Bojkottar du spel?

Skägg.
10 Chambers
Bojkottar du spel?

Trots att diskussionen blev lite infekterad i Rockstar-nyheten så tycker jag frågeställningen är intressant - kan omständigheter kring en studio få dig att bojkotta ett spel?


signatur
Medlem

Jag köper inga spel på Microsoft Store i Windows 10, och kommer antagligen aldrig göra det heller.

Moderator | Testpilot

Näe faktiskt inte. Känner inte att det funnits en vettig anledning att bojkotta något spel än så länge. Skulle inte falla mig i smaken heller om det är ett spel jag verkligen vill spela. Med allt vad nycklar heter och köpa begagnat kan man lätt få tag på spelen utan att företaget i sig får en krona om man så vill.

Med det sagt så är spel med mycket mikrotransaktioner något jag skulle kunna bojkotta, men inget spel jag velat spela har haft det än så länge.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Allt med in-game valuta kan fara åt helvete. Det är en principsak. Synd på Asscrack då det verkade hyfsat.

Medlem

Minns inte men bojkottade iaf Star Wars Battlefront II. Det har väl blivit bättre sen dess med mikrotransaktionerna ? men dom fick stå sitt kast så att säga. För egen del tycker jag man kan skippa mikrotransaktioner helt ock hållet.

Sen shabblade väl Dice nästan bort mitt BF5 köp med första trailen. Vill inte lira en Michael Bay film, det ska vara lite autentiskt för rätt känsla för egen del så blev besviken där men som sagt det verkar som det kan bli bra nu när man bara kollar gameplay och bortser från tidiga trailers osv.

Har nog bojkottat spel pg.a. DRM och att spelets krävt extra klienter som t.ex. Uplay. Det var ett tag sen dock.

Medlem

Köper inga spel på Windows 10 Store, eller spel med Denuvo.
Kommer troligen inte heller skaffa Last of Us 2 eller några spel av Naughty Dog i framtiden.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Ibland kan jag känna att spel kan köpas på REA istället för fullpris pga av utvecklarna. Detta kan väl ses som någon form av bojkott eller ställningstagande.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Köper inga spel på Windows 10 Store, eller spel med Denuvo.
Kommer troligen inte heller skaffa Last of Us 2 eller några spel av Naughty Dog i framtiden.

Hur kommer det sig? Alltså, att du inte tänker köpa något av Naughty Dog.

Men för att besvara trådens fråga -- nej, har inte bojkottat något spel hittills.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Hur kommer det sig? Alltså, att du inte tänker köpa något av Naughty Dog.

Pga den extremt rasistiska och hatfulla personen de klappar sig för bröstet av att specifikt ha anställt (Last of Us 2).


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag har aldrig bojkottat ett spel pga studion som utvecklat det, eller arbetsförhållanden på just den arbetsplatsen.

Medlem

Vägrar köpa spel där de tar betalt för nya kartor, genvägar, p2w osv. Obs gäller MP-spel. Vill ha nya cod men vägrar köpa det.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Har väl ingen direkt princip att bojkotta men, som föregående talare sagt, mikrotransaktioner och in-game valuta gör att intresset sjunker drastiskt för vissa spel. Man vill ju inte känna sig lurad så det var bye-bye Star Wars Battlefront II rakt av.

Skribent

Sea of Thieves fick det bli bojkott på eftersom Windows Store är den absolut sämsta speltjänst jag någonsin stött på. Massvis med problem när jag dumt nog köpte Quantum Break därifrån, med patchar som inte ville installeras, fel språk i spelet och en rad andra saker.

Medlem

Köper inte spel från Windows Store bara för att jag tycker det är rent utsagt värdelöst och vissa spel har de ju varit en katastrof med just tack vare att det varit Windows store exklusivt.

Sedan bojkottar jag nog inte spel direkt, köper inte nya Fallout t ex även fast jag älskar serien i sig. Detta beror mest på att jag inte gillar riktning de tagit med IP:et. Skulle man börja bojkotta spel tack vare arbetsförhållanden så skulle det väl bara vara indie marknad kvar.

Medlem

Bojkottar hyfsat frekvent tack vare det enorma utbudet som finns idag; Finns alltid något annat att slänga sina pengar på. När det handlar om företaget bakom spelen så är det oftast politiska skäl eller falsk marknadsföring som orsakar en bojkott, hoppar då över spelet i fråga och ignorerar framtida titlar.

Sedan finns det såklart andra skäl till bojkott utöver studion eller företaget, exempelvis köper jag i regel aldrig pixelart-indies eller spel som ersätter VO med textrutor.

Medlem

bojkottar endast mp spel med season passes som splittrar spelarbasen.

Ambassadör
Xbox

Inte så mycket på grund av företagen bakom, men däremot har beteende från fans fått mig att avstå från en hel del saker. Enda gångerna jag någonsin träffat på något som faktiskt kan kvalificera sig som näthat på riktigt under alla mina år online kommer från en viss grupp. Fått mig helt avtänd på produkterna i fråga.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Pga den extremt rasistiska och hatfulla personen de klappar sig för bröstet av att specifikt ha anställt (Last of Us 2).

Kan du länka? Jag hittar bara motsatsen när jag googlar...

Medlem

Valde nej men jag bojkottar spel som jag tycker är dåliga eller innehåller för mycket microtransaktioner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Naughty Dog och speciellt The Last Of PK 2


signatur

AYY LMAO

Medlem

Det blev en ibland,
Orsaker är en mix av anledningar redan postade i tråden.

Anledningar som,
Mikrotransaktioner där SWB 2 är ett "utmärkt" nyligt exempel, toppat med dålig/obefintlig anti-fusk lösning.
Där DLC säkert splittrar spelarbasen efter 3 mån eller liknande, men inte alls satt i sten och köpte senast BOPS 4, fast utan "allt" som brukligt.
Där spelet till en del utformas och "säljer en agenda".

Det blir svårare för varje år med de kortare spelcyklerna och ökat intresse för " mediaformen" som så att hålla upprätthålla sina försök till någon form av personlig "standard"

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ibland kan jag känna att spel kan köpas på REA istället för fullpris pga av utvecklarna. Detta kan väl ses som någon form av bojkott eller ställningstagande.

Är man riktigt j-a sugen på ett spel och inte kan vänta så skaffar man det direkt vid release. Men i regel så köper jag endast spel när de säljs billigt.

Finns egentligen ingen anledning att betala fullpris för ett spel direkt vid release. Betydligt bättre o vänta tills priset sänkts.

Medlem

Köper aldrig något som har Denuvo i sig, ej heller från Windows Store eller som har mikrotransaktioner i sig. Det är tre stora principer. I övrigt påverkar nog bara hur jag känner för utvecklarna NÄR jag är beredd att handla.

Enligt min mening är spel inte en så extrem färskvara, så jag väntar gärna på en rea överlag. Då funkar dessutom ofta spelen bättre dessutom. Förbokning händer aldrig, och det är en princip endast undantaget Witcher 4 och Half-Life 3!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Händer då och då, speciellt om jag vet att ett spel har Microtransactions/lootlådor. Bojkottar inte studios då jag tycker spelet i sig är vad man ska värdera och inte studios.

Geeks Gaming
Skrivet av Mithos-SWE:

Pga den extremt rasistiska och hatfulla personen de klappar sig för bröstet av att specifikt ha anställt (Last of Us 2).

Huh? Vem syftar du på? Känns som jag har missat något här

jbx
Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Pga den extremt rasistiska och hatfulla personen de klappar sig för bröstet av att specifikt ha anställt (Last of Us 2).

Va?!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Självklart bojkottar jag spel och utvecklare. Är man missnöjd med något ska man rösta med plånboken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Vem syftar du på? Känns som jag har missat något här

Skrivet av jbx:

Ian Alexander.

Ni kommer naturligtvis inte kunna läsa något om det på sidor som:
Polygon, Kotaku, Vice, Waypoint eller Eurogamer.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Är mycket man skulle vilja ha karaktär till att bojkotta, men som västerlänning med hyffsat mycket pengar så är det roligare att konsumera än att bry sig om arbetsförhållanden mm. Hoppas jag blir en bättre människa nån gång.

Geeks Gaming
Skrivet av Mithos-SWE:

Ian Alexander.

Ni kommer naturligtvis inte kunna läsa något om det på sidor som:
Polygon, Kotaku, Vice, Waypoint eller Eurogamer.

Kanske du kan peka oss i rätt riktning i länkform?

12
Skriv svar