Så stort (eller litet) är virtual reality på Steam

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

VR riktade sig nog för brett. Det är inte en grej för alla, pga pris och visst krångel att använda. Jag tror mer det är en grej för de riktiga entusiasterna, såna som inte har några problem att lägga 5-10 000 på rattar och joysticks och använda VR för ett enda spel. Om den marknaden är stor nog kan det finnas utrymme för minst ett dyrare VR-headset framöver.

VirtualLink kan göra det smidigare och billigare att ansluta VR.
Nvidia, Intel och AMD kommer nog att konkurrera om priserna lite hårdare framöver.
Priset på snabbt lagringsutrymme kommer nog sjunka framöver, så det totala priset på en speldator blir antagligen lägre.

Jag hoppas på att sommaren 2019(E3?) kommer bli en brytpunkt när det kommer till VR och pris/prestanda för en betydligt större marknad.

VirtualLink: https://en.m.wikipedia.org/wiki/VirtualLink

AMD och Intel:
https://m.sweclockers.com/nyhet/25987-amds-marknadsandel-femd...

Lagringsutrymme:
https://m.sweclockers.com/nyhet/26505-priset-pa-minneskretsar...

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

glad att jag väntade och tog mig tid tills riktigt bra vr kommer. sen tycker jag hela grejen med att dom inte förutsåg att en väldigt Stor del av folket har glasögon, vilket förstör dom flesta vr-skärmar med repor och skit. hur kan man slarva med en så extremt viktig del. sen på det dyrt och krångligt. nej, här har dom bara sig själva att skylla. girigheten stod på max i vanlig ordning och nu betalar dom för det

Ja, det kan jag hålla med om är klantigt. Det borde inte vara några problem att ha en justerbar lins inbyggd eller som tillbehör att köpa för de med synfel. Det är ju liksom ändå en lins du tittar genom som förvränger bilden.

Dock är det antagligen inte det som gjort att VR inte tagit fart, tror att utbudet inte lockar och problemen med tekniken fortfarande är för avskräckande. Dock är jag lite förvånad att inte varenda rally/racing fantast köpt VR för det är faktiskt en jäkligt bra upplevelse. Sim-folket brukar ju kunna vara villiga att lägga pengar på lite dyrare utrustning också.

Medlem

@Owro: Jag tror det beror till 90% på vad du spelar. Problemet är att många speltitlar som konverterar sina spel till VR inte har tänkt på att undvika rörelser av kameran som gör dig åksjuk. Samtidigt är VR så nytt att många studios fortfarande lär sig vad som går och inte går att göra i VR.

I en del spel som Lone Echo får jag ingen åksjuka för där rör du dig i 0-grav medans andra FPS där du accelererar med knappar/spak så blir jag åksjuk efter15- 20min. Saker som att gå uppför/nedför en backe eller hoppa i ett spel verkar kunna ge åksjuka rätt lätt, samt om spelet tar över/roterar din kamera och förvånansvärt många spel inkluderar såna element.

Medlem

Denna teknik ser intressant ut tycker jag. Om fler spel kunde börja anpassas för att använda hand-tracking istället för kontroller kunde man få ännu bättre känsla i att hålla vapen osv och greppa dem som man skulle på riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=4BfYbttSAeg

Medlem

Ni som har VR, kör ni nå bilspel? Assetto Corsa, PC2, etc.
Det ser jag väldigt mycket fram emot när jag skaffar det!

Medlem
Fel
Skrivet av Nyhet:

Och det bäst säljande VR-headsetet för datorer har bara sålts i en tiondel så många exemplar som det avsevärt billigare Playstation VR-headsetet (3 miljoner sålda ex, uppgav Sony i somras)

Fel. Uppgifterna gäller ju inkopplade enheter, inte antal sålda.

Medlem
Skrivet av Korken:

Ja, det kan jag hålla med om är klantigt. Det borde inte vara några problem att ha en justerbar lins inbyggd eller som tillbehör att köpa för de med synfel. Det är ju liksom ändå en lins du tittar genom som förvränger bilden.

Dock är det antagligen inte det som gjort att VR inte tagit fart, tror att utbudet inte lockar och problemen med tekniken fortfarande är för avskräckande. Dock är jag lite förvånad att inte varenda rally/racing fantast köpt VR för det är faktiskt en jäkligt bra upplevelse. Sim-folket brukar ju kunna vara villiga att lägga pengar på lite dyrare utrustning också.

Min vive pro funkar alleles utmärkt med glasögon på under masken. Jag har inte själv glasögon men har ett par kompisar som har använt mitt headset och sagt att det funkar perfekt.

Medlem

Priset har ju gått ner ganska rejält nyligen efterom WMR-tillverkarna håller på att lansera andra generationen av sina headsets.

Köpte nyss Lenovo Explorer med handkontroller för 3000 Kr och det går att köpa dessa headsets för en bit över 2000 Kr om man letar lite och beroende på vilket märke man vill ha.
Helt överkomligt i min mening och för WMR är utbudet från både Oculus, Steam och Microsoft tillgängligt.

Medlem

Har själv en Gear VR (Samsung i samarbete med Occulus där mobilen står för hårdvaran). Man får med en Bluetooth kontroll till den. Finns begagnade för 500kr så helt klar ett överkomligt budgetval om du redan har en Samsung.

Funkar helt okej för lite mer casual saker men med min S7 är pixeltätheten inte sp imponerade. Finns en del spel dock både gratis och betalt. Antal att tröskeln som utvecklare är mindre på grund att det i grunden är mobilspel och grafik därefter. Måste dock säga att mobilen klarar ganska imponerande grafik med tanke på att det hela även körs i VR. Med en S9 eller S10 är nog upplevelsen bättre.

Måste dock erkänna att den även kan med fördel användas för vuxenfilm.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar