Ryktet stämde – Microsoft köper Obsidian (och InXile)

Medlem

Grymt!
Riktigt duktiga utvecklare som nu får en helt annan budget att arbeta med. Detta kan bli riktigt bra!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tja,PC könns ändå som huvudplattformen,så tror inget ont kommer komma av det.

KoP
Medlem

Kul. Nu får studios som varit halvdana i ett bra tag lite $$$ att leka loss med. Ska bli spännande att se vad som kommer ur detta.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Windows 10 only spel inkommande
via Windows store, yum yum yum

Windows 10 Exklusivitet är väl inga problem numera, det är väl Windows Store som känns onajs.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Mm, tror det är mycket möjligt att åtminstone Obsidian skulle fått lägga ner om de inte blev köpta av Microsoft. Pillars of Eternity 2 sålde inte alls bra.
Sen ska man inte missta alla cyniker för den allmänna uppfattningen, de som är missnöjda har oftast mer att säga.
Microsoft tog ju rätt så bra hand om Mojang, så varför det här skulle vara något olikt vet jag inte. Går såklart inte att säga förrän det visats något spel, så allt tills dess är bara spekulation.

Microsoft har inte gjort som EA gör med de studios de köper, inte än iaf, så vi får helt enkelt se. Största problemet jag ser med det här är att de antagligen låser in spelen i Windows storen, föredrar att ha allt samlat på steam men men.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cenorida:

Windows 10 Exklusivitet är väl inga problem numera, det är väl Windows Store som känns onajs.

Tyvärr hör de ju ihop.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Alpha Protocol 2!!! 😁

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Cenorida:

Windows 10 Exklusivitet är väl inga problem numera, det är väl Windows Store som känns onajs.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr hör de ju ihop.

Trevligt då att Phil Spencer igår nämnde att det var medvetna om kritiken mot Windows Store och att han och gamingdivisionen ska gå in och styra upp den.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

@Mortaigne: Ja jo löften är bra om de hålls också. Får hoppas på det den här gången.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Trevligt då att Phil Spencer igår nämnde att det var medvetna om kritiken mot Windows Store och att han och gamingdivisionen ska gå in och styra upp den.

Tomma ord.
Vi vill inte ha spelen separerat på en annan platform på PC
vi har nog "affärer" som det är med sitt egna lilla DRM.

Så länge Microsoft krypterar alla spel så blir det inget köp. (Och Ja, det betyder, inga mods, inga ini-tweaks mm.)
Sen försöker dom tvinga en att ansluta sig till fucking xbox ... i ett pc spel
Det låter bekant right? Windows Live.
Hur gick det med Windows live? alla hatade det för att det inte fungerade.
Nu när microsoft samma sak igen med ett annat namn, och det är samma respons.
För dom försöker consolifiera pc platformen.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dunder:

Grymt!
Riktigt duktiga utvecklare som nu får en helt annan budget att arbeta med. Detta kan bli riktigt bra!

Vad är det här, en positiv kommentar på fz?

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Heh ja... Med tanke på den riktning som Microsoft går i med sin gamingdivision så är det nog alldeles säkert att en väl fungerande Microsoft Store ligger högt på listan. Hela gamingekosystemet integreras allt mer, och nu när Microsoft lägger sin kraft bakom Xbox och gamingdivisionen så finns det resurser. Många verkar fortfarande ha missat skiftet i fokus hos MS.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

@Mortaigne: Visst men MS lösning på alla deras problem sedan Xbox One kom ut är att lösningar kommer och men att inte så mycket händer egentligen.

Vi får helt enkelt vänta och se


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Jag tycker att det händer väldigt mycket "sen Xbox One kom ut"? Orkar inte lista allt här, men ommöbleringen inom Microsofts ledning har inneburit ett helt nytt fokus som ger mer och mer genomslag. Du får gärna fortsätta vara skeptisk, lite skepsis är alltid hälsosamt! haha


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

@Mortaigne: Inne i företaget har det givetvis hänt mycket men inte så stora skillnader utåt ännu. Lite det jag menat med att de bygger upp en bra grund nu inför nästa generation. Inte så mycket mer de kan göra tyvärr.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Pillars sålde rätt så bra om man räknar med backers samt icke steam kanaler. Men problemet med det är ju att de pengar de fått in via dessa kanaler har ju gått åt till utvecklingen så det är inget de kan räkna in efter släpp.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Vi får vara ense om att vara oense på den punkten helt enkelt

Jag ser dock, precis som du påpekade, att grunden för nästa generation kommer att bli något i hästväg. Utöver allt de gör, och har gjort, nu så kommer de att ha (minst) 13 first party studios, varav flera har multipla studios nu, som pumpar ut högklassiga spel. Dag 1 på Game Pass dessutom.
Hårdvaran lär ligga på topp och streamingtjänsten garanterar närvaro överallt på Skyrim-nivå. Next gen kommer bli något alldeles tokigt bra.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag hoppas innerligt att deras framtida spel inte kommer vara exklusiva på Windows Store.

Medlem

@Mortaigne: Varför tror du att alla dessa kommer pumpa ut högklassiga spel? Bara för att Microsoft köpt utvecklare innebär inte det att de har förmågan att producera "något i hästväg" (eller att utvecklarna har förmågan att utveckla det). När producerade Microsoft något i hästväg senast? Microsoft har arbetat med massa talanger tidigare men har ändå aldrig lyckats speciellt bra.

Inaktiv

"Varför spelar det någon roll vilket år det handlar om?"

För att både tekniken, branchen och således möjligheterna för både utveckling och utgivning har förändrats. Och sura beteenden blir inte bättre bara för att det finns en historia av det.

Spel, och inte minst insynen och kunskapen om spel, har växt oerhört och idag är det få människor som blir "hype" över något i stil med det här. Varför skulle de bli det?

Xbox och Windows-spelarna får ingenting nytt här. Alla andra blir bara av med det.

Nej, sånt här konsolkrigs-agerande hör inte hemma i den här tiden.

Spelare vill se förstapart använda sin makt för att hjälpa, stödja och gräsrotsfinansiera. Man vill se att Sony är med och gör ett Bloodborne från grunden. Men många skulle också bli arga om det var dom som plötsligt köpte upp hela From Software (eller bara betalade för nån deal på Dark Souls 4 istället) så som Microsoft håller på med.

Det är ett föråldrat och unket beteende som ingen konsument vinner på.

Microsoft var ju nära att göra rätt med Platinum Games och Scalebound som de var med och tog fram från början. Men det gick ju som det gick med det...

Ambassadör
Xbox

@Sillgam: För att jag har njutit av deras tidigare spel? Obsidian har gjort några av mina all time favoritspel till exempel. Sen kanske inte alla lyckas med alla sina framtida spel, sådant är ju omöjligt att sia om men potentialen finns där definitivt.

Senast? Forza Horizon 4 var 6 veckor sedan, så det får nog sägas vara i relativ närtid.

Att se på Microsofts first party studio line-up och påstå att där inte finns förmågan att producera något i hästväg är ju bara oärligt.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

@anon_326400: Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket över att "alla andra blir av med något". Med xCloud så kommer det finnas Xbox-spel på de allra flesta plattformar.

Ett exempel för att visa varför det här är bra, för alla: Se på Obsidian, ett företag som kämpat i uppförsbacke en längre tid med crowdfundade spel och vars senaste titel PoE2 sålt alldeles för lite. De får nu möjligheten att göra AAA-spel under trygga förhållanden och möjlighet att ge alla sina episka berättelser och idéer den tekniska polering och presentation de förtjänar. Varför är det negativt? Är det bättre att de får lägga ner?

Ytterligare exempel: Ninja Theory, ett brutalt talangfullt gäng som var tvungna att lägga huvuddelen av sin personal på yttre projekt för att kunna betala hyran och ändå knappt gå runt. Nu expanderar de i stället, fokuserar på flera egna projekt och kan fokusera på att göra sina spel på en ännu högre nivå. Vad är negativt med det?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Windows 10 Exklusivitet är väl inga problem numera, det är väl Windows Store som känns onajs.

Yeh och Microsoft vill pusha sin egna affär så mycket dom kan.
Steam och gog kommer inte bli ett alternativ i framtiden känner jag när det kommer till obsidian spel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Rorschach: Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket över att "alla andra blir av med något". Med xCloud så kommer det finnas Xbox-spel på de allra flesta plattformar.

Ett exempel för att visa varför det här är bra, för alla: Se på Obsidian, ett företag som kämpat i uppförsbacke en längre tid med crowdfundade spel och vars senaste titel PoE2 sålt alldeles för lite. De får nu möjligheten att göra AAA-spel under trygga förhållanden och möjlighet att ge alla sina episka berättelser och idéer den tekniska polering och presentation de förtjänar. Varför är det negativt? Är det bättre att de får lägga ner?

Ytterligare exempel: Ninja Theory, ett brutalt talangfullt gäng som var tvungna att lägga huvuddelen av sin personal på yttre projekt för att kunna betala hyran och ändå knappt gå runt. Nu expanderar de i stället, fokuserar på flera egna projekt och kan fokusera på att göra sina spel på en ännu högre nivå. Vad är negativt med det?

Tror du att dom magiskt kommer göra bättre spel nu när dom har fått bättre budget?
Kanske på den grafiska sidan så kommer det bli snyggare
Men crpg är så himla niche, speciellt för yngre spelare som fan inte orkar läsa mer än 3 ord innan dom blir trötta.

200k sales för det senaste pillars
Dom MÅSTE släppa det till andra konsoller om det ska bli värt
Och kan leda till att deras vision blir korrupterad.

Har dock fungerat för Larian, men där har dom alltid haft konsoll i eftertanke.

Kommer det bli samma här? Återstår att se.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av anon_326400:

"Varför spelar det någon roll vilket år det handlar om?"

För att både tekniken, branchen och således möjligheterna för både utveckling och utgivning har förändrats. Och sura beteenden blir inte bättre bara för att det finns en historia av det.

Spel, och inte minst insynen och kunskapen om spel, har växt oerhört och idag är det få människor som blir "hype" över något i stil med det här. Varför skulle de bli det?

Xbox och Windows-spelarna får ingenting nytt här. Alla andra blir bara av med det.

Nej, sånt här konsolkrigs-agerande hör inte hemma i den här tiden.

Spelare vill se förstapart använda sin makt för att hjälpa, stödja och gräsrotsfinansiera. Man vill se att Sony är med och gör ett Bloodborne från grunden. Men många skulle också bli arga om det var dom som plötsligt köpte upp hela From Software (eller bara betalade för nån deal på Dark Souls 4 istället) så som Microsoft håller på med.

Det är ett föråldrat och unket beteende som ingen konsument vinner på.

Microsoft var ju nära att göra rätt med Platinum Games och Scalebound som de var med och tog fram från början. Men det gick ju som det gick med det...

Det du gick igång på var att jag sa att Sony m.fl gör samma sak. Det du själv skriver här ovan är just det som de också gör. THQ köper rättigheter för att få kontroll över vissa titlar & Sony köpte Naughty dog. Varför skulle dessa bolags agerande inte vara samma sak? Visst Microsoft skulle helt enkelt kunna anställa folket som jobbar på Obsidian (om skulle detta göra saken annorlunda).

Backloggens befriare

Äntligen!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag struntar i var jag kan få tag i bra RPGs från Obsidian eller inXile, steam, windows store eller vad du vill, så länge jag slipper skaffa en Xbox. Totalt onödig investering. Dessa två studios har PC fokus. Så länge de får behålla det så kommer det inte vara någon fara. Sedan är det inget som hindrar ports till konsol som gjorts i andra fall.

Skulle det vara så att de släpper något spel som har blivit konsolifierat (neddummat) så blir det inget köp för min del. Skulle det vara så att de släpper något som inte är UWP (Unified windows platform) utan blir exklusivt för Xbox som konsol, så blir det inget köp. Som tur är så finns det ett mycket rikt utbud av RPGs hos konkurrenterna som kommer fortsätta flöda, så vi kommer inte gå törstiga även om vi väljer att hoppa över trams som görs för Xbox. Det är ju rätt sällsynt med RPGs för denna platform ändå så, så man missar inte mycket som det är.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag struntar i var jag kan få tag i bra RPGs från Obsidian eller inXile, steam, windows store eller vad du vill, så länge jag slipper skaffa en Xbox. Totalt onödig investering. Dessa två studios har PC fokus. Så länge de får behålla det så kommer det inte vara någon fara. Sedan är det inget som hindrar ports till konsol som gjorts i andra fall.

Skulle det vara så att de släpper något spel som har blivit konsolifierat (neddummat) så blir det inget köp för min del. Skulle det vara så att de släpper något som inte är UWP (Unified windows platform) utan blir exklusivt för Xbox som konsol, så blir det inget köp. Som tur är så finns det ett mycket rikt utbud av RPGs hos konkurrenterna som kommer fortsätta flöda, så vi kommer inte gå törstiga även om vi väljer att hoppa över trams som görs för Xbox. Det är ju rätt sällsynt med RPGs för denna platform ändå så, så man missar inte mycket som det är.

Man får bara hoppas att deras framtida spel inte blir konsolifierade

När Larian släppte enhanced edition av Divinity Original Sin 2 till PC och Konsoll så gjorde dom ändringar till båda platformarna som var för att anpassa sig till Konsollspelarna.
Det var inget som behövdes fixas, det var bra som det var innan, jag har iaf undvikit att uppdatera mitt spel till enhanced.

Länk : Definitive Edition = Dumbed Down Edition?

Sure, verkar petty som fan av mig att tänka så... but... if it aint broke, don't fix it


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

NuZ
Testpilot

Sjukt nice! Tror enligt andra källor att dessa studios hade fått lägga ner om inte någon köpte dem. Nu när MS fokuserar på spel och Spencer lovar att styra upp Winstore så får vi hoppas att Windows/Xbox blir en fantastisk platform att spela på nästa generation 2020 eller vad rykterna säger.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Man får bara hoppas att deras framtida spel inte blir konsolifierade

När Larian släppte enhanced edition av Divinity Original Sin 2 till PC och Konsoll så gjorde dom ändringar till båda platformarna som var för att anpassa sig till Konsollspelarna.
Det var inget som behövdes fixas, det var bra som det var innan, jag har iaf undvikit att uppdatera mitt spel till enhanced.

Länk : Definitive Edition = Dumbed Down Edition?

Sure, verkar petty som fan av mig att tänka så... but... if it aint broke, don't fix it

Ja Definitive edition är en travesti. Som tur är så kan man fortfarande spela Classic.

Det finns dock exempel på konsolspel som behåller något av magin som fanns på den gamla goda tiden när man fick rita kartor själv och faktiskt fundera över vad som kunde vara viktigt i den information man fick från karaktärer, istället för att spelet tar alla beslut åt en. Ett sådant är spel serien Etrian Odyssey till 3ds. En Dungeon Crawler där nedre skärmen används till att manuellt rita en karta med pennan som hänger med 3DSen.

123
Skriv svar