Analyseringstråd - Biomutant

Tråddemonen
Testpilot
Analyseringstråd - Biomutant

Vad är Biomutant?

Biomutant är ett Singleplayer RPG/Actionspel med openworld, spelaren antar rollen som en tvättbjörns liknande varelser som har biomutant krafter. Det finns en hel del vapen och krafter att gå efter under spelets gång, och spelet i sig har jämförts utav utvecklarna själva med Zelda Breath of the wild, de vill ge samma frihet att kunna ta sig över hela världen och inte vara anknuten till en linjär story. Du kan spela och ta dig precis hur och vart du vill.

Cinematisk film

Lite Gameplay trailers

En halvtimmes gameplay

Story

Biomutant handlar om att världens öde hänger på spel när en giftig olja har börjat att nå ytan och börjar att förgifta något som kallas ”The tree of life”. The tree of life är ett träd som ger näring till världens alla håll och kanter med hjälp utav sina rötter. Det finns 5st rötter som sprider sig långt ut över hela spelvärlden och det är spelarens uppgift att bestämma om de 5 rötternas ände ska förstöras eller räddas och det grundar framtidens handling kring spelet. Valet är ditt.

Bortsett från trädet och dess öde så kommer det finnas 6st olika stammar med varelser, hälften av stammarna vill rädda trädet och världens framtid, och den andra hälften vill bara uppnå sina egna självcentrerade mål. Spelaren i sig kan ena stammarna och bestämma världens framtid, men det går också att ta död på alla stammarna. Stammarna måste inte vara involverade för att storyn ska spela ut från början till slut.

Världen

Spelet kommer att bestå utav 7 olika spelzoner där världen har en annorlunda ekologi och klimat. Det kommer även finnas skiftande årstider då det kan ändras mellan vår, sommar, höst och vinter. När dessa säsonger påverkar områden så kommer vissa platser att bli mer tillgängliga, som att en sjö kan frysas och låta spelaren att gå över sjön till en plats som annars inte är nåbar.

Ta dig runt i världen!

Man kan ta sig runt spelvärlden via båtar, maskiner, robotar, glidflygare, jetpacks, mekanisk hand och zeppelinare. Det är vad som har visats en så länge.

Character creation

Att skapa sin karaktär är lite annorlunda när det kommer till biomutant. När du ska skapa din karaktär så kommer det finnas ett hjul som balanserar karaktärens egenskaper, att dra runt en markör kommer att avgöra vad din karaktär kommer att prestera bäst inom men samtidigt som du höjer en viss egenskap så kommer motsatta egenskaperna på hjulet andra sida att sänkas. Detta påverkar inte bara var du får för poäng inom egenskaperna men det kommer även påverka karaktärens utseende, dvs har man mycket intellekt så kommer karaktärens huvud att vara större, men det innebär också att han får en smal och svag kropp.

Olika typer av stats

Strength
Attack damage

Vitality

Health
Health regen
Armor
Power resist

Charisma

Persuasion
Barter

Intellect

Power
Energy
Energy Regen
Power resist
Power Pierce
Cooldown reduction

Agility
Move speed
Range
Dodge energy
Dodge Deduct

Luck
Loot chance
Critical chance

Moral kring karaktär
Spelarens karaktär kommer att ha en moralkompass som är efter ett yin och yangmärke. Man kan antingen stiga i poäng för godhet eller minska i poäng för ondska.

Levels

I spelet så levlar karaktären upp och kommer att få poäng för att fortsätta din karaktärs mutation men även höjas inom olika typer utav stats för att förhöja prestationer.

Flera sätt att få mutationer.

Biopoints är poängen som karaktären använder sig av för att utveckla karaktären efter de upplåsta mutationerna. Biopoints får du genom att besegra bioinfekterade fiender som kallas för morks, för varje mork så får du en biopoint. Men de är oerhört farliga eftersom att de är infekterade och kan infektera spelaren själv, och spelaren i sin tur kan infektera andra karaktärer inom spelet så det kan sluta väldigt illa i slutändan. Det finns alltid en risk med att utmana dessa fiender.

Biomutations (Biologiskt kopplade mutationer) gröna pooler finns spridda över hela världen och som får karaktären att låsa upp uppgraderingar och fysiska mutationer. De fysiska mutationerna kommer att få spelaren att t.ex. få krabbklor att kunna nypa sina motståndare eller en muterad axel som kan skölda spelaren från pistolskott och reflektera skotten tillbaka.

Pscionic mutation (Radioaktiva X-men liknande mutationer och krafter) finner man och låser upp genom att hitta något som kallas för bunkers som finns spridda under världens yta. Bunkers är gamla radioaktiva maskiner som har förstörts och utsätter karaktären för radioaktiv strålning för att muteras. Dessa krafter kan vara allt från telekinesis till andra typer utav superkrafter.

Det finns krafter inom spelet som kommer att kunna kombineras utav spelaren. Man kan t.ex. sväva eller göra en kraftbubbla som kan avböja pistolskott och eventuellt få dem att studsa tillbaka och skada fienden sin sköt skottet. Kombinerar man dessa två så kan man bli en svävande bubbla.

Animal-fu kommer vara något som din karaktär kan lära sig, i stort sett kung-fu som alla djur utövar inom spelet. Det kommer finnas en del kampsports tekniker som Chicken-fu.

Vapen kan byggas utifrån olika delar och man kan anpassa vapen efter skada, effekt, anpassning och storlek på ammunition samt storlek. Det kommer finnas enormt mycket kombinationer, en utav utvecklarna till spelet säger själv under en intervju att det kommer att finnas 500,000 kombinationer att anpassa vapen efter. Så det du kan antingen gå Rambo eller John Wick, helt upp till dig!

Övrig information kring spelet.

Det finns en hel del häftiga funktioner inom spelsystemet, utvecklarna själva försöker att få fram ett så underhållande spel som möjligt. De kommer finnas grapling hooks för att klättra, du kan även skjuta pilar inom vissa ytor för att skapa en klättervägg med pilar för att ta dig upp via väggen. Det kommer även finnas lite skojiga funktioner som att karaktären kan skjuta en pil men samtidigt greppa tag om pilen och färdas med den.

Finns en genomgång kring olika saker som finns inom spelet, kolla videon nedanför!

Moderator | Testpilot

Tänker jag fel eller var inte det här spelet svenskt?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Stämmer, det utvecklas endast utav utvecklare och har ingen direktör eller annan roll som håller i projektet. Alla i studion är lika mycket involverade. De har själva sagt att de försöker skapa ett spel där själva gameplayen ska vara så underhållande som möjligt.

Medlem

Tack för analysen. Riktigt sugen på det här spelet. Det ser väldigt intressant ut.

Medlem

Jag hoppas på en spelbar version under E3, och att Calle och Torsten jagar utvecklarna under mässan.

Tråddemonen
Testpilot

@Bennii: Inga problem! Ja spelet i sig verkar ju riktigt skoj!

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Stämmer, det utvecklas endast utav utvecklare och har ingen direktör eller annan roll som håller i projektet. Alla i studion är lika mycket involverade. De har själva sagt att de försöker skapa ett spel där själva gameplayen ska vara så underhållande som möjligt.

Rent grafiskt tycker jag spelet är snyggt och har skön stil. Hoppas bara dom lyckas med gameplay med tanke på alla olika stats man har att göra med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Tråddemonen
Testpilot

@marcus8958: Jo det är lockande, samt verkar de försöka skapa något nytt när det kommer till själva karaktärs designen. De blandar mycket humor med ett advancerat spelsystem, får lite Fable vibbar utav spelet.
Det som fick mig mest förvånad utav stats systemet är att det finns charm och persuasion.

Medlem

Verkar som en kul idé, ser fram mot mer information.

Tråddemonen
Testpilot

@joonsson: Får hoppas på att spelsystemet och dess animationer rullar på bra. Spelet såg ju oerhört bra ut för att vara alpha

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

När denna tråd gjordes hade jag ingen aning om vad det var för spel.

Hittade "själv" spelet för några månader sen och började bli intresserad.
Nu känner jag att jag vill ha ett tydligare releasedatum än 2019. Känns som att det är dags för ett nytt öppet spel för min del.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Kul att du hittade tillbaka till denna tråd! Ja det verkar bli ett bra open world spel med en gnutta humor.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Zimpan:

@Grukk: Kul att du hittade tillbaka till denna tråd! Ja det verkar bli ett bra open world spel med en gnutta humor.

Ja, jag ser fram emot utforskandet, movesetet ser väldigt intressant ut också. Samt miljöerna

Jaa, bra att det fanns en tråd att titta på


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

ja det verkar mycket najs. synd bara att det nog kommer bli för "asiatiskt" för mig iallfall.
även om det är svenskt.
då menar jag gigantiska svärd och ljud och ljus effekter extra special.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Matig och fin information @Zimpan ! Även om jag sett alla trailers och läst informationen vid olika tidpunkter kommer jag inte ihåg allt, och här har du det matigt paketerat i en tråd. Guld!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Det lönas att göra research. Tanken är att alla mina analyseringstrådar eventuellt blir megatrådar i framtiden.

Tror definitivt att du Andreas kommer gilla det här spelet, då utvecklarna jämförde Biomutant med Breath of the wild

Tråddemonen
Testpilot

@UggleMannen: Tror de blandar lite allt möjligt faktiskt, det finns asiatiska aspekter med olika kung-fu, men det finns ju även en del mecha innehåll och vapen modifikationer som är taget från spel som bla Fallout. Studion visste inte riktigt själva vad de skulle göra när de påbörjade projektet och plocka in lite influenser från alla håll och kanter. Tror spelet i sig kommer bli väldigt varierande på innehåll, spelsystemet är det mest imponerande med hela projektet.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@UggleMannen: Tror de blandar lite allt möjligt faktiskt, det finns asiatiska aspekter med olika kung-fu, men det finns ju även en del mecha innehåll och vapen modifikationer som är taget från spel som bla Fallout. Studion visste inte riktigt själva vad de skulle göra när de påbörjade projektet och plocka in lite influenser från alla håll och kanter. Tror spelet i sig kommer bli väldigt varierande på innehåll, spelsystemet är det mest imponerande med hela projektet.

Skulle inte säga att det är asiatiskt. Att huvudkaraktären är liten ska avspeglas på många sätt och ett typiskt sätt är att göra saker som utrustning och svärd stora.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Någon som vet vad som händer med det här spelet? Informationen jag hittar pratar fortfarande om en release 2019, men det verkar väldigt tyst om spelet. Senaste uppdateringen under News på hemsidan är från december förra året.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Också nyfiken på när det är dags för release! Inte hört något på jättelänge...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Efter att läst @Zimpan första inlägget så väntar man verkligen på det här spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Googlade runt lite mer. I en intervju på Gamescom i år så låter en av utvecklarna lite tvekande när han får frågan om release. Tydligen närmar de sig slutet av utvecklingen men det är mycket jobb för det lilla 20 man (Or woman!) stora teamet att buggtesta och färdigställa spelet. "When it´s done" var väl i princip svaret, så release sent 2019 eller våren 2020 känns troligt.

Releasehästryttare
Skrivet av Molotov:

Efter att läst @Zimpan första inlägget så väntar man verkligen på det här spelet.

MM tråkigt att han inte är med oss längre, han startade ju lika många trådar som jag en gång i tiden.

Inaktiv
Skrivet av Devan:

MM tråkigt att han inte är med oss längre, han startade ju lika många trådar som jag en gång i tiden.

"Inte med oss längre"?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

"Inte med oss längre"?

Han gick och blev Pappa. Sådär jäkla onödigt. Spel är väl viktigare?!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Han gick och blev Pappa. Sådär jäkla onödigt. Spel är väl viktigare?!

Ah.. pew! Tänkte på något betydligt värre än så när jag läste "inte med oss längre".

Men då vet jag

Tråddemonen
Testpilot

@anon_326725: Nog har jag dött ett par gånger, nöter Dark souls om nätterna. Det är den speltid som finns för min del, vi får se om jag kommer tillbaka i framtiden. 🌝

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Ah.. pew! Tänkte på något betydligt värre än så när jag läste "inte med oss längre".

Men då vet jag

Tänkte precis samma, så var tvungen att kolla aktivitetsstatus på Zimpan direkt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Sorry att skrämma er alla, men gör man bara ~6 inlägg på 3 månader så är man ju knappt vid "internetliv" @Zimpan:

Releasehästryttare

Angående spelet så gjorde gamereactor en artikel om det under gamescom, så spelet är inte dött.
https://www.gamereactor.se/nyheter/776323/GRTV+pa+Gamescom+19...

Sen va utvecklarens twitter aktiv senast för 9 dagar sen
https://twitter.com/Experiment1O1

Så spelet kommer, kanske bara inte under 2019.

12
Skriv svar