Call of Duty: Black Ops 4 får battle pass - spela 200+ timmar eller betala över 1500 kr för att få allt

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

En stor del charmen i tex vanilla-WoW var ju att se folk som hade lyckats få legendary gear och liknande och som i sin tur hade bragging-rights.

Hela den charmen försvinner ju om man kan betala för att få grejerna.

Ja, nu vet jag att denna liknelse kanske inte var den bästa men ni fattar min poäng, förhoppningsvis.

Jag vet vad du menar. Jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när man i Everquest campade spawns för en extremt sällsynt drop av Sword of Ykesha (khaki sword grafik) Journeyman Boots (Synlig run speed buff) och Manastone (synlig mana regeneration när den används). Eller Raid gear i Planes of Power i Everquest.

Det är gear som det ligger så jäkla mycket jobb bakom att få tag på så då är det också väldigt mycket prestige att lyckas få tag på dessa och alla andra vet precis vad en spelare som har sakerna har gått igenom och avundas dem. Sedan kom microtransaktioner och folk kan köpa sig saker när de inte orkar anstränga sig i spelet. Det har totalt raderat ut värdet av att kämpa för saker.

Det är ungefär att likna vid att folk kan köpa sig en läkar legitimation för de inte orkar lägga tid på att genomföra utbildningen vilket devalverar värdet av läkarlegitimationer för man vet att varenda kotte med pappas kreditkort kan titulera sig läkare. Detta trots att de inte vet vad som är bak och fram på ett stetoskop.

Medlem

Problemet många har med detta är väl att det är tidsbegränsat, några på reddit räknade ut att man måste ha ca 4h playtime (dvs inte tid i lobbies m.m. utan bara ingametime) för att låsa upp allt.

Medlem
Skrivet av Fjolsson:

Jag förstår inte varför alla blir så himla sura för? Det är ju bara skins det handlar om, ingen får några fördelar för dom har alla tuffa skins än någon som inte har det.
Själv tycker jag det är bra att vissa saker tar tid att skaffa, hur kul är det att låsa upp allt på en kvart? Skärpning i ledet.

Håller med föregående talare. Mycket reflex-kommentarer. "Microtransaction", så kommer de ut ur skogen och skriver hur mycket de hatar det, utan att inte riktigt alltid veta all fakta bakom mikrotransaktionerna.

Jag gillar när saker och ting tar lite tid att låsa upp in-game med in-game valuta (se Battlefield V!) men gillar också att kunna köpa till mig en cool outfit som jag gillar för riktiga pengar.

Medlem

Inte en enda recension tar upp detta med 1500 kr utöver dom första 600. Ganska svårt att rösta med plånboken då.

Medlem

@Parabellum87: Förmodligen för att de inte implementerat systemet förrän långt efter recensionerna är skrivna. Mycket sneaky av dem.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@Parabellum87: Förmodligen för att de inte implementerat systemet förrän långt efter recensionerna är skrivna. Mycket sneaky av dem.

refund vore på sin plats. tusentals kronor per spel är inte rimligt.

nevermeanttodiehere
146 points
·
21 hours ago
just like black ops 3 they hide the microtransactions until after launch so reviews can't take them into account, just like rockstar is doing with rdr2

Medlem

Speltiden låter rimlig i min mening, ser inga problem med det här. Bättre än lootlådor och goda möjligheter att låsa upp sakerna utan att betala.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Inte en enda recension tar upp detta med 1500 kr utöver dom första 600. Ganska svårt att rösta med plånboken då.

På samma sätt som ingen recension tog upp det här med att Overwatch kostar över 10 000kr om du vill låsa upp alla skins. Det är irrelevant.

Medlem
Skrivet av kaealy:

I och med att de tjänar mer än någonsin och tar bort singel player från spelet så kan man ju fråga sig om det ska kosta 600 kr överhuvudtaget.

Fast det är ju i multiplayer timmarna finns. Priset kan man alltid diskutera men tycker det är konstigt att vissa tycker att multiplayerspel borde kosta mindre än singleplayerspel? Det kostar endel att underhålla multiplayer över tid...

Medlem
Skrivet av conthox:

Oida!

Att folk orkar hata på grund av kosmetiska prylar som inte ger fördelar. Åter igen; rösta med plånboken då. Köp det inte, spela det inte. När tillräckligt många har tröttnat på att betala extra så kommer det lösa sig med tiden. Och det är ju inte så att CoD är det enda spelet som finns att välja mellan, så det är bara att välja ett som har "bättre" betalmodell.

Btw, vilket hade varit bäst: spelet kostar 700 kr och allt ingår, eller som idag 600 kr där det finns kosmetiskt att köpa? Personligen tycker jag att det är bättre att spelet är ngt billigare och de som vill kan köpa till saker, så att jag inte genom ett högre pris på spelet betalar för andras skins och emotes.

Det är inte det kosmetiska som jag går igång på med Activision utan det företaget lyser med si n girighet. T.ex tar de fullpris på sin gamla Call of Duty spel till Steam fortfarande. De sänks något under reorna men inte mycket. Det är sjukt. Sen det där dilemmat med förra årets CoD spel i den där hub världen mellan matcherna med massa loot lådor. Kosmetiska grejer stör mig inte nåt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Just QC va ett dumt exempel då gratis-versionen kräver åtskilligt med timmar för att bara låsa upp alla karaktärer. Själv köpte jag såklart spelet, men som jämförelse så är ju QC rätt mycket tyngre när det kommer till P2W (även fast Ranger är en av dom bästa karaktärerna). Sen så är ju QCs "skins" rätt fula, och för att få alla vanity-grejer.....vill inte ens tänka på hur jäkla många timmar det skulle ta. En vanlig låda ger bara skit, så det man vill ha är reliquary, vilket tyvärr droppar rätt mediokra grejer dom med numera.

Det är i alla fall gratis. Visst kunde man köpa det i början men huvudsaken är att de till slut bestämde sig för att göra spelet gratis, vilket också borde vara fallet för black ops 4. Men folk vill uppenbarligen betala för ett icke-fullständigt spel. Jag är inte heller något fan av deras införande av champions, som jag nämnt tidigare här: https://www.fz.se/forum/trad/390301-mot-fyra-stoddiga-kampar-... bland annat.

Jag skulle inte kalla QC för pay2win. Alla har tillgång till de vapen som spawnar på kartorna. Det som skiljer är abilities mellan olika hjältar och kosmetiskt som "balanseras" med nya patchar osv. Dessa kan man antingen köpa sig fram till eller låsa upp med tid, precis som du säger.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av kebbe:

På samma sätt som ingen recension tog upp det här med att Overwatch kostar över 10 000kr om du vill låsa upp alla skins. Det är irrelevant.

För dig*.

Medlem

@mrpijey: Pay2win? Hur är det pay2win? Pay2getcosmetics kanske är ett bättre ord.

@Aletheides: Mängden timmar jag campade fbss/det där haste itemet som var i zonen där entrance till ngn av planes fanns. För att sälja och sen kränga platinum på ebay är fantastiskt många. ;D

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

För dig*.

Nej, för spelet. Kosmetiska föremål påverkar inte spelet överhuvudtaget.

Avstängd

Nej tack till ptw och mt. Bojkottar detta med glädje.

Medlem
Skrivet av magma:

Visst kunde man köpa det i början men huvudsaken är att de till slut bestämde sig för att göra spelet gratis

Det va tänkt att vara gratis från start, men man köpte in sig i spelet eller köpte in sig för att få alla champs.

Skrivet av magma:

vilket också borde vara fallet för black ops 4.

Det tycker jag inte. 600:- är lite grovt, men bara för att ett spel innehåller cosmetics behöver det inte vara gratis. Verkligen inte med tanke på att det bara handlar om 200 timmar för allt (ungefär. Vissa lät göra det snabbare, för andra tar det längre tid)

Skrivet av magma:

Men folk vill uppenbarligen betala för ett icke-fullständigt spel.

Kan inte uttrycka mig så mycket om det då jag inte har spelet, men det verkar ändå ha rätt mycket innehåll och flyter på bra. Skulle nog säga att det är ett fullständigt spel, om än lite dyrt.

Skrivet av magma:

Jag skulle inte kalla QC för pay2win

Inte jag heller. Skulle kalla det för ett spel med en gratisversion. Att det kostar är logiskt

Skrivet av magma:

Alla har tillgång till de vapen som spawnar på kartorna. Det som skiljer är abilities mellan olika hjältar och kosmetiskt som "balanseras" med nya patchar osv. Dessa kan man antingen köpa sig fram till eller låsa upp med tid, precis som du säger.

Det är en extremt lång tid dock för att få alla. Så för dom som anser att spelet är ett gratisspel, blir det lite halvt p2w.
Och vissa champs, även fast dom inte krävs för att man ska vinna, är fördelaktiga på vissa banor och vissa spelsätt. Speciellt när det kommer till rankat.

Men som sagt, jag anser att spelet har en gratisversion för dom som vill testa på

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det va tänkt att vara gratis från start, men man köpte in sig i spelet eller köpte in sig för att få alla champs.

Det tycker jag inte. 600:- är lite grovt, men bara för att ett spel innehåller cosmetics behöver det inte vara gratis. Verkligen inte med tanke på att det bara handlar om 200 timmar för allt (ungefär. Vissa lät göra det snabbare, för andra tar det längre tid)

Kan inte uttrycka mig så mycket om det då jag inte har spelet, men det verkar ändå ha rätt mycket innehåll och flyter på bra. Skulle nog säga att det är ett fullständigt spel, om än lite dyrt.

Inte jag heller. Skulle kalla det för ett spel med en gratisversion. Att det kostar är logiskt

Det är en extremt lång tid dock för att få alla. Så för dom som anser att spelet är ett gratisspel, blir det lite halvt p2w.
Och vissa champs, även fast dom inte krävs för att man ska vinna, är fördelaktiga på vissa banor och vissa spelsätt. Speciellt när det kommer till rankat.

Men som sagt, jag anser att spelet har en gratisversion för dom som vill testa på

När jag växte upp var det inte så här i alla fall. Då fick man vad man betalade för och mer därtill. Nu lägger utvecklarna in allt möjligt onödigt för att de tror att spelet inte kommer överleva annars på bekostnad av deras mest lojala konsumenter. De börjar lite oskyldigt med kosmetiskt, sen när de ser att konsumenterna accepterar detta tar man det hela ett steg längre. Se Odyssey där man kan betala sig genom spelet. Inom några år kommer du få betala extra för allting.

Activision la till detta efter att folk redan köpt spelet, vilket jag tycker talar sitt tydliga språk.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Betala först fullpris för spelet sen extra för att låsa upp skiten!


signatur

AYY LMAO

Medlem

@EXPLICIT: Vad är pay2win med bo4?

Medlem
Skrivet av magma:

När jag växte upp var det inte så här i alla fall. Då fick man vad man betalade för och mer därtill. Nu lägger utvecklarna in allt möjligt onödigt för att de tror att spelet inte kommer överleva annars på bekostnad av deras mest lojala konsumenter. De börjar lite oskyldigt med kosmetiskt, sen när de ser att konsumenterna accepterar detta tar man det hela ett steg längre. Se Odyssey där man kan betala sig genom spelet. Inom några år kommer du få betala extra för allting.

Activision la till detta efter att folk redan köpt spelet, vilket jag tycker talar sitt tydliga språk.

Det går inte riktigt att jämföra spelen när man växte upp med spelen nu. Det är en helt annan nivå av arbete kring det. Spelen blir större och större på alla sätt och vis. Större världar, längre story, extrema mängder 'walla' med storymässig eller världsbyggande info, röstskådespelares nivå och antal, detaljrikedomar, grafik. DET kostar extrema summor pengar. Sen kan man tycka olika kring vad dom pengarna spenderas på, eller hur stort värde dom tycker sitt egna märke har. CoD är gigantiskt, men är spelet värt 600:- .... eh, inte enligt mig (men det är för att jag inte gillar CoDs MP. Hade jag gjort det så hade jag köpt det, iom att man får Blackout, MP och Zombies), men att säga att spelet inte har innehåll eller att det inte är färdigt är lite bullshit.

Att man kan betala sig till bättre grejer har jag heller inga problem med, bara det inte skadar för dom som vill köra det som det är.
Vissa spel har man inte tiden att dra igenom allt i. Låt dom som vill köpa sig igenom göra det.
Problemet blir om det drabbar andra. Bara för att jag inte vill betala extra så måste jag sitta och grinda i 20 timmar (så som det blev med Shadow of War).

Det som kommer hända, och det som tillverkare måste vara aktsamma till, är hur långt dom går med det. För när spelen går för långt, så kommer det skrivas om och försäljningen kommer gå ner.

Activision la till det? Klart dom gjorde. Det va förmodligen tänkt från start. Spelar det nån roll om det fanns från start och det krävde 200 timmar att få allt, eller om det kommer ut några veckor senare och det tar 200 timmar att få allt?
Spelar det nån roll om du kan göra det med egen kraft eller att du kan köpa dig till det, nope and nope.

Spel kommer inte överleva annars. Inte denna typen. Folk kräver mycket mer för att hålla intresset. Det är så vi funkar nu. Vi måste ha våran "fix". Tråkigt i 3 sekunder, ut med telefonen.
CoD har mycket bullshit i sig (det har det haft i väldigt många år nu), och utan en fix så kommer folk dra, men har man nått att kämpa efter så kommer man sitta där en längre tid. Tillräckligt länge för att hålla serien relevant, och sen få ett intresse för nästa del så man kan knarka det en stund.

12
Skriv svar