Hej 90-talet – FZ provspelar Playstation Classic!

Tråddemonen
Testpilot

Var ju tråkigt att PS1 inte vart lika bra som nintendos utgåvor utav retro konsoler. Jag väntar nog mest spänt inför N64 som jag hoppas kommer med klassiker samt 4 kontroller. Vore kul att återuppleva all couchplay som man spelade hos grannar och kompisar.

Medlem

Inget , Tomb Raider, Worms, Crash Bandicoot eller något av Spyro spelen. Vad spelade folk ens?

Medlem
Skrivet av Freffo:

@Loevet: Så synd att det inte är USB drivet. Det kanske hade ökat försäljningen av enbart kontrollerna. Får hoppas på en kickstarter eller liknande.

Tack för svaret!

Är inte handkontrollen typ samma som den till ps3 fast utan spakar? De går ju i alla fall köra över USB.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: absolut, men även med N64 kommer många spel inte åldrats jättefint. Jag spelade Zelda: OoT och Donkey Kong 64 för ett tag sedan och i Zelda har presentationen inte åldrats jättebra, där är 3DS-versionen många resor bättre, och Donkey Kong 64 var väldigt yxigt både till presentation och spelmekanik. Men andra titlar som Mario 64, Diddy Kong Racing, Paper Mario, Wave Race 64, Blast Corps med flera med fler kommer ju fortfarande vara klasroliga!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@jOnÄTÄn: Njae, den grundläggande designen och strukturen är liknande men den ursprungliga PS1-kontrollen är mindre än Dualshock 2 och 3 och ärligt talat inte superbekväm nu när man har vant sig vid Dualshock 4, Xbox One-kontroller och andra moderna företeelser.

Dualshock 3 och 4 ansluter ju trådlöst över Bluetooth, även om de går att koppla in trådat via USB också. Där tillåter Sony att de används på PC-plattformen, och även om Sony inte hade tillåtit det hade det säkert hackats in i alla fall. Med men kontrollerna till Playstation Classic har jag hört att de inte kommer vara kompatibla med PC-plattformen, men även det lär säkert fixas av kunnigt folk på nätet om Sony inte själva tillåter det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Helt klart så är det som du säger, vissa spel åldras dåligt eller bra. Vissa spel spelar ibland på nostalgikänslor, de prestationsmässigt kassa spelen lyckas ibland behållas som en liten guldklimp i ens egna ögon.

Alla couchplay spel som Mario kart, Mario party, super smash bros och flera har ju ett samspel som spelen i dagsläget inte riktigt uppnår. Så mina förhoppningar är att alla dessa gamla titlar kommer att finnas med i N64.

SoL
Medlem

Frågan är om den klassiska vinjetten är kvar? Blir ju varm bara jag tänker på den

Medlem
Skrivet av Loevet:

@jOnÄTÄn: Njae, den grundläggande designen och strukturen är liknande men den ursprungliga PS1-kontrollen är mindre än Dualshock 2 och 3 och ärligt talat inte superbekväm nu när man har vant sig vid Dualshock 4, Xbox One-kontroller och andra moderna företeelser.

Okej inte använt så mycket ps 1 o 2 kontroller mer än hos kompisar så antog bara att de var samma som ps 3 pga utseendet.
Men jag håller med dig de är väldigt dålig komfort i alla ps kontroller fram till den senaste den är helt okej. Kanske fungerar om man avsätter tid åt att vänja sig men jag kör hellre med mina Xbox kontroller när jag spelar på min Ps3 (har en adapter).

Medlem

Grand Theft Auto och Tom Clancy’s Rainbow Six skulle jag ta bort från listan direkt, de har inte där att göra i mitt tycke. Finns många andra titlar som är mer "ikoniska" för Playstation än just dom. Båda två är ju dessutom skapligt dåliga i jämförelse med sina PC motsvarigheter.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Grand Theft Auto och Tom Clancy’s Rainbow Six skulle jag ta bort från listan direkt, de har inte där att göra i mitt tycke. Finns många andra titlar som är mer "ikoniska" för Playstation än just dom. Båda två är ju dessutom skapligt dåliga i jämförelse med sina PC motsvarigheter.

nu ska vi inte va såna.

Kontot avslutas
Skrivet av Zimpan:

Var ju tråkigt att PS1 inte vart lika bra som nintendos utgåvor utav retro konsoler. Jag väntar nog mest spänt inför N64 som jag hoppas kommer med klassiker samt 4 kontroller. Vore kul att återuppleva all couchplay som man spelade hos grannar och kompisar.

Jag hoppas väldigt mycket på att Nintendo snart kommer avslöja en Nintendo 64 Classic Mini men jag är ganska säker på att det max kommer vara en eller två kontroller i paketet.
Detta eftersom den skulle bli för dyr med fyra kontroller med från start.

Däremot är jag även övertygad om att det kommer vara precis som med original konsolen att det kommer finnas plats för fyra kontroller så att man kan köpa till fler Nintendo 64 handkontroller eller Wii Classic Controller eller Wii Classic Controller Pro till konsolen ifall man vill spela fyra.


signatur

ゼルダの城

Tråddemonen
Testpilot

@ZeldasCastle: Tror samma som dig, det skulle vara ett otroligt smart drag för dem att släppa ett 64 mini för couchplay och de mest populära titlarna inkluderade. De skulle säljas slut på nolltid!

Medlem

Dom kunde släppa ps1 spelen till ps4 men nej..

Kontot avslutas
Skrivet av Zimpan:

@ZeldasCastle: Tror samma som dig, det skulle vara ett otroligt smart drag för dem att släppa ett 64 mini för couchplay och de mest populära titlarna inkluderade. De skulle säljas slut på nolltid!

Ja, det skulle vara otroligt kul om de gjorde det.
Det är bara synd att alla Nintendo Classic Mini konsoler är begränsade till ett fåtal spel.
Skulle gärna vilja se någon form av möjlighet på framtida mini konsoler så att man kan köpa till fler spel.
Är emot att softmodda mina mini konsoler för att få tillgång till fler spel.

Men en av de saker som jag skulle vara mest intresserad av på en Nintendo 64 Classic Mini är handkontrollerna eftersom jag längtar efter att få spela med den till spel som Super Mario 64, The Legend of Zelda: Ocarina of Time och Majora's Mask.
Spel som Mario Kart 64, Mario Party eller Super Smash Bros kan jag även spela med en Wii Classic Controller Pro.
Därför kommer det räcka för mig att ha två stycken Nintendo 64 handkontroller eftersom jag redan har två Wii Classic Controller Pro.


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SoL: Den klassiska uppstartsvinjetten är där när man startar upp konsolen, värmer till i nostalgihjärtat helt klart <3


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av hunden:

Kan den något udda spelkatalogen bero på att dom av någon konstig anledning inte har en analog handkontroll? att dom helt enkelt valt bort spel som är värdelösa att köra med styrkors.

Några favoriter jag spelade, med analoga spakarna:
Gran Turismo 2
Colin McRae Rally 2.0
Crash Team Racing
Tony Hawk's Pro Skater 2
Spyro-serien
Crash Bandicoot-serien

De två sistnämnda serierna har ju dock fått remakes så de kanske inte är med av den anledningen.

De kommer släppa en PSOne Mini med Dual Shock-kontroller och andra spel, gjorda för DS.

Medlem

@Loevet: Tror detsamma med att den inte är så bekväm till fightingspel. Skillnaden från att vara grabb till vuxen med denna kontroll är stor. Skaffar nog kontrollen trots allt om den nu har USB . Lite barndomsminnen som väcks till liv. Kanske en PS1 emulator kan göra susen i mörkret!

Medlem

Eurogamer artikel var inte så snäll. Men det är bara för samlarna denna. Eller dem som inte var födda då. Synd att Sony inte gjorde en liten Shop funktion för den. WipEout 2097 saknas. Best future racing.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freeman79a: oh ja, Wipeout 2097 är ännu ett exempel på en Playstation-klassiker som inte är med här. Som sagt, flera av valen är mycket tveksamma och en mängd utelämnade spel är också väldigt tveksamt. Vi lär sannolikt aldrig få ett ärligt svar på exakt varför dessa titlar valdes och varför vissa inte valdes, men det skulle vara väldigt intressant att höra hur det egentligen gick till.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Kontot avslutas
Skrivet av Freeman79a:

Eurogamer artikel var inte så snäll. Men det är bara för samlarna denna. Eller dem som inte var födda då. Synd att Sony inte gjorde en liten Shop funktion för den. WipEout 2097 saknas. Best future racing.

Ja, när jag först såg trailern för Playstation Classic så trodde jag att det skulle finnas med en shop funktion.
Jag trodde att det som ska se ut som en lucka på baksidan bredvid hdmi och ström uttaget, jag trodde att det skulle finnas plats för ett micro SD kort där så att man kunde köpa och ladda ner fler spel.

Jag hoppades på att få se spel som: Castlevania Symphony of the Night, Wipeout 3, Final Fantasy IX och många fler klassiska spel.
När jag köper mini konsoler så vill jag gärna att det både ska finnas flera klassiska spel som jag har spelat förut och spel som jag har missat sen gillar jag om det även finns något eller några spel som jag aldrig har hört talas om förut som jag troligtvis aldrig hade köpt digitalt men som jag kanske kommer gilla efter att jag har spelat det.

Ett sådant spel var StarTropics på NES Classic Mini, jag hade aldrig köpt det som Virtual Console men efter att jag spelade det på NES Classic Mini så köpte jag tvåan som Virtual Console på min Wii U.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Att man väljer TM1 istället för TM2 är helt obegripligt! Tvåan e fan så mkt bättre.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Inget , Tomb Raider, Worms, Crash Bandicoot eller något av Spyro spelen. Vad spelade folk ens?

Köpte original spyro till min ps1 slim då:)

Inte så imponerande som man hört. Körde spyro på ps 2 när jag var mindre (var lite bättre grafik om jag inte har fel).

Kontot avslutas

https://www.playstation.com/en-gb/explore/playstation-classic...

Någon som har reagerat på något på deras officiella hemsida?

Jag gjorde det när jag läste igenom vad det stod om varje spel.
Hittar ni något konstigt nu?

Okej, jag ger er en chans till.
Det står något konstigt om ett fighting spel där.
Har ni hittat det?

Om inte så är det Tekken 3, där det står exempel på några klassiska fighters som man kan spela som i detta klassiska Tekken spel. Problemet är bara att både Kazuya och Jun inte finns med som spelbara karaktärer i Tekken 3.
Så hade det varit Tekken 2 istället så hade beskrivningen passat mycket bättre.

Lite märkligt av Sony att de inte har märkt detta än.
Men de kanske inte orkar att bry sig eftersom den säljer så dåligt.


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar