing

Rent krasst – priset är väldigt högt.

#battlefield-v, #ray-tracing


Medlem

Snyggt, men verkligen inte värt det... Varken prislappen på korten eller prestandan man förlorar genom att slå på raytracing.

Medlem

de blir säkert värt de om ett par år med ytterligare teknik.

Avstängd

Så här ska ray tracing fungera om det ska vara något att hänga i julgranen, imho:

Medlem

Skäms kudde på mig eller, jag såg typ ingen större skillnad:(

Medlem

Tor att RTX kortens DLLS teknologi (Deep Learning Super-Sampling) som i teorin ska ge höga performance gains är framtiden!

Tjae, jag tycker det ser lika bra ut, utan nymodigheten, och som de flesta skriver. Det är inte värt pengarna i nuläget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det var så krävande att videon hackade för mig trots att jag har snabbt nät. Hmm

Inaktiv

Så den största skillnaden är att man får ut en fjärdedel av bilduppdateringen i utbyte mot en knappt märkbar förbättring? Verkar rimligt. Särskilt i en snabb skjutare som BFV där man flänger omkring utan att egentligen hinna ta in detaljerna så mycket som t ex ett äventyrsspel.

Det bör även påpekas att det är BARA reflektioner som "ray traceas" i BFV, inte skuggor eller ljus.

Här är ett klipp som tydligt visar skillnaderna samt testar prestanda. Spola till 2:40
https://youtu.be/SpZmH0_1gWQ

eld
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Snyggt, men verkligen inte värt det... Varken prislappen på korten eller prestandan man förlorar genom att slå på raytracing.

Det är det inte just nu, men man kan vända på det hela:

ett spel byggt som ordentligt använder RTX hade gått ner i ensiffrig framerate på äldre generationens kort för att ådstakomma samma raytracing, raytracing för studsande ljus kommer ge mycket mer effekt än att tävla med skärmreflektioner som de flesta redan är sjukt vana vid.

Medlem

Ååååå äntligen kan jag andas ut, har hela tiden haft lite ångest över att jag inte köpt ett RTX kort, men efter att jag såg videon är ångesten som bortblåst!

Mitt 1080 kort får duga något år till.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Funkar detta med mitt GTX260?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Funkar detta med mitt GTX260?

Ja!


signatur
Medlem

Intressant att skillnaden blir så stor vid bytet av processor.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Intressant att skillnaden blir så stor vid bytet av processor.

Högre frekvens och dessutom snabbare vid samma frekvens. Högre antal kärnor. Plus bättre minnen. Så det är väl inte så konstigt? Speciellt inte i bgv med tanke på att redan bf1 nyttjade fler kärnor bra.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Högre frekvens och dessutom snabbare vid samma frekvens. Högre antal kärnor. Plus bättre minnen. Så det är väl inte så konstigt? Speciellt inte i bgv med tanke på att redan bf1 nyttjade fler kärnor bra.

Att bättre processor ger bättre resultat är inte konstigt. Men det brukar inte handla om så pass stor marginal som det är i detta fallet. Blir intressant att se om Sweclockers kommer med en djupare test snart.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skäms kudde på mig eller, jag såg typ ingen större skillnad:(

Samma här


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skäms kudde på mig eller, jag såg typ ingen större skillnad:(

Den största skillnaden jag såg är att det började hacka som fan när det var påslaget... Nej tack, lägger inte de pengarna på för denna tekniken just nu.

Medlem

Spelade lite med det innan och la knappt något märke till det, om jag stannar och kollar runt så står det verkligen ut men när jag är helt inne i spelet gör det ingen skillnad. Sen att min fps går ner det 60-70 på en 2080ti, nej tack.

Medlem

Jag skulle inte kunna se skillnaden i ett blindtest...

Medlem
Skrivet av Bulberfoot:

Jag skulle inte kunna se skillnaden i ett blindtest...

Jo, det skulle du! Du skulle känna framedrops när det är påslaget

Medlem

Skiter i reflektioner, det är inte det som är det intressanta med ray tracing, det blir mer intressant när ljussättning börjar nyttja funktionerna.

Medlem

Ett steg åt något intressant, men i mina ögon syns det inte så bra i jämförelse. Lär säkert vara en "standard" i många AAA spel som har gameworks och förhoppningsvis(förmodligen inte) flyta på bättre på uppkommande grafikkort. Måste dock säga att det är otroligt imponerande med Raytracing i ett spel. Men är i dagsläget på samma sida som många andra som har kommenterat, FPS före ögongodis.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Så här ska ray tracing fungera om det ska vara något att hänga i julgranen, imho:
https://i.imgur.com/Fhm7Dwn.png

Haha!

eld
Medlem
Skrivet av Bulberfoot:

Jag skulle inte kunna se skillnaden i ett blindtest...

Fast det är lätt, det går inte att reflektera korrekt med skärm-reflektioner. Fel reflektioner är det är det enda lilla du behöver leta efter.

eld
Medlem
Skrivet av Ichabod:

Skiter i reflektioner, det är inte det som är det intressanta med ray tracing, det blir mer intressant när ljussättning börjar nyttja funktionerna.

Fast PBR förlitar ju sig på reflektioner, så på så sätt så är ju reflektioner allt (men jo, jag håller med dig)

Medlem

Så.... 8000+kr.... för vad...?


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Jag kan inte säga att jag är ... jätte imponerad av implementeringen i BFV. :-/


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av eld:

Fast PBR förlitar ju sig på reflektioner, så på så sätt så är ju reflektioner allt (men jo, jag håller med dig)

Jaja. Du vet vad jag menar

Medlem

Inte värt pengarna, om några år(4-5) när det är standard i alla grafikkort blir det nog att byta.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar