Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem

@Zimpan: Uppenbarligen, sedan var jag ju inte bättre själv när GTA Sand Andreas begav sig, man tyckte det var coolt att spela ett gangsterspel, samma sak med GTA Vice City. ^^

Intressant info om online, kommer nog vänta tills det kommer på riktigt tror jag, stör mig lite på att man inte kan köpa hus och landområden i storymode men de vill ju locka folk till online.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Sån har jag nog aldrig varit, gillar hiphop och vissa kläder inom stilen, men har aldrig sett charmen med Ghetto och det kriminella livet.

Det stämmer, de vill ju säkert ha microtransaktioner som extra inkomst vid sidan av

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Zontos: Sån har jag nog aldrig varit, gillar hiphop och vissa kläder inom stilen, men har aldrig sett charmen med Ghetto och det kriminella livet.

Det stämmer, de vill ju säkert ha microtransaktioner som extra inkomst vid sidan av

Det kriminella livet jag upplevde runt mig som ung slapp jag bli indragen i för att jag var nörd. Vilket kanske flera på denna sida känner igen 😉. Eller har jag fördomar 😁 .

Det där ordet microtransaktioner verkar ju få folk att se brottslighet. 😉

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Zontos: Sån har jag nog aldrig varit, gillar hiphop och vissa kläder inom stilen, men har aldrig sett charmen med Ghetto och det kriminella livet.

Det stämmer, de vill ju säkert ha microtransaktioner som extra inkomst vid sidan av

Charm vet jag inte, i ett spel kan det vara lite roligt. Men gängkriminalitet är ju raka motsatsen till glamoröst, har svårt att förstå dom som väljer det livet, har svårt att tro att man inte kan ha andra val liksom. Lite lätt OT kanske. GTA SA var ändå väldigt välskriven, bra story och det var väldigt tidsenligt medan GTA5 (som är ett bättre spel generellt) har en mer uppskruvad story.

Skrivet av Över45:

Det kriminella livet jag upplevde runt mig som ung slapp jag bli indragen i för att jag var nörd. Vilket kanske flera på denna sida känner igen 😉. Eller har jag fördomar 😁 .

Det där ordet microtransaktioner verkar ju få folk att se brottslighet. 😉

Jao, är en "vanlig" fd mobbad kille från en medelklassområde ute på landet så kriminalitet kände jag inte av, däremot så kanske det var bra att jag inte hamnade på fester där folk drack alkohol före 18 osv. Däremot har jag någon barndomsbekant som är dömd för brott.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Det stämmer förvisso, gillade dock GTA5 allt mer pga Trevor. CJ eller vad han hette i San Andreas vart jag inte så jätteförtjust i.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@Zontos: Sån har jag nog aldrig varit, gillar hiphop och vissa kläder inom stilen, men har aldrig sett charmen med Ghetto och det kriminella livet.

Det stämmer, de vill ju säkert ha microtransaktioner som extra inkomst vid sidan av

Jag hoppas att man inte bara behöver leva på microtransaktioner som i GTA. Jag är skeptisk till detta tills jag testat det själv, men ska vi starta ett gäng och lira tillsammans alla på FZ som har samma konsoler? Man kan ju göra olika trådar för att locka folk till varje konsol kanske.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Jag tänkte ordna en till FZ för de som lirar på PS4 som jag sedan länkar här i tråden. De som lirar på Xbox är välkommna att starta ett eget FZ gäng och tråd om de vill.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Jag tänkte ordna en till FZ för de som lirar på PS4 som jag sedan länkar här i tråden. De som lirar på Xbox är välkommna att starta ett eget FZ gäng och tråd om de vill.

Åh gött, jag är gärna med för lirar PS4!


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Kommer skriva i tråden när den är skapad. Kommer även att länka den på första inlägget så alla kan se.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Charm vet jag inte, i ett spel kan det vara lite roligt. Men gängkriminalitet är ju raka motsatsen till glamoröst, har svårt att förstå dom som väljer det livet, har svårt att tro att man inte kan ha andra val liksom. Lite lätt OT kanske. GTA SA var ändå väldigt välskriven, bra story och det var väldigt tidsenligt medan GTA5 (som är ett bättre spel generellt) har en mer uppskruvad story.

Jao, är en "vanlig" fd mobbad kille från en medelklassområde ute på landet så kriminalitet kände jag inte av, däremot så kanske det var bra att jag inte hamnade på fester där folk drack alkohol före 18 osv. Däremot har jag någon barndomsbekant som är dömd för brott.

Okej. Ja det är väl det med mobbning man känner igen sig i. Det enda positiva är ju att man aldrig hamnade med de kriminella där det farliga är "häftigt". Som andra tyckte på den tiden. Droger, hembränt och diverse brott i en ganska liten ort i Bergslagen i slutet på 1980talet. Tur då att man får leka av sig sina brottsliga idéer i spelen idag. Ser hellre att yngre anhöriga spelar med vänner än att de går ut sent med kompisar som man inte har någon aning om vad de gör. "Gamla moraltanten" kommer oftare fram ju äldre man blir 😁. Men det är ju kul att spela bra spel där man kan spela hur ond man vill. Det får ju konsekvenser även i RDR2. Om man gör för mycket ont mot andra.

Har ju inte kommit så väldigt långt än men jag letar mycket efter skattkartor, lyssnar på skvaller om konstiga händelser, intressant att hitta många små info lappar. Som man förstår leder vidare.
Har ni läst ordentligt i journalanteckningsboken? Står lite om vad som hänt tidigare innan spelet. Den är verkligen bra gjord! Blir en lång bok i spelet med tjusiga teckningar också.

Är det någon som spelar eller spelat en längre tid i "first person" ?? Har bara kommit in i det av misstag. Blev ganska förvirrande för mig. Att spela i stort sett hela spelet på det sättet är väl en stor utmaning. Berätta gärna om hur ni upplevt fpmode.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Kommer skriva i tråden när den är skapad. Kommer även att länka den på första inlägget så alla kan se.

Det vore kul att joina det med!

Skrivet av Över45:

Okej. Ja det är väl det med mobbning man känner igen sig i. Det enda positiva är ju att man aldrig hamnade med de kriminella där det farliga är "häftigt". Som andra tyckte på den tiden. Droger, hembränt och diverse brott i en ganska liten ort i Bergslagen i slutet på 1980talet. Tur då att man får leka av sig sina brottsliga idéer i spelen idag. Ser hellre att yngre anhöriga spelar med vänner än att de går ut sent med kompisar som man inte har någon aning om vad de gör. "Gamla moraltanten" kommer oftare fram ju äldre man blir 😁. Men det är ju kul att spela bra spel där man kan spela hur ond man vill. Det får ju konsekvenser även i RDR2. Om man gör för mycket ont mot andra.

Har ju inte kommit så väldigt långt än men jag letar mycket efter skattkartor, lyssnar på skvaller om konstiga händelser, intressant att hitta många små info lappar. Som man förstår leder vidare.
Har ni läst ordentligt i journalanteckningsboken? Står lite om vad som hänt tidigare innan spelet. Den är verkligen bra gjord! Blir en lång bok i spelet med tjusiga teckningar också.

Är det någon som spelar eller spelat en längre tid i "first person" ?? Har bara kommit in i det av misstag. Blev ganska förvirrande för mig. Att spela i stort sett hela spelet på det sättet är väl en stor utmaning. Berätta gärna om hur ni upplevt fpmode.

Jag är rätt kass på att läsa det där, men hur aktiverar man quest från lappar man hittar osv?

Medlem
Skrivet av Över45:

Är det någon som spelar eller spelat en längre tid i "first person" ??

Jag spelar en hel del i first person, det känns som att jag är ännu mera inne i spelvärlden då.

När jag rider så växlar jag dock till tredje person ibland så att jag kan se hela hästen eller vagnen. Och ibland spelar jag i tredje person bara för att se vad Arthur har på sig. Kul att se vilka kläder och grejer man skaffat.

Apropå first person... gånghastigheten är snabbare då (jag vet inte om det är en bugg eller feature), så ett tips till er som ska promenera från A till B men tycker att Arthur går lite långsamt i tredje person, prova att växla tillfälligt till first person.

Avstängd
Skrivet av Zontos:

Det vore kul att joina det med!

Jag är rätt kass på att läsa det där, men hur aktiverar man quest från lappar man hittar osv?

Undrar jag med, har massor av lappar.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Det ska vi fixa!

Inaktiv

Blev precis färdig med spelet (100% story och typ 87% overall). Kan med handen på hjärtat säga att detta är det bästa på en herrans massa år. Att storyn utvecklas som den gör är briljant! Länge sen jag kände en sådan koppling med karaktärerna i ett spel.

Ni som funderar på att införskaffa detta, gör det! Kort och gott ett mästerverk.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av breahl:

Undrar jag med, har massor av lappar.

Läser man dem inte bara från sitt inventory? Jag vet inte om jag fått några quests på så sätt, men jag läser allt...hehe.


signatur

Jump in.

Avstängd

Nu förstår jag vad ni menade med att bästa vapnen finns hos trappern. Har letat en trapper sedan kapitel två i campet men man får ju inte honom förrän i mitten/slutet av spelet. Det hade ni kunnat säga.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Läser man dem inte bara från sitt inventory? Jag vet inte om jag fått några quests på så sätt, men jag läser allt...hehe.

Man kan alltid kolla på lappar när man går in på "sadelmenyn". En del har man i sin egen "satchel" man behöver alltså inte gå in i SPELETS undermenyer (spara/djur/växter). Man behöver sedan trycka på läsa. Man kan då detaljstudera lappar och kort även vända på dem. Vilket är viktigt för vissa kort på personer har info på baksidan var de finns. Där det går att hitta personer på kartan sedan. Det står även att man kan aktivera vissa saker som då kan förvandlas till uppdrag med karthänvisningar. Har man tex hittat nog med info för att hitta en skatt, kan behövas flera lappar, kan man till slut hitta skatten på kartan. Så läs allt!☺

Medlem

@Över45: Det låter som något jag kan ägna mig åt när storyn tagit slut, är i slutet av Kap6 så.

Men är det hos trappern man kan sälja stöldgods också? Jag försökte sälja klockor och smycken hos de vanliga affärerna, de ville inte ha. :/ Har bara gått förbi en trapper en gång men då kollade jag bara kläder. Har hittills gett bort allt till lägret.

Hittade i övrigt en kul interaktiv karta, kan vara lite spoiler.

https://www.ign.com/maps/red-dead-redemption-2/world

Ambassadör
Xbox

@Zontos: Stöldgods säljer du hos en Fence (hälare)! Finns tidig tillgång till en på Emerald Ranch bl.a.


signatur

Jump in.

Medlem

insåg idag att man inte behöver betala bounties alls, man bara behöver ha 0 cash på sig och surrender till bountyhunters lr lawmen. sitta av fängelsetiden snabbt jobb


signatur

//monster

Medlem

Det kan väl inte bara vara jag som tycker att första personsläget har alldeles för liten FOV och för mycket motionblur? Man blir ju nästan illamående! Fast det kanske bara är vana PC-spelare som känner av det.

Enda gången jag faktiskt använder förstaperson nu är när man spelar poker, enklare att se sina egna kort.

Medlem

@Mortaigne: Tackar! Ibland försvinner vissa symboler på kartan men dyker upp när man väl är i närheten, ska söka upp det där.

Tråddemonen
Testpilot

@monsterbenke: Det funkar nog bara om man har låg bounty, efter ett viss antal dollar bounty så skjuter de först och frågar sen. Brukar låta mig arresteras om jag råkar springa in i någon eller liknande.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Du har inte fifflat med legend på kartan?

KoP
Medlem
Skrivet av submariner:

Har även läst om det här på andra spel forum men jag har inga problem med den. Är ju exakt samma som i ettan och spel som Last of us, Uncharted serien, Evil Within o den här typ av spel. Samma spel mekanik och enligt mig finns inga bättre. Ni som klagar ändå kommer ni från spel från Rollvärlden som Witcher 3, Elder scroll, Destiny, mm är det därför ni inte fixar den enkela spel kontrollen eller ni spelar annars på PC tangent bord och mus. Så jävla svårt är det inte med kontroll till Ps 4 el xbox

Kan bara hålla med. Älskar kontrollen i RDR 2. Precis som i ettan så har den en skön tyngd.

Medlem

@Zimpan: Kanske, får kolla sen.

KoP
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

insåg idag att man inte behöver betala bounties alls, man bara behöver ha 0 cash på sig och surrender till bountyhunters lr lawmen. sitta av fängelsetiden snabbt jobb

Ja, om man känner för att ständigt gå runt pank i spelet och inte kunna köpa något är det ju fint. Men nej tack.

Medlem

Men vet ni om man kan spela det uppdrag som fattas hos de kapitel man spelat? Jag kollade nyss på Social Club och jag har något uppdrag som fattas i varje kapitel, gissar att vissa är stranger-uppdrag men ändå. Är på Epilog 1.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Kanske stämmer, men vet att jag loada ett save där jag hade samma stranger event som uppkom i 2a kapitlet som kom sedan i kapitel 3. Kan nog vara så att vissa events är låsta tills ett nytt kapitel öppnas. Och varför vissa events sker olik ordning för alla är att det slumpas helt random utefter när spelet laddas och beroende på var Arthur befinner sig, samt vilken tid på dygnet det är som morgon/dag/kväll/natt och hur vissa events spelas ut döda/råna/hjälpa vise versa. Men sen har vi vissa events som måste ske i en ordning om det är en fortsättning på ett tidigare, dvs rädda en person som sedan dyker upp i staden och är ytterst tacksam.

Skriv svar