Hej 90-talet – FZ provspelar Playstation Classic!

Robot
Hej 90-talet – FZ provspelar Playstation Classic!

Knackig 3D och tank-kontroller à la 1995. Vi testar en tidig version av Sonys retrotripp.

#playstation-classic


Backloggens befriare

Det jag är mest nyfiken på, ärligt talat, är hurvida PS Classic är större eller mindre än PSOne-konsolen?

I övrigt ett ganska väntat omdöme, jag har kvar min PS, och den funkar fint, så känner väldigt lite behov utav detta. Till skillnad från Nintendo där jag inte ägde någon konsol innan mini-versionerna, förutom en Game & Watch


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Så otroligt gullig liten Playstation!

Kan man använda kontrollen till USB? Hade varit perfekt till Tekken 7 på PC i sådana fall!

Medlem

"Vi fick tyvärr inte fota spelen"
-Bildtext på foto av spelen

Redaktör
Skrivet av Nioreh:

"Vi fick tyvärr inte fota spelen"
-Bildtext på foto av spelen

Det var massa om och men inblandat, men inga närbilder typ.


signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@keffkebab: nu hade jag ingen PSone att jämföra med under eventet, och det var ganska länge jag hade en sådan i hand, men min uppskattning är att de är på ungefär samma storleksnivå, möjligt att denna är aningen mindre. Men inga massiva skillnader skulle jag säga.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freffo: nej det är en annan anslutningsport för kontrollerna. I stressen och hetsen tänkte jag inte på att rycka ut och kolla eller fråga om det är exakt samma som i originalet, tror inte det, men det är inte vanliga USB-anslutningar i alla fall. Så no dice inledningsvis i alla fall, kanske kommer en adapter som Kickstarter-projekt eller liknande i efterhand

Edit: hittade information om att det ska vara USB-baserat, men att det inte ska fungera med PC-spel trots det. Då är det kanske åtminstone något som kunniga individer kan hacka in i efterhand.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Så synd att det inte är USB drivet. Det kanske hade ökat försäljningen av enbart kontrollerna. Får hoppas på en kickstarter eller liknande.

Tack för svaret!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freffo: efter lite efterforskning visar det sig att det är USB-portar, men att Sony inte planerar att de ska användas med PC-plattformen. Men det är ju inte helt osannolikt att kunniga entusiaster hackar in stöd för kontrollerna även på PC-sidan.

Jag spelade ju Tekken 3 och Battle Arena Toshinden på Playstation Classic och den kontrollen är inte jätteskön med fightingspel. Kan tänka mig att det mer är retro-upplevelsen som är i fokus när du vill spela Tekken 7 med den kontrollen, men det är inte en kontroll jag hade rekommenderat för ändamålet


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Freffo: efter lite efterforskning visar det sig att det är USB-portar, men att Sony inte planerar att de ska användas med PC-plattformen. Men det är ju inte helt osannolikt att kunniga entusiaster hackar in stöd för kontrollerna även på PC-sidan.

Jag spelade ju Tekken 3 och Battle Arena Toshinden på Playstation Classic och den kontrollen är inte jätteskön med fightingspel. Kan tänka mig att det mer är retro-upplevelsen som är i fokus när du vill spela Tekken 7 med den kontrollen, men det är inte en kontroll jag hade rekommenderat för ändamålet

Så riktiga kontroller fungerar inte i denna?
Sen bristen att man inte kan spara 4 olika.

Kör du hellre min riktiga konsol.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@broken-arrow: nej precis, de proprietära kontrollportarna från originalet används inte här, så de fungerar inte. Håller med om att det känns lite snålt med en återställningspunkt, men multipla minneskort och hantering av sparfiler finns ju även här.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Är det bara jag som tycker att den tidiga 3D-eran gör sig bäst i romantiserade nostalgiminnen?

Går man längre bak, innan "3D", tycker jag det hela håller bättre idag. Men just den perioden var inte direkt rolig visuellt med dagens ögon.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Backloggens befriare
Skrivet av Loevet:

@keffkebab: nu hade jag ingen PSone att jämföra med under eventet, och det var ganska länge jag hade en sådan i hand, men min uppskattning är att de är på ungefär samma storleksnivå, möjligt att denna är aningen mindre. Men inga massiva skillnader skulle jag säga.

Ok, ja det är ju ungefär den uppfattningen jag får när jag sett bilder. Tack!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Känns som japan får mycket bättre spel än vi i Europa får. 🙄

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@NeoWeo: Mmm, eller hur? Men ja ä int bitter.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av jonis:

Är det bara jag som tycker att den tidiga 3D-eran gör sig bäst i romantiserade nostalgiminnen?

Går man längre bak, innan "3D", tycker jag det hela håller bättre idag. Men just den perioden var inte direkt rolig visuellt med dagens ögon.

Precis innan 3d-spel blev populära hade 2d-spel blivit i princip så snygga de kan bli.
Tidiga 2d-spel är ju inte vackra de heller:

Dock finns det flera spel från den tidiga 3d-eran som jag fortfarande tycker är bäst i sin genre och absolut håller än som exempelvis Super Mario 64.

Kontot avslutas

Jag såg en video när de testar Playstation Classic och då såg jag att det är ju helt vanliga usb kontakter på handkontrollen.

Alltså, om man har en kontroll med styrspakar som har usb så borde det gå att spela med de.

Tänkte för de som är besvikna på att det inte är några dual shock kontroller.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Endast tre av spelen som finns med spelade jag till min konsol. Men detta är nog inget man köper, bättre att spelen får leva kvar i minnet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Har föreställt! Kommer bli kul jag köpte även PS originalet på 90talet nytt när det begav sig. Å nu kan jag få köpa det nytt igen, kul! Har självklart kvar mitt gamla oeginal hemma! Med Twisted Metal2. 2an, som det ska vara.


signatur

R.I.P The_maxx

Kontot avslutas
Skrivet av breahl:

Endast tre av spelen som finns med spelade jag till min konsol. Men detta är nog inget man köper, bättre att spelen får leva kvar i minnet.

Sen om man har en Playstation 3 exempelvis så kan man ju spela spelen på den om man har de på skiva.

Men det som är bra med Playstation Classic är ju att man slipper vara rädd för att repa skivorna.


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: nja, att de använder USB innebär att man kanske kan använda dem med datorn om folk hackar in stöd för det, men Playstation Classic kommer inte stöda andra kontroller än de som ingår. Så en motsvarande Dualshock-handkontroll kommer inte kunna användas här oavsett om den ansluter via USB eller ej.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: Med NES Classic behövde man inte tänka på att blåsa i kassetten (trots att man egentligen inte behövde det), och med PS Classic behöver man inte tänka på repa skivorna. Det är rätt sorts nostalgi som utelämnats där skulle jag säga


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kan den något udda spelkatalogen bero på att dom av någon konstig anledning inte har en analog handkontroll? att dom helt enkelt valt bort spel som är värdelösa att köra med styrkors.

Några favoriter jag spelade, med analoga spakarna:
Gran Turismo 2
Colin McRae Rally 2.0
Crash Team Racing
Tony Hawk's Pro Skater 2
Spyro-serien
Crash Bandicoot-serien

De två sistnämnda serierna har ju dock fått remakes så de kanske inte är med av den anledningen.

Kontot avslutas
Skrivet av Loevet:

@ZeldasCastle: nja, att de använder USB innebär att man kanske kan använda dem med datorn om folk hackar in stöd för det, men Playstation Classic kommer inte stöda andra kontroller än de som ingår. Så en motsvarande Dualshock-handkontroll kommer inte kunna användas här oavsett om den ansluter via USB eller ej.

Oj, kan man göra så?
Då känns ju Nintendo Classic Mini bättre, där kan man ju använda sig av andra kontroller så länge som de har samma uttag som passar till Wii Remotes.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Loevet:

@ZeldasCastle: Med NES Classic behövde man inte tänka på att blåsa i kassetten (trots att man egentligen inte behövde det), och med PS Classic behöver man inte tänka på repa skivorna. Det är rätt sorts nostalgi som utelämnats där skulle jag säga

Jag håller med dig där på ett sätt om man utesluter att blåsa eller repiga skivor.
Det är ju en känsla att få ha spelen på kassett eller skiva till sin konsol.

Det som är väldigt tråkigt är att vissa av dessa äldre spel är antagligen väldigt svåra att få tag på eller så är de svin dyra.


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: Oh ja, håller helt med dig där, att ha skivan/kassetten i hand och titta på fina fodral eller konvolut är en speciell känsla, mina favoritspel skulle jag inte kunna tänka mig att endast äga i digital form (eller som en del av den här sortens retro-konsol).

Men på tal om äldre spel som är svåra eller svindyra att få tag på, där hade ju Sony möjligheten att lägga till de där obskyra titlarna som kanske inte sålde fantastiskt när det väl begav sig men är eftertraktade och svindyra att köpa i begagnathandeln idag. Mega Man Legends, Tactics Ogre/Ogre Battle, Tales of Destiny/Eternia, Lunar/Lunar 2 och många fler är svåra och få tag på och kostar multum, det har varit värt att ha på den här konsolen. Jag älskar flera av spelen på PS Classic, men de kan också i de flesta fall köpas på PSN redan vilket inte gör den här konsolen så speciell.

Undantaget är väl Intelligent Cube och Revelations: Persona som är just svårfångade och dyra spel.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@hunden: Ja några av de frånvarande spelen beror alldeles säkerligen på att de utformades för Dualshock, exempelvis Gran Turismo som du är inne på. Andra spel som inte utformades för den måtte bero på andra faktorer som dyra licenskostnader och att Sony kanske inte var villiga att ta sämre marginaler på försäljningen av PS Classic för att få med fler ikoniska titlar.

Det är bara spekulation från min sida, men jag har svårt att tro att de inte skulle kunna få med sig exempelvis Tomb Raider och Crash Bandicoot och ändå tjäna en finfin slant på PS Classic. De fick säkerligen inte Grand Theft Auto eller Tom Clancy's Rainbow Six gratis, och de är ju på intet sätt Playstation-klassiker.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Gran Turismo 2 och Colin McRae Rally 2.0 tycker jag att fungerar utmärkt med styrkors.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ArcticFire: håller med, finns flera Playstation-klassiker som kanske skulle fungera optimalt med analoga spakar men som ändå fungerar tillräckligt bra för att kunna inkluderas i det här paketet. Skulle vara intressant att få reda på hur Sony har resonerat runt urvalet, några av spelen måste nästan vara nödlösningar.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Gran Turismo 2 och Colin McRae Rally 2.0 tycker jag att fungerar utmärkt med styrkors.

Colin körde jag tillomed med analog gas och broms, på den högra spaken, så där håller jag inte med

Oavsett så är det ett grymt spel som jag spelade mycket. Arkad-läget med två spelare samtidigt är riktigt najs med.

12
Skriv svar