Mina tankar om Diablo och mobilspel

Skägg.
10 Chambers
Mina tankar om Diablo och mobilspel

I år kommer mobilspel att stå för lite mer än hälften av omsättningen i spelbranschen medan pc och konsoler delar hyfsat lika på de återstående 49 procenten. Och medan siffror inte är allt behöver jag bara ta en snabb titt hemma för att förstå att spel till mobiler är framtiden för många. Av någon oförklarlig anledning har jag lyckats avla två spelnördar och inte helt oväntat har de ganska god tillgång till spel, till en rad olika plattformar. Xbox, Playstation, flera sorters Nintendo och en speldator. Och så mobilerna såklart. Äldsta barnet fick en egen telefon på 9-årsdagen, något det snart åttaåriga småsyskonet verkligen avundas. Inte för att kunna skicka emojis till kompisar utan för att spela på.

Just nu är det Roblox som är grejen och jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få någon njutning av det ganska skräpiga spelet på den lilla skärmen på en Iphone SE. Lillebrorsan sitter vid speldatorn men skulle hellre ta min telefon, om han fick välja. Men så är det. Det dröjde inte så länge för att Switch:en stå oanvänd flera veckor i sträck och minstingen har lyckas finta 9-årsgränsen för egen mobil genom att önska sig en surfplatta i födelsedagspresent.

Jag tycker mig se samma skiftning i beteende som när Sony och Microsoft på allvar började konkurrera med pc-marknaden i mitten av 00-talet. Och samma slitningar.

Minns du hur folk skrek i högan sky när ett klassisk pc-titel också skulle släppas på konsoler. Det där gnället som fortfarande lever kvar, om hur konsoler håller spelgrafiken tillbaka, och så vidare. Och må så vara, även om jag personligen tror att spelbolag snarare behöver anpassa sig till den stora massan spelare, än de få procent som sitter med de allra fetaste grafikkorten. Det finns en anledning till att Counter-Strike kunde vara så stort, i så många år, innan Global Offensive kunde ta över. Och hej Fortnite!

För någon som växer upp med en telefon i näven är det fullt naturligt att styra spel med touch-kontroller. För en annan, som redan behövt lära sig kontrollera tangentbord, tangentbord OCH mus samt gamepad, tar det lite stopp.

Så jag förstår varför Blizzard sneglar på mobiler för sina älskade varumärken. Ponera att World of Warcraft skulle ha släppts idag och dessutom kunde köras på mobiler. Då skulle det där rekordet som sattes under spelets peak kunna multipliceras med tio. Minst.

Det jag inte förstår är hur de hanterat debaclet med Diablo Immortal. Hur de resonerade när de valde Blizzcon som scen för avtäckandet, ett evenemang för deras allra trognaste fans som omöjligen kan vara den primära målgruppen. Redan där tänkte de snett och det jag i fredags avfärdade som en pinsam tabbe har eskalerat till en skitstorm som färgar de mest högljudda delarna på internet bruna.

Jag tror dock att det är viktigt att skilja på det där. Om en grupp, som uppenbarligen var så långt ifrån målgruppen man kan komma, skriker sig hesa på internet har det liten eller ingen påverkan på de spelet faktiskt riktar sig mot. Hur mycket många spaltmeter läste man inte om hur dåligt Pokemon Go var, eller hur kasst Fortnite är. I slutändan spelade det ingen som helst roll.

Sen finns det gott om saker att kritisera på mobilmarknaden, vars mest inkomstbringande spel tar mikrotransaktioner till sin spets, men det är kanske en annan diskussion.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Tyvärr tror jag du har rätt i mycket av vad du skriver här. Mobilspel är framtiden för väldigt många.

Jag ser personligen dock spel på mobiltelefoner som någonting nästan helt meningslöst.

Känner mig gammal.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Akronym:

@Carl Johansson-Sundelius: Tyvärr tror jag du har rätt i mycket av vad du skriver här. Mobilspel är framtiden för väldigt många.

Jag ser personligen dock spel på mobiltelefoner som någonting nästan helt meningslöst.

Känner mig gammal.

Haha, jag med. Men med tanke på hur mycket beräkningskraft vi drar runt med i fickorna känns det bara som en tidsfråga innan mer traditionella spel hittar dit också, men styrningen kommer vara ett hinder för mer traditionella gamers. Jag tyckte att The Witness fungerade väldigt bra på telefonen, men det är ju egentligen bara ett snyggt pusselspel.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Du har rätt i att mobilmarknaden är framtiden. Detta visste man dock sen 2010 då marknaden började expandera med en fart snabbare än ljuset. Allt som behövdes var bättre processkraft för både grafik och hastighet. Och kolla hur dagens telefoner är nu? Sakta men säkert ser vi en ny trend bland mobiltelefoner - nämligen speltelefonen. Med fett bra process kraft, grafik och skärmupplösning samt batteritid. Absolut ingen tvekande om detta!

Nej, man vore en idiot om man inte hoppade på mobilmarknaden. Jag hade gjort detsamma. Men... Jag hade aldrig glömt mina rötter. Sist vi såg ett spel glömma sina rötter var CoD med WW2 och det bra, eller hur? NOT.

Det Blizzard gör/gjorde är helt vårdslöst roadrage med sina fans. De censurerar allt och tar inte åt sig ett skit av vad fans på PC säger till de. Tänker för mig själv; "Säg mig ett spel där företags girighet har gjort det bra? Star Wars? Call of Duties? Hmmm..."


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skägg.
10 Chambers

@kLIMAX_: Det känns som Blizzards hanterande av situationen tyder på att de faktiskt blev överraskade av det massiva motståndet. Även om jag tyckte din rumpparallell i den andra tråden var lite grov så har den en poäng. Sen går det liksom inte att mörka hård moderering på internet, varken i sitt eget forum eller tuben. Det i sig är ju oroväckande.

Detta skulle de skickat ut en pressrelease på. Varken mer eller mindre.


signatur
1
Skriv svar