"Red Dead Redemption 2:s HDR verkar inte fylla någon funktion"

Robot
"Red Dead Redemption 2:s HDR verkar inte fylla någon funktion"

Digital Foundry är inne på samma linje som FZ-Emil var i helgen.

#hdr, #red-dead-redemption-2, #rockstar-games


Medlem
Medlem

Red Dead Redemption 2 är ett helt ok spel

Medlem

Jag stängde av det efter en stund eftersom jag föredrog färgerna i SDR-läget.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tråkigt att HDR blev blott en eftertanke för en så stor titel. Alla personer som köpt konsol, 4K HDR-TV inför detta släpp. #besvikelsen

HDR är väl inte allt, även om jag är väldigt sugen på att testa på bra HDR någon gång.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox

De kanske kunde fokuserat sina sweatshops-arbetare på HDR snarare än hästpungar? Bara en tanke.


signatur

Jump in.

Medlem

Så, bör jag även stänga av det på mitt Xbox One X? Hur stänger man av HDR i RDR2, är det via spelet, konsolen eller tv:n?

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Så, bör jag även stänga av det på mitt Xbox One X? Hur stänger man av HDR i RDR2, är det via spelet, konsolen eller tv:n?

Konsolen


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Bourbon funkar fint!
Blir inte så där jäkla noga med kontraster och bilduppdateringar.
Sjukt immörsivt!
Torskar stort i pokern dock

Medlem

Färgerna blir finare utan HDR på RDR2 men jag upplever att jag tappar massa detaljer i mörka delar av bilden.

Medlem

Inte så insatt än. Då jag ej har köpt spelet *FLÄMT*. Men kommer göra det så småningom. Efter RDR är klart på XO. Plus 200 andra spel jag vill spela på Xbox One. För många spel för få timmar på dygnet och för få dagar på året. Vilket problem alltså.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De kanske kunde fokuserat sina sweatshops-arbetare på HDR snarare än hästpungar? Bara en tanke.

”Sweatshops-arbetare”? På vilket sätt? Den frivilliga övertiden? Den goda lönen? De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om? Eller har du helt enkelt ingen aning om vad du pratar om?

Gnällkuk

High Dead Range


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Relik 📜
Skrivet av elPresidente:

Så, bör jag även stänga av det på mitt Xbox One X? Hur stänger man av HDR i RDR2, är det via spelet, konsolen eller tv:n?

Skrivet av 92_slayer:

På PS4 finns det en inställning i själva spelet, har bara antagit att samma gäller Xbox? Det är i så fall att föredra, annars slås ju HDR av även för annat material där det fungerar korrekt.

Skrivet av Bethåven:

Färgerna blir finare utan HDR på RDR2 men jag upplever att jag tappar massa detaljer i mörka delar av bilden.

Jag kan spontant tänka det är för att din tv har olika inställningar för bildlägena med/utan HDR aktivt. Är i praktiken två "profiler" som normalt justeras in helt separat.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Amazing game, bullshit hdr alltså.
Inte reagerat på spelet alls på min ps4pro på min Sony kd-55xe9005 i hdr. Ska testa direkt om jag ser någon skillnad.

Känner att jag måste hålla med alla pc-master race här.
Lirade jag inte på konsol för att slippa detta?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

”Sweatshops-arbetare”? På vilket sätt? Den frivilliga övertiden? Den goda lönen? De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om? Eller har du helt enkelt ingen aning om vad du pratar om?

https://kotaku.com/inside-rockstar-games-culture-of-crunch-18...

Naturligtvis använde jag "sweatshops-arbetare" som en färgstark överdrift för att driva hem en poäng; ska man lägga så många mantimmar på något så kanske HDR och liknande skulle prioriterats framför temperaturreglerade hästpungar. Bara en tanke.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Sweatshops-arbetare”? På vilket sätt? Den frivilliga övertiden? Den goda lönen? De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om? Eller har du helt enkelt ingen aning om vad du pratar om?

Nu har det ju gjorts ganska många artiklar om den den något konstiga arbetskulturen hos Rockstar där medarbetare känner sig tvingade att jobba övertid gratis och där studior ställs mot varandra - "titta, de jobbar ju fler timmar än er".

Folk som jobbar där åker till och med in till jobbet på helger och bara sitter där även om de inte har något att göra för att det enda sättet man kommer åt bra bonusar och har chans att få en bättre position är att synas på arbetsplatsen så mycket som möjligt även fast man egentligen inte gör något - en Hauser kan ju ha vägarna förbi.

https://kotaku.com/inside-rockstar-games-culture-of-crunch-18...
https://www.eurogamer.net/articles/2018-10-25-the-human-cost-...

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Sweatshops-arbetare”? På vilket sätt? Den frivilliga övertiden? Den goda lönen? De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om? Eller har du helt enkelt ingen aning om vad du pratar om?

"Frivilliga", HAH
Kan garantera att den som inte känner för så mycket övertid kommer inte får sitt kontrakt förnyat när den dagen kommer.

Som jag förstår det har, i alla fall, programmerare jäkligt lågt betalt inom spelbranschen jämfört med andra teknikbranscher. Det är vad jag hört många säga åtminstone som gått emellan de två. Sen varierar det såklart, men den vanlige knegaren inom företagen tjänar nog inte så bra som du tror.

"De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om", de usla förhållanden som ännu fler vittnat om då?

Medlem

Stängde av HDR för att testa, blev ingen bild skillnad alls. :/

Kör på 4K HDR skärm trots allt.

Medlem

Underligt! Hos mig är det en stor skillnad med HDR.
Utan HDR försvinner nästan alla detaljer i de mörkaste delarna, även om jag kör upp brightness på max. Med HDR därimot syns de mörka detaljerna mycket bättre och bilden känns mer balanserad. Jag kan dock inte säga om spelet är suddigare eller skarpare i ena eller andra läget, det har jag inte kollat på. Jag har en LG 75SJ955V 75".

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

"Frivilliga", HAH
Kan garantera att den som inte känner för så mycket övertid kommer inte får sitt kontrakt förnyat när den dagen kommer.

Som jag förstår det har, i alla fall, programmerare jäkligt lågt betalt inom spelbranschen jämfört med andra teknikbranscher. Det är vad jag hört många säga åtminstone som gått emellan de två. Sen varierar det såklart, men den vanlige knegaren inom företagen tjänar nog inte så bra som du tror.

"De utmärkta arbetsförhållanden som flertalet anställda vittnat om", de usla förhållanden som ännu fler vittnat om då?

du är spot on!

Arbetare inom spelindustrin tjänar generellt väldigt mycket mer i andra yrken med samma kunskapsområden. Övertiden i sig är det där otalade hotet om att alla andra kommer vara bättre än dig när de jobbar över och du inte gör det, det är därför spelföretag aldrig rakt ut förbjuder övertid eller crunch.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Tråkigt att HDR blev blott en eftertanke för en så stor titel. Alla personer som köpt konsol, 4K HDR-TV inför detta släpp. #besvikelsen

HDR är väl inte allt, även om jag är väldigt sugen på att testa på bra HDR någon gång.

Jag kan starkt rekommendera Far Cry 5 om du är sugen på en titel där HDR gör sig riktigt bra. Ubisoft har i sin helhet lyckats med det spelet. En anna bra titel i HDR är BF1.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av JHGBaouns:

Underligt! Hos mig är det en stor skillnad med HDR.
Utan HDR försvinner nästan alla detaljer i de mörkaste delarna, även om jag kör upp brightness på max. Med HDR därimot syns de mörka detaljerna mycket bättre och bilden känns mer balanserad. Jag kan dock inte säga om spelet är suddigare eller skarpare i ena eller andra läget, det har jag inte kollat på. Jag har en LG 75SJ955V 75".

Då har du missmatchade nivåer från början och klipper bort information från bilden. Troligtvis att konsolen står på datornivå-omfång och din TV står på videonivåomfång. Du torde kunna skillnaden som snabbast genom att växla på LG:ns Black Level-reglage mellan High och Low.

HDR-grafiken på RDR2 har "knäade" nivåer och lyfter skuggtonerna för högt från svart. Men eftersom du klipper nivåerna från början blir det lyftet en förbättring för dig.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av ANZIKTE:

Jag kan starkt rekommendera Far Cry 5 om du är sugen på en titel där HDR gör sig riktigt bra. Ubisoft har i sin helhet lyckats med det spelet. En anna bra titel i HDR är BF1.

Okej, tack! Alltid bra med tips.
Horizon Zero Dawn är också ett spel jag ska testa med HDR när jag får en skärm som har stöd för det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av JHGBaouns:

Underligt! Hos mig är det en stor skillnad med HDR.
Utan HDR försvinner nästan alla detaljer i de mörkaste delarna, även om jag kör upp brightness på max. Med HDR därimot syns de mörka detaljerna mycket bättre och bilden känns mer balanserad. Jag kan dock inte säga om spelet är suddigare eller skarpare i ena eller andra läget, det har jag inte kollat på. Jag har en LG 75SJ955V 75".

I och med att LGSJ955 kanske har en av världens bästa bildmotor (bortsett från OLED) så har du nog en del hjälp där.

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då har du missmatchade nivåer från början och klipper bort information från bilden. Troligtvis att konsolen står på datornivå-omfång och din TV står på videonivåomfång. Du torde kunna skillnaden som snabbast genom att växla på LG:ns Black Level-reglage mellan High och Low.

HDR-grafiken på RDR2 har "knäade" nivåer och lyfter skuggtonerna för högt från svart. Men eftersom du klipper nivåerna från början blir det lyftet en förbättring för dig.

Kan vara så, ska testa ikväll.

Medlem

För mig funkar HDR, och för mig är bilden helt klart snyggare med HDR på än HDR av!

Här är en bild när jag har HDR på (1080P)

Här är en bild utan HDR, för mig personligen, så är det mer "grått" och sämre färger utan HDR än med. Så för mig personligen så funkar den visst, och gör enorm skillnad i IQ...(bild kvalite)


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Så jag behöver med andra ord inte investera i en PS4 Pro. Det ser förbannat fint ut även på min vanliga PS4 och jag är ingen som gråter över lite frame drops ändå. Känns färgerna för gråa och mörka är det bara att pilla med tv:ns inställningar. Dessutom äger jag ingen 4k-tv ens

1
Skriv svar