Du behöver en guide för att veta när och hur Battlefield V släpps

Medlem

Tack och lov innehåller tråden andra oldtimers som muttrar bittert över att det må vara sprängbara miljöer, frostbyte 1000 miljoner version, Galen grafik men de är ändå ett tomt skal till spel, som man ledsnar på väldigt snabbt. Oerhörd potential, men ingen content som tar tag i den. BF1 tappade mitt intresse LÅNGT innan intressant dlc ordnade upp stora delar av vad som saknades. Sen var spelet på väg upp till hyllan hos de flesta, då efterföljaren snart är här.

Huuuuuuuuur jävla svårt ska det vara att göra skillnad av varje armé? De sista 10 åren av Battlefield har visat att arméer endast är skins och inget annat. De har exakt samma gear och vapen. Fordonen skiljer sig, men bara till namnet och utseendet. Det dödar min inlevelse och känsla totalt. Det gör det helt irrelevant att spela på ena eller andra sidan. Det var en jobbig grej, då det verkar åt båda hållen, men främst anpassade de spelstilar och strategier beroende på vilka man spelade på vilken karta.

Hangarfartyg, Ubåtar, Destroyers/Battleships, torpeder. Allt detta bidrog till att bf1942 hade en rätt aktiv amatörscen inom E-sport. Och kul som satan var det. Vi satt och spelade bf42 + Silent Heroes m.m i 5-10 år efteråt varje vecka ett stort gäng. 20 on 20 på Midway <3. Grejen är dock att självklart vill inte EA / Dice mata ner 5-10 års utveckling i ett mästerverk fullpackad av content och features. Om allt detta fanns skulle scenen fullkomligt älska det tror ju jag, men då har de inget att släppa i Premiumcontent, inga dragplåster till nästa spel i serien. Den som säger annat är ju ba naiv. De har i samma veva gjort modstöd totalt obefintligt, och kallar det kodens fel xDDD Battlefield som generellt hade branschens mest aktiva modgrupper, som flertal blivit upptagna till studios. De var otroligt fiffiga, utvecklade gratis och gedigen content och mods som ökade livslängden med mängder.

Skulle sånt där finnas skulle folk gärna betala 700-1000 spänn liksom. Men inte i det spökskal till bullshit det är i dag.

De (DICE/EA) inkluderar nya features som byggmomenten, nån form av artilleri etc etc men då har de samtidigt skalat bort fan-favoriter som varit grunden i spelen innan. För att "införa" det på nytt i en halvdann DLC 3 spel fram fast i en superbegränsad form, på en o samma map.

Man kan inte ens jämföra utvecklingstid, kostnader och ansträngningen som krävs för att utveckla ett spel i en motor de redan har 4894893349 andra spel i, med väldigt snarlika features, funktioner och upplägg.. Gentemot att bygga en open world värld, med RPG-element. (Många anv. föregående uppgraderade motorer, men i övrigt görs världen från scratch) Rockstar har nog lagt mer krut på typ fiskandet i RDR 2 än vad Dice lagt på hela BF5, lol.

Jag vill inte ens veta hur mycket animationer, funktioner o annat som "återanvänds" genom snarlik kod från föregående spel i serien, specifikt i såna här onlineshooters.

BF5 hade en möjlighet att ta platsen på täppan, men de valde greed igen. De kmr ha sin stabila spelarbas som vanligt, varav 85 % består av Origin Access/EA subscribers, och resten folk som tagit det på rea. I övrigt kommer nog scenen ägas av Fortnite, PUBG, Black Ops IV (Blackout). För att inte snacka om RDR Online så snart de går igång.

Medlem

Det är verkligen populärt att dissa allt EA just nu. Jag är lite nyfiken, dels på om ni spela betan och vad det är ni känner saknas sett till content? Jag har haft svinkul i samtliga spel sen 1942

Medlem

BF1 var det bästa BF sedan BF1942. så finns stor chans att BFV blir lika bra.

Medlem

@zumo: Hur kan du sitta och säga att BF1 har hälften av BF1942 conent? Spelade du ens BF1942?
BF1942 hade runt 37 kartor med expansionerna, BF1 har 32 kartor som dessutom har flera spellägen.
BF1942 hade 35 vapen medräknat med "gadgets", BF1 är väl uppe i ca 65-70 vapen ej medräknade gadgets.

Sitta och säga att BF1 är tomt på innehåll funkar inte då Dice dessutom pumpade in mer kartor i Premium pass än dem först lovat till samma pris som BF1942 + expansioner. I BFV får du ju alla expansioner eller allt extramaterial gratis. Om microtransactionerna är moraliskt tveksamma återstår väl att se om inte du har haft förtur och redan spelet det? Men vad vi vet så är det bara kosmetiska microtransaktioner vilket jag inte ser något fel med då du lika gärna kan skippa det eller förtjäna dem genom att helt enkelt spela.

Det låter mest som att du hackar mer på detta spel bara för att hata EA/Dice. Att dem verkar vilja göra förändringar verkar inte ha någon betydelse i dina ögon?

Jag spelade BF1942 sedan launch och fortsatte att spela det flera år efter i en clan och jag är mycket nöjd med hur man ändrat riktning med BFV. Inte för att jag tycker att övriga BF spel har varit dåliga, jag har haft otroligt roligt i alla spelen förutom Hardline som jag skippade då jag inte tycker att det är ett ritkigt BF spel. Men BFV känns som det spel som kommer närmast BF1942 när det gäller stövlarna på marken, mycket mindre explosioner, granater, mortars osv som dödar dig utan att du har chansen att överleva.
Det är ju den där V-2 raketen som man gärna kunnat skippa, men det är det enda jag inte gillar med BFV.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Hur splittrar dom spelarbase? Jag gillar heller inte vad dom gör men massa skriver att detta på något sett ska splittra oss? Att dom råkar levla lite och kanske låser upp ett annat vapen? Åker dom då in på en egen server och splittrar oss så vi inte kan spela tillsammans?
Skills och progression är 2 helt olika saker. Rank är bara ett sätt att visa vem som spelat mer. I bf1 så har jag ägt spelet sen dag 1 men bara spelat så jag är rank 50... kommer ändå in och äger upp det flesta som har lagt 300+ timmar och är lvl 150 och låst upp allt.

Okej fel ordval. Menade att det blir mer praktiska skillnader på folk som betalar extra mot vanliga spelare.

Medlem

@blackidus: Det du glömmer att nämna är att det fanns 8-9 kartor vid launch, och ett bra tag efter det.
Att spelet flera år senare fått content efter många om och men, bara för att sedan scrappa det och gå till nästa, är för mig oväsentligt.

Bf 5 kommer ha hela 8 kartor vid launch xDDDDDDDDDDDDDDD
Och säkerligen lika många vapen. Som alla har tillgängliga.
Alltså att det ens är under debatt är ju störtlöjligt. Jämför DICE resurser då, och den tid, energi, kärlek de la på spelet (1942). Och deras oändliga resurser i dag, men ändå släpper de halvfärdiga skal till spel om man ska va hård. "Som faktiskt är klart 2 år senare och innehåller si o så". Förr gick fokus på fler features, content, maps, modstöd etc. I dag till stor del på "kosmestiska mikrotransaktioner (vars huvudsakliga målgrupp består av 15 - åringar som klipper morsans kort ur handväskan.) " och annat skräp som inte syftar till att göra det till så bra spel som möjligt, eller ta hand om spelarbasen, utan att maximera profits plain and simple. Självklart skapar de bra spel, det är väldigt mycket Battlefield på antal punkter. Men det är en skugga av vad jag hade velat se om jag jämför hur andra spel utvecklas med åren.
Oväsentligt om spelet har par månader kvar på livslängden typ. Man betalar fullpris för medvetet cut content, som de sedan får inkludera till betalande... Jag tror bestämt att DICE vill inte ha ett evighetsspel det matas ut content till genom moddar. (Eller ngn annan studio bland konkurrenterna) De vill inte att spelet ska leva för länge, för det blir kontraproduktivt på nästa release.

Sen att arméer och dylikt bara är skins och inte ens har egna standardvapen kan jag inte släppa. Ska det inte kännas annorlunda att vara Tysk, som hade överlägsen teknologi och militär i en hel del avseenden under andra världskriget. Det är en anledning att de allierade kidnappade och fängslade forskare, gjorde efter kriget rena kopior av allt från automatkarbiner, pansarvagnar, jetmotorer, ubåtar till ballistiska robotar, dvs tyskarnas arsenal som utgjorde grunden för oerhört mycket vidareutveckling resten av seklet. Eller Sovjet som till stor del endast hade bolt action gevär med kanske något annat övertag till fördel för att balansera ut (ren spekulering). Sådant vore nyskapande, och gör det till oerhört mkt mer inlevelse. (eftersom de inte haft de på 48 spel)

Till Bf1942 fanns ett gigantiskt community. Expansionerna kostade 200 spänn styck. Medans fullprisspelet kanske kostade 399:- max. Modscenen hade enormt stöd från DICE. Desert combat / FH folket fick väl anställning om jag inte missminner mig... Och bidrog till BF2 utvecklingen. Jag spelade sedan launch, och de flesta av de stora mods som skapades. Faktum är att jag har spelat samtliga Battlefield sen launch. Jag spelade febrilt hela vägen till BF BC 2. Men har förstås spelat lite på alla efterkommande. Vilket i någon mån är riktigt bra spel, samtidigt som de saknar så mkt, och hade kunnat vara så mycket mer komplett.
Med det sagt så förändrar inte det min djupa avsmak för EA och Dice sätt att göra affärer, eller bemöta scenen.
I min värld släpper de spel i Early Access därav EA.
Samtidigt. Det är businuess, och inte välgörenhet, och det är klart att de vill tjäna. Men inga är lika duktiga att påminna en om det som dessa herrar.

För övrigt anser jag att Söderlund bör "förstöras". lol

jbx
Medlem
Skrivet av Gen:

Jag håller med men utgivarna verkar inte sky några medel för att suga ur den sista slanten ur våra stackars plånböcker.

Det är ingen som tvingar er att hosta upp de där extra slantarna. Sen är det väl fortfarande vinstdrivande företag som gör spelen? Ni kan ju ta en skogspromenad istället?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

@zumo: 8 Kartor vid launch har ju varit standard sedan BF3 i stort sett med 1 karta som släppts som "bonus" några veckor efter launch. Det kan jag hålla med om är lite dumt att inte bara inkludera den kartan vid launch.
Sen går det inte bara se till antalet unika kartor heller riktigt, räkna med alla olika game-modes + förstörelsen så blir det väldigt många unika upplevelser du kan ha på varje karta.

Modding support håller jag med om, det har jag efterfrågat länge på dem officiella BF forumen. Jag satt själv och snickrade ihop egna kartor till både original BF1942 och Silent Heroes modden (Jag hade ett flertal kartor med i Silent Mappers packet).
Jag hade mer än gärna sett att en map-editor funnits, även om det skulle innebära att användarskapade kartor har mindre förstörelse och enbart ett fåtal game-modes tillgängliga som Conquest och TDM som exempel.

Ang vapen och armeer så kan jag hålla med om det också, MEN realism har aldrig varit en prio i BF spel. Så jag ser inte det som något allvarligt. Dem har alltid gjort ett sånt klockrent jobb med rösterna för spelarnas karaktärer att man snabbt glömmer bort vilka vapen dem springer runt med.

Sen hur du kunde få tag i BF1942 så billigt förstår jag inte, jag köpte det vid launch på webbhallen och enligt min orderhistorik där kostade det 488 kr inkl frakt, expansionerna gick på 338 kr inkl frakt. Där är vi snabbt uppe i samma summor som BF1 + Premium.

Så jag håller med dig om vissa saker, att vissa saker var bättre förr. Men Battlefield spelen är fortfarande mitt "Go-To" spel när det gäller multiplayer och med BFV så ser det ut som att dem tar ett steg tillbaka och hämtar saker från tidigare spel.

12
Skriv svar