Halloween 2018 - Tipsa varandra om skräckfilmer, skräckspel, halloween-saker osv.!

Halloween 2018 - Tipsa varandra om skräckfilmer, skräckspel, halloween-saker osv.!

Det är halloween-tider nu och det vore kanske stämningsfullt om man såg ett gäng skräckfilmer eller spelade ett gäng skräckspel.

I denna tråd vill jag att vi FZ-medlemmar (admins är också välkomna) att tipsa varandra om skräckfilmer, skräckspel, skräckböcker, skräckserietidningar, halloween-avsnitt av tv-serier och andra saker, som halloween-event i onlinespel och gotisk fantasy. Det behöver inte vara superläskigt heller, ni kanske tycker om någon halloween-film för barn? Tycker du om något icke-läskigt spel om vampyrer och varulvar?

Vet ni några bra skräckfilmer? Finns det spel som har gett er hjärtattacker? Har någon bok gett dig mardrömmar? Ni kanske känner till en läskig portion av ett spel som normalt sett inte är läskigt?

Tyvärr har jag inte umgåtts jättemycket med skräck-genren, men jag har sett filmer som Alien, Aliens, It (2017), Evil Dead 1, Gremlins osv.

Moderator | Testpilot

It follows är min rekommendation

Vill inte spoila för mycket men det bästa med filmen för mig att det inte är mycket jumpscares alls, om ens någon. Det är mer den där typen av skräck där du ser att något är på väg att hända och försöker berätta för karaktärerna "rör på er" och att det ryser under skinnet typ. Handlingen är okej, hur de överlever och bekämpar monstret är många gånger smart och trovärdigt gentemot i de flesta skräckfilmer där alla är idioter istället. Modern skräck är relativt dåligt (vilket de började bli på 90-talet) men den här går verkligen emot strömmen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

It follows är min rekommendation

En bra och mycket obehaglig "indie-film". Jag skriver under på den rekommendationen.

Tråddemonen
Testpilot

Varje år till halloween så tittar jag på Trick 'r Treat. Det är ingen läskig film, men stämningen är så bra i filmen och ger en halloween känsla.

Medlem

En salig blanding filmtips under dessa härliga Halloween-tider!

För familjen:

The Nightmare Before Christmas (1993) - Passar både under jultider och halloween, Tim Burtons helmysiga stop-motion film. För hela familjen!(kanske inte dom yngsta)

Thriller/mystik:

The Wailing (2016) - Detta sydkoreanska mästerverk bör ingen missa! Låt inte filmens längd avskräcka er, den ligger på 2h36m, men den är värd varje sekund. Jag skulle gå in i filmen helt blind, inga trailers, ingen info, bara se den! Det är film ni sent kommer att glömma!

Mörk komedi/skräck:

The Cabin in the Woods (2012) - En ganska originell skräckfilm om man vill se något mer lättsamt med en finurlig twist. Detta kan nog vara en film man antingen älskar eller hatar, jag gillar den!

Rysare/paranormal/mystik:

The Others (2001) - En riktigt atmosfärisk, spännande och kuslig skräckfilm med en bra historia bakom sig, den lever inte enbart på jump scares som så många andra skräckfilmer gör.

Thriller/drama/"Zombies":

28 Days Later (2002) - "Four weeks after a mysterious, incurable virus spreads throughout the UK, a handful of survivors try to find sanctuary."
Detta må låta som din standard zombiefilm, men ack så fel, den är mycket mer än så! Absolut en av mina favoritzombie("infekterade)-rullar. Musiken och skådespelet är fenomenal!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Detta kan vara det svåraste området att ge tips om men efter att ha sett "The ring" fick jag höra: "Se originalet Ringu". Ja, den var lite äckligare men inte så man blåser av stolen.

Jag gillade The Conjuring och Annabelle men jag vet inte om dom är så skrämmande dock


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

The thing (1982) av John carpenter, remake av originalet från 51.

The monster squad (1987): rolig mysskräckis med the goonies vibbar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Inte något halloweentema, men The Autopsy of Jane Doe fick fan mig bli lite obekväm efter väldigt lång tid sedan jag kände obehag för en skräckfilm

https://www.imdb.com/title/tt3289956/?ref_=vi_close

Sedan oavsett tema måste jag ge creds till filmen Besökarna (the visitors)
https://www.imdb.com/title/tt0094730/?ref_=nv_sr_2

Medlem

Kanske inte sådär läskig (som är tur för mig då jag inte klarar av sånt) men Return of the Living Dead är något nästan alla borde se, zombies i denna rulle är lätt dom bästa i film!

Medlem

Star Wars Holiday Special.

Medlem

Senaste filmen jag såg som jag verkligen gillade var The Void Se den! Annars har jag sett det mesta, och är ett stort fan av praktiska effekter, samt åttiotalsskräck.

Hereditary är även den riktigt fin. Förmodligen den bästa skräckfilmen under 2018.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Trick R' Treat är sjukt mysig om man vill ha en väldigt "halloween-ig" skräckfilm som är mer mysryslig än läskig/obehaglig, känns lite som skräckfilmer för barn fast för vuxna så att säga. Trevlig film med flera olika historier som utspelar sig i samma stad under samma natt. Såg att den hade tipsats om redan också, men jag instämmer med tidigare tipsare!

Får man inte nog av skräck efter Halloween kan man kolla på "Krampus" från 2015 av samma regissör, lite samma känsla fast jultema, dock inte flera småhistorier denna gång. Klassisk "släkt/familj som inte riktigt står ut med varandra träffas under jul", fast med monster och otyg då.

En annan lite mer mysryslig och kuslig (men betydligt läskigare enligt mig) film som är lite i skymundan är "The Innkeepers", väldigt lugnt tempo och nedtonat men kuslig och mysig ändå, och lite rolig på sina håll.

Vill man se lite äldre grejer och redan har sett klassikerna kan jag tipsa om "The Changeling" från 1980. Bra spökhusberättelse som även den inte maxar skräckmomenten så mycket utan satsar mer på kuslighet och lite mysterie, bra rulle.

Vill man dock bara gå all-in med massa härligt kladd så kan jag rekommendera "From Beyond" från 1986 och "Re-Animator" från 1985. Fantastiska kladdrullar med både roligt och äckligt.

Förövrigt så är "The Witch" som kom rätt nyligen nog den läskigaste skräckfilmen jag sett på senare år, men det beror nog lite på vad man skräms av, stämningen i den filmen är riktigt otäck, lugnt tempo också.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Kanske inte sådär läskig (som är tur för mig då jag inte klarar av sånt) men Return of the Living Dead är något nästan alla borde se, zombies i denna rulle är lätt dom bästa i film!

+1 på den rekommendationen. Riktig halloweenpartyrulle. Varning för naket bara.

Medlem

Amnesia: A machine for pigs

Underskattat bara för att folk trodde det skulle vara The Dark Descent 2.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

It follows är min rekommendation

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9e/It_Follows_%28...

Vill inte spoila för mycket men det bästa med filmen för mig att det inte är mycket jumpscares alls, om ens någon. Det är mer den där typen av skräck där du ser att något är på väg att hända och försöker berätta för karaktärerna "rör på er" och att det ryser under skinnet typ. Handlingen är okej, hur de överlever och bekämpar monstret är många gånger smart och trovärdigt gentemot i de flesta skräckfilmer där alla är idioter istället. Modern skräck är relativt dåligt (vilket de började bli på 90-talet) men den här går verkligen emot strömmen.

Denna är riktigt bra!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Om man gillar "Creature Feature" dvs. skräckfilmer som kretsar kring exotiska djur och diverse muterade otyg, så kan jag rekommendera: DeepStar Six (1989), Leviathan (1989), Tremors (1990), Arachnophobia (1990), The Relic (1997) och Deep Rising (1998).

Tremors & Arachnophobia ligger mer åt det lättsamma hållet medan de övriga håller en mer typisk ton för skräckfilm.

FM-guru
F.d. Sisyr

Cold Fish, Kill List, Train to Busan, Starry Eyes, Hereditary, The Skin I Live In och Under the Skin är några av de bästa skräckrullarna jag kan komma på på rak arm som släppts på senare år (2010 och framåt, typ).

Framför allt The Skin I Live In är skitbra. Regisserad av Pedro Almodovar av alla människor, som ju är mer känd för sina draman och komedier. Infon på IMDb är allt man behöver känna till på förhand egentligen; "A brilliant plastic surgeon, haunted by past tragedies, creates a type of synthetic skin that withstands any kind of damage. His guinea pig: a mysterious and volatile woman who holds the key to his obsession."

Medlem

Skräck spel till halloween då är ju project zero (fatal frame) ett måste speciellt det andra spelet

Quake-konnässsör

A Tale of Two Sisters (2003, Sydkorea) - IMDB
En berättelse om två systrar... Riktigt bra

Shutter (2004, Thailand) - IMDB
Finns en remake av den, men tycker originalet från Thailand är bättre.

The Host (2006, Sydkorea) - IMDB
En av de bättre "Monster" filmerna på bra länge.

Dark Water (2002, Japan) - IMDB
Finns många liknande japanska skräckfilmer, men tycker att jag alltid går tillbaka till Dark Water som en av mina favoriter. SJälvklart har den inte samma "Punch" när man ser den för andra och tredje gången.

Audition (1999, Japan) - IMDB
Har tagit mycket inspiration från Stephen King's bok Misery.

Event Horizon (1997, USA) - IMDB
Vet inte riktigt varför jag tycker om filmen så mycket, den har en viss charm.

Insidious (2010, USA) - IMDB
Tyckte att filmerna håller ihop bra, blev positivt överraskad när jag såg igenom dessa. Finnst totalt fyra filmer i serien, Insidious (2010), Insidious: Chapter 2 (2013), Insidious: Chapter 3 (2015), Insidious: The Last Key (2018).

The Endless (2017, USA) - IMDB
Finns en viss känsla av HP. Lovecraft i atmosfären i filmen.

Europa Report (2013, USA) - IMDB
Kanske inte en skräckfilm i säg, men intressant syn på hur en besättning kan börja äta på varandras nerver när de tar en liten utflykt till en av Jupiters största månar.

In the Mouth of Madness (1997, USA) - IMDB
Klassiker, en av favoriterna.

Them! (1957, USA) - IMDB
Ett måste.

KoP
Medlem

Friday the 13th (C64).

Halloween (John Carpenter, 1978).

Medlem

Layers of Fear. Fantastiskt spel, men något dåligt optimerat till konsol (om du inte har de uppgraderade versionerna, och även där ostabil FPS då och då (men ändå värt det:))).


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Resident Evil filmerna är en personlig favorit, lagom mycket skräck i dem också. Vet inte om det bara är jag men kallar det ”mys skräck” det som finns i RE filmerna.

Sen kan jag i spelväg rekommendera Transference, riktigt bra spel där man är på spänn hela spelet. Riktigt bra atmosfär där och ljudmix.

Den svenska riksdagen! Huga!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

lite sent men Anabele och the nun verkar very scary..
psykoloisk

1
Skriv svar