Bojkottar du spel?

Medlem

Ett mobilspel jag snubblade över för ett tag sedan utvecklas av ett företag som heter N3twork. Ser jag någonsin det namnet igen bakom ett spel som verkar intressant så lär jag vända direkt i dörren. Spelet i sig är hyfsat underhållande, men girigare spelutvecklare (eller investerare) går nog inte att hitta.
Där i ligger också det mest tragiska, jag skulle kunna tänka mig att lägga någon hundring i månaden på det, något som nog måste anses vara ovanligt för ett sådan spel, men N3twork vill att du betalar 350 kr/mån för "VIP", något som du dessutom måste levla upp för att få något vettigt ifrån det, något som naturligtvis bara går att göra genom att köpa de dyraste "gems" du kan hitta i ett sådant spel.
Varje vecka släpps "Event" där du förväntas grinda bossar i ett kombinerat samlarkort/candycrush upplägg. För att få varje veckas fulla "team" av kort inklusive vapen kan du räkna med att få hosta upp 30-50k "gems", där du "förmånligt" kan få köpa dem för sanslösa 1000 kr per 10k.
När eventet är över så försämras dessutom korten till ca 40% av vad de var kapabla till under eventet. Det här inser man ju inte förrän man redan investerat massa tid och en mängd småsummor tills bara bitterheten över hur man så fatalt kan förstöra något som ändå var ett kul tidsfördriv på buss/tåg/toa etc.

Grundaren av N3tywork har (naturligtvis) ett förflutet inom EA och påstår sig på deras sida ha "tagit med sig sina bästa erfarenheter" därifrån (kanske inte ordagrant citerat)...jo jag tackar ja. Kan helt enkelt inte spy ur mig tillräckligt med galla och äckel över girigheten som uppvisas där.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanske du kan peka oss i rätt riktning i länkform?

Googlar man lite på det verkar samma personer som är negativa till Ian vara samma personer som är negativa till SJW och påtvingandet av en "agenda" från Naugth Dog. SJW-agendan består bland annat av att Ellie är homosexuell.

Här är en länk jag hittade när man googlar på ian alexander the last of us 2 racist, mot slutet tas några av Ians anti-vit tweets upp: https://www.oneangrygamer.net/2018/07/naughty-dogs-sjw-agenda...

Medlem

Aldrig bojkottat ett spel. Om spelet ser nice ut i mina ögon och jag tror att jag kommer ha kul med/i det så köper jag.

Vad andra tycker om ett spel bryr jag mig rätt lite om.

Hmm, det kan hända, kan dock inte komma på något just nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

gör det när jag inte gillar studion, om de knölar massa påtryckande politik i spelet, om studion betett sig som as mot sina anställda under utvecklingsprocessen, eller om jag blivit besviken på senaste delen av serien (typ Fallout 4, kommer ej köpa några nya Fallout). finns så många spel nuförtiden ändå att jag inte behöver köpa spel av utvecklare eller serier jag inte gillar.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nej, inte på omständigheter runt en studio, men däremot omständigheter runt ett spel. Om en utvecklare gör något negativt med en spelserie jag verkligen gillar kan jag "bojkotta" spelet i det att jag inte köper det. Att en utvecklare har dåliga arbetsförhållanden är så klart tråkigt, och att en utvecklare uttrycker tråkiga åsikter är inte heller kul, men det påverkar inte min syn på spelet. Det finns till syvende och sist alltid engagerade utvecklare som vill få ut ett bra spel, och de ska inte drabbas av att företaget eller andra individer gör något dumt. Kompositören för musiken i Dragon Quest IX är exempelvis krigsbrottsförnekare, men jag skulle inte bojkotta spelet bara för att han är en tomte. Det är inte de andras fel.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

ja ibland, mycket handlar om hur man väljer att sälja in "microtransaction" i spel.

Är det minimalt och bara är utseende o dyl det är ju hyffsat ok men allt annat försöker jag undvika.

Men visst är det ett spel man verkligen vill spela så är det svårt o hålla i plånboken ska medges.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Köper inga spel på Windows 10 Store, eller spel med Denuvo.
Kommer troligen inte heller skaffa Last of Us 2 eller några spel av Naughty Dog i framtiden.

Vad har jag missat med Naugty dog?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Jag har inte köpt ett EA-spel sedan Dragon Age 2, för jag vill inte bidra till deras konsumentfientliga marknadsattityd. Droppen var nog när de sa att Origin skulle bli ett krav för alla spel framöver, om jag minns rätt. I efterhand har jag tänkt flera gånger att jag kanske är fånig, men då går det bara någon dag så hamnar de i blåsvädret för något nytt de hittat på.

Saken är det att jag aldrig har känt att jag gått miste om något genom det. Det släpps så långt många fler (bra!) spel än vad jag har tid att spela ändå, så att kapa en utgivare har varken gjort till eller från. För mig eller för EA, om man ska vara krass - men mitt samvete mår lite bättre av det iaf.

Geeks Gaming
Skrivet av SorbP:

Vad har jag missat med Naugty dog?

En 16-åring (nu 17) har skrivit olämpliga tweets #3838315

phi
Medlem

Allt som har med EA att göra.

12
Skriv svar